[iPad/YouTube] "inhoudseigenaar" wil mij geen video's tonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik weet niet of ik deze topic in het juiste forum plaats, maar een geschikt YouTube-forum kon ik hier op Tweakers niet zo gauw vinden, dus moderator, voel je vrij om deze topic te verplaatsen naar een geschikter forum-deel.

Want waar ik wel eens een antwoord op wil weten (en via Google werd ik ook niks wijzer), is het volgende.

Ik heb een iPad Mini, met alle recente iOS-updates en hij is origineel dus niet gejailbreakt.

Eerste vraag alleen al: waarom word ik door de Safari-browser naar de mobiele versie van YouTube geleid terwijl ik gewoon YouTube: YouTube intyp? De iPad (Mini) is kwa schermformaat immers groot genoeg om de gewone niet-mobiele desktop-versie van YouTube te kunnen laten zien! www.NOS.nl - om maar eens een site te noemen - schotelt mij ook gewoon de normale desktop-versie op mijn iPad Mini voor i.p.v. de mobiele variant — en wil ik persé die mobiele versie, dan moet ik (terecht) gewoon handmatig http://m.NOS.nl intikken. Voor www.NU.nl geldt bijvoorbeeld hetzelfde: www.NU.nl blijft www.NU.nl op mijn iPad Mini in Safari en wil ik de mobiele site zien, dan moet ik zelf even http://Mobiel.NU.nl intypen;

Vraag 1b: En waarom kan ik via de url in Safari niet alsnóg op de gewone niet-mobiele desktop-versie van YouTube terechtkomen? Sommige sites - niet alleen www.NOS.nl en www.NU.nl - staan (al dan niet bewust) wél toe om de url handmatg te wijzigen als je iets anders van de website gedaan wilt krijgen dan wat je automatisch krijgt voorgeschotelt;

1c. Nu ik trouwens deze topic aan het typen ben (een beetje off-topic wellicht): waarom wordt mijn bovenstaande YouTube-link verandert terwijl ik wel degelijk www. YouTube.com typ? Voor de duidelijkheid: die spatie tussen www. en YouTube.com typte ik nu even bewust, want laat ik die spatie weg - wat ik dus eigenlijk bedoel - en klik ik vervolgens onderaan op Toon Voorbeeld (van deze topic), dan wordt de (mijn) YouTube-link geheel automatisch veranderd/verprust in YouTube: YouTube — waarom gebeurt dit? Bij andere link/url-aanduidingen gebeurt dit niet — ook niet bij de door mij al eerder genoemde/getype link-voorbeelden!;

Terug naar mijn topic. Ik word dus door Safari gedwongen geleid naar de mobiele-versie van YouTube (Google's iOS-browser Chrome dwingt mij trouwens ook hier naar toe!) en wat mij dan regelmatig overkomt - en de laatste tijd steeds vaker lijkt wel - is dat ik een video wil bekijken (tot nu toe vooral muziekclips/video's) om dan vervolgens tegen deze melding aan te lopen: "De inhoudseigenaar heeft deze video niet beschikbaar gesteld op mobiele apparaten. Voeg deze video toe aan een afspeellijst om deze later te bekijken op een pc." Afgezien van een taalkundig foutje in deze melding (het is volgens mij "... heeft (...) niet beschikbaar gesteld voor mobiele apparaten." i.p.v. "... heeft (...) niet beschikbaar gesteld op mobiele apparaten.", maar:

2a. Wie of wat is een "inhoudseigenaar" ? Is dat soms degene die de video naar YouTube geupload heeft? Of is Google/YouTube (uiteindelijk) de "inhoudseigenaar" ?;

2b. En wat kan een beweegreden van deze "inhoudseigenaar" zijn (wie of wat dat dan ook is) om te verbieden dat zijn/haar/hun YouTube-video's ook kunnen worden vertoond op mobiele apparatuur? Ik kan zo snel niet iets bedenken en ik vind zo'n verbod juist super-irritant en ook helemaal niet des Googles om zo'n maatregel mogelijk te maken, want Google is (of misschien was?) toch immers dat bedrijf dat altijd graag zoveel mogelijk informatie en bestanden gratis publiekelijk toegankelijk wil hebben voor alle internetters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De "inhoudseigenaar" is, als je gewoon Engels zou gebruiken, de auteursrechthebbende. Die stellen soms allerlei irritante regeltjes op, zoals 'niet op mobiel' en 'niet in Duitsland' en daar heeft Google zich maar aan te houden.

('t kan ook de uploader zijn trouwens, maar dit soort regeltjes kan dus van meerdere plekken komen en volgens mij kun je dit als normale youtube-uploader niet instellen.)

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 19-03-2013 01:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
CyBeR schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 01:43:
De "inhoudseigenaar" is, als je gewoon Engels zou gebruiken, de auteursrechthebbende. Die stellen soms allerlei irritante regeltjes op, zoals 'niet op mobiel' en 'niet in Duitsland' en daar heeft Google zich maar aan te houden.

('t kan ook de uploader zijn trouwens, maar dit soort regeltjes kan dus van meerdere plekken komen en volgens mij kun je dit als normale youtube-uploader niet instellen.)
Ik snap 'm nu, dank je, maar wat ik dan tóch nog niet begrijp: YouTube is van Google en zij (Google) zullen toch wel zeker binnen YouTube de mogelijkheid hebben geschapen om dit soort irritante regeltjes (al dan niet onder druk van de internationale "BUMA/Stemra's") te kunnen instellen door een YouTube-uploader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Waarschijnlijk is het de auteursrecht hebbende, als je een normale video maakt met home video's van jezelf en je propt er een mooie muziek nummer onder die toevallig maar helaas het predikaat heeft gekregen om niet op mobiele apparaten af te mogen spelen of in Duitsland, dan werkt dat hele filmpje dus niet.

Overigens het YouTube: YouTube heeft hiermee te maken : YouTube: Guns N' Roses - Knocking On Heaven's Door Music Video (werkt niet op mobiele apparaten :+)
GoT creëert automatisch dus een koppeling van 'hey! Een YT link, eens kijken wat de titel is en die mooi in beeld brengen en de link eronder bouwen' :9

[ Voor 41% gewijzigd door Quad op 19-03-2013 02:09 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Thexder schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 01:59:
[...]

Ik snap 'm nu, dank je, maar wat ik dan tóch nog niet begrijp: YouTube is van Google en zij (Google) zullen toch wel zeker binnen YouTube de mogelijkheid hebben geschapen om dit soort irritante regeltjes (al dan niet onder druk van de internationale "BUMA/Stemra's") te kunnen instellen door een YouTube-uploader?
Nouja, nee dus. Als de auteursrechthebbende 'nee' zegt en google doet 't toch, dan is het gevolg een rechtszaak. Google wil natuurlijk graag zoveel mogelijk gewoon die video's beschikbaar hebben (want dan kunnen ze meer advertenties verkopen) maar soms willen auteursrechtclubjes daar gewoon teveel geld voor hebben.

Aangaande je eerste vraag overigens, dat doet Safari niet maar Youtube zelf. Als zij detecteren dat je met een mobiel device komt, redirecten ze je naar de mobile site.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 19-03-2013 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 02:15:
Aangaande je eerste vraag overigens, dat doet Safari niet maar Youtube zelf. Als zij detecteren dat je met een mobiel device komt, redirecten ze je naar de mobile site.
Geeft Safari op de iPad je de mogelijkheid de user agent in te stellen naar Desktop? Op Android browsers (zoals Opera, Dolphin & standaard browsers) kan dat wel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gambieter schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 02:30:
[...]

Geeft Safari op de iPad je de mogelijkheid de user agent in te stellen naar Desktop?
Neen.
Op Android browsers (zoals Opera, Dolphin & standaard browsers) kan dat wel.
Dat is relevant ja.

Mischien dat alternatieve browsers (Chrome bijvoorbeeld) het wel kunnen trouwens. Op zich staan de libraries je dat wel toe namelijk, maar Safari zelf doet 't niet.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 19-03-2013 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

In Chrome voor Android heb ik het niet kunnen vinden :p , zou wat zijn als de iOS versie dat wel heeft ;) . Misschien dat de tips in dit (wat oudere) artikel de TS kunnen helpen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
gambieter schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 02:30:
[...]

Geeft Safari op de iPad je de mogelijkheid de user agent in te stellen naar Desktop? Op Android browsers (zoals Opera, Dolphin & standaard browsers) kan dat wel.
Nee iOS-Safari heeft dat zeker niet en iOS-Chrome ook niet (beiden net nog even gecheckt).

Van Opera weet ik het niet, want die gebruik ik niet.

Als Safari-alternatief gebruik ik Puffin Web Browser veel, omdat je daar de user agent wel kunt instellen/wijzigen en vanwege Flash-support.

Over Flash gesproken (tip!): ook de iOS-browser Photon Flash Player ondersteunt Flash (hoe logisch ook met zo'n naam ;)) en voor Flash-sites gebruik ik deze browser ook erg graag (op sommige Flash-websites werkt Photon zelfs beter dan Puffin), maar of je bij Photon ook de user agent kunt wijzigen heb ik eigenlijk nog niet bekeken — ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:41

ResuCigam

BOFH

gambieter schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 02:36:
In Chrome voor Android heb ik het niet kunnen vinden :p , zou wat zijn als de iOS versie dat wel heeft ;) .
Chrome voor Android heeft een "request desktop site" knop, wie weet de IOS versie ook.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 17:52

Elwood Blues

87167191

Ja, die heeft Chrome in iOS ook. Zit achter de menu-knop rechtsbovenin. "Desktopsite opvragen"

Overigens is het geen keus van Chrome of Safari om je een mobiele site voor te schotelen, maar een keuze van de bouwer van de website. Die stelt namelijk in dat bepaalde browsers een aparte (mobiele of wap desnoods) site krijgen. Als je daar niet tevreden over bent, moet je klagen bij de bouwers van de site, niet bij de bouwers van de browser. Met de genoemde functie maak je de website (eenmalig) wijs dat je een desktopcomputer bent, en krijg je dus meestal ook de desktopsite.

En ja: het is inderdaad de keuze van de inhoudseigenaar (lees: platenmaatschappij) om bepaalde inhoud (lees: muziek) niet via mobiel toegankelijk te maken omdat ze willen dat je gewoon de CD koopt.

[ Voor 29% gewijzigd door Elwood Blues op 19-03-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thexder
Elwood Blues schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:26:
Ja, die heeft Chrome in iOS ook. Zit achter de menu-knop rechtsbovenin. "Desktopsite opvragen"

Overigens is het geen keus van Chrome of Safari om je een mobiele site voor te schotelen, maar een keuze van de bouwer van de website. Die stelt namelijk in dat bepaalde browsers een aparte (mobiele of wap desnoods) site krijgen. Als je daar niet tevreden over bent, moet je klagen bij de bouwers van de site, niet bij de bouwers van de browser. Met de genoemde functie maak je de website (eenmalig) wijs dat je een desktopcomputer bent, en krijg je dus meestal ook de desktopsite.

...
Je hebt gelijk, ik zie het, ik had die functie in iOS-Chrome over het hoofd gezien, sorry!

Maar als het niet de browser-bouwers zijn maar de website-makers die per browser bepalen of jij hun site in desktop-formaat of in een mobiele versie te zien krijgt, is dat dan niet een relatief lastige klus voor de site-bouwers om dat voor iedere browser apart te bepalen in een internet-wereld die vandaag de dag zóveel (verschillende) browsers kent?

Ik geloof wat je zegt hoor, maar m.i. zou het makkelijker (moeten) zijn om het omgekeerde te doen (en wat eerder al is aangehaald): laat de website alleen bekijken met welke user agent-string het bezocht wordt en laat de site dan bepalen of de bezoeker een desktop-look of een mobile-look krijgt voorgeschoteld. Of zijn er soms (nóg) meer user agent-mogelijkheden dan dat er aan hoeveelheid browsers is?

Wat ik trouwens wel jammer vind van de website-bouwers: bij de meeste sites die standaard een mobile look laten zien op mobiele apparaten, kom je vaak ergens wel een link op de webpagina tegen die het mogelijk maakt om alsnóg te switchen naar de desktop-versie indien je dat toch wil, maar voor andersom (via een link van desktop-look naar mobiel uiterlijk overgaan) zie ik die mogelijkheid nooit! En dat terwijl ik van sommige sites (bijvoorbeeld NU.nl of FOK.nl) eigenlijk juist wél de mobile-look op m'n iPad prefereer dan het desktop-uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nah daar zijn libraries voor en verder, inderdaad: als jij een device hebt wat niet herkend wordt krijg je gewoon de normale site en dat werkt op de huidige devices meestal ook wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Thexder schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 01:32:
Ik heb een iPad Mini, met alle recente iOS-updates en hij is origineel dus niet gejailbreakt
Je kan de keuze maken om wel ene JB toe te passen, met protube (alleen voor jb's) kan je namelijk ook volledig hd kijken en denkt youtube dat je een normale computer bent en geen portable device, kan je gelijk ook alles zien. Als je op je netwerk ook nog eens unblock us hebt draaien kan je overal bij, ook zonder landrestricties.

Wellicht kan je de ipad koppelen aan jouw account op een pc en het zo streamen naar de ipad, dat werkt bij mediaspelers wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 24-03-2013 18:00 ]

Pagina: 1