Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Met meerdere mensen in 1 file werken

Pagina: 1
Acties:

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-11 15:15

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hallo,

we werken hier op de afdeling met 3 mensen aan 1 systeem. Omdat we wel eens in elkaars files iets moeten aanpassen vragen we elkaar of we erin mogen. Dit heeft 2 weken gewerkt tot vandaag.
Vandaag is er dus een file overschreven waardoor allemaal code verloren is gegaan.

Nu is mijn vraag dus, hoe kunnen we dit tegen gaan?

We werken op het moment met Dreamweaver, deze heeft wel een check in/out functie, maar dat is zoveel gedoe. Verder hebben we ook niet zoveel kennis op dat gebied.
Op google vind ik wel mensen die zeggen dat ik 'sync/merge' programma's moet gebruiken, maar niet welke.

Mvg.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-11 10:12
Version control systeem gebruiken!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 15:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TortoiseSVN kan bijvoorbeeld helpen.

Verwijderd

Een SVN tool gebruiken, zoals hierboven staat aangegeven. TurtoiseSVN wat Hann1Bal zegt is wel een fijn programma, die gebruik ik zelf ook.

En als dat te ingewikkeld is (lijkt me niet toch?), zet je files dan gewoon in een dropbox account en dropbox houdt file revisies bij. Maar SVN is mooier :)

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11 00:12
Sowieso is version control een goed idee als je code aan het schrijven bent. De grote zijn op dit moment SVN, HG en Git volgens mij. Deze kunnen allemaal de history van veranderingen bij houden, dus mocht iemand wat slopen kan je met 2 muisklikken naar een versie van gisteren toe. En ze ondersteunen ook merging en waarschuwen als iemand anders al wat geedit heeft. De verschillent tussen de drie kan je makkelijk online vinden. SVN moet je zelf nog een centrale server op zetten. HG en Git kunnen decentraal werken, maar zijn ook genoeg gratis versies online te vinden om mee te kunnen werken. Bitbucket geeft bijvoorbeeld gratis prive repository's voor max 5 man.

Dropbox is geen optie aangezien als je saved de vorige versie van de ander gewoon overschreven wordt. Geen merging of wat volgens mij. Bespaar jezelf een hoop ellende, en begin vandaag nog met een fatsoenlijk versie beheer systeem. Snap niet hoe mensen nog zonder kunnen ontwikkelen.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50
Dropbox houdt wel een geschiedenis bij van files, dus mocht je iets overschrijven kan je meestal wel terug.
Bij phpstorm/netbeans kan je ook gewoon de bestanden downloaden van de FTP en een lokale history weergeven. phpStorm geeft ook aan dat je bestand op de server ondertussen aangepast is, zodat je hem kan downloaden/mergen.

Wat uitgebreider is Git (of ander versiebeheer). Kost misschien even tijd om dat goed onder de knie te krijgen en automatisch te gebruiken, maar dan heb je ook wat ;)

Met Git werk je inderdaad centraal, dus iedereen heeft een complete geschiedenis van alle bestanden. Dus als je er iets crasht, heeft de ander het altijd nog.
Je kan dan ook werken in verschillende branches (dat is waar Git vooral goed in is), zodat je lokaal je wijzigingen kan doen, of even wat kan proberen in een andere branch, en die later weer samenvoegen (of verwijderen)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Volgens mij houdt Windows zelfs al je versies bij zolang je dat maar aan zet bij je mappen, wat wel een aanrader is natuurlijk tot het moment dat je een nette version control draaiende hebt want zo te horen gaat er nog wel een maandje over heen voordat je dat een beetje lekker draaiende hebt. Ik zou ook zeker niet gelijk live gaan werken met version control maar gewoon even een kopie van je source maken en er dan naar gaan kijken. Ook de integratie met Dreamweaver is dacht ik wel mogelijk maar kost weer even enig uitzoekwerk.

De meeste mensen zweren tegenwoordig bij Git, maar ik denk dat Subversion wat meer werkt zoals de meeste mensen denken en ook wat makkelijkere tools (Tortoise) heeft om mee te werken. Sowieso voor de want minder grote bedrijven met wat minder spannende releases zou ik voor good ol´ Subversion gaan.

iOS developer

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
We proberen het nu met VisualSVN. Maar 2 van de 3 ontwikkelaars kunnen nog niet connecten.
En we draaien allemaal op Mac OSX. ;)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Kryziek schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:41:
We proberen het nu met VisualSVN. Maar 2 van de 3 ontwikkelaars kunnen nog niet connecten.
Oh ik heb wel met SVN gewerkt op MacOS X maar ik vond het allemaal wat magertjes qua clients. Of betaald of crappy. Ik zal thuis eens kijken waar ik uiteindelijk op uit ben gekomen.

iOS developer

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Kryziek schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:50:
We werken op het moment met Dreamweaver, deze heeft wel een check in/out functie, maar dat is zoveel gedoe. Verder hebben we ook niet zoveel kennis op dat gebied.
Het is lengte of breedte... Als je tegelijkertijd wilt editten, dan moet je naar live online editors kijken zoals Cloud9 IDE.

Het is sws verstandig (zelfs als je alleen codeert) om een versioning systeem te gebruiken. Daarnaast moet je je gaan afvragen als je met z'n drieën in een grote file zit en ieder werkt op een andere plek in die file, dan zou je eens aan refactoring denken met een goede (lees: betere ;)) opzet van je code :)

Kryziek schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:41:
Je hebt geluk, want ik wilde eigenlijk je topic gewoon sluiten. zet dit soort relevante informatie nou meteen in je topicstart! Lees ook even: Devschuur® Beleid

[ Voor 23% gewijzigd door BtM909 op 19-03-2013 14:49 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

Sleepkever schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:02:
SVN moet je zelf nog een centrale server op zetten.
Dat is niet waar. Je kan gewoon met een client een lokale repo maken

Lekker op de bank

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-11 00:12
ZaZ schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:46:
[...]

Dat is niet waar. Je kan gewoon met een client een lokale repo maken
Dan heb je een centrale repository op jou computer staan. En als andere mensen daarmee verbinden wordt die PC dan de "server". Git en HG werken fundementeel anders en iedereen krijgt een kopie van de hele repository.

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
We hebben wel een server waar het op kan en ook al staat. ;)
We zijn nu aan het proberen met Beanstalk, eens kijken of dat wat is.
Pagina: 1