Toon posts:

Acer laptop dood na verkeerde biosflash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Een poging tot flashen van de bios (vanuit windows 7) van mijn acer laptop heeft geleid tot een dode laptop. Bios doet niks meer. Na indrukken van power knop alleen powerlampje en actieve fan.

Acer aspire one 522
AMD dual-core processor c60
geheugen: 1GB > geüpgrade naar 4GB

Bios recovery via usb stick en Fn+Esc keys vooralsnog niet succesvol. Al veel verschillende usb-sticks en namen van bestanden geprobeerd, maar eigenlijk weet ik niet eens zeker of hij wel in crisis mode komt. Er knippert niks aan lampjes (terwijl diverse fora suggereren dat dat wel zou moeten). Usb stick geeft alleen een korte flash bij opstarten.

Het inhouden van Fn+Esc heeft geloof ik wel enig effect, want fan gaat dan meteen aan na indrukken powerknop. Als ik gewoon de powerknop indruk, duurt het anderhalve seconde voor fan begint.

Ik heb 'm al helemaal uit elkaar gehaald en cmos batterij tijdelijk losgemaakt, maar dat maakte ook niks uit.

Ik heb al een hoop fora doorgeploeterd, ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties! dank!

Montgomery

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 20:31
Mijn vader heeft ooit hetzelfde probleem gehad met een Acer Aspire 7720G. Na lang zoeken is hij bij een Nederlands bedrijf gekomen die er een nieuwe bios opgesoldeerd heeft. Dit bedrijf is flashbios.org. De vraag is, is of je laptop het wel waard is om zo'n dure reparatie aan te spenderen, gezien dit grapje 100 euro kost.

Verwijderd

Topicstarter
If all else fails is dat zeker een idee! Maar ik hoop dat het simpelere op te lossen is...
HBlekkenhorst schreef op zondag 17 maart 2013 @ 22:13:
Mijn vader heeft ooit hetzelfde probleem gehad met een Acer Aspire 7720G. Na lang zoeken is hij bij een Nederlands bedrijf gekomen die er een nieuwe bios opgesoldeerd heeft. Dit bedrijf is flashbios.org. De vraag is, is of je laptop het wel waard is om zo'n dure reparatie aan te spenderen, gezien dit grapje 100 euro kost.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-02 12:26

Koenvh

Hier tekenen: ______

Kun je de BIOS hardwarematig resetten? (Batterij eruit oid)

🠕 This side up

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@koenvh
ik heb 'm al helemaal uit elkaar gehaald en cmos batterij tijdelijk losgemaakt, maar dat maakte ook niks uit.

Johann Sebastian Bach

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:47

auto660

1991 240 GL Brick

Ik heb dit ook gehad met mijn aspire 5560G. De crashfree dinges werkte ook niet, 2 weken lang geprobeerd maar toen de moed opgegeven. Toen is de laptop uit elkaar gehaald en heeft een collega van mijn vader de bios chip van het moederbord af gesoldeerd en aan een bus pirate gehangen om hem vervolgens opnieuw uit te lezen en er een nieuwe bios in te knallen! Ik typ dit bericht nu van de laptop waarmee dit gebeurd is. En nu kun je denken van verrekt, waarom heeft die man nou precies een apparaatje ervoor? Hij probeerde ook even zijn bios te updaten van zijn laptop, iets wat ook fout afliep maar op dezelfde manier is gefixed.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Dank! Dus het wordt toch solderen... Hmm, aan die gedachte moet ik nog even wennen :-)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Fordox

00101010

auto660 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:19:
Ik heb dit ook gehad met mijn aspire 5560G. De crashfree dinges werkte ook niet, 2 weken lang geprobeerd maar toen de moed opgegeven. Toen is de laptop uit elkaar gehaald en heeft een collega van mijn vader de bios chip van het moederbord af gesoldeerd en aan een bus pirate gehangen om hem vervolgens opnieuw uit te lezen en er een nieuwe bios in te knallen! Ik typ dit bericht nu van de laptop waarmee dit gebeurd is. En nu kun je denken van verrekt, waarom heeft die man nou precies een apparaatje ervoor? Hij probeerde ook even zijn bios te updaten van zijn laptop, iets wat ook fout afliep maar op dezelfde manier is gefixed.
hm dat apparaatje klinkt intressant, ik heb wat gegooglet maar hoe krijg je dat ding aan de praat met een bios chip?
lijkt wel een leuk hebbedingetje :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:47

auto660

1991 240 GL Brick

Fordox schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:39:
[...]

hm dat apparaatje klinkt intressant, ik heb wat gegooglet maar hoe krijg je dat ding aan de praat met een bios chip?
lijkt wel een leuk hebbedingetje :)
Die collega heeft nu gezondheidsproblemen (helaas..) en kan nu tijdelijk even niet werken. Als ik hem spreek wil ik het best eens vragen!

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Pagina: 1