OK, hier gaan we weer:
Een nieuwe schijf moet eerst gepartitioneerd worden: ruimte op schijf toewijzen voor het gebruik van bestanden, dat kan de volledige schijf zijn of zelfs een paar gedeelten ervan, zo krijg je bijv. C:\ en D:\ op eenzelfde schijfje.
Partitie maken kan met verschillende bestandssystemen: FAT (werkt op alle besturingssystemen boven Dos, dus Win311, Win95, Win98, WinMe, WinNT, Win2K), FAT32 (werkt NIET op WinNT) of NTFS (ALLEEN voor WinNT, Win2K).
Dus in jou geval met Win2K zou ik NTFS gebruiken, veel veiliger (je kan elk bestand toewijzen aan bepaalde gebruiker) en sneller. Maar als je naast Win2K ook dualboot met Win98 ofzo, dan is NTFS dus onleesbaar voor Win98 (ivm veiligheid...), gebruik in dit geval dan FAT32, kan Win2K ook lezen.
FAT kan maximaal 2GB partitioneren, terwijl dat bij FAT32 4TB is (geloof ik

) ofwel 4096GB (1024 x 4). Voor NTFS weet ik het limiet nog ff niet uit hoofd, maar moet zeker wel die 40GB van jou kunnen partitioneren.
Nu gaan we aan de slag met indelen van je schijf:
- klik op Start
- Programma's
- Systeembeheer (je moet iig als Administator zijn ingelogd of de rechten daarvoor hebben)
- Computerbeheer
Of als je het niet kan vinden:
- klik op Start
- Instellingen
- Configuratiescherm
- Systeembeheer
- Computerbeheer
Eenmaal in computerbeheer:
- Opslag
- Schijfbeheer
Nu zie je hoe je schijven zitten en hoe ze geconfigureerd zijn. En daarna:
- Rechtsklik op de nieuwe schijf
- Partitie Maken...
- volg de Wizard:
- kies Primaire Partitie
- stel schijfruimte in (maximaal zo je wilt)
- kies stationsletter
- kies bestandssysteem (standaard NTFS, je kunt het zo laten of FAT32 kiezen en verder niks doen)
- wordt nu gepartitioneerd...
Nu moet je geloof ik het systeem herstarten, als dat niet hoeft, dan kun je het gewoon formatteren en taadaa 40GB erbij!
PS: Bulldog, kun je niet zo'n FAQ hierzo maken zoals die mooie van ecteinascidin in de P&M ???