Aanmaken thuisnetwerk + switch

Pagina: 1
Acties:

• dekion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-05-2020
Hallo allemaal!

Laat ik even de situatie schetsen.

In mijn kelder staat mijn telenet modem. Van daaruit vertrekken er 3 individuele utp kabels (1x woonkamer, 1x slaapkamer en 1x bureau.

In mijn bureau heb ik hierop mijn router aangesloten. Van daaruit vertrekt er een utp kabel naar mijn Mac.

In de woonkamer is de utp bezet voor Telenet digicorder. Verder heb ik ook nog een ps3, dat met wifi verbinding maakt met router bureau.

Nu zou ik graag een Nas aankopen en deze laten communiceren met mijn ps3. Liefst bedraad, dat alles optimaal werkt.

Klopt dit, dat ik dan eerst een switch moet steken tussen modem en 3 bedrade kabels? En daarna nog een switch in de woonkamer moet plaatsen voor digicorder en ps3. Later zou er nog misschien een smarttv volgen. Idem voor bureau switch voor nas, router, Mac,... Of kan nas aan router verbonden worden?

Of zou dit alles voor problemen zorgen? Bestaat er een makkelijkere/betere manier?

Nas kan niet in kelder, want deze staat in een gemeenschappelijke gang. Router in kelder kan niet genoeg doorsturen. Dikke betonlaag.

Bedankt voor de hulp!

• Mermer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:34
Mijn eerste ingeving is dat je de router kan verplaatsen naar de woonkamer en daar de NAS, PS3 en digicorder aan hangen en later evt. de smart TV...

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 18:20

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik vind het verhaal een beetje moeilijk te volgen.
Misschien is het makkelijk om even in paint of Visio een tekening te maken met kamers waar wat staat/moet komen staan.

De modem heeft ook een routerfunctie als ik het goed begrijp? En op deze router is nu nog 1 aansluiting vrij?
Daarnaast is informatie over de digicorder belangrijk: moet deze direct worden aangesloten op de modem?

Speed limits are like herpes.

• dekion
Mermer schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:14:
Mijn eerste ingeving is dat je de router kan verplaatsen naar de woonkamer en daar de NAS, PS3 en digicorder aan hangen en later evt. de smart TV...
Dat werkt niet. Digicorder moet rechtstreeks verbonden zijn met telent modem of met switch ertussen. Digicorder met router werkt niet. Was wel een goeie ingeving anders :)

• dekion
Plato112 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:21:
Ik vind het verhaal een beetje moeilijk te volgen.
Misschien is het makkelijk om even in paint of Visio een tekening te maken met kamers waar wat staat/moet komen staan.

De modem heeft ook een routerfunctie als ik het goed begrijp? En op deze router is nu nog 1 aansluiting vrij?
Daarnaast is informatie over de digicorder belangrijk: moet deze direct worden aangesloten op de modem?
Morgen zet ik eens een schema online, zal inderdaad handiger zijn.

Thx

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Het lijkt er op dat je modem al een ingebouwde router heeft, de tweede router is dus niet nodig en die kun je beter als switch gebruiken.

• dekion
Tweak-Freak schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:27:
Het lijkt er op dat je modem al een ingebouwde router heeft, de tweede router is dus niet nodig en die kun je beter als switch gebruiken.
Ingebouwde router van Telenet van zeer slechte kwaliteit en het signaal komt niet door kelder naar gelijkvloers. Dikke muren/vloer houden het tegen.

Router in bureel kan ik inderdaad gebruiken als switch voor Mac en Nas veronderstel ik.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

denk dat je beter meer kabels kan trekken, je kan inderdaad met een switch wel 1 kabel gebruiken ..

je plaatsing van je nas / switches is eigenlijk alleen relevant als je veel data gebruikt.. bv meerdere verbindingen draadloos is niet handig .. of als je op zolder zit en je nas in de kelder en je kopieert vaak veel grote bestanden (meerdere gigabytes .. ) streaming movie van je nas + data verplaatsen van/naar nas is haperende films .. (ook draadloos + magnatron + streamen vanaf nas)

nas zet je zo centraal mogelijk, ook keuze van nas is btw belangrijk .. snelle(duurdere nas) is betere performance ..
maar goed je nas zet je dichtbij je groot verbruikers de rest is niet echt boeiend.. waarom meer kabels ? omdat je dan makkelijker meer aan kan sluiten .. of zoals je nu wilt de boel er inrichten

Tja vanalles

Verwijderd

Welke telenet modem heb je? (Welk ip krijgt je digibox 192.168.1.* of iets anders?)

Als je een oude hebt (zonder switch/router/wlan/Gbit poorten) vraag een nieuwe aan en plaats in iedere kamer een (Gbit) switch en evt een AP

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2013 22:36 ]

• dekion
Ik heb hieronder 2 schema's geplaatst.

Eerste is de huidige situatie.

Tweede is de toekomstige situatie, wat ik denk althans... maar weet niet of switches zo ok zijn en of de router de nas zo kan opnemen in het netwerk. Moet ik in bureau ook een switch plaasten en dan van daaruit vertrekken naar Router, Mac, Nas, ...

Ik heb de laatste model van Telenet. Ip adres op digicorder is 10.*** (iets anders maw). Ooit geprobeerd om mijn router in woonkamer te plaatsen. Vandaaruit te vertrekken naar Ps3 en digicorder, maar dan had ik geen internet verbinding met digicorder en was het ip adres allemaal nulletjes.

Meerdere kabels trekken is niet meer mogelijk. Alle goten zitten prop propvol. Toen ze de kabel kwamen aansluiten hebben we massa's moeite gehad om coax te trekken van kast naar modem.

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/warhammer/doc/hsitcrop.png

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/warhammer/doc/tsitcrop.png

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:19

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Die eerste switch tussen Telenet en woonkamer is overbodig, je kunt de switch in de woonkamer en de Buffalo rechtstreeks op de Telenet steken. Voorderest moet dit wel gaan werken. Stel de buffalo wel in als brigde (switch), ik neem aan dat je de NAS bedraad aan wil sluiten, ivm performance.

www.google.nl

• Jeroen_L
  • Laatst online: 11-11-2020
Denk dat er hier ook opgelet moet worden dat er geen 2 dhcp servers in 1 netwerk hangen.

EDIT: Nevermind er zit maar 1 router tussen. De modem zal geen dhcp server zijn.

Ik moet wel zeggen dat je een mooi schema hebt gemaakt :)

[ Voor 45% gewijzigd door Jeroen_L op 19-03-2013 23:30 ]

• dekion
Bedankt!

@ Jeroen_L, dank je! Gemaakt via: http://www.gliffy.com/ Beetje zoeken, maar eens je wat gewoon bent, kun je mooie dingen maken ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Is dat ding van Telenet een router of niet? Aangezien je "wireless" zegt lijkt het me wel.

Zorg er dan voor dat je een AP neemt, of de Buffalo Airstation degradeert tot switch+AP (dus router, firewall en DHCP uitzetten)

Verder moet je er rekening mee houden dat je Telenet-modemrouter waarschijnlijk gebruikmaakt van een apart VLAN voor je set-top-box.
Wel je dat dus over 1 kabeltje hebben (zoals je getekend hebt), dan moet je managed switches nemen met VLAN tagging support.

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 20-03-2013 10:47 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een Telenet modem heeft inderdaad een apart VLAN voor de settopboxen. Een "gewone" domme switch zal dus niet werken.

Een alternatief is twee 100mbit links laten lopen over één kabel. Zo heb ik één kabel lopen naar mijn TV, met één 100mbit link voor de decoder en één 100mbit link voor een toekomstige mediaspeler met netwerkaansluiting.

• dekion
Admiral Freebee schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:01:
Een Telenet modem heeft inderdaad een apart VLAN voor de settopboxen. Een "gewone" domme switch zal dus niet werken.

Een alternatief is twee 100mbit links laten lopen over één kabel. Zo heb ik één kabel lopen naar mijn TV, met één 100mbit link voor de decoder en één 100mbit link voor een toekomstige mediaspeler met netwerkaansluiting.
Das wel minder goe nieuws!

Powerling ging de oplossing zijn, maar zal niet werken bij mij, omdat er 2 verschillende circuits door het huis lopen.

:|

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt toch gewoon twee kabels trekken naar de woonkamer, ipv 1? 1 gaat dan naar die switch (in de woonkamer) en de andere naar je set-top-box. Lijkt me iig goedkoper dan een switch met support voor VLAN-tagging.

[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 20-03-2013 16:40 ]

• dekion
Compizfox schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:39:
Je kunt toch gewoon twee kabels trekken naar de woonkamer, ipv 1? 1 gaat dan naar die switch (in de woonkamer) en de andere naar je set-top-box. Lijkt me iig goedkoper dan een switch met support voor VLAN-tagging.
Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar meerdere kabels trekken is niet meer mogelijk. Alle goten zitten prop propvol en alles vrij recent geschilderd en opgedaan.

Indien ik het wil doen werken, zal er weinig opzitten dan een (véél) duurdere switch aan te schaffen :(

Wel goed om weten indien ik ooit verbouw of alles openleg, ik gewoon bij iedere coax, best 2 UTP's voorzie. Persoonlijk wel onnozel dat Telenet rechtstreekse verbinding eist met router 8)7 !

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij doen alle providers van IP-TV dat.

Maar wat heb je in die leidingen liggen dan? 2-3 CAT6-kabels per buis moet wel lukken dacht ik.

[ Voor 51% gewijzigd door Compizfox op 20-03-2013 16:56 ]

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:31
als je bij afbeelding 2 de switch bij je telenet modem weglaat en de dhcp-functie van de router in je bureau uitzet moet het volgens mij ook werken?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nee, want dan hebben de apparaten in zijn woonkamer geen internet. Er moet namelijk een dedicated lijntje van de Telenet-modemrouter naar de set-top-box, en TS heeft maar 1 kabel liggen.

• dekion
Compizfox schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:54:
Volgens mij doen alle providers van IP-TV dat.

Maar wat heb je in die leidingen liggen dan? 2-3 CAT6-kabels per buis moet wel lukken dacht ik.
Oude digiboxen hadden vast ip, dacht ik en zou dit geen probleem vormen.
Nuja, ik zal sowieso alles nog eens nazien in buis, maar er is nog de brandcentrale, telefoon, coax, ...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je met een 100Mbit verbinding naar je TV-hoek genoeg hebt, zou ik gewoon twee verbindingen over één kabel laten lopen. Een 100Mbit verbinding heeft immers genoeg aan 2 aderparen, terwijl er 4 paren in je kabel zitten. De Digibox heeft sowieso slechts een 100Mbit verbinding nodig.
Pagina: 1