Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-12-2023
Hoi!

Ik wil direct vanaf een pc moederbord de 10 utp aansluitpunten aftappen naar een losse utp stekker met 10 aansluitpinnen en 8 interne contacten; het betreft hier dus een connector met ingebouwde isolator/trafo.

Ik heb deze nu 1 op 1 gesoldeerd maar het netwerk komt niet tot stand, hij ziet wel een stekker in de socket en daar houdt t ook mee op.

Ik kan ook geen schema vinden waarin duidelijk staat welke 8 pinnen vd 10 moederboard aansluitingen nu de daadwerkelijke utp pinnen zijn; de andere twee zijn denk ik voor de isolator bedoeld?!

Wie heeft een goede pinout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat heb je allemaal op google gevonden?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-07 10:57

Soggney

Zeekomkommer

De moederbordfabrikant.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Ik denk dat hij deze kant bedoelt
Wikipedia: TIA/EIA-568

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Lijkt me makkelijk. Ouwe patchkabel doorknippen, draadjes strippen, patchkabel insteken en met de multimeter doorpiepen welke draden op welk soldeerheuveltje uitkomen. Zo zou ik het doen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Hoi,

Op google vind ik enkel de pinouts van standaard 8 draads utp.
Doormeten gaat niet omdat juist de ingebouwde isolator de soldeerpunten scheidt vd interne veercontacten; deze worden pas geactiveerd als de isolator spanning krijgt en dat is t hem juist... ik weet niet welke pin nu wat is/doet. Connectors zijn meestal wat groter met een dicht kastje er omheen.

Deze connectors worden op elk modern moederbord gebruikt en lijkt gestandariseerd maar een simpele pinout ervan vinden is rottig gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 13:46
Is het toevallig niet zo dat er 8 pinnen gebruikt worden voor de transformator, (4 wikkelingen) en de andere 2 voor de led in de connector ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Ik heb hier een connector zonder leds die ook 2x5 aansluitpinnen heeft.
Het klinkt wel plausibel wat je zegt, connector op het moederboard heeft er 2 leds aan zitten, dus een plusdraad voor elk die dan de common ground vh netwerk circuit zelf gebruikt.

Hmmm, ik ga eens experimenteren met een oud pci netwerkkaartje waarop ook zo'n connector met leds zit.

Blijf het dan toch vreemd vinden dat alle 10 de pinnen verlengd naar een identieke connector de zaak niet laat werken. De speedled blijft branden op 100mb/s en de activityled blijft knipperen; binnen windows krijg ik een unidetified netwerk voorgeschoteld en als ik de diagnose gebruik komt ie toch tot de conclusie dat er geen kabel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25

DaWaN

'r you wicked ??

Er is geen standaard pinout voor die connectoren, als je niet weet wat voor exact type plug er op het moederbord zat dan is het puur gokken.

Ik krijg bij het ontwerpen van embedded systems met netwerk aansluitingen ook altijd de kriebels van het feit dat er geen standaard voor is...

Ook is het niet zo'n goed idee om ethernet te gebruiken zonder scheidingstransformator....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-07 13:46
porto33 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:23:
Blijf het dan toch vreemd vinden dat alle 10 de pinnen verlengd naar een identieke connector de zaak niet laat werken. De speedled blijft branden op 100mb/s en de activityled blijft knipperen; binnen windows krijg ik een unidetified netwerk voorgeschoteld en als ik de diagnose gebruik komt ie toch tot de conclusie dat er geen kabel is aangesloten.
Waarschijnlijk omdat na verlengen de impedantie van de spoel niet meer klopt. Probeer eens te verlengen met een kort stukje kabel.

Al geprobeerd om na te meten hoe de spoelen zitten en dan de bij elkaar horende draadjes te twisten tussen de print en connector ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Ik was al bang dat er verschillen in pinout konden zijn tussen fabrikanten, heb daarom even snel de netwerkkabel direct op de MB utp plug gezet en gelukkig werkt de zaak nog goed! :)

De kabellengte was al zeer kort, met nadruk op kort, zo'n 5 cm.
Het is namelijk voor een Mac G5 naar ATX mod waarmee ik bezig ben, om zonder een plug in de socket te gebruiken direct een link te leggen met de plug op de achterkant van de kast. Een plug in het moederboard steken gaat niet daar de ruimte tussen moederboard en G5 behuizing net 1 cm is; de plug met bedrading komt hierdoor ernstig in de knel te zitten. Moederboard verder naar achteren zetten gaat ook niet daar ik dan niet meer uit kom met de PCI-E sloten en de bracket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
Op dit plaatje is te zien dat de twee buitenste pinnen zijn weggelaten, dwz dat de overige 8 pinnen daadwerkelijk de netwerkpinnen zijn. Hier kan ik waarschijnlijk mee verder komen! :)

Afbeeldingslocatie: http://i749.photobucket.com/albums/xx139/pictures_share/yu/RJ458pinsnolightjack-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:25

DaWaN

'r you wicked ??

porto33 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:23:
Wat je het beste kunt doen is te zorgen dat je een niet te grote impedantieverandering hebt tussen het moederbord PCB en de connector.
Een netwerk verbinding bestaat uit 4 differentiele paren, in totaal dus 8 draden.
Omdat de paren samen op één wikkeling van de trafo zitten moet je als het goed is een lage ohmige vebinding meten met een multimeter tussen 2 pennen van de connector.
Om de impedantie het minst te veranderen is het heel belangrijk dat de afstand tussen de aders van de paren over de lengte van een kabel niet veranderd. Kabels twisten heeft voor de impedantie niet zo veel invloed, dus voor een korte afstand hoef je opzich de kabel niet te twisten.
Het beste kun je denk ik een oude IDE kabel nemen en vervolgens de 4 differentiele paren met 2 aders van zo'n IDE kabel die nog aan elkaar zitten verbinden. De paren kun je dus vinden door te meten met een multimeter op de connector :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06 22:00
Als er maar 1 cm tussen kast en mobo zit, dan maak je daar toch een vierkant gat in de kast zodat je de netwerk-kabel direct kan inpluggen? Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
je denkt te simpel. :)

Utp uitgang op het moederboard komt niet in gelijke lijn overeen met de UTP uitgang achter op de Mac kast; die zit zo'n 3cm rechts ervan.

Maar ik heb het probleem nu omzeild door in het moederboard een UTP plug te steken, 5cm UTP kabel gaat daarvan naar een algemene 8 pins female UTP en die zet ik dan weer vast in de uitsparing, werkt perfect! :)

Als ik de UTP stekker afkomstig van de Mac zelf gebruikte, reageerde m'n moederboard alsof er een netwerkkabel in was gestoken en zocht direct naar een netwerk (inclusief leds die aangingen etc); hij behandelde die patchkabel dus niet als een 1:1 verlenging dus ik kon er niet veel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
DaWaN schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:12:
[...]

Kabels twisten heeft voor de impedantie niet zo veel invloed, dus voor een korte afstand hoef je opzich de kabel niet te twisten.
Niet veel invloed op de impendantie klopt. Waar het wél invloed op heeft zijn de velden die in die aders worden opgewekt. Door die twists op een slimme manier te doen (icm een slimme standaard natuurlijk) kan UTP op lange afstand behoorlijk storingsvrij werken doordat die velden de andere aders niet interfereren, maar als je die twists eruit haalt dan kunnen die velden elkaar ineens wél beïnvloeden. Daarnaast zijn die chokes in die connector echt niet voor de sier, die vissen een hoop interferentie afkomstig van de ether eruit.

Long story short: Ga verlengen met een kort UTP kabeltje. Hoogfrequente seriele databussen moet je niet aan gaan solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xppn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-07 21:00
Ik vraag me gelijk af waarom je dit zou willen doen?

En de kans is nu groot dat jij je moederboard aan het slopen bent.
Daarnaast, sommige ethernet phy's gebruiken de centre tap van een spoel voor een bias, dus jij gaat ineens bijv 3v3 volt dc op je kabel zetten.

vb: http://storozkov.files.wordpress.com/2012/01/picture-12.png

[quote]De kabellengte was al zeer kort, met nadruk op kort, zo'n 5 cm.
Het is namelijk voor een Mac G5 naar ATX mod waarmee ik bezig ben, om zonder een plug in de socket te gebruiken direct een link te leggen met de plug op de achterkant van de kast. Een plug in het moederboard steken gaat niet daar de ruimte tussen moederboard en G5 behuizing net 1 cm is; de plug met bedrading komt hierdoor ernstig in de knel te zitten. Moederboard verder naar achteren zetten gaat ook niet daar ik dan niet meer uit kom met de PCI-E sloten en de bracket.[/quote]

Serieus, Ik vraag me af wat je weet wat je doet? Twee phy's direct aan elkaar aansluiten, ik ga je nu op papier geven dat dit niet gaat lukken zonder meer info over de beide phy's en hun circuits. (ik vraag me af of het überhaupt kan...)

Woeps 1 berichtje gemist....

[ Voor 53% gewijzigd door xppn op 19-03-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

porto33 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 19:53:
Als ik de UTP stekker afkomstig van de Mac zelf gebruikte, reageerde m'n moederboard alsof er een netwerkkabel in was gestoken en zocht direct naar een netwerk (inclusief leds die aangingen etc); hij behandelde die patchkabel dus niet als een 1:1 verlenging dus ik kon er niet veel mee.
Dan had je een utp-female stekkerblokje met ingebouwde transformatorspoeltjes.. Die bestaan ook :) als je daar 8 draadjes en een UTP stekker aan knoopt, heb je inderdaad geen "domme" 1:1 kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porto33
AlexanderB schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 21:45:
[...]

Dan had je een utp-female stekkerblokje met ingebouwde transformatorspoeltjes.. Die bestaan ook :) als je daar 8 draadjes en een UTP stekker aan knoopt, heb je inderdaad geen "domme" 1:1 kabel..
Daar ben ik achter gekomen, kreeg het met geen mogelijkheid op die manier aan de praat. |:(
Maar heb nu een UTP connector gemod die, met bedrading die eruit komt, net in de 1 a 1.5cm ruimte past tussen ATX mobo en G5 behuizing... werkt perfect! (dus geen gesoldeer meer aan het mobo).

Allen bedankt voor de reacties! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door porto33 op 20-03-2013 17:25 ]

Pagina: 1