Dus,
Op het moment van schrijven heb ik een vrouw en 2 kinderen en 1 onderweg. Dat wil ook zeggen dat we nu voor het eerst aan het kijken zijn naar opties voor een 2de hands auto. Uiteraard zit met je 3 kinderen al snel aan een volwaardige 5 persoons (ivm kinderstoeltjes) of zelfs een 7 zits auto.
Nu kan je de vraag stellen; waarom een 7 zits als je maar met 5 man bent? Nuja; we willen de optie open houden om mijn vrouw haar schoonouders mee te kunnen nemen alsmede eventueel vriendjes van de kiddos. Daarnaast is een 7 zits auto over het algemeen ook wat beter bedeeld in de kofferbak ruimte. Dat is weer handig omdat ik het niet ga opbrengen met 5 man te gaan vliegen, zeker niet als ze nog zo jong zijn (dat doe ik mijzelf maar nog beter; de mensen in het vliegtuig liever niet aan totdat ze 8+ zijn (als het dan al financieel uberhaubt mogelijk is
)
Enfin; opzoek naar autos. Ik heb zitten kijken op o.a 7zitter.nl voor wat inspiratie en eigen voorkeur kwa design, merk en hoe praktisch de auto is. Daarbij heb ik tevens de volgende shortlist:
Wat is de doel van die topic? Nouja, ik heb een shortlist gemaakt zelf (proefritjes moet ik nog maken) maar ik hoor daar graag de meningen over OF suggesties waar ik nog niet naar gekeken heb. Mijn shortlist met bovenstaande in acht nemende is (willekeurige volgorde)
Ford S-Max 7 zits model
Voordelen
Mazda 5, 7 zits model
Voordelen
Renault Grand Scenic 7 zits model
Voordelen
Opel Zafira, 7 zits model
Voordelen
Citroën C4 Grand Picasso 7 zits model
Voordelen
Volkswagen Touran, 5 zits model
Voordelen
Echte No-Go's
- Moet ik met mijn shortlist nog rekening houden met 'kwalen' die veel voorkomen voor XYZ model, merk en jaar?
- Andere suggesties obv bovenstaande specs?
- Mis ik iets obvious in bovenstaande?
Alvast bedankt

P.S We zijn vooral aan het orienteren. De aankoop van said auto zal niet plaats vinden tot zeker deze periode volgend jaar (2014)
Op het moment van schrijven heb ik een vrouw en 2 kinderen en 1 onderweg. Dat wil ook zeggen dat we nu voor het eerst aan het kijken zijn naar opties voor een 2de hands auto. Uiteraard zit met je 3 kinderen al snel aan een volwaardige 5 persoons (ivm kinderstoeltjes) of zelfs een 7 zits auto.
Nu kan je de vraag stellen; waarom een 7 zits als je maar met 5 man bent? Nuja; we willen de optie open houden om mijn vrouw haar schoonouders mee te kunnen nemen alsmede eventueel vriendjes van de kiddos. Daarnaast is een 7 zits auto over het algemeen ook wat beter bedeeld in de kofferbak ruimte. Dat is weer handig omdat ik het niet ga opbrengen met 5 man te gaan vliegen, zeker niet als ze nog zo jong zijn (dat doe ik mijzelf maar nog beter; de mensen in het vliegtuig liever niet aan totdat ze 8+ zijn (als het dan al financieel uberhaubt mogelijk is
Enfin; opzoek naar autos. Ik heb zitten kijken op o.a 7zitter.nl voor wat inspiratie en eigen voorkeur kwa design, merk en hoe praktisch de auto is. Daarbij heb ik tevens de volgende shortlist:
- Bouwjaar 2006 en up
- Redelijke KM stand (max ~25k per jaar gereden)
- Niet meer dan 10000 euro 2de hands prijs (dat mag excl. rijklaar maken kosten zijn)
- Niet al te onzuinig (1/12 en hoger)
- Maandelijkste kosten obv gemiddeld verbruik en 1000km/m, WA (beperkt) casco en wegenbelasting niet meer dan 270 euro p/m (Ik reken afschrijf kosten en dergelijk even niet mee; het gaat mij echt om de kosten die ik maandelijks 'voel' )
- Eerste auto, 0 schadevrije jaren, rijbewijs sinds mijn 18de (ben nu 26)
- Hoeveelheid KM per jaar? niet meer dan 15k gok ik zo en dat is echt heel ruim genomen (heb de auto niet nodig voor het werk en zal dus alleen voor uitstapjes en vakantie gebruik worden alsmede 'de tripjes die je niet met de fiets of benenwagen kan'
Wat is de doel van die topic? Nouja, ik heb een shortlist gemaakt zelf (proefritjes moet ik nog maken) maar ik hoor daar graag de meningen over OF suggesties waar ik nog niet naar gekeken heb. Mijn shortlist met bovenstaande in acht nemende is (willekeurige volgorde)
Ford S-Max 7 zits model
- Wegenbelasting p/m 66,33
- Verzekering p/m 53 euro
- Benzine: 137 euro (op basis van actuele kosten in de buurt 1,71 per liter)
Voordelen
- 3 volwaardige stoelen op 2de rij
- In hoogte Verstelbare bestuurderstoel (Note; handig voor vrouwlief van 1,60m
)
- Luxe afwerking binnen
- 2de rij stoelen schuifbaar naar voor en achter
- 3de rij stoelen klapt niet helemaal in de grond en dus geen vlakke laadruimte
- ? Geen dakrails beschikbaar ?
Mazda 5, 7 zits model
- Wegenbelasting p/m 59,33
- Verzekering p/m 48 euro
- Benzine: 135 euro (op basis van actuele kosten in de buurt 1,71 per liter)
Voordelen
)
- Sliding doors achter (handig met kinderen
)
- 2de en 3de rij stoelen verwijden in laadruimte en dus vlakke laadvloer
- Dakrails beschikbaar
- Goedkopere afwerking binnen tov gemiddelde
- Geen 3 volwaardige stoelen op de 2de rij, maar 2,5. Moet uit proefrit blijken of dit met kinderstoelen goed gaat werken
Renault Grand Scenic 7 zits model
- Verzekering p/m 50 euro
- Benzine: 140 euro (op basis van actuele kosten in de buurt 1,71 per liter)
Voordelen
)
- Luxe afwerking binnen
- Redelijk goedkoop in aanschaf 2de hands waardoor je meer krijgt voor hetzelfde of minder tov bovenstaande autos (?)
- 2de en 3de rij stoelen klapt niet helemaal in de grond en dus geen vlakke laadruimte
- Persoonlijk; Die reet van die Grand Scenic is echt
Opel Zafira, 7 zits model
- Benzine: 133 euro (op basis van actuele kosten in de buurt 1,71 per liter)
Voordelen
)
- 2de en 3de rij stoelen verwijden in laadruimte en dus vlakke laadvloer
- Dakrails beschikbaar
- Geen 3 volwaardige stoelen op de 2de rij, maar 2,5. Moet uit proefrit blijken of dit met kinderstoelen goed gaat werken
Citroën C4 Grand Picasso 7 zits model
- Benzine: 137 euro (op basis van actuele kosten in de buurt 1,71 per liter)
Voordelen
)
- Luxe afwerking binnen
- [s]
- 3de rij stoelen enkel uitneembaar en niet inklapbaar (Note: Oudere modellen, nieuwere modellen wel) ?
- [/s] [s]
- ? Geen dakrails beschikbaar ?
- [/s]
- Beetje lelijk design
Volkswagen Touran, 5 zits model
- Verzekering p/m 52 euro
- Benzine: 138 euro (op basis van actuele kosten in de buurt 1,71 per liter)
Voordelen
)
- Dakrails beschikbaar (?)
- 3 volwaardige stoelen op de 2de rij
- Geen 7 zitter maar wel genoeg ruimte opzich
Echte No-Go's
- Dacia Lodgy (liefkozend door mij Dodgy genoemd): Dacia is oude Renault meuk en Dacia zegt zelf het niet zo belangrijk te vinden of die dingen echt heel erg veilig zijn of niet
- Multi(p)vla); moet ik dat echt uitleggen?
- Moet ik met mijn shortlist nog rekening houden met 'kwalen' die veel voorkomen voor XYZ model, merk en jaar?
- Andere suggesties obv bovenstaande specs?
- Mis ik iets obvious in bovenstaande?
Alvast bedankt
P.S We zijn vooral aan het orienteren. De aankoop van said auto zal niet plaats vinden tot zeker deze periode volgend jaar (2014)
[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 18-03-2013 17:33 ]