Ik ben echt een amateur hoor.
- Ik gebruik een Canon EOS 1000D, die ik vermoedelijk later dit jaar, misschien best nog voor m'n volgende reis naar Canada/USA in september, zou willen upgraden naar een 650D.
- De lens die ik al sinds dag 1 heb, die standaard op m'n camera zit en die ik by far het meest gebruik op reis, is de Tamron 18-270 (eerste versie). Veel professionele fotografen trekken nu hun wenkbrauwen op en verachten zo'n lens

Ik kan ze niet volledig ongelijk geven. De lens hééft zijn nadelen, zo lijkt hij volledig ingezoomed alle saturatie op te slorpen, is hij natuurlijk niet zo scherp als bv dure L lenzen en is hij niet bepaald snel te noemen. Toch vind ik dit een ideale reislens waar ik in 2009 & 2010 al m'n foto's mee heb genomen. Waarom? Veelzijdigheid & gewicht in de rugzak

. Landschaps-shot op 18mm? Done! Wildlife-shot op >200mm? 1 handomdraai & done!
In 2011, toen ik naar Hawaii ging, heb ik mij een Sigma 10-20mm (de tragere f4-5.6) gekocht. Deze neem ik nu ook altijd mee, maar het merendeel van de foto's blijft van de 18-270 komen... Met de 10mm kan je natuurlijk ook leuke dingen doen, maar zelfs als ik echt snel een wide shot wil, ben ik nogal vaak geneigd gewoon op 18mm verticaal een panorama reeks te maken ipv van lens te wisselen...
Waarom "snel"? Omdat ik met reisgenoten ga die fotografisch analfabeet zijn en die het nogal vervelend/raar vinden als ik "nog snel voor dat ene shot nog om een andere lens loop..."
Tot slot heb ik nog een Sigma 30mm f1.4, deze blijft echter thuis.
- Voor de Tamron 18-270 gebruik ik sinds 2011 een polarisatiefilter. Hoya HD, denk ik. Ideaal om toen het water, de lucht en de flora van Hawaii beter in de verf te zetten:)
Op een UWA zoals m'n 10-20mm is zoiets niet echt aangeraden en dat is ook een van de redenen waarom ik meer geneigd blijf om met de Tamron te schieten op reis.
Voor panorama's draai ik wel (als ik het niet vergeet) de filter "weg" (that is, in de hoek waar hij het minst effect heeft), omdat je anders storende gradients krijgt in bv blauwe lucht naarmate je je camera draait.
- Alle panorama's zijn gewoon uit de losse pols, in Photoshop gemerged (cylindrical) en indien nodig wat perspectief correctie toegepast. Gewoon warp transform of de nieuwe Adaptive Wide Angle tool voor het zwaardere werk. Voor panorama's met een kaarsrechte horizon (water bv) waar ik echt last heb van veel vervorming (een "hobbelende" horizon), gebruik ik soms puppet warp in de hoop dat ik er toch nog een rechte lijn kan van maken
- Ik had ook eerst een Joby Gorillapod. Die blijft nu thuis ten voordele van een Slik Sprint Pro 2 statief (lightweight & compact, vond ik belangrijk), maar eigenlijk neem ik die enkel mee "just in case". Zo heb ik die kunnen gebruiken om een mooi vuurwerk te fotograferen op Hawaii, maar anders heb ik er niet zoveel nood aan. De VR in de Tamron helpt al aardig.
Ja er vliegt wel eens een onscherp shot voorbij, bv omdat ik 's avonds bij schemering vergeet dat m'n polarizer er nog op zit

maar als ik overal en altijd m'n statief moet uithalen, wordt m'n reis dubbel zo lang ...

Samen met het statief gaat er ook een Pixel Pro wireless shutter release mee.
- Ik schiet sinds 2011 in RAW. Een openbaring; samen met Lightroom.
Vorig jaar heb ik ook voor het eerst een Gopro gebruikt om de meest scenic highways of dirt roads te filmen vanop de auto. Zie voorruit rechtsonderaan

:
http://qbic.smugmug.com/T...065173&k=xKBCH5R&lb=1&s=A
Helaas software problemen momenteel en ik heb nu eigenlijk toch geen tijd om ook nog eens 48u aan videomateriaal te processen

...