CUPS Canon printer drukt alleen 'kleine' files af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 20:21

Threster be

Do or do not, there is no try

Topicstarter
Hoi,

Ik heb openWRT geïnstalleerd op mijn TP-link TL-WR2543ND met een CUPS-server. Een Canon Pixma IP4850 is via een usb-hub op de USB-poort op de router aangesloten. Hiervoor is ook het pakket cups-bjnp geïnstalleerd (weet niet of het nodig is, maar het kan geen kwaad). Verder is er ook een USB-stick aangesloten als extra printgeheugen. Ik heb http://mattie47.com/getting-cups-working-on-openwrt/ gevolgd hiervoor.

De printer print echter wel 'kleine' bestanden af, zoals een printer test pagina, een text-file of een webpagina. Wanneer het echter een grote meer pagina's tellende docx of pdf-file wordt, wordt er niet geprint. Dit gebeurt zowel vanop windows als vanop mac.

Bij CUPS blijft de size van het document op 0k staan: http://driesbeyens.be/dump/screencups.jpg
Op de Mac krijg ik de melding "document kan niet aan afdruktaak worden toegevoegd" en "ondersteuningscode: 306 Er trad een communicatiefout op. Controleer of de printer is aangesloten en ingeschakeld en goed op de computer is aangesloten. Druk vervolgens opnieuw af."

http://driesbeyens.be/dump/screenmac.jpg

Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CUPS logs zwijgen als 't graf?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Het bleek een miscommunicatie (verkeerd pad) naar de USB-drive toe te zijn, gefixt.

Probleem dat ik nu heb is dat de printer het allerlaatste stuk van zijn job niet uitprint.

Bij een 10 pagina's tellend document krijg ik bijvoorbeeld dit als laatste pagina:
http://driesbeyens.be/dump/scan.pdf

Bovenaan de pagina wordt als laatste geprint. Eerst vermindert de inktintensiteit, de eerste alinea mist hij volledig. Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ziet er meer uit dat de printer zonder inkt zit, dan een probleem in de taak.

Als je voortaan wat scant voor online fora, doe dan een .jpg of .png, ipv .pdf.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 13:23:
Ziet er meer uit dat de printer zonder inkt zit, dan een probleem in de taak.
Dat dacht ik ook, dus heb ik de inkttanks met laag niveau vervangen.
Dit verhelpt het probleem echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Dat zou (naast een software / driver issue) ook te maken kunnen hebben met de printer zelf. (zoals Hero of Time ook zegt)

Is deze toevallig een tijdje niet gebruikt of zeer weinig gebruikt? Of zitten er misschien nagevulde / replica cartridges in?
Als dat niet het geval is, zou je eens kunnen kijken in de handleiding hoe de printer het best schoon te maken is? In de zin van stof etc. eruit, en vervolgens de papierlade opnieuw erin plaatsen en het apparaat een grondig reinigingsprogramma kunnen laten draaien. Zie daarvoor "Routine Onderhoud" en vervolgens "Vage afdrukken of onjuiste kleuren" en "Het onderhoudsscherm openen" voor het inktgedeelte, en "De papierinvoerrol reinigen" voor het papier.

Mocht het niet in één van de twee bovenstaande zaken zitten, dan is het misschien goed het volgende te weten: een grondig reinigingsprogramma mag rustig meerdere malen achter elkaar gedraaid worden, maar niet meer dan een keer of drie achter elkaar of een keer 5 op een dag. En meer dan 10 keer verspreid over een week is puur nodeloze moeite en een uitputtingsslag voor de printer.
Het grondige programma zorgt er namelijk voor dat de printkopjes behoorlijk heet worden, en bij overmatig printen of reinigingsprogramma's draaien kan e.e.a. gaan oververhitten.

In het geval van (o.a.) de 4800 serie van Canon, is het zo dat de cartridges als het ware 'hangen' in de houder. Die houder kan voor een deel uit de printer genomen worden. Dat gedeelte bevat o.a. een soort gaas waar de inkt door heen stroomt naar de printkop toe, werp anders ook eens een blik op dit gaas.
Met de huidige stroming heeft het niets van doen, maar af en toe dit gaas schoonmaken met schoonmaak alcohol is aan te raden in het algemeen. Voor alle duidelijkheid, ik heb niet zojuist de handleiding op dat punt doorgelezen, maar in de regel is schoonmaak alcohol prima, kijk het alleen voor de zekerheid wel na in de gebruiksaanwijzing.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Topicstarter
De printer is de laatste tijd normaal gebruikt geweest (10-30 pagina's / weekdag).

Als ik een printjob start doet hij alle pagina's behalve de laatste steeds wél goed. Ik zal een reiniging uitvoeren, maar ik twijfel of dat er mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
En de laatste pagina is altijd halfbakken, ongeacht het aantal afgedrukte pagina per opdracht? En dan bedoel ik, dat het op exact dezelfde wijze voor komt bij zowel 3 pagina's in één keer als bij 30?
Dat zou zeer wonderlijk zijn.

Overigens, als ik zo vrij mag zijn daar iets over op te merken, stel 20 pagina's op een gemiddelde werkdag, oftewel een stuk of 100 per week!?! Dat is voor een relatief eenvoudige Canon wel behoorlijk fors (die zijn na een jaar of 2 à 3 in ieder geval economisch versleten bij het gemiddelde gezin, laat staan bij 20pg/wdag).
Is dan bij het uitzoeken van een opvolger van deze printer tegen die tijd een laserprinter niet interessant voor jouw gebruik? Al is het maar voor de zwart-wit afdrukken?

Maar goed, bovenstaande is een zijspoor, enige wat mij op dit moment nog te binnen schiet: als niets meer helpt "Google it".
Het lijkt een probleem dat typisch is voor Canon cups drivers i.c.m. een Linux variant (en blijkbaar ook OpenWRT). Zelf heb ik nog net iets te weinig kaas gegeten van Unix / Linux zaken om je zinnig verder te helpen, maar zo te zien aan het aantal resultaten (in alleen al Google) kun je bij vele fora terecht, daar zal vast ook een forum bij zitten voor de Linux distro die jij in gebruik hebt op dit moment.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Pagina: 1