Zakelijk systeempje ~€300

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik moet zorgen dat er ergens een pc wordt vervangen, als basis heb ik het basis systeem uit de BBG van maart 2013 gepakt en gekeken waar ik zo goedkoop mogelijk bij 1 zaak terecht kon, ik kwam op onderstaande uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 91,50€ 91,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 59,-€ 59,-
1Cooler Master Elite 335U€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 24,90€ 24,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 247,30

Voor in totaal €261,65 bij Azerty, eventueel kan ik dan voor 60 euro ook de pc in elkaar laten zetten.. (al vind ik dat vrij prijzig, kan het ook zelf doen)
ik weet dat ik in dit lijstje een cd/dvd brander (~20 euro) en een harddisk (Sata300/600, 500GB, ongeveer 50 euro) mis.
Toetsenbord, muis, 2x scherm (1x vga, 1xdvi) zijn al in ons bezit :)

ik vraag mij alleen af of dit een redelijke prijs is voor dit systeem, of kan ik er nog wat aan verbeteren?
mij lijkt het een prima systeem, maar verbeter tips (of goedkopere zaken zodat ik betere/snellere componenten kan kopen is ook niet mis)

Er komt XP op te staan (ja helaas kan ik daar geen invloed op uitoefenen op het moment); Een SSD leek mij dan ook niet echt een reeele optie i.v.m missen trim ondersteuning (en niet native ondersteuning van sata, in de andere pc's draaien de sata disks ook op native/ide mode omdat niet overal floppydrives inzitten)

Geen ideale situatie maar het zij zo.., systeem wordt dus vooral gebruikt voor administratieve doeleinden met een redelijk resource vretend programma, en stilte + energiezuinigheid is beide iets waar ik voorstander van ben (op een kantoor wil je immers geen lawaaierige pc hebben), het mag gewoon een midtower kast zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
mschol schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:09:

Er komt XP op te staan (ja helaas kan ik daar geen invloed op uitoefenen op het moment); Een SSD leek mij dan ook niet echt een reeele optie i.v.m missen trim ondersteuning (en niet native ondersteuning van sata, in de andere pc's draaien de sata disks ook op native/ide mode omdat niet overal floppydrives inzitten)
Als je met legacy operating systems wilt werken, dan kun je het beste kant en klare systemen Dell, HP of Lenovo aanschaffen. Bepaalde modellen van deze fabrikanten hebben nog support voor XP en vaak is Next Business Day ook gewoon nog mogelijk.

XP draait trouwens prima op een SSD. Jaren geleden nog mee gewerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 18-03-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Trommelrem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 19:11:
[...]

Als je met legacy operating systems wilt werken, dan kun je het beste kant en klare systemen Dell, HP of Lenovo aanschaffen. Bepaalde modellen van deze fabrikanten hebben nog support voor XP en vaak is Next Business Day ook gewoon nog mogelijk.
juist die grote zaken ondersteunen toch geen XP meer,
ik heb wel even gekeken n.a.v. je bericht, maar ik kan hooguit Vista support vinden, binnen de gestelde prijsklasse, of Freedos maar dan betaal je relatief veel voor het systeem zelf heb ik het idee
XP draait trouwens prima op een SSD. Jaren geleden nog mee gewerkt.
maar doordat XP geen trim en andere foefjes ondersteund 'sloop' je je SSD toch? (lees: hij gaat veel minder lang mee als bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
mschol schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:53:
[...]

juist die grote zaken ondersteunen toch geen XP meer,
ik heb wel even gekeken n.a.v. je bericht, maar ik kan hooguit Vista support vinden, binnen de gestelde prijsklasse, of Freedos maar dan betaal je relatief veel voor het systeem zelf heb ik het idee
Ik zie net dat op mijn ultrabook nog Windows XP (32-bit) support is vanuit Dell. En dat met 16 GB RAM. Ik ga het voor de grap eens installeren :)

Maar een ultrabook is niet in de prijsklasse 300 euro.
maar doordat XP geen trim en andere foefjes ondersteund 'sloop' je je SSD toch? (lees: hij gaat veel minder lang mee als bedoeld)
Denk dat het verkooppraat van Microsoft ofzoiets is, omdat we van Windows XP af moeten. In het XP tijdperk heb ik al vele werkstations uitgerust met SSD's (vaak Intel X25-series). Tegen alle adviezen in pagefile gewoon aangezet. Ik heb zelfs een antieke Mac uitgerust met SSD (eerste generatie Core2Duo). Ding swapt als een gek, maar hij doet het nog steeds en hij is vaak sneller dan de huidige Mac's.

Na enkele jaren is de uitval van harde schijven hoger gebleken dan de uitval van SSD's. Nu moet ik wel zeggen dat ik alleen Samsung of Intel SSD's gebruik (modellen zonder Sandforce), vanwege de slechte reputatie van de andere merken. Het ontbreken van Trim in Windows XP heeft nooit merkbaar problemen gegeven. Bovendien is Trim mogelijk met derdepartij software, maar ik heb destijds echt nog nooit getrimd.

Kun je niet een wat ouder systeem op de kop tikken waar nog wel een jaar of 2 Next Business Day op zit en daar een SSD in bouwen?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 18-03-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Trommelrem schreef op maandag 18 maart 2013 @ 22:00:
[...]

Ik zie net dat op mijn ultrabook nog Windows XP (32-bit) support is vanuit Dell. En dat met 16 GB RAM. Ik ga het voor de grap eens installeren :)

Maar een ultrabook is niet in de prijsklasse 300 euro.
helaas niet nee :D
[...]

Denk dat het verkooppraat van Microsoft ofzoiets is, omdat we van Windows XP af moeten. In het XP tijdperk heb ik al vele werkstations uitgerust met SSD's (vaak Intel X25-series). Tegen alle adviezen in pagefile gewoon aangezet. Ik heb zelfs een antieke Mac uitgerust met SSD (eerste generatie Core2Duo). Ding swapt als een gek, maar hij doet het nog steeds en hij is vaak sneller dan de huidige Mac's.

Na enkele jaren is de uitval van harde schijven hoger gebleken dan de uitval van SSD's. Nu moet ik wel zeggen dat ik alleen Samsung of Intel SSD's gebruik (modellen zonder Sandforce), vanwege de slechte reputatie van de andere merken. Het ontbreken van Trim in Windows XP heeft nooit merkbaar problemen gegeven. Bovendien is Trim mogelijk met derdepartij software, maar ik heb destijds echt nog nooit getrimd.
ik heb altijd gelezen dat XP niet geschikt was voor SSD's en daar ben ik dus altijd vanuit gegaan (opzich geen probleem, omdat ik vanwege de prijs er nooit bij stil heb hoeven staan.. (of een duur systeem met W7 of een goedkoop systeem met XP)
Kun je niet een wat ouder systeem op de kop tikken waar nog wel een jaar of 2 Next Business Day op zit en daar een SSD in bouwen?
mja, ik heb een beetje een "dat is zonde van de centen" gevoel daarbij omdat er geheid komend jaar besloten word om naar W7 of W8 over te stappen

ik heb wel verder gezocht op het moederbord, en Asrock bied nog XP drivers aan voor het genoemde moederbord.
Ook in een gewijzigde situatie (met een ASUS F2A55-M LE) zou ik met XP nog geen issue's moeten hebben wat betreft drivers..

Van die SSD heb ik eigenlijk iets van: Dat kan ook later gebeuren, de schijf zou dan toch weer een paar tientjes duurder worden en dat hoofdzakelijk voor een snelle boot, die paar tientjes steek ik liever in mijn zak of in de assemblage.
ik heb nu wel iets, dat is echter 94 euro duurder als dat ik zelf zou willen (maar het kan e.v.t. wel)

wel alvast bedankt voor het meedenken ^O^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Aangezien grafische kracht waarschijnlijk nul waarde heeft voor een kantoor-pc'tje is het slimmer om voor een intel processor te gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,45€ 50,45
1MSI B75MA-E33€ 46,99€ 46,99
1Antec VSK-3000E€ 25,04€ 25,04
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 19,95€ 19,95
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,81€ 14,81
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 82,-€ 82,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,24

Bij afuture voor €298,95 te bestellen, en dat inclusief SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
beste-spellen schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 00:21:
Aangezien grafische kracht waarschijnlijk nul waarde heeft voor een kantoor-pc'tje is het slimmer om voor een intel processor te gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,45€ 50,45
1Antec VSK-3000E€ 25,04€ 25,04
1Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11€ 19,95€ 19,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 33,-€ 33,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 82,-€ 82,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 272,24

Bij afuture voor €298,95 te bestellen, en dat inclusief SSD.
hoe houd zo'n intel processor zich bij zware kantoorapplicaties? ik wil, als het even kan, niet dat over een jaar de boel veranderd moet worden om dat kantoorapplicatie + W7/W8 b.v. de boel te log maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:41

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

valt office bij jou onder zware kantoorapplicaties? -> houdt zich prima
zo niet: wat voor programma's heb je 't over, wij kunnen niet oordelen op basis van een enkele kreet ;)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Laatst online: 20:31

Quad

Doof

Ik kom (kwam) regelmatig bij een heel groot gezin waar elke keer wat met de pc wat aan de hand was, meestal 1 tot 2 keer per maand.
Dat ding werd continue langzaam Door de troep die ze erop zetten dus werd het tijd voor iets anders.

Sinds een paar maanden draait er nu een Crucial m4, met Windows XP en het draait heel stabiel en vlot. Heb nu al zo'n 3/4 maanden niet langs hoeven te komen omdat ze nu nergens last van hebben :)

Een SSD, zeker met office applicaties is zeker een must.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 09:00:
valt office bij jou onder zware kantoorapplicaties? -> houdt zich prima
zo niet: wat voor programma's heb je 't over, wij kunnen niet oordelen op basis van een enkele kreet ;)
Office valt niet onder zware kantoorapplicaties:
Dias is naar mijn idee wel een relatief zware kantoorapplicatie, zeker als ik het in dagelijks gebruik zie op de systemen die er staan (o.a. Athlon X2 2+Ghz bakjes met 4GB)

wellicht overschat ik het hoor, maar ik zie in het dagelijks gebruik dat het relatief veel van de huidige systemen vraagt

[ Voor 9% gewijzigd door mschol op 19-03-2013 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

in die systeemeisen van het programma link wordt een Core2Duo met 4gb RAM geadviseerd, een hedendaagse pentium is sneller en als je 8gb neemt kun je een tijd vooruit, zeker omdat dit programma denk ik nog geen rekening houdt met de snelheidsverhoging van een SSD.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 09:48:
in die systeemeisen van het programma link wordt een Core2Duo met 4gb RAM geadviseerd, een hedendaagse pentium is sneller en als je 8gb neemt kun je een tijd vooruit, zeker omdat dit programma denk ik nog geen rekening houdt met de snelheidsverhoging van een SSD.
oke, aangezien ik het voor het einde van de week binnen wil hebben, ga ik met jullie advies mee en ben nu bij afuture het systeem aan het uitzoeken, ze hebben alleen niet alles op voorraad en ben alternatieven aan het zoeken, lijstje met wat ik gevonden hebt volgt zometeen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1AOpen H425D€ 25,40€ 25,40
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 25,05€ 25,05
1be quiet! System Power S6 300W€ 29,10€ 29,10
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,20

Deze config heb ik gevonden, te bestellen voor €351,15 incl assemblage bij afuture (en direct leverbaar)

Als ik deze guide volg dan maak ik optimaal gebruik van de SSD toch?

[ Voor 63% gewijzigd door mschol op 19-03-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de pentium G860 is van de vorige (sandy bridge) generatie, de G2020 zal dus wel net ietsjes sneller zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-07 10:44
NLBUURMAN schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:55:
de pentium G860 is van de vorige (sandy bridge) generatie, de G2020 zal dus wel net ietsjes sneller zijn
Dit, en kies even een geheugensetje uit met 1x4GB module ipv 2x2GB.
Dat geeft je de ruimte later eventueel nog te upgraden naar 8GB(2 geheugensloten op het moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

mschol schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:34:
[...]

oke, aangezien ik het voor het einde van de week binnen wil hebben, ga ik met jullie advies mee en ben nu bij afuture het systeem aan het uitzoeken, ze hebben alleen niet alles op voorraad en ben alternatieven aan het zoeken, lijstje met wat ik gevonden hebt volgt zometeen

Deze config heb ik gevonden, te bestellen voor €351,15 incl assemblage bij afuture (en direct leverbaar)

Als ik deze guide volg dan maak ik optimaal gebruik van de SSD toch?
Verander de CPU wel even voor een IB generatie processor.
Je kan kijken of je allignment moet toepassen nadat je Windows hebt geinstalleerd, kan je zien dmv AS SSD tool (google).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
Schumaster schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:56:
[...]

Dit, en kies even een geheugensetje uit met 1x4GB module ipv 2x2GB.
Dat geeft je de ruimte later eventueel nog te upgraden naar 8GB(2 geheugensloten op het moederbord).
Verlies je dan niet juist je dual channel geheugen?

Dat ben je dan zo ie zo kwijt en dat alleen voor een mogelijke upgrade in de toekomst (bij zakelijke PC's niet zo heel vaak van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
NLBUURMAN schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 10:55:
helaas is die, of een andere in ongeveer dezelfde prijsklass (b.v. de G2120), niet direct leverbaar (2-3 dagen levertijd), helaas ligt veenendaal niet echt om de hoek voor mij en kan ik dus ook niet zeggen: we halen het wel even op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

2-3 werkdagen is geen ramp toch? Afuture heeft ze naar mijn weten altijd die dingen wel in verzending naar hun toe staan, kan zo maar zijn dat ze morgen weer direct leverbaar zijn.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Quad schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:16:
2-3 werkdagen is geen ramp toch? Afuture heeft ze naar mijn weten altijd die dingen wel in verzending naar hun toe staan, kan zo maar zijn dat ze morgen weer direct leverbaar zijn.
mja, zelf wil ik het eigenlijk gewoon al gisteren hebben bij wijze van spreken :P
knopen door hakken is niet altijd mijn sterkste kant, ik ga wel voor de G2020, dan is dat het enige product waarop gewacht moet worden so be it.. gewoon hopen dat de boel vrijdag binnenkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Moet normaliter wel lukken..
Heb laatst op donderdag besteld en een paar onderdelen 2-3 werkdagen levertijd maar kreeg alles keurig zaterdag ochtend al afgeleverd.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
Quad schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:49:
Moet normaliter wel lukken..
Heb laatst op donderdag besteld en een paar onderdelen 2-3 werkdagen levertijd maar kreeg alles keurig zaterdag ochtend al afgeleverd.
oke :)
ik zie wel dat mijn gekozen moederbord geen Dvi-D + vga aansluiting heeft, even een andere zoeken die dit wel heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
d:)b
En hij is besteld, bedankt voor het advies allen :)

[ Voor 11% gewijzigd door mschol op 19-03-2013 12:08 ]

Pagina: 1