rMBP nat geworden, scherm flikkert na een paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Vanmorgen had ik mijn nieuwe 15" rMBP in mijn tas zitten. Normaal zorg ik altijd dat ik een leeg flesje water in mijn tas heb, dit keer zat er circa 200ml water in. Afin, jullie raden het al. Dopje open en alles in m'n tas. Mijn tas is gelukkig goed water dicht, dit keer een nadeel aangezien er een plasje is blijven liggen en ik niet heb gemerkt dat er iets uit liep. MacBook de hele dag op de verwarming gehad, zowel open als dicht. Van te voren even uitgezet nadat ik 'm tien minuten zonder problemen open heb gehad. Echter daarna begon het backlight in balken te flikkeren en heb ik 'm snel uit gezet.

Zojuist heb ik 'm weer even aangezet. Na twee minuten ging het scherm weer flikkeren. Snel uit dus en terug op de verwarming. Ik heb even bij systeem info gekeken. Accu gaf geen fouten aan. Echter stond er volgens mij bij Ampère iets van -5000. Dit heb ik niet goed kunnen zien omdat toen het scherm begon. Dit viel me op en vraag me af wat dit precies kan betekenen. Weten jullie wat hier normaal hoor te staan? Eventueel dat ik het met de lader kan proberen, maar ik laat m eerst nog een nachtje drogen.

Wat kan ik doen?
Ik heb niet de juiste pentalobe schroevendraaiers om 'm open te maken. Zijn er andere mogelijkheden om 'm open te krijgen? Desnoods bestel ik wel nieuwe schroefjes.

Jaren een MacBook, altijd als nieuw, nu nog steeds. Koop je een nieuwe en binnen een maand dit. Heb ik weer hoor.

Gr. Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:48
Ik denk dat het een groot probleem is, dat je hem aan hebt gehad. Ik ben bang dat het nu te laat is. De beste optie is idd om hem open te maken en kijken of je alles droog kunt maken. Hiervoor kun je het beste een pentalobe schroevendraaier bestellen voor een paar euro.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb even bij de Mac van een vriend van mij gekeken, er horen geen negatieve getallen bij de voeding te staan. Wat in mijn ogen doet denken dat -5xxx iets van een sluiting bij de accu aangeeft.

Ik heb helaas geen pentalobe, die ga ik inderdaad bestellen. Helaas komen die niet uit Nederland volgens mij.

Overigens ben ik vergeten te melden dat m'n MBP gewoon in een hoes zat, een soort spons die het meeste water toch tegen heeft gehouden. Hij heeft dus niet in een plas gestaan direct. Toch is het kennelijk te vochtig geweest. Ik ga m nog een nachtje op de verwarming laten liggen.
Er is geen water te besporen aan de buitenkant, ook schudden laat er gaan water uit lopen.

Misschien in de rijst zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-07 16:10
Als je hem open gaat maken en je komt iets van corrosie tegen, kan je proberen dit voorzichtig met een borsteltje (liefst ESD-veilig) en wat medicinale (gedenatureerde) alcohol schoon te maken.

Mocht deze corrosie namelijk kortsluiting veroorzaken kan je hiermee netjes wegpoetsen, daarna goed droogblazen, alcohol verdampt als het goed is. En dan zou er geen kortsluiting meer moeten zijn. Dit is natuurlijk geen definitieve oplossing en helpt ook niet als er verdere schade is ontstaan door de kortsluiting, maar het is altijd te proberen.

Succes! Ik hoop dat het nog te maken is.

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Inmiddels heb ik een pentalobe besteld en die is er overmorgen.
Bedankt voor de tip. Enig idee waar ik de corrosie vind precies?

Dan een andere punt dat mij bezig houdt: waarom begint het pas na een paar minuten? Ligt dit aan het deel van het Logic board dat alles grafisch verzorgt, aan de accu of aan de aansluiting naar het scherm toe? Waar lijken deze flikkeringen het meest op; bij welk probleem horen ze?

Ik hoop zo dat gewoon niet alles is verdampt en zodra dat wel het geval is het probleem over is. Maar goed, we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Laatst online: 14-07 16:10
Waar de corrosie zit is moeilijk te zeggen, dat zit op de plek waar het nat geworden is. Het is wel redelijk makkelijk te herkennen aan een wittige uitslag meestal. Corrosie ontstaat vaak ook door het opdrogen van vocht, dus het kan zijn dat na het opdrogen alles weer werkt, maar dat je over een maand ofzo weer problemen krijgt. Hier een voorbeeldje van een goede printplaat, en eentje met corrosie.

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Open maken zal dus sowieso verstandig zijn lees ik in je verhaal.

Wat is verstandig om nou te doen? Sowieso nog een nacht lekker laten drogen. Ga ik morgen proberen om 'm aan te zetten of moet ik wachten tot ik hem open heb gemaakt en de schade heb geïnspecteerd? Ik kan me voorstellen dat het nog lang kan duren voor al het vocht daadwerkelijk verdampt is, maar ik kan eigenlijk ook niet wachten. School, werk, mijn leven, zonder laptop ben ik niks. Ik schrik er van: ik verveel me al de hele dag, ik ben altijd op dat ding bezig. Sowieso kan ik nu ook geen tv kijken en muziek luisteren, ik doe alles met m'n laptop. Wat een hell. Sorry, moet m'n frustratie en ontwenningsverschijnselen kwijt. Pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07 13:34

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik zeg, wachten tot je hem open hebt gehad. Zover mogelijk uit elkaar halen. Mocht nou alleen het scherm verrot zijn, en het systeem zelf nog wel draaiend, hang hem dan aan een extern scherm in de clammshell modus (met de klep dicht werken).

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 18:09
Inderdaad is openhalen een optie, totdat je de juiste spullen binnen hebt kun je hem in een afgesloten bak met rijst leggen, dit trekt in iedergeval zover mogelijk al vocht eruit.

Om te zien hoe hij open moet, bekijk de ifixit website, meestal hebben ze daar een duidelijke stap voor stap handleiding.

Mocht hij niet meer te redden zijn: Omdat hij nog zo nieuws is, check even in de polis voorwaarden van je inboedel verzekering of andere verzekeringen of dit gedekt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Inmiddels ligt hij in een bak met rijst. Nu wachten op morgen als m'n schroevendraaier aan komt.

Nog meer tips?
Ik ken de teardown van iFixit als uit m'n hoofd ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ga je echt zelf prutsen? Ik zou morgen direct naar een http://www.apple.com/nl/retail/geniusbar/ gaan. Eigenlijk had je dat vandaag al moeten doen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:44

pposthoorn

Constructeur

GWTommy schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:10:
Inmiddels ligt hij in een bak met rijst. Nu wachten op morgen als m'n schroevendraaier aan komt.

Nog meer tips?
Ik ken de teardown van iFixit als uit m'n hoofd ondertussen.
Als mensen hun telefoon/laptop/tablet/watdanook nat hebben laten worden raad ik altijd het volgende aan:

1. Buitenkant droog maken met een doek of keukenpapier
2. Accu er uit (als dat kan, kan helaas niet bij rMBP)
3. Achter/Onderkant eraf halen zodat hij open is.
4. Voorzichtig binnenkant droog deppen
5. In een luchtdichte bak of zak plaatsen met veel rijst erbij.
6. 48uur wachten
7. Stap 6 niet negeren, ik weet het het is lastig :9

Dit is in jou geval misschien wat laat.

Wat ik nu zou doen bij jou is hem in een afgesloten bak met rijst laten zitten tot de pentalobe schroevendraaier binnen is en hem dan openmaken.
Er zit dan waarschijnlijk witte aanslag op je logic board (goed te zien want die is volgens mij zwart bij de rMBP).
Deze kan je heel voorzichtig verwijderen met alcohol zoals eerder aangegeven. (ik doe het ook wel eens met een wattenstaafje met wasbenzine).

Vervolgens dichtschroeven, aanzetten en duimen ;)
Fiber schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:22:
Ga je echt zelf prutsen? Ik zou morgen direct naar een http://www.apple.com/nl/retail/geniusbar/ gaan. Eigenlijk had je dat vandaag al moeten doen...
Kan je doen maar goede kans dat je dan sowieso een nieuw logicboard gaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Zojuist heb ik 'm open gehad. Ik kan verder niks los maken aangezien het andere maten pentalobe zijn.
7 van de 10 water sensoren heb ik kunnen inspecteren, allen wit, dus goed. De rest zit verborgen.

Er is nergens witte corrosie te zien, noch andere schade.

Hij heeft nu bijna 20 uur in een bak met rijst gelegen. Nergens is vocht te bekennen.
Is het mogelijk dat ik 'm aan zet?

Ik denk dat het aan het scherm ligt dat ie zo raar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-07 07:54
48 uur aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:56
Fiber schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:22:
Want ?
Als er sprake van waterschade is , is het eerste wat ze doen een offerte voor je neus schuiven.
Met de geraamde kosten.

Een nieuw moederbord kan dan al gauw enkele honderden euro's kosten.
Zoniet de helft van een nieuwe MB retina
Maar dan nog , is die mac daarna nog betrouwbaar ?
Waterschade is iets naar , je laat het moederbord vervangen en alles OK.
Om dan na enkele maanden een defect scherm te krijgen of een defect keyboard.

Als waterschade kortsluiting veroorzaakt heeft dit zeker invloed op alle aangesloten componenten.
Niet alleen het moederbord zelf.

Nu bijna al de watersensoren zijn nog wit , dat is al hoopvol.
Dan kan je het nog als een "gewoon defect" aanmelden O-)
Check die drie andere nog en wacht nog een paar dagen of ze al dan niet verkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 17-07 22:26
Mijn ervaring is dat wanneer een laptop eenmaal nat is geweest, deze gedurende de rest van zijn levensduur vreemde problemen kan geven, of nog erger, dat deze buiten de garantie compleet uitvalt.

Mijn advies: Ga eens met je verzekering om tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-07 16:29
Ik sluit me bij laatste reactie aan; vrouwlief had iPhone in toilet laten vallen. Belletje naar verzekering en via inboedel kreeg ik keurig een vergoeding (zelfs nieuwprijs). Is dus een check waard!

Succes,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Goede kans dat de inboedelverzekering dekking geeft. Je hebt immers het ongeluk (water lekken in je tas) hoogstwaarschijnlijk binnen veroorzaakt alleen pas buiten gemerkt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Ok. Goed nieuws.
Zaterdag naar de Apple Store geweest. Mijn lader was kapot, ook nat geweest. Alles werkt nu weer perfect.

Negatieve amperage was volgens de Genius normaal. Hij heeft het bij meerdere Macs laten zien en dat klopt dus.

Zaterdag rond 15:00 thuis gekomen en tot gisteren ochtend 8:00 zitten programmeren, wat een leven. Ik ben zo blij dat ik gewoon weer kan werken. Wat een drama om geen laptop te hebben. Ik ben dus weer helemaal gelukkig.

Dan een andere vraag. Binnen in zitten grotere pentalobe schroeven. Ik zou graag een complete set pentalobes bestellen of in ieder geval de pentalobes die ik nodig heb om de rest te openen. Ik wil de andere sensoren ook kunnen inspecteren.
Heeft iemand een idee welke maten ik nodig heb en waar ik die haal. iFixit zegt hier vreemd genoeg niets over. Zou het kunnen dat de vernieuwde rMBP binnen ook pentalobe heeft waar de mid 2012 dat niet had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Weet je eigenlijk al zeker dat hij geen reparatie nodig heeft, of rare verschijnselen gaat tonen na een tijdje? Want met mijn MBP is dit ook gebeurd en het toetsenbord ging langzaamaan stuk, verder waren er geen problemen mee, maar het toetsenbord moest wel worden vervangen.
Pagina: 1