DMX512 LED Strips wireless aansturen via PC of iPad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeTed
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-05 11:35
Onlangs heb ik wat LED strips gekocht met wireless RBG Controllers:

http://ledworld.nl/rgb-mu...ler-ontvanger-12-24v.html
SR-1003RCW

Via een afstandsbediening kun je de LED strips bedienen. Dit werkt allemaal prima!

Echter zou ik de strips ook via mijn PC of iPad willen bedienen. Hiervoor zijn verschillende scenarios denkbaar.

1. Aansturen middels RF dongle.
Is het mogelijk om (bijvoorbeeld in C#) zelf de controller aan te sturen, gebruik makend van een RF USB Dongle of adapter oid? Dit zou een prima scenario zijn omdat ik dan volledige vrijheid heb wat ik met de PC laat communiceren. Zat ook nog te denken aan iets met Arduino, maar dan heb je uiteraard nog steeds een soort RF transmitter nodig.

2. Artnet
Ik heb begrepen dat er iets bestaat als Artnet. Een Artnet receiver sluit je aan op je router. Deze receiver ontvangt signalen (bijvoorbeeld van je iPad) en vertaalt deze signalen naar een DMX signaal. Wat ik echter gezien heb, is dat het uitgaande DMX signaal via een kabel op de verlichting wordt aangesloten. Ik zou het DMX signaal wireless naar de RGB controller willen sturen. Met andere woorden; is er een Artnet transceiver die DMX signalen wireless kan versturen (net als de afstandsbediening)?

3. Overige oplossingen
Zijn er verder nog oplossingen bekend om deze functionaliteit te bewerkstelligen? Heb al heel wat gezocht, maar er ontbreekt elke keer een stukje van de puzzel.

Elke hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie in de productomschijving van de dimmer nergens een vermelding van DMX, waar haal je dit vandaan?
Als je apparatuur geen DMX kan heeft het geen zin hier apparatuur voor te kopen.

Over het aansturen vanaf een pc of ander apparaat denk ik dat je een hoop werk te doen hebt, het lijkt geen standaard systeem dus je zal zelf uit moetern vogelen welke commando's de afstandbediening stuurt en hier een adapter voor maken die hetzelfde kan, alleen dan bedient door jezelf.

Je zou aan de winkel kunnen vragen of ze een PC interface hebben of dat ze een beschijving van het procotol hebben, maar zonder dat is het veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeTed
Als je kijkt naar deze receiver:
http://ledworld.nl/dmx-de...uw-controller-12-24v.html

Dan zie je dat het een DMX 512 Decoder is. Deze is uit dezelfde serie, alleen is het geen Multi Zone controller.

Ik ben er logischerwijs vanuit gegaan dat "zijn grotere broer" daarom ook het DMX 512 protocol hanteert. Zou vreemd zijn als dit anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeTed
PS maar misschien is dit veel te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij zijn dit 2 compleet apparte producten waarvan 1 draadloos bedient kan worden en 1 via DMX.

Ik kan hier niks uit opmaken dat een van de 2 beide zou kunnen.

Als je de DMX variant hebt kan je deze prima aan een netwerk<>dmx converter hangen, maar dat is niet draadloos.

Wat 'multi zone' betekend is voor mij een raadsel en volgens mij alleen een leuke marketing slogan, ik zie geen verschil tussen de 2 modules qua wat ze kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeTed
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. Zie inderdaad nergens dat die SR-2102B via RF aangestuurd kan worden. Dan is mijn conclusie inderdaad kort door de bocht geweest.

Betekent dat die RF controllers waarschijnlijk een proprietary protocol hebben, waar natuurlijk weer nauwelijks documentatie over te vinden is.

Had gehoopt dat het iets makkelijker zou zijn ;-)

In ieder geval bedankt voor je antwoord. Ik ga op zoek naar andere mogelijkheden (en/of controllers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeTed
Er zijn wel dit soort dingen trouwens:
http://www.ledstar24.de/I...g-fuer-Iphone---Ipad.html

Maar die werken weer met een eigen Wifi netwerk. Als je dan via je iPad of iPhone wilt bedienen, moet je eerst een ander Wifi netwerk selecteren. Dat is natuurlijk iets waar niemand op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
^ Ik heb zelf een andere gevonden waarover ik twijfel om hem te bestellen:
http://www.ebay.nl/itm/ws...AAQ:DE:1123#ht_3228wt_912

Deze kun je wel in je eigen wifi netwerk hangen volgens google translate vertaling van het duits ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1