MicScott schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:37:
Voor JR's aanstelling poepte EA het ene kutspel na het andere uit. Sindsdien hebben ze spellen als Dragon Age, Mirror's Edge, Mass Effect, Dead Space, Burnout Paradise, NFS MW, NFS HP, Skate, BF3 + BC2, SWTOR uitgebracht, is FIFA steeds beter geworden, etc. Je kunt zeggen wat je wilt over EA, maar in Riccitiello's tijd zijn EA's games wel beter geworden.
Dragon Age was op zich al een mwah spel, zeker voor wat consoles kunnen (ook al lopen die achter op de PC), was het zeker nog onder de maat. Maar het was wel een "redelijke" opvolger voor de Baldur's Gate saga. Dragon Age 2 was een complete aanfluiting.
Mirror's Edge was wat dat betreft zeker het beste spel dat ze uit wisten te brengen. DIt was echt een lekker frisse wind wat betref gaming en First Person ervaring. Jammer dat het nooit een echt grote hit is geworden (hoewel het spel zeker wel een cult status heeft naar mijn idee).
Mass Effect 1 was zeker een leuke game te noemen, maar daarna werdt het alleen maar simpeler (qua keuzes voor skills e.d.) en gewoon dumbed down te noemen. Ik kon deze "ontwikkelstap" echt niet waarderen.
Dead Space heb ik weinig op aan te merken, maar dat was omdat dit spel voornamelijk eerst door Visceral gestuurd werd, bij deel 3 merk je echt wel dat EA er met hun geldgrapende tengels aan heeft gezeten met de microtransacties, walgelijk gewoon.
NFS is gewoon rehashen.
En SWTOR spreekt hopelijk voor zichzelf, zeker sinds het F2P is geworden. Dat je zelfs moet betalen voor extra skillbars is gewoon te laag voor woorden. Er zijn meerdere F2P games, die een stuk vriendelijker zijn qua toegankelijkheid die toch beperkingen kennen (zoals Star Trek Online), maar dit is gewoon laag.
Daarnaast heb ik het nog niet eens gehad over hun "ideetjes" om nog meer geld uit hun klanten te persen, denk aan day 1 DLC, of het gedrocht dat Online Pass heet. Nee, er mogen dan wel redelijke titels in hun repetoir zitten, de uitwerking/marketing. Dus "kutspellen" genoeg, alles in het werk gesteld om zo min mogelijk te investeren en zo max mogelijk te incasseren.
Nee, EA heeft genoeg kleinere bedrijven om zeep geholpen (denk aan Bioware, Bullfrog, Westwood) en nu hebben ze ook Maxis een gigantische deuk gegeven. Ik kan niets dan walging uiten voor wat EA heeft gedaan om hun klanten zo veel mogelijk te naaien, om dat woord maar eens te gebruiken.