Ik heb een nogal vreemd probleem met mijn Dell Precision M4500 laptop dat al een tijdje speelt en waar ik en Dell geen oplossing voor kunnen vinden. Als ik mijn display uit standby komt (laptop inschakelen of laptopscherm activeren in dual-monitor setup) dan zie je vaak een flikkering op het laptopscherm. Het lijkt op een soort van overdreven interlaced beeld en de flikkering is voornamelijk te zien in het medium grijs (zoals de Tweakers background). In helder wit of zwart is het veel minder zichtbaar. Na 15-30 minuten is het probleem weer verdwenen.
Allereerst dacht ik dat het een driver issue zou zijn, maar zelfs als ik bij het flikkeren de laptop uitschakel en opnieuw inschakel dan blijft het scherm knipperen (ook in de BIOS setup). Daardoor Dell maar eens gebeld en die hebben het display en het mainboard vervangen. Dit heeft geen resultaat gehad. Probleem is er nog steeds. Bij een zoektocht op het internet kwam ik onlangs dit topic tegen:
Allereerst dacht ik dat het een driver issue zou zijn, maar zelfs als ik bij het flikkeren de laptop uitschakel en opnieuw inschakel dan blijft het scherm knipperen (ook in de BIOS setup). Daardoor Dell maar eens gebeld en die hebben het display en het mainboard vervangen. Dit heeft geen resultaat gehad. Probleem is er nog steeds. Bij een zoektocht op het internet kwam ik onlangs dit topic tegen:
Blijkbaar kan een driver toch problemen geven die een reboot overleven. Ik gebruik nu de laatste 311.35 WHQL drivers en die werken niet goed. Ook de 310 driver deed het niet goed en met oudere drivers heb ik compatibility issues met Windows 8. Kent iemand dergelijke problemen?In the course of normal updates I was recently updated to nVidia drivers 290.10. With these drivers I observe the following strange problem: After about half an hour of use, the image will start to flicker, especially in the mid-tone areas. I.e. very bright/white areas flicker much less noticably than mid-blue areas common in my desktop background. This flickering gets progressively worse over time, and within about another quarter of an hour I can see alternating light/dark horizontal stripes sort-of-like interlace stripes in bright areas. I immediately suspected the video driver to be the cause of this and downgraded to 275.09.07. During the necessary reboot to switch the driver I notice that the BIOS screens flicker in much the same way as the desktop. This flickering is preserved even when powering the machine off for ~ 1/2 minute. Nevertheless, I eventually let it boot and run the 275.09.07 driver; and over the course of a few minutes the flickering did gradually subside until it was completely gone again.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.