Orientatie rijbewijs

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoi Tweakers,

Ik ben me aan het orienteren voor een rijbewijs.
Op dit moment lijkt het mij het beste om mijn theorie examen direct bij CBR te reserveren (a €25,55) en zelfstandig hiervoor te gaan leren.
Ik heb voldoende hersencapaciteit om dat naar behoren af te ronden, ik vroeg me alleen af of iemand weet waar ik gratis/goedkoop courant lesmateriaal (boek+oefentoets) vandaan kan halen. (met name wat is courant lesmateriaal of weet iemand het meest gangbare courante lesboekje?)

Daarnaast vroeg ik me af of iemand tips heeft voor de praktijklessen. ik neig sterk naar een tiendaagse cursus van de ANWB omdat ik daarmee het snelst mijn rijbewijs kan hebben en ik, omdat ik net mijn studie heb afgerond, er de tijd voor heb. (nadeel, prijzig, >€2k)

Mocht iemand nog nuttige tips hebben of een rijschool in regio eindhoven aanraden, dan lees ik het graag.

Alvast bedankt

Handige links die ik had gevonden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Zelf leren kan prima als je het maar een beetje serieus aanpakt. Dus niet zoals die kneuzen die voor de 5e keer nog even een poging komen doen 8)7 Actueel boek kun je bepalen door wat te koop is in de boekhandel (fysiek of online) waarbij je extra let op het jaar van drukken/uitgeven. Wil je iets goedkoper dan zoek je dat boek vervolgens tweedehands.

Voor m'n motorrijlessen in Eindhoven had ik goede ervaring met Huizing. Weet niet hoe dat vertaalt naar autorijlessen, want die worden door meer personeel gegeven terwijl de eigenaar zelf de motorrijlessen verzorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Duinkonijn

Huh?

Theorieboek+trainingscd kan je ook bij ANWB halen.
http://www.anwb.nl/auto/r...to-theorie-examen-oefenen

site van de cbr omtrent rijbewijzen kan je op http://www.rijbewijs.nl/ vinden

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 16:53
10 daagse cursus absoluut een afrader.
ik wou dat namelijk eerst ook gaan doen, dan moet je eerst in een simulator om te kijken hoeveel lessen je nodig hebt.
mijn advies was 33 lessen van 1 uur, totaal prijs net geen 2000 euro... dit terwijl ik al kon autorijden e.d.
maar omdat ze graag geld verdienen en een brakke simulator hebben proberen ze je af te zetten.
je bent ook verplicht om het aantal lessen te nemen wat ze adviseren als je de 10 daagse wilt doen.

uiteindelijk gewoon bij een kleine 1 mans rijschool gegaan.
21 uur later en 1200 euro armer had ik me rijbewijs gewoon :)

persoonlijk raad ik je dan ook een kleine zelfstandige rijschool te zoeken die er geen baat bij heeft jou extra lang te laten rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:35

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ik heb de ANWB cursus gedaan, en niet direct geslaagd. Je moet heel veel rijden in die 10 dagen (~3 uur per dag), en je neemt na 2 uur echt niets meer op aan info.
Ik was bij mijn examen ook echt nog alles aan het verwerken ipv dat ik al kon besturen, dus toen gezakt. Een week later met 2 uurtjes les extra met gemak geslaagd, omdat toen alles bij mij ingezonken was.

Dus alsnog mijn rijbewijs binnen een maand gehaald, koste net geen €2000, ben er achteraf toch blij mij dat ik het gedaan heb, ipv wekenlang te blijven lessen.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:12
ik heb ongv 1300 euro betaald voor mijn rijbewijs
(inclusief theorie, 20 lessen en praktijk examen)

ik raad aan om het gewoon bij een normale zelfstandige rijschool te doen, deze nemen ook veel meer tijd voor je, bij anwb vinden ze het niet erg dat je zakt, want dan ga je gewoon weer opnieuw bij hun.

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 08:33
eL_Jay schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:40:
Hoi Tweakers,

Ik ben me aan het orienteren voor een rijbewijs.
Op dit moment lijkt het mij het beste om mijn theorie examen direct bij CBR te reserveren (a €25,55) en zelfstandig hiervoor te gaan leren.
Ik heb voldoende hersencapaciteit om dat naar behoren af te ronden,
Onderschat het niet. Ik zat in 6VWO en dacht dat doe ik wel even, één fout teveel. :')
ik vroeg me alleen af of iemand weet waar ik gratis/goedkoop courant lesmateriaal (boek+oefentoets) vandaan kan halen. (met name wat is courant lesmateriaal of weet iemand het meest gangbare courante lesboekje?)
Vaak heeft een vriend/kennis nog wel een boek liggen. Kijk of je mensen kent die niet lang geleden hun rijbewijs hebben gehaald en vraag of je het theorieboek zou mogen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srvdp
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08-2023
Zoals hierboven wordt al uitgelegd wordt neem je na twee uren lessen weinig meer op. Je bent na twee uur lessen echt wel uitgeput.

Tweemaal lessen (2x1 uur) in de week en dan ben je als alles meezit binnen een halfjaar geslaagd.
Je zou meerdere lessen kunnen plannen dat is aan jou, maar een snelcursus raad ik je niet aan.

Theorieboeken heb ik via de bibliotheek geleend een week voor mijn CBR theorie examen, deze zijn meestal wel actueel.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 20:56
Ik sluit me aan bij Rukapul wat betreft de boeken.

Wat betreft dergelijke super-snelcursussen is het nadeel dat deze een flinke belasting leggen op de student als ik uitga van minimaal 30 uur betekend dat je 10 dagen lang 3 uur per dag in de auto zit. Niet iedereen is geschikt voor dergelijke belasting, daarnaast telt dat er nauwelijks ruimte voor afwijkingen. Wordt je ziek of kan je tempo van de cursus niet volgen dan loop je vast op het aansluitende examen. Zo kort voorafgaand aan het examen zijn de ruil mogelijkheden bij het CBR bij mij beste weten zeer beperkt en loop je risico dat je dus examen moeten afleggen terwijl je er niet aan toe bent en kan je een extra examen kopen bij de rijopleider,

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke super-snelcursussen en adviseer meestal om te kiezen voor meerdere keren lessen a 2 tot 4 uur in de week te doen afhankelijk van je eigen capaciteit dan heb je nog steeds snel het rijbewijs, maar met meer speling in het geval van ziekte of andere onvoorziene zaken.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo'n tiendaagse cursus is inderdaad behoorlijk intens. * Orion84 heeft dat ook gedaan (direct na VWO eindexamen). Uiteindelijk had ik net als Angeloonie ook een paar dagen en een examen extra nodig. Intake was toen nog in een echte auto, op een soort circuit.

Je zit echt hele dagen in de auto met instructeur en een tweede cursist. Je rijdt dan steeds om de beurt een uur of zo. Voordeel is wel dat je dus ook kan leren van fouten van je mede-cursist en er meer mogelijkheden zijn om niet steeds in hetzelfde gebiedje rond te rijden. Vanuit Den Bosch heb ik bijvoorbeeld ook wel eens een dag in Eindhoven rondgereden.
Duinkonijn schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:47:
Theorieboek+trainingscd kan je ook bij ANWB halen.
http://www.anwb.nl/auto/r...to-theorie-examen-oefenen

site van de cbr omtrent rijbewijzen kan je op http://www.rijbewijs.nl/ vinden
Ik was destijds (2002) in niet echt onder de indruk van het theoriemateriaal van de ANWB. Althans, de voorbeeldexamens waren in mijn ogen veel eenvoudiger dan het CBR examen (ben mede daardoor eerste keer ook gezakt voor theorie met één foutje te veel).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Orion84 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:24:
Je zit echt hele dagen in de auto met instructeur en een tweede cursist. Je rijdt dan steeds om de beurt een uur of zo. Voordeel is wel dat je dus ook kan leren van fouten van je mede-cursist en er meer mogelijkheden zijn om niet steeds in hetzelfde gebiedje rond te rijden. Vanuit Den Bosch heb ik bijvoorbeeld ook wel eens een dag in Eindhoven rondgereden.
Kan dus ook verschillen:
Ik heb bij de ANWB enkel samen met de instructeur gereden, nooit met een ander erbij. Dus altijd 2-3 uur achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Angeloonie schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:28:
[...]

Kan dus ook verschillen:
Ik heb bij de ANWB enkel samen met de instructeur gereden, nooit met een ander erbij. Dus altijd 2-3 uur achter elkaar.
Hoe trek je dat?

Zowel bij m'n auto- en motorrijlessen ervoer ik toch wel dat een tweede uur les al aanzienlijk vermoeiender was dan gewoon een uur les. 3 uur les achter elkaar lijkt me voor de gemiddelde persoon daarom niet een erg efficiente lesmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Let we dat die ANWB Rijscholen, normale particuliere rijscholen zijn, die alleen betalen om de naam te voeren.

Voor de rest hebben ze niks met de ANWB te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Rukapul schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:31:
[...]

Hoe trek je dat?

Zowel bij m'n auto- en motorrijlessen ervoer ik toch wel dat een tweede uur les al aanzienlijk vermoeiender was dan gewoon een uur les. 3 uur les achter elkaar lijkt me voor de gemiddelde persoon daarom niet een erg efficiente lesmethode.
Het was ook gewoon teveel. 2 uur was goed te doen, maar alles wat daarna kwam vergat ik zowat direct weer. Je bent dan echt blij als je terug komt bij de parkeerplaats en uit mag stappen. (wel meestal 2x een pauze tussendoor om ff wat te drinken enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 63975 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:33:
Let we dat die ANWB Rijscholen, normale particuliere rijscholen zijn, die alleen betalen om de naam te voeren.

Voor de rest hebben ze niks met de ANWB te maken.
Het is meer dan alleen de naam hoor. Het is voor zover ik altijd begrepen heb ook een centraal ontwikkelde lesmethode, incl. theoriemateriaal en methodes voor de instructeur om je vorderingen en aandachtsgebieden bij te houden.

Op zich maakt het natuurlijk verder ook weinig uit of ANWB rijscholen een zelfstandige franchise zijn met centrale methodiek en naamgeving, of daadwerkelijk onderdeel van het bedrijf ANWB.
[...]
Kan dus ook verschillen:
Hmm, ok, dat lijkt me inderdaad nog wel een tikkeltje minder relaxt ja, als je echt op wat pauzes na, zo'n heel blok aan een stuk door aan het lessen bent.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 18-03-2013 14:44 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 12:41
Kan dus ook verschillen:
Same here, een ander erbij lijkt me niet zo. Enige waar wel een ander bij was, was tijdens de simulatie, maar daar kan het ook. De tijd dat zij reed, zat ik achter de computer het volgende stukje informatie door te nemen. Vanaf de derde dag met de instructrice de straat op, en op de tiende dag (succesvol) afgereden. Had nog geen rijervaring vooraf, maar voor mij viel het allemaal best mee. Ben ook blij dat ik niet de keus gemaakt heb om elke week een uurtje te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Oke helder, dank voor de info.
10-daagse cursus laat ik lekker zitten, mijzelf kennende sla ik na 2 uur les inderdaad niets meer op. Desalniettemin ga ik volgende week een gratis proefles doen bij de anwb om wat extra info in te winnen.
Daarnaast ga ik kijken of ik ergens 3 of 4 keer 2 lesuren in de week kan volgen (ben momenteel toch werkloos dus die 2 uur focus per dag moet wel lukken ;)).
Is lessen in het weekend uitzondering of wel redelijk gangbaar?
Ik verwacht zelf ongeveer 35 lesuren nodig te hebben (tenminste dat is wat ze me voorheen steeds probeerden aan te smeren). Theorie haal ik dan ondertussen wel zelfstandig (moet je pas hebben als je praktijkexamen gaat doen, toch?)
Ik wil gewoon binnen 2 maanden mijn rijbewijs hebben zodat ik wat verder weg kan soliciteren op een baan.

Nogmaals bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Lessen in het weekend is zeker normaal. Reken er echter wel op dat het lang kan duren op die manier voor je je rijbewijs hebt.

Voor m'n motor heb ik zelfs een keer op zondag gereden omdat het echt niet anders kon :P

Kleine rijscholen waarbij de eigenaar zelf ook les geeft ben ik persoonlijk voorstander van. Bij grote rijscholen draait het toch meer om omzet draaien lijkt het (begint al met grote pakketten aansmeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:12
eL_Jay schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:57:
Oke helder, dank voor de info.
10-daagse cursus laat ik lekker zitten, mijzelf kennende sla ik na 2 uur les inderdaad niets meer op. Desalniettemin ga ik volgende week een gratis proefles doen bij de anwb om wat extra info in te winnen.
Daarnaast ga ik kijken of ik ergens 3 of 4 keer 2 lesuren in de week kan volgen (ben momenteel toch werkloos dus die 2 uur focus per dag moet wel lukken ;)).
Is lessen in het weekend uitzondering of wel redelijk gangbaar?
Ik verwacht zelf ongeveer 35 lesuren nodig te hebben (tenminste dat is wat ze me voorheen steeds probeerden aan te smeren). Theorie haal ik dan ondertussen wel zelfstandig (moet je pas hebben als je praktijkexamen gaat doen, toch?)
Ik wil gewoon binnen 2 maanden mijn rijbewijs hebben zodat ik wat verder weg kan soliciteren op een baan.

Nogmaals bedankt :)
Let heel goed op met proeflessen!
ze zijn in eerste instantie gratis, ALS je bij dezelfde rijschool dan lessen afneemt, dus goed de voorwaarde doorlezen!

PSN: Europhea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb met redelijke haast (zieke moeder die vervoerd moest worden) 6 jaar terug m'n rijbewijs gehaald, niet met zo'n 10-daagse cursus, maar met meerdere 'gewone' lessen van 2 uur per week voor of na werk geplanned. Helaas kwam het alsnog te laat voor m'n moeder, maar rijbewijs zelf ging soepel, eerste keer geslaagd voor praktijk. Zou ook zoiets eerder aanraden dan een 10-daagse cursus of hooguit een uur of twee per week.

Dat laatste heb ik met motorrijbewijs gedaan, achteraf fout: te vaak terugval gehad tussen lessen in.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Referix
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 13:01
Ook ik kan je die snelcursus niet aanraden.
Ken zelf een vriend die het gedaan heeft en alhoewel hij het uiteindelijk wel gehaald heeft vind ik dat hij niet goed kan rijden. Tuurlijk, hij kan het wel, anders slaag je ook niet. Maar als je er naast zit voel je je gewoon niet gerust en merk je dat hij echt onervaren is en op bepaalde verkeerssituaties nogal vreemd reageert.

Wat dat betreft is het denk gewoon net zoals met proefwerken en dergelijke op school.
Als je alle leerstof er een dag van te voren instampt haal je misschien nog wel een voldoende, maar als je een maand later opnieuw met de leerstof geconfronteerd wordt is er nog maar erg weinig blijven hangen.
Zo vreemd is dit ook niet, gezien de werking van de hersenen (kortetermijngeheugen & langetermijngeheugen)

Nee, voor mensen die opeens uit het niets bizarre spoed hebben om hun rijbewijs te halen kan het een uitkomst zijn. Maar het is simpelweg altijd beter om gewoon iets meer de tijd te nemen en bijvoorbeeld op maandag 2 uur te lessen, op woensdag 2 uur te lessen en op vrijdag 2 uur te lessen.
Op die manier verspreid je de lesstof gewoon veel beter over de week en je hebt altijd 1 'lege' dag reflectie voor jezelf.
Hierdoor heb je theoretisch gezien ook meer kans om in 1 keer voor je praktijk-examen te slagen plus dat het sowieso beter op de lange termijn is.

Nog even over het theorie examen:
De theorie kan je gewoon volledig zelfstandig leren en is eigenlijk puur gebaseerd op wilskracht.
Ik heb zelf gewoon dagenlang lopen blokken uit een (geleend) theorieboekje en ben net zo lang doorgegaan totdat ik alles dat erin stond kon dromen. Resultaat: 0 fout.
Ben ik dan toevallig een 1 of ander genie? Nee, totaal niet. Heb namelijk slechts VMBO-T en daarna MBO gedaan.

In ieder geval wens ik je heel veel succes met het behalen van je rijbewijs en straks alvast met je nieuwe baan!
Ik hoop je hiermee een beetje geïnformeerd te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rukapul schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:31:
[...]

Hoe trek je dat?

Ik vond een spoedcursus perfect. Nadeel alleen is dat je misschien een dagje te veel lest als t beter gaat dan verwacht.

Ik reed 7 (kan ook 8 zijn) dagen toen examen maar had wel wat minder kunnen zijn. Reed 4 uur (met halfuurtje pauze tussen door oid) en vond t prima te doen maar kan sowieso prima uren autorijden als ik af en toe een korte break neem. Geen last van vermoeidheid en daardoor niets meer leren. Reden voor de spoedcursus was ook bij mij tijd en dat ik maar een week 'last' had dat ik een dagdeel vrij moest nemen.

Was 5 jaar terug totaal iets van 1300 euro totaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:17
Ik heb het bij een eenmans rijschool gedaan, had ik een veel beter gevoel bij dan bij een grote rijschool hier in de buurt. Je kent de instructeur na 3 lessen wel en hij weet hoe jij in elkaar steekt ipv dat je de kans loopt dat je iedere les een ander hebt. Lekker rustig aan gedaan, 21 lessen in een half jaar en theorie en praktijk in 1 keer gehaald.

Pa en ma hebben de eerste 10 lessen, theorie en praktijk betaald :) Heeft mij toen voor 11 lessen dus iets minder dan € 400,- gekost ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 20:56
eL_Jay schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:57:
Theorie haal ik dan ondertussen wel zelfstandig (moet je pas hebben als je praktijkexamen gaat doen, toch?)
Tegenwoordig is de regel dat je praktijkexamen pas aangevraagd kan worden als je je theorieexamen heb behaald, gezien het tijdsbestek waarin je je rijbewijs wilt halen is het aan te bevelen zo spoedig mogelijk te starten met de theorie. Ook het reserveren van een theorieexamen gaat op naam en mocht je onverhoopt zakken dan kan het zijn dat je pas een week tot twee weken later een herkansing kan doen afhankelijk van de drukte bij het CBR. Het zou zonde zijn als je praktisch gezien klaar bent voor het examen, maar omdat je je theorie nog niet hebt je nog geen examen mag doen. En om het geen wat je in de praktijk geleerd op niveau te houden, moet je eigenlijk blijven door lessen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf heb ik het in een paar weken gehaald in de zomervakantie. Was zeer goed te doen. Had m'n theorie gelijk gedaan op m'n 18e verjaardag en direct dezelfde dag de eerste rijles. Theorie is een eitje als je een goed stel hersens hebt. Gewoon stampen van regeltjes. Rijlessen gewoon los ingeplanned maar wel veel achter elkaar. Bijna elke dag gereden. Eerste keer ook geslaagd en direct rijbewijs in bezit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 22:45

Vuvuzela

My spire is forming

Ik heb een spoedcursus gedaan en vond het eigenlijk ideaal. De lessen waren om en om met iemand anders dus na een uur les zat ik een uur achterin te ontspannen en mee te kijken. Dat achterin zitten en meekijken was nog leerzaam ook.. want de techniek heb je vrij snel door maar verkeersinzicht krijg je minder snel. Het was een drukke week volledig gewijd aan rijles.. maar 5,5 dag later had ik wel m'n rijbewijs.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:54

Duinkonijn

Huh?

[...]

Ik was destijds (2002) in niet echt onder de indruk van het theoriemateriaal van de ANWB. Althans, de voorbeeldexamens waren in mijn ogen veel eenvoudiger dan het CBR examen (ben mede daardoor eerste keer ook gezakt voor theorie met één foutje te veel).
Okee, mijn ervaring was dat het nivo in 2006 behoorlijk hoger was...

Met het oefenen van die voorbeeldexamens had ik het idee het wordt niets.
Vervolgens in 1x geslaagd met 1 fout.

mbt een snelcursus of 1 a2 lessen per week.
Het ligt er aan hoe snel je het op pakt..

Achteraf denk ik dat het voor mij gunstig heeft uitgepakt om gewoon te lessen..
Je raakt meer vertrouwt met de auto dan als je continu achter elkaar aan het pushen bent..

[ Voor 19% gewijzigd door Duinkonijn op 18-03-2013 23:33 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank voor alle reacties,

Ga toch voor dit anwb boekje + oefententames (kan 2de hands 5 euro goedkoper maar dan zit ik met lange levertermijn)

Qua rijscholenselectie:
Op basis van deze site
Kies ik de 4 rijscholen met het hoogste slagingspercentage + een voldoende grote steekgroep.
-G Meijer
-Freeman (wie wil er nu geen les van the Freeman)
-Wegwijs V.o.f.
-Rijschool Mark

Ik vraag bij deze rijscholen een offerte aan voor 35 uur rijles + praktijkexamen en in hoeverre zij mij tegenmoet kunnen komen in een "spoedcursus"

Nogmaals bedankt. Wanneer ik mijn definitieve keus heb gemaakt laat ik dat uiteraard hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Bestla

M/M -> V/F

Zo'n tiendaagse cursus is inderdaad behoorlijk intens. * Orion84 heeft dat ook gedaan (direct na VWO eindexamen).

24 jaar geleden toen ik aan het lessen was deden we dat ook al. 3 uur rijden met 90 minuten per persoon waarbij 30 minuten snelweg Leiden Den Haag, en 60 minuten in de Haagse binnenstad >:) Dan ben je wel gaar na een uurtje stressen (van mede cursist) (ik ben hagenees en ken de weg op mijn duimpje ;) )

Ik kan het iedereen aanbevelen als die mogelijkheid word geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Referix schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:26:
Ook ik kan je die snelcursus niet aanraden.
Ken zelf een vriend die het gedaan heeft en alhoewel hij het uiteindelijk wel gehaald heeft vind ik dat hij niet goed kan rijden. Tuurlijk, hij kan het wel, anders slaag je ook niet. Maar als je er naast zit voel je je gewoon niet gerust en merk je dat hij echt onervaren is en op bepaalde verkeerssituaties nogal vreemd reageert.
Dat heeft volgens mij iedereen die net zijn rijbewijs heeft gehaald.

Ik heb zelf, in 1997, ook een "spoedcursus" gedaan. Drie weken lang in de zomervakantie elke dag 4 uur uur in de auto, 2 uur zelf rijden, 2 uur meekijken bij andere cursist. Dat waren dus 30 persoonlijke rij-uren en je krijg ook nog wat van een ander mee. Toen een paar dagen later afgereden en gezakt. Was wel terecht (ingreep, hoewel niet levensbedreigend) maar de rest van het examen ging prima. In de weken daarna nog een paar keer gelest (denk in totaal 10 uur) en een maandje later wel geslaagd. Al met al had ik binnen twee maanden mijn rijbewijs. Was daar erg blij mee, omdat ik het gewoon in de zomer afgerond had, en ik daarna naar een nieuwe school ging, MBO. Ten eerste kon ik vanaf dat moment af en toe met de auto, en belangrijker, ik had toen echt niet de puf om 's avonds nog te gaan lessen. Ben blij dat ik ervanaf was.. Hangt natuurlijk wel af van wanneer je 18 wordt, bij mij was dat net voor de zomer, dus dat kwam prima uit :)

Ik vind het wel een aanrader. En slechte chauffeurs krijg je niet door spoedcursussen, imho.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 05-04-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb zelf geen officiële spoedcursus gedaan maar wel in een paar weken tijd dat rijbewijs binnen gesleept. Praktisch elke dag rijlessen van ruim 2 uur. Of je daarna fatsoenlijk kan rijden of niet heeft niks met het wel of niet nemen van een spoedcursus te maken maar puur met aanleg, mentaliteit en karakter. Sommige mensen kunnen met tienduizenden kilometers aan rijervaring alsnog voor geen meter rijden. Kunnen tien jaar dezelfde auto hebben en alsnog niet fatsoenlijk inparkeren terwijl anderen, die volledig onbekend zijn met zo'n auto, hem zo ergens in knallen. Ervaring is handig, talent doorslaggevend.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23

NoFearCreations

3DPrint the world!

Wat een prijzen zie ik allemaal voorbij komen zeg, ik heb het ergens in 2003 gehaald, voor €750,- inclusief theorie en examen. 20 lessen, 3x in de week rijden, en in 1x geslaagd.

Snel cursussen zijn zeer slecht, leer je zo weinig van.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:50

iChaos

It's Lupus.

Zelf vorige maand voor mijn theorie gegaan, ruim op tijd begonnen: twee fouten teveel op het deel waar je 35 van de 40 goed moet hebben, woensdag herexamen dus. Ik heb zelf met het boek van Vekabest geleerd, die is ca. 250 blz. incl. afbeeldingen. Nu heb ik voor de zekerheid ook nog maar de theorie van VolkswagenRijbewijs.nl doorgenomen, die is sowieso een stuk compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En anders kan t wetboek ook nog helpen, daar staat alles perfect in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Toen ik op ging voor me theorie, zaten er vaak mensen die het voor 3 of 4x opgingen!
Een vriend van mij, die is nu 2 jaar bezig met zijn rijbewijs, maar heeft nog steeds niet zijn theorie!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
iChaos schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:10:
Zelf vorige maand voor mijn theorie gegaan, ruim op tijd begonnen: twee fouten teveel op het deel waar je 35 van de 40 goed moet hebben, woensdag herexamen dus. Ik heb zelf met het boek van Vekabest geleerd, die is ca. 250 blz. incl. afbeeldingen. Nu heb ik voor de zekerheid ook nog maar de theorie van VolkswagenRijbewijs.nl doorgenomen, die is sowieso een stuk compacter.
Als je nou eens zodanig leert dat je 0 fouten scoort. Altijd.

Je had namelijk 7 fouten teveel, niet 2.
Nivida_intel schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:35:
Toen ik op ging voor me theorie, zaten er vaak mensen die het voor 3 of 4x opgingen!
En na het wederom falen stapten ze op hun opgevoerde brommers en scheurden weg bij het CBR op hun waarschijnlijk zwaar opgevoerde brommers en scooters :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja sommige mensen zijn minder goed in theorie leren. Gelukkig maakt het CBR hier geen uitzonderingen voor, zijn al genoeg mensen op de weg die niet kunnen rijden.

En wat echt goed helpt is het begrijpen van de materie, niet alleen het uit je hoofd stampen. Je kan in je hoofd stampen dat je rechts moet knipperen als je een rotonde verlaat maar als je begrijpt waarom je dat moet onthoud je het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Rukapul schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:41:
[...]

Als je nou eens zodanig leert dat je 0 fouten scoort. Altijd.

Je had namelijk 7 fouten teveel, niet 2.

[...]

En na het wederom falen stapten ze op hun opgevoerde brommers en scheurden weg bij het CBR op hun waarschijnlijk zwaar opgevoerde brommers en scooters :'(
Uiteindelijk streef je daar natuurlijk wel naar, maar het zijn van die onnozole vragen die mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tsurany schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:43:
Tja sommige mensen zijn minder goed in theorie leren. Gelukkig maakt het CBR hier geen uitzonderingen voor, zijn al genoeg mensen op de weg die niet kunnen rijden.

En wat echt goed helpt is het begrijpen van de materie, niet alleen het uit je hoofd stampen. Je kan in je hoofd stampen dat je rechts moet knipperen als je een rotonde verlaat maar als je begrijpt waarom je dat moet onthoud je het een stuk makkelijker.
Nou toevallig is mijn vrouw nu bezig met haar rijbewijs en dus ook theorie, maar heb je het nieuwe examen weleens bekeken? Vooral de inzichtsvragen zijn erg willekeurig ingestoken.

Toen ik mijn examen deed, had ik 50 vragen van de 50 goed, dus 0 fout.
Maar die inzichtsvragen met 3 antwoorden:
A Remmen
B Gas loslaten
C Niets doen

Gingen bij mij erg mis... De ene keer moet je erg voorzichtig reageren, de andere keer weer niet. Slechte vragen naar mijn mening.

Voorbeeld:
Ik heb twee plaatsjes uit verschillende examens gevonden waar je moet invoegen. Ik heb geleerd dat je als je gaat invoegen gas moet geven en een gat zoeken. Invoeger verleent voorrang!

Bij het ene plaatje wordt er voor je ingevoegd, met wat mij betreft meer dan genoeg ruimte. Dus ik zou zeggen niets doen C, maar omdat je denkt voorzichtig te doen, koos ik voor gas loslaten.
Nee wat willen ze dat je gaat remmen!

Het volgende plaatje moet je zelf invoegen en zou ik niets doen, omdat de auto's gewoon doorrijden en jij er dan tussen kan. Nee wat willen ze, dat je gas loslaat... Gas loslaten bij invoegen!?!?!

Pure willekeur... Je kunt de plaatjes op meerdere manieren interpreteren.

Als er een heel stuk voor me een auto naar links wil afslaan en ik kan nog niets zien door een tegenligger, zou ik mijn gas loslaten. Zij willen dat je meteen gaat remmen... Belachelijk...

De rest van de vragen weet ik perfect, maar die inzichtsvragen pak ik iedere keer verkeerd en dan leggen ze het bij het antwoord net anders uit...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wacht maar tot forumgenoten hier gaan melden dat het levensgevaarlijk is om niet te remmen. Er liggen spontaan olieplassen of stukken ijzel op de weg, waardoor je je auto op volle snelheid in de afslaande auto boort :+

^^ Dat is niet helemaal serieus, maar ik snap je frustratie bij die "inzichtvragen", alsof je uit een plaatje dit soort dingen kunt halen. In de praktijk neem je zoveel meer mee dan wat je in zo'n plaatje ziet, bijvoorbeeld ook de rijstijl van je voorganger. Als die bochten een beetje vlot neemt reageer je anders op zijn knipperlicht dan als hij als een oud opaatje bijna stil gaat staan voor hij de rotonde rond rijdt.

Tijdens zo'n theorie-examen zouden ze je moeten vragen wie er in de situatie op de foto voorrang heeft, wat je minimale profieldiepte moet zijn en wat borden betekenen, niet wat je in welke situatie zou moeten doen als je daar niet alle informatie hebt. Doet me denken aan die discussie een tijd terug, over de ANWB-test uit de Kampioen.

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 10-04-2013 12:15 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

Ik heb vandaag het theorie-examen gedaan, en geslaagd met 7 fout op gevaarherkenning, en 4 op inzicht. Op internet ging ik bij de oefenexamens ook steeds onderuit bij de gevaarherkenning, en na 10 examens had ik er gemiddeld 10 fout in de daaropvolgende examens. Kom net terug van het CBR, maar die vragen over gevaarherkenning zijn gelukkig een stuk duidelijker. Die gevaarherkenning was ik dus ook bang voor, maar als je het vaak genoeg doet krijg je vanzelf de logica van de vraagstelling te pakken.

Daarnaast mag je er 12 fout hebben daar, dus genoeg marge (als je het IRL maar goed doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ah, ja de inzichtvragen waren net na mijn tijd. Sowieso ontbreekt het aan ieder inzicht in zowel verkeer als andere zaken bij het CBR. Zelf verzonnen verkeersregels zijn daar geen enkel probleem, totale minachting voor de rechterlijke macht en zijn/haar uitspraken komt vaak genoeg voor en personeel zonder verstand van zaken inhuren is ze niet vreemd.
Nee, CBR heb ik geen hoge pet van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-04 07:51
Ik ben op dit moment ook bezig. Vorige maand een week zelfstudie gedaan in een ANWB-boek uit 2009, serie proefexamens gedaan van een cd-rom. Geslaagd met 6 om 3 fout. Ook mij viel het op hoeveel mensen er gezakt waren voor de zoveelste keer.

Ik had een 10 daagse cursus op het oog, en vandaar ook eerst mijn theorie gehaald. Daarna toch maar er vanaf gezien door wat ik hoorde van mensen die het gedaan hadden. Te veel info, te weinig tijd om te verwerken en te corrigeren. Ik weet van mezelf dat dit geen inkoppertje gaat worden, en dat ik voor praktijk best veel moet doen. Nu les ik 3 x 1.5 uur in de week met het idee om na 8 weken examen te gaan doen. Afhankelijk van de voortgang ga ik meer of minder lessen richting het einde.

Na 4 lessen al genoeg malloten op de weg gezien om de gedachte te hebben dat als die mogen autorijden dat ze mij het ook niet gaan onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
iChaos schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:30:
Ik heb vandaag het theorie-examen gedaan, en geslaagd met 7 fout op gevaarherkenning, en 4 op inzicht. Op internet ging ik bij de oefenexamens ook steeds onderuit bij de gevaarherkenning, en na 10 examens had ik er gemiddeld 10 fout in de daaropvolgende examens. Kom net terug van het CBR, maar die vragen over gevaarherkenning zijn gelukkig een stuk duidelijker. Die gevaarherkenning was ik dus ook bang voor, maar als je het vaak genoeg doet krijg je vanzelf de logica van de vraagstelling te pakken.

Daarnaast mag je er 12 fout hebben daar, dus genoeg marge (als je het IRL maar goed doet).
Maar die heb je dus ook maar net gehaald... 11 fout, waar er 12 mogen?

Het gaat erom dat het zeer vreemde manier van toetsen is...
Inzicht moet je bij het praktijk examen toetsen, niet theorie...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is een slechte gedachte, genoeg mensen zouden met hun normale rijstijl nu niet slagen bij het CBR terwijl ze ooit wel dat rijbewijs hebben gehaald en volgens de regels konden rijden. Het is dus niet verstandig om te denken dat jij dat rijbewijs wel haalt omdat anderen die nu slecht rijden vroeger hun rijbewijs gehaald hebben.

En inzicht toetsen in het praktijkexamen is lastig als niet elke situatie daar voor komt. Ik vind het geen probleem om inzicht te toetsen in een theorie examen, immers inzicht kan ook puur theoretisch getoetst worden. Echter moet de vragen dan wel juist zijn en de antwoorden logisch en onbetwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos

iChaos

It's Lupus.

dfrenner schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:04:
[...]

Maar die heb je dus ook maar net gehaald... 11 fout, waar er 12 mogen?

Het gaat erom dat het zeer vreemde manier van toetsen is...
Inzicht moet je bij het praktijk examen toetsen, niet theorie...
Ik heb bij het echte examen, waar de gevaarherkenning een stuk duidelijker was 7 fouten waar er 12 mochten. Die oefenexamens van Vekabest waren een stuk onduidelijker wat dat betreft. Maar het is belachelijk dat je soms 60 rijdt in een scherpe bocht met een zachte berm en er komen 2 auto's aan, dat Gas Loslaten het goede antwoord is, terwijl ik als er niemand achter me zit liever zou remmen. Maargoed, in de praktijk merk je dat denk ik wel en voel je sowieso wel aan of er dreiging is.
Pagina: 1