Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe je wél de dikte en 'bulky-ness' van laptops moet meten

Pagina: 1
Acties:

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 17:50
Hallo allemaal,

Hier ben ik zomaar op gekomen, en het is natuurlijk maar een vaag idee en moelijk te realiseren etc., maar het leek me wel interessant genoeg om te delen met jullie.

Ik heb een nieuwe manier bedacht om een bepaalde factor te meten die bij laptops belangrijk kan zijn. Die factor is hoe 'bulky' (sorry dat ik er geen Nederlands woord kan voor verzinnen) een laptop is. Hoe meten we dit nou? Wat is er nou echt belangrijk? Waarom is de huidige manier volgens mij niet goed?

Hoe we het nu meten

De enige informatie die je momenteel kunt vinden over laptops op dit gebied is de dikte en de afmetingen. Helpt dat? Nou ja, soms wel. Je komt er bijvoorbeeld al snel uit dat laptops zoals de MacBook Air 11" zo ongeveer de minst 'bulky' laptops op de markt zijn. We weten dan een 'dikte', die ik bewust tussen haakjes zet, want wat is die dikte eigenlijk? Is dat de minimale, maximale of gemiddelde dikte? Vaak is daar ook niets over te vinden. De afmetingen, afijn, daar is misschien nog het minste op aan te merken, maar wat heb je daar nou werkelijk aan? Je zoekt op beeldschermafmetingen, en je gaat er van uit dat de randen redelijk beperkt zijn, dus dan weet je genoeg over de afmetingen.

Goed, wanneer we nu dus een laptop opzoeken op Tweakers.net krijgen we informatie die niet erg grondig is, en ook niet erg toegankelijk voor de gebruiker. Kijk bijvoorbeeld naar recent nieuws over Chromebooks:

LengteBreedteDikteGewicht
Acer C7285mm202mm27,4mm1,38kg
Samsung XE303289,6mm208,5mm17,5mm1,1kg
Samsung XE500 (2011)294mm220mm20mm1,45kg

Wat weet je nu werkelijk? Hebben jullie allemaal het inbeeldingsvermogen om nu meteen drie grijze volumes voor jullie te zien die precies deze afmetingen hebben, waarbij jullie met licht dichtgeknepen ogen jullie hoofden kunnen knikken tot instemming met dit tabel? Ik in ieder geval niet.

De 'dikte'

Ik stel voor dat elke dikte van een laptop vanaf nu op dezelfde manier wordt gemeten. Hoe is dat? Leg de laptop plat op een tafel, met de deksel dicht. Meet met een liniaal drie punten af. Alle punten zijn horizontaal in het midden, omdat laptops bijna altijd niet verschillen in dikte over de breedte. Één punt is vertikaal in het midden, één punt is op 5% afstand van de hoogte van onder en één punt is op 5% afstand van de hoogte van boven. Daardoor reken je de marginale 'gebogen' randjes niet mee, maar reken je wel de verschillende dikten van het schuine vlak van een laptop. Neem het gemiddelde van de hoogten van deze punten als daadwerkelijke hoogte van de laptop. Wanneer de laptop duidelijk een schuin, maar niet gevormd of gebogen vlak heeft kun je natuurlijk simpelweg het midden meten.

Dit is nog niet heel ingewikkeld, en ik zou me niet verbazen als Tweakers al op deze manier meet, maar toch kan het soms ergens anders op lijken.

De scherm/laptop-index

Dit is waar het écht interessant wordt. Het enige wat we nu weten is hoe groot het scherm van een laptop is en hoe breed en lang hij mét rand is. Daar heb je niet zo veel aan als het gaat om hoe 'bulky' de laptop is. Je wilt weten hoe dik en breed de randen zijn. Gewoon opmeten dan maar? Nee, want een rand van 2cm is minder belangrijk bij een 19" laptop dan bij een 11" laptop. Een bepaalde factor voor hoe goed dat in elkaar zit kan je dus maken met de doorsnede van het scherm en bijvoorbeeld de oppervlakte van de laptop. De oppervlakte van de laptop (dus de rand die over het scherm heen gaat) moet zo klein mogelijk, dus dat moet verminderend effect op de factor hebben. De diagonaal van het scherm moet positief effect hebben. Je kunt dus dit doen:

Oppervlakte van scherm / Oppervlakte van laptop van bovenaanzicht

Dit geeft de volgende voorbeelden:

Oppervlakte Scherm (cm2)Oppervlakte Laptop (cm2)Scherm/laptop-index
Macbook Pro 13.3"501,4375737,750,679 of 67,9%
Samsung XE303501,4375601,120,834 of 83,4%
Samsung Series 5501,4375686,70,730 of 73,0%
ASUS N56VM849,729690,876 of 87,6%
ASUS A6Je (oud)1002,52684,320.683 of 68,3%

Wat is deze waarde nou eigenlijk? Het gedeelte van de oppervlakte van de laptop dat scherm is. Dit is een herkenbare, algemene waarde die per laptop aangeeft hoeveel van het oppervlak je werkelijk gebruikt. Nu heeft dit natuurlijk nog niet alles inbegrepen, want deze waarde is onafhankelijk van de dikte van de laptop. Ik wil wel dat er rekening gehouden wordt met hoe groot de laptop is, dus ik neem de dikte van de laptop, gemeten zoals eerder beschreven, en deel die door de hoogte van de laptop. Deze factor vermenigvuldig ik dan met de eerder gekregen factor. Je krijgt dus in totaal:

(Hoogtescherm * Breedtescherm) / (Hoogtelaptop * Breedtelaptop) * (Hoogtelaptop / Diktelaptop)

Vorige indexDikte (cm)Nieuwe index (geen percentage meer)
Macbook Pro 13.3"0,679 of 67,9%2,416,401
Samsung XE3030,834 of 83,4%1,759,938 (inderdaad heel dunne, smalle laptop)
Samsung Series 50,730 of 73,0%1,769,044
ASUS N56VM0,876 of 87,6%3,409,800
ASUS A6Je (oud)0.683 of 68,3%4,404,408 (deze oude laptop is inderdaad bulky)

Kijk hier ook naar de N56VM. Die is niet erg dun, maar heeft een relatief groot beeld voor zijn behuizing. Daarom scoort hij alsnog hoog.

Hoe hoger de index, hoe beter de laptop gebruik maakt van de grootte van zijn chassis, zou je kunnen zeggen. Deze waarde werkt heel goed, en geeft bijvoorbeeld weer dat de ASUS N56VM laptop, die toch redelijk dik is, goed gebruik maakt van zijn ruimte omdat hij gewoon een veel groter scherm heeft.

En deze index noem ik *tromgeroffel* de Kooiman-Index. Ik zal binnenkort een tooltje maken op mijn website waarmee je dit kunt berekenen. Dan ga ik vragen aan laptop-reviewers om deze index te gebruiken.

Reacties / aanvullingen zijn zeer welkom!

Waarom niet gewoon het volume van een laptop opmeten en vermelden?
Dat zou het hele idee van deze index weghalen. Stel je hebt een gigantische behuizing voor een 19" scherm die heel erg dun is, maar het scherm is net zo groot als die van een DS? In jouw berekening komt daar gewoon een volume uit, waar de gebruiker niet veel in ziet, maar in mijn berekening komt daar alsnog een lage waarde (die dus voor 'slecht' staat) uit.

Hoe kom je aan al die data voor de laptops die nu al op Tweakers staan?
Het enige wat je nodig hebt is de afmetingen van de laptop en van het scherm. De afmetingen van de laptop staan op Tweakers bijna altijd al bij de laptop vermeld. De afmetingen van het scherm zijn af te leiden van de diagonaal (15.6" bijvoorbeeld) en de verhoudingen (16:9 bijvoorbeeld). Die twee staan ook gewoon vermeld bij de laptop.

Waarvoor zou je dit nummertje nodig hebben?
Een nummer zegt natuurlijk niets, net zoals de score van een benchmark niets zegt. De vergelijking van een GeForce GTX Titan met een score van 8464 en een GeForce GTX 550 Ti met een score van 1912 zegt dan weer wel iets. Zo moet je het zien, als een score waarmee je verschillende laptops kan vergelijken. De Kooiman-Index zou dan een synthetische benchmark worden, waarbij de rauwe afmetingen de real-world benchmarks blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Cageman op 20-03-2013 01:14 ]

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:30
Super idee!
Ik zie soms 15 inch laptops met behuizingen waarvan ik denk stop er dan een 17 inch scherm in.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Dit heeft bijzonder weinig met het beleid op het forum te maken. Misschien dat de heren in Geachte Redactie er wat mee kunnen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Cageman
MueR schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:17:
Dit heeft bijzonder weinig met het beleid op het forum te maken. Misschien dat de heren in Geachte Redactie er wat mee kunnen.
Heb nét iets geschreven bovenaan de post, kan je dit even naar Stuffis Generalis verplaatsen? Zie deze post niet als een verzoek, gewoon een idee waar ik graag meningen over hoor.

EDIT: Geachte Redactie vind ik ook prima :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cageman op 19-03-2013 22:24 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:21

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Goed idee! Natuurlijk wel de originele dikte en schermgrootte erbij zetten, maar dit is best wel goed!
Misschien de dikte meer invloed laten hebben (door het 'slechter' erdoor te maken), want ook bij 15 inch laptops heb je erg dunne laptops! (en die zijn qua bulky vergelijkbaar met 13" maar zouden hogere score zijn!)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Ik denk dat dit nummertje an sich niet echt nuttig is. Ten eerste omdat je toch éérst een schermformaat uitzoekt en daar binnen een laptop uitzoekt. Het zou dus handiger zijn als je een base-line zou hebben per schermformaat die dan 100% is en andere laptops zijn dan meer of minder. Daarnaast hebben veel laptops ook een wigvorm, die ook in je berekening mee zou moeten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:21

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ramon schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:29:
Ik denk dat dit nummertje an sich niet echt nuttig is. Ten eerste omdat je toch éérst een schermformaat uitzoekt en daar binnen een laptop uitzoekt. Het zou dus handiger zijn als je een base-line zou hebben per schermformaat die dan 100% is en andere laptops zijn dan meer of minder. Daarnaast hebben veel laptops ook een wigvorm, die ook in je berekening mee zou moeten.
Mijn punt ook!
Misschien iets doen met inhoud (geschatte inhoud) van de laptop?
Ik ken dikke, totaal niet bulky-overkomende laptops en dunne, wel bulky laptops....
Dus een gevoels-cijfer?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

pino85

Im just a Bird in the Sky

het idee ansich is denk ik erg goed maar sommige puntjes zoals hier boven bijvoorbeeld al word aan gegeven moet nog verder worden uitgewerkt. :)

Liefhebber van Tweakers

• Cageman
Ramon schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:29:
De wigvorm is al meegenomen in de manier van het meten, als ik je goed begrijp. Wat ik niet snap is dat je een bepaald punt op 100% probeert te stellen. Bedoel je dan dat 100% zou betekenen dat je alleen scherm hebt?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Cageman schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 23:12:
[...]

De wigvorm is al meegenomen in de manier van het meten, als ik je goed begrijp.
Is dat zo? Ik zie het niet terug in de berekening. Sommige fabrikanten geven twee diktes op ééntje op het dikste punt en ééntje op het dunste punt. Om een goed beeld te geven van de bulkyness zou je ook dat dunste punt moeten meenemen in je berekening.
Wat ik niet snap is dat je een bepaald punt op 100% probeert te stellen. Bedoel je dan dat 100% zou betekenen dat je alleen scherm hebt?
Wat ik bedoel is dat een nummertje die de bulkyness van een laptop in een nummer vangt niet zo interessant is. Leuk dat een 15" blijkbaar relatief minder bulky is als een andere 13" maar dat is niet zo interessant.

Wat wél interessant kan zijn is een score lijst van 13"/15"/17" laptops. Waarbij je bijvoorbeeld voor iedere schermgrootte een mid-range laptop neemt. Dit is dan de base-line en is 100%. Dan ga je de "index" vergelijken met andere laptops, die dan bijv 92% of 108% zijn tov de base-line.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zou het niet veel nuttiger zijn om naast de de afmetingen het volume in cm³ bij reviews te vermelden (en deze te vergelijken met andere laptops met ongeveer hetzelfde beeldoppervlak)? Het zou makkelijk zijn als fabrikanten dit zelf al opgaven, maar ik geloof dat de meesten dit niet doen. Dat betekent dat Tweakers dit zelf moet gaan meten. Laptops onderdompelen in vloeistof lijkt me niet zo'n goed idee, een 3D scanner is onnodig duur. Met een behulp van rolmaat en een eenvoudig rekensommetje kan je in de meeste gevallen een behoorlijk goede schatting van het volume maken. Dat lijkt me al voldoende om goed te kunnen vergelijken.

• Cageman
evEndzhar schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:23:
Zou het niet veel nuttiger zijn om naast de de afmetingen het volume in cm³ bij reviews te vermelden (en deze te vergelijken met andere laptops met ongeveer hetzelfde beeldoppervlak)? Het zou makkelijk zijn als fabrikanten dit zelf al opgaven, maar ik geloof dat de meesten dit niet doen. Dat betekent dat Tweakers dit zelf moet gaan meten. Laptops onderdompelen in vloeistof lijkt me niet zo'n goed idee, een 3D scanner is onnodig duur. Met een behulp van rolmaat en een eenvoudig rekensommetje kan je in de meeste gevallen een behoorlijk goede schatting van het volume maken. Dat lijkt me al voldoende om goed te kunnen vergelijken.
Dat zou het hele idee van deze index weghalen. Stel je hebt een gigantische behuizing voor een 19" scherm die heel erg dun is, maar het scherm is net zo groot als die van een DS? In jouw berekening komt daar gewoon een volume uit, waar de gebruiker niet veel in ziet, maar in mijn berekening komt daar alsnog een lage waarde (die dus voor 'slecht' staat) uit.
Ramon schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 23:31:
Is dat zo? Ik zie het niet terug in de berekening. Sommige fabrikanten geven twee diktes op ééntje op het dikste punt en ééntje op het dunste punt. Om een goed beeld te geven van de bulkyness zou je ook dat dunste punt moeten meenemen in je berekening.
Zie hier:
Cageman schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 22:09:
Meet met een liniaal drie punten af. Alle punten zijn horizontaal in het midden, omdat laptops bijna altijd niet verschillen in dikte over de breedte. Één punt is vertikaal in het midden, één punt is op 5% afstand van de hoogte van onder en één punt is op 5% afstand van de hoogte van boven. Daardoor reken je de marginale 'gebogen' randjes niet mee, maar reken je wel de verschillende dikten van het schuine vlak van een laptop. Neem het gemiddelde van de hoogten van deze punten als daadwerkelijke hoogte van de laptop. Wanneer de laptop duidelijk een schuin, maar niet gevormd of gebogen vlak heeft kun je natuurlijk simpelweg het midden meten.

Dit is nog niet heel ingewikkeld, en ik zou me niet verbazen als Tweakers al op deze manier meet, maar toch kan het soms ergens anders op lijken.
Ramon schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 23:31:
Wat ik bedoel is dat een nummertje die de bulkyness van een laptop in een nummer vangt niet zo interessant is. Leuk dat een 15" blijkbaar relatief minder bulky is als een andere 13" maar dat is niet zo interessant.

Wat wél interessant kan zijn is een score lijst van 13"/15"/17" laptops. Waarbij je bijvoorbeeld voor iedere schermgrootte een mid-range laptop neemt. Dit is dan de base-line en is 100%. Dan ga je de "index" vergelijken met andere laptops, die dan bijv 92% of 108% zijn tov de base-line.
Het goede aan deze index is júist dat hij voor alle maten werkt. Je kunt inderdaad een gemiddelde score bepalen als er veel metingen gedaan zijn en die op 100% stellen. Dat is waar en kan handig zijn voor de gebruiker, maar ik denk niet dat het heel veel toevoegt, want uiteindelijk groeit het gemiddelde (als het goed is). Het is net zo onrealistisch als één soort benummering voor alle videokaarten van AMD gebruiken. Dan begin je met 1-9 en dan zijn de nummers op. In dit geval kom je dan uiteindelijk (als de gemiddelde laptop veel dunner is) op een gemiddelde score van bijvoorbeeld 124%. Als je dat gemiddelde dan weer op 100% gaat zetten, kloppen alle oude percentages niet meer. Daarom lijkt gewoon een getal mij handiger, net zoals bijvoorbeeld een aantal GB of Ghz.

• evEndzhar
  • Niet online
Cageman schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:54:
Je zet het volume naast het beeldoppervlakte neer, dus het DS-scherm in de behuizing van een 19'' laptop verhaal gaat niet op.

Je stelt dat jouw Kooiman-index aangeeft hoe efficient laptops omgaan met hun ruimte, maar de gebruikte hardware en accu wordt in jouw index niet meegenomen. Wat als die 19'' laptop nu gewoon de accu en printplaat van een Nintendo DS bevat. Kan je dan nog van efficientie spreken?

Je geeft ook aan dat het getal wat uit jouw berekening komt belangrijk kan zijn, maar waarom is dat belangrijk en voor wie? Wanneer ik opzoek ben naar een handzame laptop die niet al te groot en te zwaar is, zal het mij een worst wezen dat een 19'' laptop heel efficient van zijn ruimte gebruik maakt. Ik richt me dan dus op 13'' en 14'' laptops en ga daarbij verder kijken naar afmetingen, gewicht, accuduur, schermresolutie, beeldkwaliteit, snelheid, geluidsproductie, enz. Hoe gaat jouw index mij helpen?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-11 17:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vind het allemaal nodeloos ingewikkeld. Het zegt me ook weinig. Het is veel simpeler om gewoon het volume en de massa te vergelijken. Nu is het wel lastig om volume te meten. De laptop onderdompelen in een bak water is niet echt een haalbare optie (hoewel, misschien kun je een laptop met een vacumeermachine waterdicht verpakken zonder het volume noemenswaardig te veranderen?).

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Femme schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:32:
Ik vind het allemaal nodeloos ingewikkeld. Het zegt me ook weinig. Het is veel simpeler om gewoon het volume en de massa te vergelijken. Nu is het wel lastig om volume te meten. De laptop onderdompelen in een bak water is niet echt een haalbare optie (hoewel, misschien kun je een laptop met een vacumeermachine waterdicht verpakken zonder het volume noemenswaardig te veranderen?).
Gewoon een dunne soepele plastic zak er omheen doen, die groot genoeg is om hem aan de bovenkant (boven het waterniveau) open te houden. De waterdruk doet dan vanzelf de rest om het plastic rond de contouren van de laptop te vormen en evt. lucht uit de zak te drukken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Er zijn wel manieren te verzinnen om te scannen zonder dat je vooraf een bank hoeft te beroven.

Ik vind de Scherm/laptop-index wel interessant en ook lijkt het me een goed idee om het gewicht in een grafiek te vangen.

De uiteindelijke index zegt me echter helemaal niets en de ASUS N56VM is wat dat betreft een voorbeeld hoe het verkeerd uitpakt m.i.. Hoe moet de argeloze lezer het interpreteren als de N56 bijna net zo hoog op de ranglijst staat als de XE303 wat bulkyness betreft, terwijl de dikte 3,40cm versus 1,75mm is?

• evEndzhar
  • Niet online
Zoals ik al eerder in het topic zei, kan je met een rolmaat en een rekensommetje al een aardig eind komen. Dit werkt natuurlijk alleen makkelijk met een klassieke wig- of balkvorm. Een stuk precieser is om met een 3D modeler de laptop na te bouwen en de software het volume te laten berekenen. Iemand die daar wat ervaring in heeft kan dat wel in een kleine tien minuten. Naar mijn mening hoeft het ook niet 100% precies te zijn, zo lang ieder product maar opdezelfde manier gemeten wordt.

Onderdompelen zal toch een risico blijven houden. Als je die dunne, sterke waterdichte zak van Orion kan vinden zou dit risico vrij beperkt moeten zijn. Je kunt eventueel nog demiwater gebruiken voor het geval de zak toch niet waterdicht blijkt.

Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als jullie de leveranciers van de review samples over konden halen om het risico van het onderdompelen te accepteren, maar misschien zijn ze nog eerder geneigd om jullie gewoon het volume te vertellen. ;)

• Cageman
Kun je vinden, maar wat is uiteindelijk makkelijker? Een afmeting en een volume, waarbij de gebruiker zich zelf moet proberen voor te stellen hoeveel dat dan is en welke verhoudingen dat zijn, of een simpel getal dat makkelijk vergeleken kan worden met andere laptops?
Olaf schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 11:44:
De uiteindelijke index zegt me echter helemaal niets en de ASUS N56VM is wat dat betreft een voorbeeld hoe het verkeerd uitpakt m.i.. Hoe moet de argeloze lezer het interpreteren als de N56 bijna net zo hoog op de ranglijst staat als de XE303 wat bulkyness betreft, terwijl de dikte 3,40cm versus 1,75mm is?
Dat klopt, daar heb je gelijk in, daarom dacht ik er aan om het laatste deel van de formule te kwadrateren, waardoor die zwaarder mee gaat tellen. Daar denk ik aan omdat de afmetingen in een manier ook gekwadrateerd worden. Lengte keer hoogte is eigenlijk een bepaalde grootte in het kwadraat in dit geval, behalve dat er dan verschillende verhoudingen zijn.
evEndzhar schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:55:
Zoals ik al eerder in het topic zei, kan je met een rolmaat en een rekensommetje al een aardig eind komen. Dit werkt natuurlijk alleen makkelijk met een klassieke wig- of balkvorm.
En zoals ik al eerder antwoorde, is daar rekening gehouden. Lees de TS nog een keer goed door bij De 'dikte'.

Als antwoord op iedereen:

De volume van een laptop is moeilijk te bepalen, en is inderdaad door onderdompelingen of scans te berekenen, maar dat is niet waar dit over gaat. De volume van een laptop zoals berekend in de TS is nauwkeurig genoeg voor het gebruik in deze index. Het moet natuurlijk ook haalbaar blijven met informatie die je zo veel mogelijk gewoon van Tweakers kan halen, zodat het met een simpele berekening, die algemeen toegevoegd kan worden bij de specificaties, berekend kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Cageman op 20-03-2013 13:01 . Reden: Tegenhouden van verschuiving van onderwerp ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cageman schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:58:
[...]

Kun je vinden, maar wat is uiteindelijk makkelijker? Een afmeting en een volume, waarbij de gebruiker zich zelf moet proberen voor te stellen hoeveel dat dan is en welke verhoudingen dat zijn, of een simpel getal dat makkelijk vergeleken kan worden met andere laptops?
Dat "simpele getal" van jou is nog veel moeilijker om je een voorstelling bij te maken. De afmeting en volume die nu worden vermeld zijn net zo goed makkelijk te vergelijken met andere laptops.

Je idee is goed, om meer duidelijkheid te willen scheppen in het beoordelen van de "bulkyness", maar ik vind je argumentatie niet heel sterk moet ik zeggen.

Ik krijg een beetje hetzelfde idee als met die energielabels voor apparatuur en auto's en zo. Proberen om met een ogenschijnlijk simpele score allerlei complexe zaken te omvatten is heel erg lastig om goed te doen. Voor je het weet gaan mensen zich blind staren op een score die niet het hele verhaal vertelt, of op een foutgevoelige manier tot stand is gekomen.

Dan kan het wel degelijk beter zijn om het dan maar te houden bij het vermelden van de afzonderlijke meetbare zaken en de lezer zelf conclusies te laten trekken welke laptop het geschiktst is. Je opmerking dat het misschien handig is om een bepaald aspect te kwadrateren geeft al aan dat het in elk geval nog het nodige denkwerk behoeft om tot een juiste universeel bruikbare formule te komen (voor zover die bestaat).

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 20-03-2013 13:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cageman
Orion84 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:41:
[...]

Dat "simpele getal" van jou is nog veel moeilijker om je een voorstelling bij te maken. De afmeting en volume die nu worden vermeld zijn net zo goed makkelijk te vergelijken met andere laptops.

Je idee is goed, om meer duidelijkheid te willen scheppen in het beoordelen van de "bulkyness", maar ik vind je argumentatie niet heel sterk moet ik zeggen.

Ik krijg een beetje hetzelfde idee als met die energielabels voor apparatuur en auto's en zo. Proberen om met een ogenschijnlijk simpele score allerlei complexe zaken te omvatten is heel erg lastig om goed te doen. Voor je het weet gaan mensen zich blind staren op een score die niet het hele verhaal vertelt, of op een foutgevoelige manier tot stand is gekomen.

Dan kan het wel degelijk beter zijn om het dan maar te houden bij het vermelden van de afzonderlijke meetbare zaken en de lezer zelf conclusies te laten trekken welke laptop het geschiktst is. Je opmerking dat het misschien handig is om een bepaald aspect te kwadrateren geeft al aan dat het in elk geval nog het nodige denkwerk behoeft om tot een juiste universeel bruikbare formule te komen (voor zover die bestaat).
Het idee is dat er geen voorstelling meer nodig is, maar er een goed vergelijkbare score ontstaat. Natuurlijk heb je een punt als het gaat om een goede formule krijgen, maar ik denk dat ik goed op weg ben. Zoals ik al toegevoegd heb aan de TS klopt het dat dit lang niet alles zegt en de afmetingen moeten ook absoluut niet weggehaald worden, maar:
De Kooiman-Index zou dan een synthetische benchmark worden, waarbij de rauwe afmetingen de real-world benchmarks blijven.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-11 17:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cageman schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:58:
[...]

Een gebruiker kan zich ook niets voorstellen bij jouw ingewikkelde indexgetallen. Niet alleen heeft het indexgetal geen enkele relatie met een maat uit de werkelijkheid, gebruikers zullen ook nog moeite hebben om te begrijpen hoe de berekening van het indexgetal tot stand komt. Het begrip volume begrijpt iedereen met enig ruimtelijk inzicht.

Hoeveelheden kubieke centimeters zullen niet zoveel zeggen maar de resultaten zijn net zo goed vergelijkbaar als het indexgetal uit jouw ingewikkelde berekening. Wigvormen, bolle onderzijden (om de randen optisch dunner te doen lijken) en dunne schermranden hebben een positief effect op (de beperking van) het volume en kunnen als volume op een objectieve wijze vergeleken worden. Jouw ingewikkelde berekening is gedeeltelijk flawed omdat een laptop met brede schermranden beter zal presteren op de verhouding hoogte / dikte (ik neem aan je bedoelt lengte / hoogte), terwijl dunne randen eigenlijk altijd beter zijn.

Persoonlijk vind ik de relatieve bulkyness (ten opzichte van de schermgrootte) ook niet zo interessant. Een denkbeeldige MacBook Air 15" die in alle dimensies evenredig is opgeschaald ten opzichte van de 13 inch is gewoon lomper dan een 13 inch. Waarom zou je een index willen bedenken waarin die twee gelijkwaardig op slankheid presteren als de kleinere laptop in de praktijk minder lomp wordt gevonden?
Pagina: 1