Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaag vermoeden/complottheorie: UPC en speedtest.net

Pagina: 1
Acties:

• Enervate
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-11 19:01
Ik merk dat als ik een bestand aan het downloaden ben, en het gaat erg langzaam, dat als ik speedtest start dat het dan ineens een stuk sneller gaat. Bijvoorbeeld memdump van cybrecrime challenge, normaal niet te downloaden - lage snelheid en zelfs timeout, als ik speedtest er naast open zet is het in enkele seconden binnen. (ik probeerde te vinden waarom het zo langzaam ging).

Ik heb tot nu toe alleen een vaag vermoeden dat dit zo werkt, en niet echt tijd en kennis om dit goed uit te zoeken. De vraag is dus of iemand anders mijn hypothese zou kunnen testen: dat UPC snelheid verlaagt, tot het moment dat speedtest geopend wordt.

Dit gebeurt trouwens lang niet bij alle bestanden, vaak genoeg haal ik wel gewoon (bijna)de geadverteerde 50MBit/s.

[ Voor 12% gewijzigd door Enervate op 19-03-2013 16:52 ]

• Maxx
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-03 07:41

Maxx

Live, to the Maxx!

Het lijkt me heel sterk, volgens mij zou het dan technisch ook zo werken 'speedtest whitelisted' waardoor anything op speedtest sites wel werkt en niet als je die open zet gaat je heel verbinding prima. In jou geval zeg je dat het speedtest.net is google is naar wat andere opties. Kijk of die wel traag reageren.
Daarnaast zeg je het zelf al het werkt vaak prima. Ik heb UPC 120mbit en haal (op usenett) 90% van die snelheid (prima overhead imo). Bijna alles op het internet is trager maar dat ligt in 99% van de gevallen aan de servers. Twitch/Justin.tv laggen regelmatig: zie chat is bij heel europa zo. Steam haalt maar 40% van mijn internet snelheid, maar dat is steam. Zo zijn er vele sites waarvan ik een veel lagere snelheid haal dan mijn max inet.

De vraag is dus, op hoeveel verschillende sites heb je problemen? Of is dit slechts 1 site? En hoe vaak en op welke momenten heb je die problemen? Als je dat in kaart brengt kan je met UPC in overleg gaan, ik heb zelf problemen gehad met mijn netwerk snelheden. Waarbij UPC heel behulpzaam was, een monteur langs stuurde (gratis ondanks dat het mijn eigen fout was in de aansluiting @ home).

En als het 'overal' op het net is, wat is je thuis situatie, vanaf AOP > computer, wifi? Kabels? wat voor kabels? hoelang? etc?

[ Voor 5% gewijzigd door Maxx op 18-03-2013 10:41 ]

TheMaxximum of your life!

Verwijderd

Enervate schreef op maandag 18 maart 2013 @ 02:52:
Ik merk dat als ik een bestand aan het downloaden ben, en het gaat erg langzaam, dat als ik speedtest start dat het dan ineens een stuk sneller gaat. Bijvoorbeeld memdump van cybrecrime challenge, normaal niet te downloaden - lage snelheid en zelfs timeout, als ik speedtest er naast open zet is het in enkele seconden binnen. (ik probeerde te vinden waarom het zo langzaam ging).

Ik heb tot nu toe alleen een vaag vermoeden dat dit zo werkt, en niet echt tijd en kennis om dit goed uit te zoeken. De vraag is dus of iemand anders mijn hypothese zou kunnen testen: dat UPC snelheid verlaagt, tot het moment dat speedtest geopend wordt.

Dit gebeurt trouwens lang niet bij alle bestanden, vaak genoeg haal ik wel gewoon (bijna)de geadverteerde 50MBit/s.
kan het niet gewoon de site van de cybercrime challenge zijn die traag reageert?

Als je de link mee geeft van het bestand dat je probeert te downloaden kunnen wij het ook eens proberen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bekabeld of Wifi?

Lijkt me eerder dat het downloaden toch al traag gaat, waardoor powermanagement in je wifi apparatuur ervoor zorgt dat het uiteindelijk helemaal niet lukt. Als je vervolgens een dikke stream ernaast opent staat powermanagement buitenspel komt te staan en je brakke download ondertussen ook doorkomt.

• Enervate
Bekabeld, heb het bij willekeurige bestanden, maar vooral bij kleine files lijkt het.

Het was merkbaar o.a. bij files van deze site: https://citp.princeton.edu/research/memory/code/ maar als ik ze nu weer download gaat het wel met normale snelheid.

Lijkt er op dat het een tijdelijk iets was want vandaag heb ik er geen last meer van :/ toch vreemd want ik merkte het heel duidelijk (ook dat ze weer langzamer gingen als speedtest klaar was).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan toch gewoon je verkeer sniffen, en interface counters gebruiken om te kijken of er niet gewoon iets anders je bandbreedte in beslag neemt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Complottheorieen 8)7

Ben je wel de juiste om die cybercrime challenge te doen? Dat is bij uitstek een complot van de overheid om jou voor hun karretje te spannen. En een aantal anderen die daar aanstoot aan namen hebben de boel geDDOSsed :o

http://wetenschap.thepost...e-politie-plat-door-ddos/
https://twitter.com/PolitieTHTC/status/309643639053774849

Dus als dat het beste voorbeeld is voor je grote complot zou ik op zoek gaan naar voorbeelden die niet geDDOSsed worden :z

Oslik blyat! Oslik!

• Enervate
Want als een server geddost wordt kan ik wel opeens met normale snelheid downloaden als ik er speedtest naast open zet? Logica.

Had er net ook last van met een ubuntu image, makkelijk 4MB/s als speedtest upload aan het testen was, en daarna zakte die weer in tot 20-40kb/s.

Op m'n laptop heb ik er nog geen last van gehad, dus het zou aan m'n pc kunnen liggen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enervate schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 16:51:
Want als een server geddost wordt kan ik wel opeens met normale snelheid downloaden als ik er speedtest naast open zet? Logica.
De server van de politie ja, dat heeft niets met jouw internetverbinding te maken. Zolang de speedtest niet op dezelfde server draait als die zooi van KLPD heb dus geen last van de DOS bij speedtest, wel bij cybercrime meuk. Vrij simpele logica ja...
Had er net ook last van met een ubuntu image, makkelijk 4MB/s als speedtest upload aan het testen was, en daarna zakte die weer in tot 20-40kb/s.

Op m'n laptop heb ik er nog geen last van gehad, dus het zou aan m'n pc kunnen liggen.
Help! De samenzwering heeft je computers bereikt :+

Lijkt me wel iets om uit te sluiten voordat de Illuminati erbij gehaald worden ja.

Oslik blyat! Oslik!

• Enervate
Misschien moet ik iets duidelijker zijn: "Als een server geddost wordt kan ik wel opeens met normale snelheid van diezelfde server downloaden als ik er speedtest naast open zet?"

Het is niet vreemd als downloads traag gaan terwijl de server geddost wordt, wel vreemd als hier speedtest openen ineens zorgt dat downloads van diezelfde server op normale snelheid gaan.

Nogmaals voor de duidelijkheid, het downloaden van bestanden gaat traag, tot ik speedtest openzet waarna het bestand dat ik aan het downloaden was sneller gedownload wordt. De gemeten waardes van speedtest zelf zijn altijd wel prima. Dit gaf mij dus het idee dat UPC misschien een verbinding wat extra bandbreedte geeft zodra speedtest wordt geopend.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Een hoop providers gebruiken diverse routes voor verschillend verkeer.
Het normale verkeer gaat meestal over een verbinding waar een x bedrag voor wordt betaald, als deze verbinding volloopt dan krijgt iedereen gewoon minder snelheid.

Speedtest worden vaak door providers op het eigen netwerk gehost dus dat zegt niets over de te behalen snelheid buiten het netwerk van de provider.
Sites zoals speedtest.net etc krijgen vaak een hogere prioriteit of een andere route van de ISP zodat het lijkt dat de verbinding gewoon snel is.

In het verleden had UPC hier echt een handje van, of dit nog steeds zo is weet ik niet.
Ik zou zeggen doe eens een aantal keer een traceroute zodat je kan zien wat er gebeurd en of er verschil in routes is.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Nogmaals voor de duidelijkheid, het downloaden van bestanden gaat traag, tot ik speedtest openzet waarna het bestand dat ik aan het downloaden was sneller gedownload wordt
Het lijkt er dus op dat de verbinding inzakt of niet goed benut word door de netwerk componenten. Dus update je NIC, Router en modem drivers / firmware eens. De UPC modem update je door hem een minuutje uit te zetten. En schakel waar mogelijk een 1GB netwerk in via de NIC driver. Test ook zonder aangepaste instellingen in de router zoals Qos / game optimisation en port forwarding. Help niks en haal je nooit je down/upload snelheid bel dan UPC voor nieuwe verbindingen in de straat verdeelkast (kopere verbinding) en nieuwe want contact doos etc.
Veel sites zijn nou eenmaal vrij traag met beperkte bandbreedte ik ken maar enkele uitzonderingen hierop en Speedtest is daar geen 1 van. Vaak krijg je hier maar net je max verbinding getest buiten de spits maar soms haal je juist meer (tot 115% van je verbindings snelheid) met dure verbindingen zoals Microsoft, Steam (game spul) etc.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:50
Probeer eens te downloaden van een download site als File Hippo i.p.v. Speedtest in hetzelfde scenario, Wat gebeurt er nu?

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-11 19:28
fast-server schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 00:07:

In het verleden had UPC hier echt een handje van, of dit nog steeds zo is weet ik niet.
Ik zou zeggen doe eens een aantal keer een traceroute zodat je kan zien wat er gebeurd en of er verschil in routes is.
Dat is pas onzin wat je zegt, upc had er een handje van om trafficshaping toetepassen, maar dit doen ze al jaartje of 3 niet meer.
Pagina: 1