Toon posts:

HDD in laptop blijft maar crashen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag medetweakers

Ik heb een probleem met mijn laptop. Ik heb nu in 1,5 jaar al 2 keer de HDD moeten laten vervangen van mijn laptop en nu vandaag had ik weer een BSOD en heb ik het dus weer zweten. Deze laatste HDD zit er nog geen maand in dus zit ik verveeld met de hele zaak. De laptop is dus nog binnen garantie, maar het probleem is dat de reparateur er telkens in slaagt om de verkeerde HDD te bestellen of een HDD te bestellen die niet in voorraad is (naar eigen zeggen natuurlijk). Hierdoor duurt de reparatie telkens 4 weken en ik kan mijn laptop echt moeilijk zo lang missen.

Hoe de HDD blijft kapotgaan weet ik niet. Ik zet de laptop altijd uit en dan pas vervoer ik hem (heb er extra op gelet op raad van de reparateur). Volgens mij moet hij dus ergens een klein duwtje ofzo gehad hebben, want ik hoor wel gekraak en gepiep, wat meestal wijst op schokken en stoten.

Aangezien ik geen 4 weken wil wachten, denk ik eraan een SSD te kopen. Lijkt dit jullie een goed plan? Zal deze zo snel kapotgaan? Ik dacht aan de Crucial M4 128GB (heb ik mee genoeg) of de Samsung 840 Pro 128GB.

MVG Mutn

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je hebt in iedergeval twee uitstelende SSD's uitgekozen. Dat zal zeker geen negatief effect hebben op de performance en gebruik van de laptop. Hoogstwaarschijnlijk is de SSD zuiniger, waardoor je accu ook langer mee zal gaan. Daarnaast is een SSD natuurlijk schokbestendig.

Maar om de vraag te beantwoorden, waarom de HDD's het begeven. Mijn eerste gedachten is de laptop verplaatst terwijl deze aan staat. In sleep/hibernate laten gaan om hem vervolgens in een tas te vervoeren, het zal niet de eerste keer zijn dat de laptop toch weer opstart of warmte genereerd in een tas waardoor het een en aander sterft, maar uit de tekst maak ik op dat dit niet het geval is?

Om verder op het probleem in te gaan is het overigens ook makkelijk te weten om welk merk en type laptop het gaat en eventueel de hardeschijven welke gestorven zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ohja dat wat ik vergeten. Het gaat om een HP Pavilion dv6 6150eb. De eerste schijf die crashte wat de oorspronkelijke 750Gb. De schijf die nu gecrasht is, is een Toshiba 1TB 5400 rpm (traaaaaag).

De laptop werd nooit vervoerd wanneer hij aanleg, want de laatste keer kreeg ik mijn laptop terug met een dode batterij (terwijl ik hem indiende Met een perfecte batterij, maar daar heb ik dus geen bewijzen van dus laten weten dat in het midden) dus het is gewoon onmogelijk. De eerste keer zou het dus wel kunnen zijn dat dit gebeurd is.

Verwijderd

Het zouden bijvoorbeeld ook kabelproblemen kunnen zijn, al komt dat niet vaak voor in laptops maar door de custom bekabeling zou dat een oorzaak kunnen zijn van je problemen. Maar dan zou de hardeschijf helemaal niet stuk moeten zijn. Ik mis in je verhaal iets meer uitleg daarover.

In je huidige laptop zit dus nu een HDD die er nog geen maand in zit en je krijgt een BSOD. Je verdenkt de hardeschijf gezien het verleden. Prima. Maar post dan hier ook de SMART gegevens zodat we iets kunnen zeggen of de hardeschijf een aantoonbare oorzaak is.

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik verdenk de hdd door de volgende gebeurtenissen :
- als ik mijn laptop probeer aan te steken geeft hij een foutmelding dat ik een os moet installeren.
- ik heb in de bios error 3F0, wat volgens wat opzoekwerk ligt aan de hdd.
- de foutmelding van de bsod was 0f000004 oid wat na opzoekwerk weer aan de hdd blijkt te liggen.
Deze meldingen herken ik ondertussen van de vorige crashes en daarbij werd door de reparateur steeds gesteld dat het aan de hdd lag. Indien er nog info nodig is morten jullie het maar vragen. Ik ken er voor de duidelijkheid wel iets van maar eerlijk gezegd ook niet te veel.

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft er nu echt de brui aan gegeven... Twijfel nu tussen reparatie of gewoon meteen een ssd.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hd vervangen door een SSD en deze opsturen ter reparatie, zodat je de laptop kan blijven gebruiken

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 16:31:
Hij heeft er nu echt de brui aan gegeven... Twijfel nu tussen reparatie of gewoon meteen een ssd.
Zoals eerder gezegd, probeer de SMART data aan te leveren hier. Screenshot van Crystaldisk Info bijvoorbeeld.

Wordt de HDD nou ook niet meer herkend in de bios? Zo ja, dan heb je een probleem. Is hij wel te zien in de BIOS, dan kun je ook SMART data aanleveren. Door de schijf in een ander systeem te hangen, of via een linux bootdisk.

Want de BIOS en de BSODS geven een bepaalde code, dat het de HDD is. Maar je weet niet wat met de schijf is.
De SMARTdata kan heel stuk verduidelijking geven, hoe en wat met de schijf aan de hand is. Gezien de frequentie van het probleem, wel zo handig.

[ Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 21-03-2013 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik trek morgen tijd uit om te zien wat ik nog uit de schijf kan halen en kijk dan of ik aan de smart info kan raken. Nog even geduld dus.

Ik heb hier ook nog een oude HDD liggen die ik misschien ook eens in het systeem kan steken om te kijken of het werkt.

Verder heeft de reparateur mijn Windows cd's aangeslagen dus die heb ik nu niet meer tenzij ik ze vraag aan hem.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus net nog eens geprobeerd om leven te krijgen in de laptop en het lukte!!! Heb nu dus meteen HD Tune gedownload en even gekeken naar de health. Heb ook een error scan gedaan, maar die toonde aan dat geen enkel "blokje" beschadigd was. Indien jullie nog meer info/tests nodig hebben, laten jullie het maar weten.
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2rrp9n9.png

Ben ATM bezig met een "trage" error scan. Nu blijkt het eerste blokje al meteen kapot te zijn. Ik laat die lopen en post dan ook de resultaten (als ik intussen geen BSOD oid krijg).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 18:50 ]

Verwijderd

Kijk, één zo'n plaatje met de SMART waarden zegt gelijk alles. Je hebt 7168 omgewisselde bad sectors, die hadden in het verleden problemen kunnen geven maar nu niet meer. Het acute probleem zijn 32 pending sectoren, die zijn onleesbaar maar wel zichtbaar. Deze 32 sectoren zouden als rode blokjes in de error scan tevoren moeten komen.

Deze schijf heeft veels teveel bad sectors en de kans is heel groot dat er continu nieuwe bad sectors bijkomen. Deze schijf dien je af te schrijven, ofwel vervangen onder garantie ofwel de prullenbak.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat dacht ik al. Nu vraag ik me echter wel af of ik niet beter investeer in een ssd en terwijl de schijf laat vervangen onder garantie.
Kun jij bevestigen dat de problemen puur aan de schijf liggen? Wat zou jij doen?

Verwijderd

Meer dan 7000 bad sectors is een probleem met de hardeschijf ja. Waar je echt last van hebt zijn de pending sectors. Maar dat de schijf niet lekker is, lijkt mij evident.

Dus als je garantie hebt: lekker laten omruilen. En een SSD kopen is best een goed idee. Ik raad overigens wel aan dat je eventjes wacht op wat mogelijk de meest betrouwbare consumenten SSD gaat worden: de Crucial M500. Die zou over een maand leverbaar moeten zijn, sommige shops hebben de SSD al in hun assortiment staan, maar nog niet echt leverbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik mijn laptop echt amper kan missen de volgende 4 weken. Wel heb ik hier nog een oude HDD liggen. Misschien kan ik die er tijdelijk in steken of kan dat ook volledig mislopen? Mag ik bijvoorbeeld de HDD eruit halen (de kapotte) en die afgeven in de lokale winkel of mag ik geen onderdelen vervangen ivm garantie enzo. Misschien informeer ik hier best even over met de verkoper?

Verwijderd

Bellen met je leverancier lijkt me een goed idee. Tijdelijk een andere HDD gebruiken kan prima. Een hardeschijf is iets wat je als eindgebruiker prima zelf kunt vervangen. Als sommige fabrikanten dit verbieden is dit volgens mij niet rechtsgeldig; maar dat is een heel ander gebied. Wel geldt te alle tijde dat oneigenlijk of ondeskundig gebruik de garantie kan laten vervallen. Maar tenzij je flink uitschiet met je schroevendraaier zie ik het probleem niet zo. Schroef het HDD klepje eraf en haal de HDD uit zijn caddy. Nieuwe HDD erin, klik en schroefje vast. Als je een gloeilamp kunt vervangen, zou dat ook met een hardeschijf in een laptopbehuizing moeten lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Morgen spring ik eens binnen want hij heeft ook nog mijn Windows cd's en dan vraag ik wel hoe het zit met garantie enzo... Het probleem is dat ik geen Windows kan branden (meer heb ik niet nodig want licentie staat toch op de laptop) kan banden om op die oude HDD te zetten. nu staat daar immers xp op maar dan voor een heel andere laptop.
Pagina: 1