zo'n topic starten en dan niet open staan om een kwalitatieve discussie van de grond te krijgen? beetje jammer.
Topic is opzich prima, en ook voor mij wel interessant, dus ik ga er toch maar even op in.
Wat men hierboven ook al zegt, een systeem zoals TOPDesk moet je zien binnen het ITIL raamwerk. Het is meer (of zou meer moeten zijn) dan alleen een ticketing systeem (tenzij je dus daadwerkelijk alleen een ticketing systeem wil maken, maarja, dat is ons niet duidelijk geworden).
Ik heb twee implementaties begeleid van dergelijke systemen (TOPDesk en BMC SDE) en ze hebben allemaal hun eigen plus- en minpunten.
En dit is allemaal _ZEER_ afhankelijk van het type en formaat bedrijf.
Topdesk is redelijk geschikt voor kleinere bedrijven, maar heeft relatief weinig technische mogelijkheden (rondom CMDB beheer bijvoorbeeld). BMC daarentegen kun je helemaal zelf inrichten qua structuur en relaties tussen CI's. Dat is perfect voor een groot bedrijf die een fulltime Configuration Manager kan houden....
Dus inderdaad... wat wil je eigenlijk? One size fits all is denk ik een beetje utopisch.
Ik zal nog even proberen op je punten in te gaan:
- Cloud of geen Cloud services;
Voor kleinere bedrijven kan dit handig zijn. Zorg dan ook dat je updates kunt uitvoeren en dat je backups etc. geweldig regelt. Grote jongens willen de boel toch vaak binnenboord houden, ook ivm eventuele OTAP opstellingen etc.
- Hoe uitgebreid;
Zo eenvoudig mogelijk, maar zo uitgebreid dat het alles bevat

Serieus: dit is niet te zeggen, 100% afhankelijk van de klantvraag.
- Kosten;
Afhankelijk van de implementatie. Als je ze een systeem kunt bieden waarbij ze met een gevulde CMDB en KB van start kunnen, en eventueel ook "metrics" voor problem management achtige zaken kun je natuurlijk wat meer vragen, maar is dat realistisch? - Is meer iets voor consultancy bedrijfjes.
- Integratie;
Mijn ideaalbeeld is een soort wizard achtige functie waarin je de scope en fijnmazigheid bepaalt. Aan de hand daarvan kan zo'n wizard bepalen wat er allemaal in je systeem moet komen. En zo mogelijk de geschikte tools om dingen via het netwerk uit te lezen.
Het moet natuurlijk bruikbaar zijn zonder dat het onzin wordt om alles bij te houden. Evenwicht tussen gebruiksgemak, onderhoudbaarheid en bruikbaarheid.
Uiteraard wederom afgestemd op de klantvraag.
- Modules en beheer van module;
Modulaire systemen kunnen heel mooi zijn omdat ze goed het gat op kunnen vullen tussen eenvoudige ticket systemen en volledige servisedesk pakketten.
Als je ervoor zorgt dat de basis bruikbaar is voor kleine bedrijven en dan uitgebreid kan worden met modules, bijvoorbeeld a la ITIL (dus een configuration management module, of een problem management module), dan kan het werken. Het beheer van de modules kun je in eigen hand houden (als je implementaties wilt doen) of maak het zo intuitief dat hoofdgebruikers of beheerders dat zelf kunnen.
- Hoever zou jij het uit handen geven;
Ligt aan de FTE die ervoor beschikbaar zijn, en de kosten die kleven aan uit handen geven.
Beste advies wat ik zou kunnen geven is: Probeer eens een implementatie mee te kijken of doe er zelf één als je de mogelijkheid hebt.
[
Voor 50% gewijzigd door
Felyrion op 19-03-2013 00:48
]