Seamless roaming controlled wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 16:57
Hoi Allemaal,

Voor een kennis ben ik naar het volgende opzoek.
Een draadloos netwerk waarbij gebruikers gewoon kunnen rondlopen zonder dat de verbinding met het WiFi wordt verbroken. Oftewel een seamless roaming / controlled wifi network.

eisen:

- Eén netwerk (SSID) op alle verdiepingen (3)
- Seamless roaming, dus clients schakelen automatisch over op andere accespoints
- Redelijke professioneel apparatuur
- Budget is redelijk (€5000,-) +

Situatie:

- 3 verdiepingen hoog gebouw
- +- 50m breedt
- +- 10m diep

Op elke verdiepingen liggen 3 UTP kabels even ver uit elkaar. Dit houdt dus ook in dat er 3 accespoints per verdieping kunnen worden opgehangen. Ik vermoed zelf ook dat we met 3 accespoints per verdieping een heel eind moeten komen. Dit houdt tevens in dat er 9 accespoints totaal worden gebruikt.

Wellicht worden er eerst 2 per verdieping geplaatst en kan er eventueel altijd op een later tijdstip nog een accespoint worden toegevoegd.

Nu had ik zelf het volgende in gedachten:

- Rukus ZoneDirector 1112
- Ruckus zoneflex 7363 (6 of 9 keer)
- Ruckus Power Adapter zoneflex 7363 (6 of 9 keer)

De kosten van deze apparatuur zijn niet mis, je zit zo op een 6 a 7000 euro.

Zijn er nog eventuele andere oplossingen mogelijk, zoals HP/Motorola?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Met HP ben je dat al kwijt voor de AP's. Goeie MSM460 APs zijn ongeveer 500 p/s. Daar komt dan nog eens een controller bij ook...

Allicht kan het bij HP wel goedkoper, maar de MSM460 is eigenlijk het enige fatsoenlijke AP dat ze maken (lees: overgenomen hebben).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 16:57
ik merkte vooral dat de controller van HP enorm prijzig is,
In principe zal er niet extreem veel dataverkeer over heen gaan (maximaal 10 tegelijke gebruikers met laptops/ipads etc) de enige eis is dat het een controlled wifi systeem is.

een mooie bundel:

http://www.wlanshop.nl/pr...ess-points_1112-kit2.html

[ Voor 25% gewijzigd door NL_Scratch op 19-03-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik heb totaal geen ervaring met Ruckus, maar qua prijs ziet dat er best interessant uit. Denk ook niet dat je het veel goedkoper gaat redden als je een fatsoenlijke controlled oplossing wil hebben. Dat kost nou eenmaal een hoop geld :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:20

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ruckus heb ik ook al eens naar gekeken. Ze schijnen wel goed te zijn, en zeker de prijs is interessant. Al heb ik verder geen ervaring met Ruckus. Ik weet wel dat Juniper spul het heel goed doet, maar dat is denk ik toch ietwat te prijzig.
Je hebt trouwens die power adapters niet nodig, als je een PoE switchje neemt.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Extreme Networks is ook interessant voor WiFi. Rebranded Motorola en qua pricing leuk: $400 (list) per AP (dual radio) en ergens in de $1400 voor de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op basis van Cisco:
9x AIR-CAP1602I-E-K9
1x AIR-CT2504-5-K9
1x L-LIC-CT2504-UPG
4x L-LIC-CT2504-1A

Komt dan nog wel een PoE switch bij, of een AIR-PWR-B= als voeding voor elk access point.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PoE == aanrader overigens.

Juniper heeft een tijdje geleden trapeze overgenomen. Das ook wel ok spul. Ik gebruik zelf HP (colubris) maar zonder controller. Werp ook eens een blik op Aruba Networks.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ja klopt, die Juniper APs die hier hangen komen uit de tijd dat het nog Trapeze was (1.5 jaar geleden)
En extreme networks is ook leuk spul, dat hangt hier voor het bedraadde netwerk. En als hun Wireless APs inderdaad rebranded Motorola's zijn zit je ook wel goed, want motorola is in mijn ogen heel betrouwbaar

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Zyxel heeft hier ook geschikte spullen voor.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bl@ckbird schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:57:
Op basis van Cisco:
9x AIR-CAP1602I-E-K9
1x AIR-CT2504-5-K9
1x L-LIC-CT2504-UPG
4x L-LIC-CT2504-1A

Komt dan nog wel een PoE switch bij, of een AIR-PWR-B= als voeding voor elk access point.
Hier iets zwaarder maar op basis van 3502i AP's + 5500 Controller inclus. alle rambam kwa licenties. Kan ik eigenlijk niks beters aanraden dan Cisco Roaming is trouwens native daarbij ;) Hoef je dus geen aparte settings te doen.

PoE switch is echter wel zeer zeker aan te raden, losse voedingen zijn "lastig" weg te werken bij de ophang punten. tevens een aandachts puntje is de positie waar je je AP's gaat hangen de 1600 Series i-serie met interne antenne's dus zijn plafond ap's ( horizontaal ) dus in het midden van de ruimte en niet in een hoekje i.v.m. je broadcast cell capciteit of vertikaal tegen een muur.

[ Voor 26% gewijzigd door ShadowBumble op 20-03-2013 12:22 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar Ubiquity UniFi misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
ShadowBumble schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:19:
[...]

Hier iets zwaarder maar op basis van 3502i AP's + 5500 Controller inclus. alle rambam kwa licenties.
De 3502i wordt al niet meer verkocht. De opvolger hiervan is de 3602i, welke ook CleanAir ondersteund. Dit jaar verschijnt hier ook een extra radio module voor, zodat de nieuwe wireless ac standaard ondersteund wordt. (Wireless Gigabit.) Maar het budget van TS is beperkt. Vandaar de 1602i.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 21-03-2013 12:26 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:20
Zoiezo zou ik POE aanraden, overal losse adapters wil je niet. Je moet alleen wel even opletten op het vermogen, soms heb je meer dan de standaard 15,4w per poort nodig. Je switch moet dan wel geschikt zijn (naast voldoende vermogen over alle poorten)

Kwa merken kun je natuurlijk ook eens kijken naar oplossingen die niet perse een hardware controller nodig hebben, maar waarbij je de controller hosted of zelf kunt draaien (virtueel of fysiek), zoals bv het genoemde Ubitique of bijvoorbeeld Aerohive.

Bij een controller-based versie zit je gebonden aan of een max aantal AP's wat je kan managen (of je moet de manager dus vervangen door een zwaardere), of je moet extra licenties aftikken.

Ik zou beginnen met een goede sitesurvey laten doen. Het op voorhand beperken of bekend-zijn-met mogelijke stoorbronnen is wel handig. Denk bv aan wireless videosetjes, maar het kan ook goed zijn dat er (bv) een alarm hangt met 2.4Ghz radar pirs...

En wat zijn verder de wensen, nu en in de toekomst? Ik neem aan dat je niet volgend jaar al wilt moeten upgraden omdat je nu bepaalde keuzes niet gemaakt hebt.

1 groot wifi netwerk met 1 SSID lukt altijd wel, maar denk ook eens na over (bv) guest netwerken, en beveiliging: Ga je 1 wireless key gebruiken, ga je dit per user doen, wil je een koppeling met een AD?

Misschien is het eens verstandig om eens te informeren bij je lokale IT boer. 5k moet, voor de hardware, best lukken, afhankelijk van je wensen en eisen, maar ook de config kan best wel wat tijd (en dus kosten) inhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 20-03-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 18:23

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Houd rekening met Ruckus dat je standaard maar 6 AP op een controller kan, voor meer moet je een extra licentie afnemen. Prima spul, we zijn het aan het uitrollen op 15 basisscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
DJSmiley schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:47:
Kwa merken kun je natuurlijk ook eens kijken naar oplossingen die niet perse een hardware controller nodig hebben, maar waarbij je de controller hosted of zelf kunt draaien (virtueel of fysiek), zoals bv het genoemde Ubitique of bijvoorbeeld Aerohive.
Cisco heeft ook een virtuele controller die je op VMware ESXi kan draaien. Vanuit het access point wordt er een CAPWAP tunnel op gezet naar de WLAN controller. Al het verkeer wordt hier doorheen getunneld. Hou er rekening meer dat een viruele controller een max. throughput heeft van 500Mbps. Met een aantal N access points ga je daar al snel doorheen.

Met de overname van Meraki door Cisco heb ik ook even naar deze producten gekeken. Access points (en switches / security appliances) worden standaard via de cloud beheerd via een webportal. Erg eenvoudig te configureren, standaard Google Maps integratie en ideaal als je veel verschillende locaties hebt.

Nadeel is dat je erg gebonden bent aan een fabrikant. ( Werkt het cloud portal niet meer, dan is je netwerk dood. ) Verder wordt een redundant internet verbinding opeens heel erg belangrijk. Een cloud controller heeft z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Standalone of los gekoppelde access points kunnen nooit dezelfde RF-management bieden als een controller based oplossing. ( Dat is de meerwaarde van een controller.)

Als je veel gasten over de vloer krijgt moet je kijken hoe je hier geautomatiseerd toegang voor kan bieden. ( Via een registratie portal bijvoobeeld. ) Verder moet je kijken welke applicatie je over Wifi wil doen. Alleen internet toegang heeft andere eisen dan wanneer je voice over Wifi wil doen. Verder kan je met Wifi ook locatie bepaling gedaan. Dit wordt vaak toegepast in de zorg of logistieke omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:19

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kijk ook eens naar lancom. De prijzen (zolang je in de basis licentie van de controller blijft) zijn erg interesant. Ik heb ze bij mijn vorige job en huidige tot volle tevredenheid gebruikt (gebruik ze thuis ook).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1