Je zal er vast al wel over gehoord hebben via andere media: De Correspondent is een nieuwe nieuwsservice die op dit moment wordt opgetuigd.
De Correspondent
Toen ik voor het eerst hoorde over De Correspondent, toen nog onder de werktitel De Vijfde Macht, dacht ik meteen al dat het een interessant initiatief was. Een online "krant" die zich inzet voor journalistieke kwaliteit, onafhankdelijkheid van investeerders en reclames, die zich niet richt op de snelle nieuwtjes die iedereen ook al op de radio hoort, op het journaal ziet en op nu.nl leest maar die diepgang biedt in de grotere issues.
Wat vinden jullie van dit vernieuwende initiatief? Denken jullie dat het kans van slagen heeft? Overweeg je om lid te worden? Ik denk in ieder geval dat het zeker kans van slagen heeft, dat het een leegte vult in het huidige journalistieke landschap en ik heb me zojuist als lid ingeschreven. €60 per jaar, €5 per maand dus, dat is goedkoper dan menig andere betaalde nieuwsbron en ik verwacht dat de kwaliteit ervan een stuk hoger zal zijn.
De Correspondent
Zelf heb ik niets met papieren kranten. Onhandige dingen vind ik het maar. Ook de kwaliteit van de journalistiek valt tegenwoordig nogal tegen. Er moet steeds meer nieuws "gemaakt" worden met steeds minder mensen omdat de betaalde kranten sterke concurrentie ondervinden van de "hapsnap" gratis nieuwsmedia, gedrukt of op Internet.Eigenlijk is het heel vreemd wat we van jullie vragen: lid te worden van een journalistiek platform dat nog helemaal niet bestaat. Is het niet logischer om eerst het platform te bouwen en de stukken te maken voor je leden gaat werven? Ja, in zekere zin wel.
Toch hebben we er bewust voor gekozen dat niet te doen. Ten eerste, omdat we door te crowdfunden niet afhankelijk worden van geleend geld van investeerders. Doordat we pas het platform gaan ontwikkelen en de redactie gaan samenstellen op het moment dat we zeker weten dat het project levensvatbaar is, hebben we geen druk om geld terug te moeten verdienen door bijvoorbeeld zo veel mogelijk advertenties te verkopen. Anders gezegd: onze leden maken ons vrij de inhoudelijke doelstellingen voorop te stellen.
En de andere reden is: wie iets nieuws wil ontwikkelen, kan zich niet beroepen op wat er al is. We kunnen (en willen) dus ook niet van te voren al beloven wat je als lezer allemaal krijgt. Als lid schaar je je in eerste instantie achter een journalistieke filosofie, gemaakt door geweldige journalisten die die filosofie delen, in plaats van een traditioneel abonnement te nemen op een nieuw ‘product’. Je wordt lid van een digitaal experiment, niet van een bestaand format.
Zijn daar wel genoeg mensen in geïnteresseerd, wordt mij vaak (vooral door journalisten) gevraagd. Mijn antwoord is elke keer: geen idee. Ik hoop het. Als wel, dan hebben we samen met jullie iets unieks van de grond gekregen. En als niet, dan is de tijd er misschien nog niet rijp voor. Of de behoefte eraan niet groot genoeg. Of hebben we iets fout gedaan. Maar beter iets fout doen, dan iets niet proberen.
Toen ik voor het eerst hoorde over De Correspondent, toen nog onder de werktitel De Vijfde Macht, dacht ik meteen al dat het een interessant initiatief was. Een online "krant" die zich inzet voor journalistieke kwaliteit, onafhankdelijkheid van investeerders en reclames, die zich niet richt op de snelle nieuwtjes die iedereen ook al op de radio hoort, op het journaal ziet en op nu.nl leest maar die diepgang biedt in de grotere issues.
Wat vinden jullie van dit vernieuwende initiatief? Denken jullie dat het kans van slagen heeft? Overweeg je om lid te worden? Ik denk in ieder geval dat het zeker kans van slagen heeft, dat het een leegte vult in het huidige journalistieke landschap en ik heb me zojuist als lid ingeschreven. €60 per jaar, €5 per maand dus, dat is goedkoper dan menig andere betaalde nieuwsbron en ik verwacht dat de kwaliteit ervan een stuk hoger zal zijn.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.