In de laatste ANWB Kampioen staat een verkeersquiz (als promo voor de ANWB-rijopleidingen). Dit weekend heb ik die samen met m'n vriendin zitten maken en vrijwel alle vragen had ik goed, behalve vraag 7 en 9.
Vraag 7:
(Situatieschets, je rijdt op de invoegstrook precies naast een kleine vrachtwagen)
Je wilt invoegen. Hoe kun je dat het beste doen?
A. Remmen en achter de vrachtauto invoegen
B. Gas geven en voor de vrachtauto invoegen
C. Doorrijden tot het eind van de invoegstrook en daar een keuze maken hoe in te voegen
Volgens de ANWB is het goede antwoord B, maar geven hier geen uitleg of toelichting bij. In mijn ogen kan je niet zomaar zeggen dat A of B het beste is, maar ligt het helemaal aan de situatie, drukte, etc.
Nu is dit een vraag uit het nieuwe rijden, en ik heb al 15 jaar m'n rijbewijs. Wie kan mij dit uitleggen?
Vraag 9:
Op welke bestuurders moet je bij dit bord extra goed letten?

A. Op fietsers, snorfietsers en bromfietsers
B. Bestuurders van alleen motorvoertuigen
C. Bestuurders van inhalende voertuigen op de kruisende weg
Volgens de ANWB is het goede antwoord C. Dit was echt een WTF-momentje... Het is een bord voor dat je voorrang moet verlenen en je dus moet opletten voor al het verkeer op de kruisende weg, los van of ze inhalen of niet. Misschien geldt er wel een inhaalverbod op de kruisende weg, dan slaat het antwoord helemaal als een tang op een varken... Zoals ik de vraag en antwoord nu lees, hoef ik dus minder op te letten op verkeer dat niet inhaalt, zolang het inhalend verkeer op de kruisende weg maar extra goed in de gaten hou...
Wie kan mij de achterliggende redenatie uitleggen?
Vraag 7:
(Situatieschets, je rijdt op de invoegstrook precies naast een kleine vrachtwagen)
Je wilt invoegen. Hoe kun je dat het beste doen?
A. Remmen en achter de vrachtauto invoegen
B. Gas geven en voor de vrachtauto invoegen
C. Doorrijden tot het eind van de invoegstrook en daar een keuze maken hoe in te voegen
Volgens de ANWB is het goede antwoord B, maar geven hier geen uitleg of toelichting bij. In mijn ogen kan je niet zomaar zeggen dat A of B het beste is, maar ligt het helemaal aan de situatie, drukte, etc.
Nu is dit een vraag uit het nieuwe rijden, en ik heb al 15 jaar m'n rijbewijs. Wie kan mij dit uitleggen?
Vraag 9:
Op welke bestuurders moet je bij dit bord extra goed letten?

A. Op fietsers, snorfietsers en bromfietsers
B. Bestuurders van alleen motorvoertuigen
C. Bestuurders van inhalende voertuigen op de kruisende weg
Volgens de ANWB is het goede antwoord C. Dit was echt een WTF-momentje... Het is een bord voor dat je voorrang moet verlenen en je dus moet opletten voor al het verkeer op de kruisende weg, los van of ze inhalen of niet. Misschien geldt er wel een inhaalverbod op de kruisende weg, dan slaat het antwoord helemaal als een tang op een varken... Zoals ik de vraag en antwoord nu lees, hoef ik dus minder op te letten op verkeer dat niet inhaalt, zolang het inhalend verkeer op de kruisende weg maar extra goed in de gaten hou...
Wie kan mij de achterliggende redenatie uitleggen?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier