Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Met een Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-8350 en 16 GB RAM 4x Crucial BLT4G3D1869DT1TX0CEU heb ik een vrij frequent maar toch incidenteel optredend probleem. Soms raakt de computer na het opstarten (of ook na een reboot) in een reboot loop waarbij telkens 6 korte piepjes uit de speaker komen maar geen van de LEDs aan blijft staan. 8)7 Het probleem treed ook op (maar het lijkt minder vaak (maar om dat betrouwbaar te kunnen zeggen heb ik onvoldoende keren geprobeerd)) met minder memory modules (in alle slots&combinaties). Als de computer eenmaal draait zijn er bij belasting geen problemen/crashes.

Kan het zijn dat devier BLT4G3D1869DT1TX0CEU-modules de bron van dit probleem zijn? Ik heb gezocht naar de beep-codes maar kan geen betrouwbare informatie vinden over 6 korte piepjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Download memtest eens en laat dat een paar uur draaien, zo kun je het geheugen goed testen.
Test ook de dimms (reepjes) apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat is een goed idee, ik heb net al een paar uur memtest86 maar eens laten lopen, inmiddels was 1 2/3 pass foutloos verlopen. Ik bennu even wat andere belastingstests aan het draaien en dan maar een nachtje/dagje memtest. Ik zie het niet zo zitten om modules/slots apart te testen (heb momenteel niet zo veel tijd helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Heb je al een BIOS update gedaan, dit kan de geheugen compatibility verhogen want lijkt erop dat hij het er soms moeilijk mee heeft. Test als memtest niks opleverd met 2 latjes ipv 4 en reset de CMOS compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik had toen de problemen optraden (dus vrijwel meteen) meteen al naar 1503 geupdate (van 1302). ik zal nog even heel vaak cold&warm resets testen en dan memtest laten draaien. De 6 piepjes zijn ook voorgekomen met 1-2-3 dimms in diverse slotcombinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Staat het geheugen op de QVL lijst? Begin is met het testen van ander geheugen als de problemen aanhouden. Ik neem aan dat je het systeem niet hebt overgeklokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
De bewuste modules staan niet in de QVL-lijst. Maar ik geloof dat het probleem in rook is opgegaan. Memtest en andere belastingstests verliepen allemaal foutloos (met de JEDEC 1333 timings en de XMP 1866 timings) en tientallen keren rebooten gaf geen problemen meer. Wat het is geweest weet ik niet (ik heb wel even aan de videokaart 'gewiebeld', maar dat zal het toch niet geweest zijn...?)

Nu kan/moet ik me maar eens inlezen over de diverse tweak-instellingen (NB-frequentie, hyperthreading...)

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 20-03-2013 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Iets te vroeg geweest met juichen... De piepjes zijn er weer, maar nu is er nog een ander verschijnsel: de CPU-fan blijft draaien ook als de stekker uit de voeding is. Heb ik nog nooit gezien. Het lijkt me hoe dan ook niet goed. Zo maar even een CMOS reset.

Het vreemde is dat ik behalve een Ubuntu-installatie niets heb veranderd.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2013 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe lang blijft die CPU fan nog draaien nadat de stroom is afgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Inmiddels een half uur. Wat kan nog zoveel energie leveren? De batterij? Een of andere condensator?

Pfff, lijkt me niet goed dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat lijkt mij inderdaad niet in orde, heb je een andere voeding om te testen of het daarmee ook gebeurt?
Dit om uit te sluiten dat een van de elco's in de voeding stroom blijft leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 21-03-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Ik heb eens 6 korte piepjes gehoord toen ik mijn videokaart niet goed had aangesloten (de stekker/kabel van voeding naar GPU zat niet helemaal lekker)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr.Root op 21-03-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is inderdaad de videokaart, de fan ging uit toen ik de displayportkabel uittrok. De kaart blijkt niet goed in de kast te passen. De bracketkant kan net een millimetertje minder diep in de slot (omdat het erop lijkt dat de bracket te laag gebogen is), waardoor de kaart dus een klein beetje scheef komt te zitten. Ik zal eens eens gaan kijken of ik hier iets op kan vinden. Bracket buigen? afvijlen?

Wel vaag dat zo'n kaart te scheef in een slot past.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
begintmeta schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 11:29:
Het is inderdaad de videokaart, de fan ging uit toen ik de displayportkabel uittrok. De kaart blijkt niet goed in de kast te passen. De bracketkant kan net een millimetertje minder diep in de slot (omdat het erop lijkt dat de bracket te laag gebogen is), waardoor de kaart dus een klein beetje scheef komt te zitten. Ik zal eens eens gaan kijken of ik hier iets op kan vinden. Bracket buigen? afvijlen?

Wel vaag dat zo'n kaart te scheef in een slot past.
Gelukkig hebben we het probleem nu bij de strot. Nu opzoek naar een andere tweaker die een oplossing weet dat deze WEL in de bracket past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
ik heb de backplate van de kaart een beetje anders bevestigd (maximaal naar boven, scheelde pakweg een mm. en een klein beetje zitten buigen aan kast en backplate. De kaart past nu goed genoeg denk ik, maar helemaal lekker vind ik het natuurlijk niet. Misschien maar eens tzt kijken voor een andere kast.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 21-03-2013 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blijf ik mij nog steeds afvragen hoe het komt dat de cpu-fan een half uur blijft draaien terwijl er geen stroom meer op het systeem staat.
Enfin, ik hoop dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Dat is inderdaad vaag. Hij deed het weer (zonder opstartproblemen deze keer). Kennelijk is er een stroomkring door de CPU-fan via de videokaart en monitor... hoe het kan weet ik niet, vermoedelijk heb ik de apparatuur gaar verbonden en zijn er allerlei zaken gaande via de aarde etc (maar ik heb geen idee of dat kan, ik denk het eigenlijk niet aangezien ik de stroomkabel van de PC uitgetrokken had toen ze bleven draaien, dus het moet allemaal via de videokaart gaan, de kaart lijkt er nu wel recht in te zitten, gaar bord/videokaart?))

Heeft iemand die elektrotechhnisch onderlegder is dan ik ideeen hierover?

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 22-03-2013 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb:
http://www.tomshardware.c...ort-cable-providing-power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Mooi dat hij weer draait. Ik raad echter wel aan om gelijk een nieuwe kast aan te schaffen die meer ruimte bied. Kasten zijn tegenwoordig niet meer zo duur. Het is duurder om een nieuwe vkaart aan te moeten schaffen als er kortsluiting ontstaat o.i.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ja, dat is zo, ik zal eens wat zoeken naar een mooie kast.

Overigens heb ik een YouTube-filmpje gevonden dat het fenomeen laat zien:

Ok nieuw kabeltje proberen maar.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 22-03-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Heb je een DVI kabel al geprobeert? of hdmi kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb nog wel een DVI-kabel, zal eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is bizar zeg, het komt dus niet alleen voor met een displayport aansluiting......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bij zo'n displayport is het dan nog wel enigszins normaal (als die power-pin is aangesloten), dat is bij de andere aansluitingen denk ik minder zo. Maar kennelijk is de CPU-fan bij veel borden rechtstraaks aangesloten op de monitor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Korte update, de boel is helemaal stabiel, ook met een 10% overclock van de reference frequency (en vrijwel normale voltages en met alle powersavinginstellingen aan). Wordt alleen wel behoorlijk heet met de stock koeler, pakweg net boven de 60 graden. (onder uiterste belasting uiteraard)

Wat wel erg jammer is, is dat het bord kenneloijk geen (goede) ACPI IVRS-tabellen heeft...

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik had ivm de audiomogelijkheid toch maar de displayport weer in gebruik genomen (onboard analoog geeft wat teveel bijgeluiden). De boel draait nu stabiel, ook met mijn gemodde displayportkabel (draad 20 doorgehaald). ZIjn de bovengenoemde temperaturen eigenlijk normaal? of had ik toch beter eigen thermal paste kunnen gebruiken ipv de thermal pad op het standaard-koelblok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niets om je zorgen over te maken, net boven 60 onder stress is prima!
Pagina: 1