Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 22:32

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zoek advies voor het aansluiten van een TV (2de beeldscherm, duplicatie van normale beeldscherm) op een PC. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
De wensen zijn:
- HD beeld overbrengen
- Digitaal geluid overbrengen (analoog is ook prima)
- Aansturing verzorgen (opgelost: bluetooth MX5500 keubord+muis)

Oude situatie: In mijn oude woning heb ik simpelweg een afvoerpijp van doorsnee 4 cm in de muur gevreesd. Mede omdat mijn kantoor boven mijn woonkamer zat was dit prima te doen. Doordat dit een brede pijp was kon ik daar een HDMI kabel met stekkers en al door heen rijgen. (PC DVI uit, TV HDMI in) Geluid deed ik via een jack kabeltje en was dus analoog.

In mijn nieuwbouwwoning heb geen mogelijkheid om een afvoerpijp in de muur te maken. Wel heb ik 2 x UTP door een loze leiding aanlegt van mijn kantoor (boven) naar mijn TV (beneden). Het idee was om met een HDMI to UTP verlenger het HDMI signaal om te zetten.

Probleem: ik heb een HD4780 Readeon grafische kaart met 2x DVI uitgang. M.a.w. geen HDMI uitgang dus sowieso heb ik niets aan het bovenstaande apparaatje en heb ik geen geluid.

Vraag: Werkt de verlenger ook als ik DVI eerst omzet naar HDMI (converter) en moet ik nu alsnog een jackkabeltje gerbuiken (analoog) voor audio of kan ik dit anders oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door FloydRaalte op 19-03-2013 13:21 ]

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:24
FloydRaalte schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:20:
Beste tweakers,

Ik zoek advies voor het aansluiten van een TV (2de beeldscherm, duplicatie van normale beeldscherm) op een PC. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
De wensen zijn:
- HD beeld overbrengen
- Digitaal geluid overbrengen (analoog is ook prima)
- Aansturing verzorgen (opgelost: bluetooth MX5500 keubord+muis)

Oude situatie: In mijn oude woning heb ik simpelweg een afvoerpijp van doorsnee 4 cm in de muur gevreesd. Mede omdat mijn kantoor boven mijn woonkamer zat was dit prima te doen. Doordat dit een brede pijp was kon ik daar een HDMI kabel met stekkers en al door heen rijgen. (PC DVI uit, TV HDMI in) Geluid deed ik via een jack kabeltje en was dus analoog.

In mijn nieuwbouwwoning heb geen mogelijkheid om een afvoerpijp in de muur te maken. Wel heb ik 2 x UTP door een loze leiding aanlegt van mijn kantoor (boven) naar mijn TV (beneden). Het idee was om met een HDMI to UTP verlenger het HDMI signaal om te zetten.

Probleem: ik heb een HD4780 Readeon grafische kaart met 2x DVI uitgang. M.a.w. geen HDMI uitgang dus sowieso heb ik niets aan het bovenstaande apparaatje en heb ik geen geluid.

Vraag: Werkt de verlenger ook als ik DVI eerst omzet naar HDMI (converter) en moet ik nu alsnog een jackkabeltje gerbuiken (analoog) voor audio of kan ik dit anders oplossen?
Ik heb dacht ik een Ati HD4850 (?) en heb ook 2 dvi uitgangen. Met een hdmi-converter heb ik 'm naar m'n computer gekregen. Geluid heb ik echter via een versterker, via een jackkabeltje, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Ik denk dat t niet anders kan eigenlijk.

P.s. kijk eens in je oude videokaart-doos. Daarin vond ik de dvi hdmi converter 8) 8)

toettoett

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Thecola schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:26:
[...]

Ik heb dacht ik een Ati HD4850 (?) en heb ook 2 dvi uitgangen. Met een hdmi-converter heb ik 'm naar m'n computer gekregen. Geluid heb ik echter via een versterker, via een jackkabeltje, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Ik denk dat t niet anders kan eigenlijk.

P.s. kijk eens in je oude videokaart-doos. Daarin vond ik de dvi hdmi converter 8) 8)
Ik denk dat ik het geluid dan ook maar weer via een jackkabeltje doe en aansluit op mijn versterker beneden in mijn TVkast. Die dvi/hdmi converter heb ik vast nog wel ergens liggen, anders even langs de Plentyparts. Maar dan nog moet ik via UTP door de muur..... en dat is dus waar ik bang voor ben: werkt dit de HDMI/UTP converter ook als je daar voor het DVI signaal naar HDMI convert?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ja dat werkt, in ieder geval wel met de apparatuur waar ik het mee heb gedaan destijds.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Wanneer ik een videokaart zou hebben met 2x een HDMI uitgang i.p.v. 2x een DVI uitgang, dan zou ik met behulp van de 'HDMI naar 2x UTP converter' beeld en ook geluid hebben toch?

• LiquidT_NL
FloydRaalte schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:08:
Wanneer ik een videokaart zou hebben met 2x een HDMI uitgang i.p.v. 2x een DVI uitgang, dan zou ik met behulp van de 'HDMI naar 2x UTP converter' beeld en ook geluid hebben toch?
Ja, als dat volgens de specificatie van die HDMI<>UTP converters zo is wel ja.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Heb nu het volgende gevonden:

Vanuit de PC:
DVI uit (gfx kaart)
Jack 0.45 uit (geluidskaart)

Omzetten DVI + geluid naar HDMI:
HDMI naar DVI+Jack kabel

Omzetten naar UTP:
UTP extender Konig

UTP door de muur naar Receiver (TV) en dan weer omzetten naar HDMI met de UTP extender.

Geen idee of DVI + Jack naar HDMI werkt... meer omgekeerd gebruik.... Kan dat?

• LiquidT_NL
Dat gaat niet werken. Van wat ik zie is die HDMI>DVI+Jack kabel precies dat: een HDMI naar DVI kabel, en daarnaast nog een losse Jack kabel, en dat in 1 kabel gepropt. Met andere woorden: het hdmi signaal blijft enkel beeld, omdat geluid los wordt getransporteerd.

Volgens mij heb je vrij dure adapters die het samenvoegen, maar een nieuwe videokaart is waarschijnlijk goedkoper.

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voordat je veel geld gaat uitgeven, een vergelijkbare nieuwe videokaart met HDMI kost rond de 80 euro. (HD7750 bijv) en het kan ook goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchmega op 21-03-2013 14:50 ]

Pagina: 1