• Totibbs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-06-2025
Ik overweeg al een tijde een nieuwe game-PC te kopen en met de BBG van maart begon het helemaal te kriebelen.
Daar adviseren ze om 2x Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5 videokaart in de game-pc te stoppen.

Ik heb er een nachtje over geslapen en ben benieuwd naar de ontwikkelingen op het gebied van 3D. Met een brilletje of iets dergelijks.
Maar ik weet niet de juiste zoekwoorden om me te orienteren.
Ook kon ik in de pricewatch niet echt filteren op 3D-met-een-bril videokaarten.
Moet ik nu een combinatie van videokaart en monitor kopen om een goed 3D effect te kunnen ervaren?

Wat zijn jullie ervaringen met 3D en games?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

3D wordt ook voornamelijk door je monitor afgehandeld. Zo'n brilletje als dat je vroeger bij videokaarten had is er (gelukkig) niet meer. Het ligt nu aan je monitor.

Ik vind het zelf uitermate kut werken, maar dat vind ik sowieso ook met 3D op TVs of in de bios, het is veel te vermoeiend voor je ogen. Als je dan wilt gamen en je moet ook nog goed opletten (dus rond kijken) dan is dat vrij vervelend vind ik zelf.

• Totibbs
ah, nu zie ik het bij de monitoren staan. "3d ondersteuning" keuze uit Geen Voorkeur of Ja.
Maar betekent dat dan dat de videokaart niet uit maakt maar dat je een Monitor met 3D ondersteuning nodig hebt?
Dan zat ik helemaal verkeerd te kijken bij de videokaarten.

Bij monitoren Met 3D ondersteuning, worden vaak helemaal geen brilletjes meegeleverd. Is dat niet meer nodig tegenwoordig?

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:40

Infinchible

Woef!

En ik vind het dan weer helemaal geweldig bij de juiste spellen. Vooral TES: Skyrim is érg mooi in 3D, het geeft zoveel meer belevenis aan het spel!
Ik heb geen ervaringen met AMD en 3D, alleen maar met nVidia en 3DVision. Hiervoor heb je een 120Hz monitor nodig die 3Dvision ondersteund, nVidia videokaarten en het 3DVision pakket zelf, die heb je draadloos en bedraad. Er is nu ook een 2e versie trouwens, weer met nieuwe monitoren. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Het schijnt wel minder ghosting te hebben en het blokkeert minder licht.
Als je het 3DVision-pakket van nVidia hebt, dan krijg je ook meteen 3DTVPlay erbij. Daarmee kan je de computer aan de tv hangen waarbij het 3D ook meteen ondersteund wordt.
Hier kan je de 3DVision bril vinden. Dit is dus wel alleen voor nVidia gebruikers. Bij sommige monitoren krijg je geloof ik wel een brilletje erbij en een ingebouwde infraroodsensor. Maar ik weet niet welke dat zijn.

• Totibbs
ah thanks. Dat maakt het wel wat duidelijker. Een Monitor met 3D ondersteuning, met die 3DVision bril en een Nvidia kaart maakt het 3D kijken mogelijk.
Gelukkig zat in de BBG ook een advies voor "fans van Nvidia". Even kijken welke kaart dat ook alweer was en of die compatibel is met de 3D (vast wel :)).

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Lees ook ff dit topic:
(PC) 3D gaming, gamen als een baas!
TERW_DAN schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:31:
3D wordt ook voornamelijk door je monitor afgehandeld. Zo'n brilletje als dat je vroeger bij videokaarten had is er (gelukkig) niet meer. Het ligt nu aan je monitor.

Ik vind het zelf uitermate kut werken, maar dat vind ik sowieso ook met 3D op TVs of in de bios, het is veel te vermoeiend voor je ogen. Als je dan wilt gamen en je moet ook nog goed opletten (dus rond kijken) dan is dat vrij vervelend vind ik zelf.
Maar hoe was de 3D "ervaring" ? Ik hoor en lees van veel mensen dat het, integenstelling tot veel films, juist wel wat toevoegd. Kheb zelf geen ervaring met 3D maar ben wel benieuwd naar die van andere gebruikers.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:40

Infinchible

Woef!

ChojinZ schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:50:
Lees ook ff dit topic:
(PC) 3D gaming, gamen als een baas!

[...]

Maar hoe was de 3D "ervaring" ? Ik hoor en lees van veel mensen dat het, integenstelling tot veel films, juist wel wat toevoegd. Kheb zelf geen ervaring met 3D maar ben wel benieuwd naar die van andere gebruikers.
Ik vind het echt heel vet zoals ik al zei. Het scheelt ook dat je in games waarbij het ondersteund wordt zelf de diepte en het 3D-effect kan instellen. Zo kan je alles redelijk plat maken maar ook enorm veel diepte. Ook de convergentie kan je aanpassen, dat wil zeggen dat je het punt kunt aanpassen wat er op de diepte van de monitor ligt. Als je bijvoorbeeld Skyrim speelt kan je aanpassen of het zwaard wat je in je hand ziet net achter het scherm ligt, of zelfs nog voor het scherm. Alsof je dus echt je zwaard net voor je ziet en daarachter in de monitor het enorme wijde landschap met allemaal bergen in 3D _/-\o_ . Echt heel vet!
Bij Diablo 3 is dat dan weer handig om je character op 'monitordiepte' te krijgen, hierdoor heb je minder last van 2 muisaanwijzers. Bij de meeste andere RTS of Isometrische spellen werkt dit ook goed!
Maar je zou het echt gewoon zelf moeten zien en zelf de aanpassingen moeten maken die jij mooi vind, ik vind het in ieder geval echt heel veel toevoegen aan de meeste spellen!
Pagina: 1