Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inregelen mechanische ventilatie en werking?

Pagina: 1
Acties:

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21
Stond al eerder op het verlanglijstje maar was even weggezakt, ik wil onze ongeveer 15 jaar oude mechanische ventilatie(alleen afzuiging) vervangen voor de Itho eco fan.
Er zit een inlaat in de woonkamer, wc en badkamer.
Maar nu begin ik pas een beetje wakker te worden:
-Wij hebben wel eens die inlaatventielen eruit gehad, die staan dus niet meer goed.
-Met name in de winter staan de 2 roosters in de woonkamer vrijwel nooit open omdat je anders verrekt van de koude tocht. Badkamer heeft een raam wat open gaat na gebruik en de halve dag ongeveer open staat, de afzuiging kan dit nu in ieder geval niet aan.
-Teveel afzuigen gaat ten koste van de verwarming

Nu heb ik gelezen dat je een bedrijf de ventielen kunt laten inregelen(1 gevonden, gaat met schoonmaken circa € 100,- kosten).
Wat ik eigenlijk nog niet heb gevonden:
-Inregelen gebeurt op basis van wat er minimaal moet worden afgezogen?
-Er wordt geen rekening gehouden met warmteverlies?
-Gokje dat in het merendeel van de huishoudens met dit soort ventilatie dit wel eens ontregeld zou kunnen zijn?
-Kan je eigenlijk niet net zo goed passief ventileren? Dus in ons geval ventilatie uit, badkamer halve dag open, woonkamer roosters aantal uren open? (slaapkamer raam staat hele nacht wijd open)

Verwijderd

Heel herkenbaar verhaal. Mijn 23 jaar oude unit heb ik onlangs vervangen, scheelt zelfs bij stand 1 iets van 15 W dacht ik. (24/7). Nu een Itho CVE ECO-FAN SP Perilex, één schroef hergebruiken en een nieuwe schroef in de muur, beetje tape om de slangen weer vast te zetten en draaien. Behalve de energie besparing is ie veel stiller (ok, de oude heb ik een paar jaar niet schoongemaakt). Tevreden! Warmte terugwinning uit ventilatie lucht zou mooier zijn maar behalve investering in apparatuur vergt dat een forse verbouwing in de zin van lucht inlaat door het dak op afstand van pijpjes van jezelf en de buren en bovendien moet je dan naast je afvoerkanaal ook een verse lucht kanaal realiseren door jehuis heen.

Na ooit draaien aan die klepjes en de diverse aanpassingen aan de indeling van het huis kan er gewoon nix meer van kloppen. Nou woon ik alleen en laat het ding in de praktijk altijd op stand 1 staan, alleen met fors koken (bierbrouwen) gaat ie op 3.

Het zou fijn zijn als er ergens richtlijnen voor te vinden zijn hoe die draaidklepjes in te stellen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:48

psy

Fantastisch heb ik dat altijd gevonden, dat "inregelen". Geloof er helemaal niets van dat daar effectief veel aan te regelen valt en al helemaal niet dat het veel zal schelen. Een geweldige manier om snel geld mee te verdienen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21
Vandaag de itho fan via MP gescoord, had wel wat voeten in de aarde want het blijkt dat de RFT versie die ik nu heb geen ingebouwde ontvanger heeft, maar de verkoopprijs is daar ook op aangepast. Is de terugverdientijd ook weer korter..... En ik moet het snoer nog verlengen, doe ik waarschijnlijk met een opbouw perilexdoosje.
Ik heb ook nog contact gehad met Itho en na het verhaal van de betreffende medewerker ook besloten zelf de boel "in te regelen". Wanneer je de luchtroosters net een tik open zet waardoor er nieuwe lucht naar binnen komt en je huiskamer niet vol met mensen zit, het met de co2 waarden en luchtvochtigheid wel mee zal vallen en je ook niet helemaal gek loopt te stoken. Het is hier eerder te droog dan te vochtig. Vind het alleen erg jammer dat ik niet zonder poespas er achter kan komen wat de oude ventilatie aan stroom verbruikte, maar dat zal ik wel terug gaan zien na een paar weken in gebruik.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die printjes van itho kan je er los op klikken, mocht je hem nog draadloos willen bedienen.

Wise enough to play the fool

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-11 22:54
heb eea zelf laten doen:
http://www.renewable-ener...n-mechanische-ventilatie/

verslag met foto's :)
scheelt zeker wel dat inregelen.
in combinatie met kanaallengte (en diameter), bochten, toerental van de ventilatieunit, en opening/stand van de afzuigventielen is er zeker betere ventilatie te behalen met minimum geluid.

mijn max afzuig-debiet was 150 m3, en nu max 300m3 (altijd handig bij douchen of verjaardagen met +14 personen). Nu ook nog de Ecofan CO2 gestuurd gemaakt dus nooit te veel/weinig afzuigen mbv de referentieruimte
Setting van mijn woning/ventielen zijn NIET toepasbaar op andere woningen.... Je zal dus moeten meten (flow) en afstelllen....

[ Voor 65% gewijzigd door NielsTn op 23-03-2013 19:03 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:18
Leuke tabelletjes. Heb er even naar zitten kijken en vind het wel verhelderend.
Wat mij opvalt is dat het luchtkanaal nogal een grote invloed heeft, en pas daarna de ventielen. Dat zie je aan de 2 inlaten in de keuken. Stand 6 of 2 maakt weinig verschil in het debiet.
Stand 1 laat maximaal ca. 20m3/u door, dus dat zal voor veel installaties wel beperkend werken, maar vooral in de hoogste stand. Als je in de laagste stand afzuigt, laten we zeggen 100 m3/u totaal, dan zullen de ventielen afzuigen naar gelang de weerstand van de leidingen. De ventielen doen dan weinig. Bij hoog debiet gaan de ventielen wat doen.
Met de ventielen richt je dus vooral waar het extra debiet bij een hoge stand terecht komt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou eea zelf kunnen meten. Trek een anemometer van dx.com af: http://dx.com/p/smart-sen...d-chill-thermometer-17461

Maak er een toeter/koker omheen en zet die over je ventiel. (Sloop een trechter uit de keukenla?)

Je krijgt nu meters/seconde, keer de oppervlakte van het ventilatortje. Dan heb je, volgens mij dan, een debiet te pakken. Keer 3600 en dan heb je kuub per uur.

Als ik er naast zit (ben immers meer een talenman) hoor ik het wel :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1