Is electronica oude lamp nog te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Zojuist twee lampen vervangen die het niet meer automatisch aangingen als het donker werd. Heb de lampen gesloopt en eens naar de electronica gekeken wat erin zat. Als de lampen stuk zijn is het dan misschien nog mogelijk de electrocnica te gebruiken? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen? De twee witte draden gaan naar de fitting (220V), op de twee x twee pinnetjes zat de TL lamp.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/254/20130319090515.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/811/20130318172622.jpg

Bedankt voor de info.

[ Voor 84% gewijzigd door clogie886 op 19-03-2013 04:39 ]

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Weggooien, die elektronica is de reden dat de lamp niet meer aan ging. Trouwens, voor een tientje heb je een nieuwe lamp bij de Gamma.
Zou ik doen tenminste, ouwe rommel bewaren is nutteloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat de foto's niet duidelijk (genoeg) zijn.
Zit er onder de trafo inderdaad zwarte aanslag, alsin daar heeft het ding gebrand? Vaak zijn ook de elco's een beetje dood,is zo niet te zien.
Maar als je dan toch wilt repareren 'omdat het kan' moet je hier even kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Bartjezz - weggooien kan altijd nog, ze zien er verder nog goed uit.

Murdy, bedankt voor de tip - hier ga ik eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik dacht in eerste instantie (voordat ik de foto's had bekeken) dat je de bewegingsmelders/schemerschakelaars bedoelde van de armatuur. Daar kun je nog wel wat mee knutselen. Maar als het om de elektronica van een spaarlamp gaat ben ik het eens met Bartjezz: de reden dat die lamp het niet meer doet zit ergens in die electronica. Weggooien dus.

Naast dat het niet bepaald gezond is om spaarlampen open te maken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Electronica in een lamp is vaak 'zo gemaakt' dat die automatisch kapot gaat als de lamp (electrodes stuk, geen gasontlading starten binnen x seconden) ook stuk is, omdat die elektronica normaal gesproken toch niet wordt hergebruikt en dus wordt weggegooid. Ook wordt zo geld en ruimte bespaard. Wat dus allemaal kan:

[list=u]
• De buis zelf is oud / versleten, daardoor is de elektronica ook stuk gegaan en is je lamp stuk
• De elektronica is 'gewoon' kapot gegaan, de gasontladingsbuis werkt nog
• De buis is stuk en de electronica werkt nog. Ik denk alleen dat je dan nog wel een gloed oid in de lamp ziet, of een flikker, zoals bij TL's die aan het einde van hun leven zijn
Naast dat het niet bepaald gezond is om spaarlampen open te maken.
Waarom niet? Het gevaarlijke kwik zit, als het goed is, alleen IN het gasbuisje. Ik neem niet aan dat de TS die kapotgemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Gasbuisje zelf was / is nog heel maar doet het niet meer. Daar ik geen zwarte 'aanslag' zag dacht ik, misschien kan ik de electronica gebruiken voor wat anders, licht gevoelige schakelaar oid. Zal er nu verder maar geen tijd meer aan besteden, bedankt voor alle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

marcop23 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 18:18:
Waarom niet? Het gevaarlijke kwik zit, als het goed is, alleen IN het gasbuisje. Ik neem niet aan dat de TS die kapotgemaakt heeft.
De schadelijke stoffen zitten inderdaad in het glasbuisje, maar bij het openmaken van de electronica loop je dus het risico dat je de glasbuis molt. That's all.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1