Vanwege een defecte laptop (geforce 8600m gs naar de haaien) ben ik op zoek naar een nieuwe. Wegens andere prioriteiten en relatief lage gebruikerseisen wil ik mij focussen op de budget laptops.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Niet veel bijzonders. Het zal voornamelijk bestaan uit office, internet en wat lichtere andere programma's.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb een budget van € 500,- in gedachten.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Neen. De laptop zal voornamelijk thuis gebruikt gaan worden. Een laag gewicht ( < 2,5 kg) en een lange accuduur zijn echter wel een pré vanwege handzaam gebruik door heel het huis heen. Met betrekking tot de grootte heb ik het liefste een 15,6". Zelf zou ik denk ik ook goed kunnen leven met een 13,3" maar dan moet ik nog even bekijken hoe ik de vrouw des huizes daarvan ga overtuigen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Bepaalde merkvoorkeuren zijn er niet echt, al heb ik niet veel met Acer en Asus vanwege de matige bouwkwaliteit bij de budget modellen. Met Dell en HP heb ik goede ervaringen die werk gerelateerd zijn. Van Lenovo hoor ik goede verhalen betreffende de bouwkwaliteit en de toetsenborden, ook bij de budget modellen.
Voorkeuren zitten hem naast de goede bouwkwaliteit + gewicht, accuduur en schermgrootte verder in de volgende zaken:
Ik heb me al regelmatig gemengd in de verschillende topics binnen LAA, maar de gouden tip lijkt er tot op heden niet tussen te zitten. Een korte opsomming betreffende de systemen die bij mij het meeste voorbij zijn gekomen.
Dell
Bij mijn weten is de ThinkPad serie de zakelijke lijn van Lenovo. De Essential serie is de budget lijn waarbij ik niet goed weet waar ik de IdeaPad serie in moet schalen. Verder las ik ook iets over producten in de Pricewatch die een generatie achter lopen, hoe zit dat precies?
Ik heb het idee dat ik niet echt de knoop durf door te hakken. Bang dat ik een verkeerde keuze maak wellicht. Ik hoop dan ook op een gouden tip of iemand die me over de streep weet te trekken.
Alvast bedankt!
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Niet veel bijzonders. Het zal voornamelijk bestaan uit office, internet en wat lichtere andere programma's.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik heb een budget van € 500,- in gedachten.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Neen. De laptop zal voornamelijk thuis gebruikt gaan worden. Een laag gewicht ( < 2,5 kg) en een lange accuduur zijn echter wel een pré vanwege handzaam gebruik door heel het huis heen. Met betrekking tot de grootte heb ik het liefste een 15,6". Zelf zou ik denk ik ook goed kunnen leven met een 13,3" maar dan moet ik nog even bekijken hoe ik de vrouw des huizes daarvan ga overtuigen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Bepaalde merkvoorkeuren zijn er niet echt, al heb ik niet veel met Acer en Asus vanwege de matige bouwkwaliteit bij de budget modellen. Met Dell en HP heb ik goede ervaringen die werk gerelateerd zijn. Van Lenovo hoor ik goede verhalen betreffende de bouwkwaliteit en de toetsenborden, ook bij de budget modellen.
Voorkeuren zitten hem naast de goede bouwkwaliteit + gewicht, accuduur en schermgrootte verder in de volgende zaken:
- Een i3 met 4Gb geheugen en Intel HD Graphics 4000 lijkt me voldoende.
- Een mat scherm heeft de voorkeur.
- Ruimte voor een SSD, bij voorkeur naast een HDD en een optische drive, dus niet in plaats van één van de twee. Het toevoegen van de SSD hoeft niet binnen het budget te vallen, dat kan eventueel ook in de toekomst.
- Numpad is een pre.
- Toetsenbord verlichting is een pre.
- Full HD is een pre.
Ik heb me al regelmatig gemengd in de verschillende topics binnen LAA, maar de gouden tip lijkt er tot op heden niet tussen te zitten. Een korte opsomming betreffende de systemen die bij mij het meeste voorbij zijn gekomen.
Dell
- Dell Vostro
- Op zich een interessante optie gezien de degelijke kwaliteit. Ook krijg je redelijk veel specs voor de prijs. Minpunten zijn er echter ook door het ontbreken van een numpad, het redelijke hoge gewicht en de vraag of er een SSD aangesloten kan worden op de msata poort.
- Dell Inspiron
- Eigenlijk in alles minder dan de Vostro. Enige voordelen zijn het gewicht en het numpad.
- Dell Inspiron R SE
- Qua specs zit de SE uiteraard helemaal goed. De reacties die ik veel lees zijn allemaal dat dit het beste waar is voor je geld. Nadelen voor mij zijn echter het uiterlijk (bah), het ontbreken van een numpad en de prijs.
Bij mijn weten is de ThinkPad serie de zakelijke lijn van Lenovo. De Essential serie is de budget lijn waarbij ik niet goed weet waar ik de IdeaPad serie in moet schalen. Verder las ik ook iets over producten in de Pricewatch die een generatie achter lopen, hoe zit dat precies?
- Uit de NBBG van februari. Degelijke kwaliteit en opnieuw redelijk veel specs voor de prijs. Grootste minpunt is de SSD op de msata poort die alleen voor caching kan dienen. Verder alleen bij update.nl voor een aantrekkelijke prijs te krijgen.
- Minder specs, flink duurder geworden de afgelopen week.
- Een goedkopere uitvoering staat niet in de pricewatch maar is momenteel te verkrijgen bij [url=http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/LENOVO-IdeaPad-G580,10259,350521,594660.html?langId=-11]MM[/url]. Nog een wat onbekend model voor me, de IdeaPad G serie. Ik vermoed dat deze een glanzend scherm heeft en verder weet ik niet of hier een aparte SSD aan toegevoegd kan worden.
- Een interessante serie welke helaas binnen mijn budget over mindere processoren beschikt. Toch ben ik benieuwd of hier geen interessante aanbiedingen van te vinden zijn. Tevens is bekend dat het msata slot geschikt is voor een SSD waar vandaan Windows gestart kan worden.
Ik heb het idee dat ik niet echt de knoop durf door te hakken. Bang dat ik een verkeerde keuze maak wellicht. Ik hoop dan ook op een gouden tip of iemand die me over de streep weet te trekken.
Alvast bedankt!