IBM schijf nieuw, probz met installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 09:23
Ik heb een IBM deskstar schijf gekocht, 7200 rpm, 41,0 gig. Ik heb dat ding er nou op geplugged, en mijn bios herkend dat ding wel, maar als ik dan in windows kom zegt hij dat de schijf een capaciteit 0 en beschikbaarheid 0 heeft. Ik d8 van goh laat ik die schijf ff formatten, maarja, is ie bijna klaar zegt ie dat hij het formatteren niet kan voltooien. Als ik dan in een prompt(win2k prof) wil gaan formatten, zegt ie dat ik eerst een bestandssysteem moet aanwijzen of zoiets dergelijks. Hoe doe ik dit??
Greetingz,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bestandssysteem aanwijzen: kiezen voor FAT32 of NTFS...

Heb je um eigenlijk wel gepartitioneerd? :?

Kijk anders ff in schijfbeheer van Win2K: start menu -> progs -> systeembeheer -> computer management

• buzz
Ik snap niet echt wat je bedoeld, kun je me alsjeblieft stap voor stap uitleggen wat ik moet doen.

Begin maar op het punt nadat ik de HD in mijn comp gehangen heb en nu wil ik zorgen dat ik er wat op kan opslaan.
Ik zou het erg op prijs stellen als dit stap voor stap gebeurde.
Greetingz,

• buzz
Als ik in schijfbeheer zit, dan zegt hij dat de schijf nog geen bestandssysteem heeft, als iemand mij kan vertellen hoe ik dat aanwijs zou ik daar dankbaar voor zijn. Nog een vraag, hij zegt dat de totale niet toegewezen ruimte de volledige schijfgrootte is hoe kan dit??
Greetingz,

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, hier gaan we weer:

Een nieuwe schijf moet eerst gepartitioneerd worden: ruimte op schijf toewijzen voor het gebruik van bestanden, dat kan de volledige schijf zijn of zelfs een paar gedeelten ervan, zo krijg je bijv. C:\ en D:\ op eenzelfde schijfje.

Partitie maken kan met verschillende bestandssystemen: FAT (werkt op alle besturingssystemen boven Dos, dus Win311, Win95, Win98, WinMe, WinNT, Win2K), FAT32 (werkt NIET op WinNT) of NTFS (ALLEEN voor WinNT, Win2K).

Dus in jou geval met Win2K zou ik NTFS gebruiken, veel veiliger (je kan elk bestand toewijzen aan bepaalde gebruiker) en sneller. Maar als je naast Win2K ook dualboot met Win98 ofzo, dan is NTFS dus onleesbaar voor Win98 (ivm veiligheid...), gebruik in dit geval dan FAT32, kan Win2K ook lezen.

FAT kan maximaal 2GB partitioneren, terwijl dat bij FAT32 4TB is (geloof ik :? ) ofwel 4096GB (1024 x 4). Voor NTFS weet ik het limiet nog ff niet uit hoofd, maar moet zeker wel die 40GB van jou kunnen partitioneren.

Nu gaan we aan de slag met indelen van je schijf:

- klik op Start
- Programma's
- Systeembeheer (je moet iig als Administator zijn ingelogd of de rechten daarvoor hebben)
- Computerbeheer

Of als je het niet kan vinden:

- klik op Start
- Instellingen
- Configuratiescherm
- Systeembeheer
- Computerbeheer

Eenmaal in computerbeheer:

- Opslag
- Schijfbeheer

Nu zie je hoe je schijven zitten en hoe ze geconfigureerd zijn. En daarna:

- Rechtsklik op de nieuwe schijf
- Partitie Maken...
- volg de Wizard:
- kies Primaire Partitie
- stel schijfruimte in (maximaal zo je wilt)
- kies stationsletter
- kies bestandssysteem (standaard NTFS, je kunt het zo laten of FAT32 kiezen en verder niks doen)
- wordt nu gepartitioneerd...

Nu moet je geloof ik het systeem herstarten, als dat niet hoeft, dan kun je het gewoon formatteren en taadaa 40GB erbij! :)

PS: Bulldog, kun je niet zo'n FAQ hierzo maken zoals die mooie van ecteinascidin in de P&M ???

Verwijderd

Het is makkelijker om de Diskmanager van IBM of Seagate te gebruiken.

• buzz
Nou heb ik weer een probleem, mijn schijf is 40 GB groot, alleen heb ik nu een partitie van 32,24 GB, ik mis dus 8GB!!! ik kan ze er niet bij gooien want win2k zegt niet dat de schijf onvolledig is, hoe kan dit?
Greetingz,

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie je in schijfbeheer maar EEN 32GB partitie en geen vrije ruimte :?

• buzz
Het is zelfs zo dat ik deze 32 GB partitie weer verwijderd heb in de hoop dat het goed kwam. Ben ik weer 0,51 GB kwijt geraakt, hoe kan dit in godesnaam.
Greetingz,

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

VAAG.... :? :? :?

Heb je voordat je hier kwam niks anders uitgeprobeerd? Bijv ff rommelen met EZ-BIOS of zoiets?

En hoe interpreteert je BIOS de harddisk? Detecteert ie het correct? AUTO detectie of Manual detectie?

En verder, welke computersysteem gebruik je? (mobo? CPU? BIOS versie (datum)?) Waar zit de IBM harddisk aangesloten? (ATA33? ATA66?) etc...etc...

• buzz
Ik weet niet wat een EZ-Bios is. Maar mijn bios staat op auto detectie en hij ziet hem gewoon.

Systeem Specs

Duron 800@800
Asus A7V kt133 mobo
256 intern
Bios= standaard mobo bios, nog niet geupdate

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer een BIOS update... De IBM schijf van jou (ik guess een 60GXP, uit IC35 series) is vrij nieuw... Kans dus dat BIOS het verkeerd interpreteert... Partitioneren gaat namelijk op basis van BIOS gegevens...

Probeer een update:

http://www.asus.com.tw/products/motherboard/bios_socka.html

PS: merkte dat veel servers om BIOS te downen down zijn, alleen ftp.asus.com.tw werkte...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

overbodige semi-dubbelpost
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.