Amazon: verkeerde product geleverd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Drie weken geleden via Amazon een product besteld. In de verenigde staten een stuk goedkoper ($100) dan in Nederland (€200). Helaas kwamen er flink wat verzendkosten bij zodat ik uiteindelijk €130,- kwijt was. Nog steeds 70 euro goedkoper.
Gisteren het product opgehaald, en tot mijn verbazing moest ik invoerkosten betalen à €35,-. Nou had ik wel vaker wat besteld uit het buitenland (maar niet de VS en lagere bedragen) maar dit kwam als een verassing. Op Amazon had ik dit gelezen: http://www.amazon.com/gp/...ay.html/?nodeId=201117970
Ik ging er dus van uit dat ik de invoerrechten al had betaald.
Een dergelijke discussie met de dame achter de balie bij het postkantoor had niet veel zin en mopperend betaalde ik het bedrag en nam het pakje mee naar huis.

Bleek dat ze een goedkopere variant van het bestelde artikel hadden verstuurd.

Ik heb gemaild naar de verkoper (een winkel die via Amazon verkoopt), en ze bieden aan om
A ) óf $35,- te storten, ik kan dan het product houden;
B ) óf een "full refund" te geven als ik het product terugstuur.

In beide gevallen ben ik een flink bedrag kwijt:
  • A ) Ik krijg zo'n $35 = €25,- terug, kan het artikel dat ik had ontvangen op Marktplaats zetten en hopen dat ik er nog een goed bedrag voor krijg. Mocht ik er nog €80,- voor krijgen dan ben ik €60,- kwijt (namelijk 130 + 35 = 165 uitgegeven en 25 + 80 = 105 weer terug 165-105= €60,-
  • B ) Ik krijg een full refund bij terugsturen (ik hoef dan geen verzendkosten te betalen): ongeveer €75,-. Ik ben dan 165-75=€90 euro kwijt.
  • Ruilen is voor mij niet echt een optie, ik moet dan zeker 5 weken wachten voordat ik het goede item kan ontvangen, betaal opnieuw 35,- invoerkosten en loop weer het risico dat er iets mis gaat.
Mijn vragen:
Wat kan ik doen om het verlies te beperken? Het kan toch niet zo zijn dat door een fout van de winkel de klant daardoor geld verliest? Of is dat gewoon het kopersrisico van online kopen in het buitenland?
Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?

Een andere vraag: de invoerkosten zijn berekend aan de hand van de prijs van het bestelde artikel. Het geleverde artikel is goedkoper. Ik heb dus teveel invoerkosten betaald. Iemand een idee of en hoe ik daar het verschil van terug kan krijgen?

Nog een laatste: zijn er betere manieren om een gloednieuw, ongebruikt product te verkopen dan via Marktplaats?

[ Voor 8% gewijzigd door tbenschop2 op 19-03-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
http://www.postnlpakkette.../na-ontvangst-retour.aspx

Blijkbaar kan het wel, en kan PostNL je er bij begeleiden. Ik zou het verhaal eens bij hun neerleggen.

Nieuwe spullen verkoop ik liever via eBay, gaat imho wat makkelijker, maar kost wel geld.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 14:29
Je hebt niet te veel invoerkosten betaald. Want een gedeelte (inklaringskosten) van het bedrag rekent de postbedrijf. 12,50 als het via postnl ging, en als je het via ems liet verzenden ben je al 19.50 euro kwijt. Daarbovenop moet je ook nog BTW afdragen. Dus 0.21*(100 dollar in euros). Dan kom je ongeveer op jouw bedrag. Voor meer informatie moet je kijken op de site van de douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Exor schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:52:
Je hebt niet te veel invoerkosten betaald. Want een gedeelte (inklaringskosten) van het bedrag rekent de postbedrijf. 12,50 als het via postnl ging, en als je het via ems liet verzenden ben je al 19.50 euro kwijt. Daarbovenop moet je ook nog BTW afdragen. Dus 0.21*(100 dollar in euros). Dan kom je ongeveer op jouw bedrag. Voor meer informatie moet je kijken op de site van de douane.
Ja, maar hij heeft iets besteld van 100 dollar, en heeft dus een goedkopere variant gekregen. Dus heeft hij eigenlijk (bijvoorbeeld) slechts BTW over 50 dollar hoeven te betalen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
Exor schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:52:
Nou, hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik vermoed dat ik invoerkosten twee keer heb betaald.
Bekijk de link in de OP. Ik moest $59,- betalen aan "shipping and handling", en volgens de link zitten daar invoerkosten bij. Ik heb ze dus en aan de verkopende partij en aan de douane betaald. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

Quad

Doof

Je betaald NOOIT invoerkosten aan de winkel, enkel en alleen aan de douane/PostNL.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 08:13
Quad schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:16:
Je betaald NOOIT invoerkosten aan de winkel, enkel en alleen aan de douane/PostNL.
Dit is volgens mij niet waar, er zijn partijen die dit als service al incalculeren en afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:08

paQ

yep... kan de verzender als incoterm gebruiken bij zijn vervoerder

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Quad schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:16:
Je betaaldt NOOIT invoerkosten aan de winkel, enkel en alleen aan de douane/PostNL.
Je kan wel via Amazon betalen als ik dit lees (staat ook in de OP) voor sommige landen:
http://www.amazon.com/gp/...ay.html/?nodeId=201117970

Kan natuurlijk wel zo zijn dat hier helemaal geen sprake van is bij TS (verzendkosten zijn altijd flink bij Amazon), maar dat zal TS even nader moeten nakijken.
paQ schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:19:
yep... kan de verzender als incoterm gebruiken bij zijn vervoerder
Daar is hier geen sprake van sowieso: de betaling ligt altijd bij de klant in geval van Amazone. Wel is het zo dat Amazone de werkelijke betaling op zich kan nemen en dat dat mee wordt berekend in je eindbedrag.

[ Voor 27% gewijzigd door LiquidT_NL op 19-03-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:05

Quad

Doof

Hm interesting, niet geweten.
Ik begreep dat dat altijd gold dus.

De TS moet dan even kijken hoe hij het aangeschaft heeft, want zo te lezen zijn er wel beperkingen:
For AmazonGlobal items, you won't be charged additional fees if the actual Import Fees exceed the Import Fees Deposit we estimated. For items sold by Amazon Marketplace sellers, please check the seller's policies.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

tbenschop2 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:10:
[...]

Nou, hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik vermoed dat ik invoerkosten twee keer heb betaald.
Bekijk de link in de OP. Ik moest $59,- betalen aan "shipping and handling", en volgens de link zitten daar invoerkosten bij. Ik heb ze dus en aan de verkopende partij en aan de douane betaald. Of maak ik een denkfout?
Die "Import Fees Deposit" valt niet onder Shipping and Handling.
Als je dat betaalt, staat het er apart bij.

Voorbeeld (FIFA13 in mijn mandje gedaan en naar check-out gegaan)
Items: USD 53.99
Shipping & handling: USD 12.48

Total before tax: USD 66.47
Estimated tax to be collected: USD 0.00
Import Fees Deposit USD 13.96

Order total: USD 80.43

[ Voor 47% gewijzigd door SR8 op 19-03-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbenschop2
SR8, ben bang dat je gelijk hebt. Bij mij staat er

Total before tax: EUR 128,02
Estimated tax to be collected:* USD 0.00

Door de informatie in de link (en het enorm hoge shipping and handling bedrag van $59) was ik er vanuit gegaan dat ik import fees al had betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdjnl
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02
Ik zou de verkoper mailen dat je alsnog het juiste artikel wil ontvangen, omdat je daar voor betaald hebt. En dat je het verkeerde product terugstuurt zodra de verkoper daarvoor de verzendkosten vergoed. Gaat de verkoper hiermee niet akkoord dan zou ik bij de creditcardmaatschappij en/of amazon mijn beklag doen.

De btw en invoerrechten zou je in principe terug moeten kunnen krijgen als je het product weer terug stuurt. Je kunt hiervoor denk ik terecht bij degene die dit heeft geind, postnl. Zij berekenen immers een aardig bedrag aan administratiekosten voor de inklaring (die je niet terug gaat krijgen, ben ik bang) en daar hoort dit afhandelen ook nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
ik zou de refund van 35 usd pakken en het verder van me af zetten, shit happens

de invoerkosten worden trouwens berekend aan de hand van de kosten van het product + verzending, bezwaar maken is vrij kansloos
Pagina: 1