Drie weken geleden via Amazon een product besteld. In de verenigde staten een stuk goedkoper ($100) dan in Nederland (€200). Helaas kwamen er flink wat verzendkosten bij zodat ik uiteindelijk €130,- kwijt was. Nog steeds 70 euro goedkoper.
Gisteren het product opgehaald, en tot mijn verbazing moest ik invoerkosten betalen à €35,-. Nou had ik wel vaker wat besteld uit het buitenland (maar niet de VS en lagere bedragen) maar dit kwam als een verassing. Op Amazon had ik dit gelezen: http://www.amazon.com/gp/...ay.html/?nodeId=201117970
Ik ging er dus van uit dat ik de invoerrechten al had betaald.
Een dergelijke discussie met de dame achter de balie bij het postkantoor had niet veel zin en mopperend betaalde ik het bedrag en nam het pakje mee naar huis.
Bleek dat ze een goedkopere variant van het bestelde artikel hadden verstuurd.
Ik heb gemaild naar de verkoper (een winkel die via Amazon verkoopt), en ze bieden aan om
A ) óf $35,- te storten, ik kan dan het product houden;
B ) óf een "full refund" te geven als ik het product terugstuur.
In beide gevallen ben ik een flink bedrag kwijt:
Wat kan ik doen om het verlies te beperken? Het kan toch niet zo zijn dat door een fout van de winkel de klant daardoor geld verliest? Of is dat gewoon het kopersrisico van online kopen in het buitenland?
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Een andere vraag: de invoerkosten zijn berekend aan de hand van de prijs van het bestelde artikel. Het geleverde artikel is goedkoper. Ik heb dus teveel invoerkosten betaald. Iemand een idee of en hoe ik daar het verschil van terug kan krijgen?
Nog een laatste: zijn er betere manieren om een gloednieuw, ongebruikt product te verkopen dan via Marktplaats?
Gisteren het product opgehaald, en tot mijn verbazing moest ik invoerkosten betalen à €35,-. Nou had ik wel vaker wat besteld uit het buitenland (maar niet de VS en lagere bedragen) maar dit kwam als een verassing. Op Amazon had ik dit gelezen: http://www.amazon.com/gp/...ay.html/?nodeId=201117970
Ik ging er dus van uit dat ik de invoerrechten al had betaald.
Een dergelijke discussie met de dame achter de balie bij het postkantoor had niet veel zin en mopperend betaalde ik het bedrag en nam het pakje mee naar huis.
Bleek dat ze een goedkopere variant van het bestelde artikel hadden verstuurd.
Ik heb gemaild naar de verkoper (een winkel die via Amazon verkoopt), en ze bieden aan om
A ) óf $35,- te storten, ik kan dan het product houden;
B ) óf een "full refund" te geven als ik het product terugstuur.
In beide gevallen ben ik een flink bedrag kwijt:
- A ) Ik krijg zo'n $35 = €25,- terug, kan het artikel dat ik had ontvangen op Marktplaats zetten en hopen dat ik er nog een goed bedrag voor krijg. Mocht ik er nog €80,- voor krijgen dan ben ik €60,- kwijt (namelijk 130 + 35 = 165 uitgegeven en 25 + 80 = 105 weer terug 165-105= €60,-
- B ) Ik krijg een full refund bij terugsturen (ik hoef dan geen verzendkosten te betalen): ongeveer €75,-. Ik ben dan 165-75=€90 euro kwijt.
- Ruilen is voor mij niet echt een optie, ik moet dan zeker 5 weken wachten voordat ik het goede item kan ontvangen, betaal opnieuw 35,- invoerkosten en loop weer het risico dat er iets mis gaat.
Wat kan ik doen om het verlies te beperken? Het kan toch niet zo zijn dat door een fout van de winkel de klant daardoor geld verliest? Of is dat gewoon het kopersrisico van online kopen in het buitenland?
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?
Een andere vraag: de invoerkosten zijn berekend aan de hand van de prijs van het bestelde artikel. Het geleverde artikel is goedkoper. Ik heb dus teveel invoerkosten betaald. Iemand een idee of en hoe ik daar het verschil van terug kan krijgen?
Nog een laatste: zijn er betere manieren om een gloednieuw, ongebruikt product te verkopen dan via Marktplaats?
[ Voor 8% gewijzigd door tbenschop2 op 19-03-2013 13:42 ]