Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dell D430 loopt vast na bios

Pagina: 1
Acties:

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 13:32
Hallo Tweakers en Tweakerina's

Ik heb van een collega een laptop gekregen met een voor mij vreemd probleem. De laptop functioneerd prima tot en met de bios. Hierna loopt hij "vast".

Bijvoorbeeld: Om te testen dat het probleem niet in de hardeschijf zat heb ik een ubuntu live usb stickkie gemaakt. Hij stopt hierbij bij een random stukje code en dan zie je alleen de underscore nog tikken. Na een restart stop hij gewoon bij een andere code. Het is ook niet zo dat hij vastloopt na een aantal secondes, ik kan bijvoorbeeld wel een uur in de bios zitten zonder vastlopers.

Wat heb ik geprobeerd:

-Bovenstaande met ubuntu live usbstick.
-Google raadplegen, alleen weinig over deze problemen te vinden, onderandere gezocht op termen als Dell d430 stuck after bios e.d.
-Geheugen vervangen
-Bios gereset via de bios zelf naar standaard instellingen.
-Accu eruit gehaald en alleen op netstroom.

Ik heb geprobeerd de bios te flashen naar een nieuwere versie echter dit is via dos, ik wil het niet riskeren dat hij tijdens het flashen van de bios weer vast loopt.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:42

auto660

1991 240 GL Brick

Aangezien de machine in de bios stabiel is en buiten de bios niet en dan ook nog eens op random codes vast loopt zou ik eerst naar het ram geheugen gaan kijken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• ExilaaHH
auto660 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 17:13:
Aangezien de machine in de bios stabiel is en buiten de bios niet en dan ook nog eens op random codes vast loopt zou ik eerst naar het ram geheugen gaan kijken.
Ik heb deze al eens vervangen door ander geheugen, deze gaf precies hetzelfde probleem. Zou het anders in het bankje zelf kunnen zitten ?

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd te booten van een Linux-usbstick/cdtje terwijl de hardeschijf verwijdert was uit de laptop? En defecte harddisk kan ook tijdens het booten van een livecd/usb nog prima voor een vastloper zorgen, helaas

Verwijderd

je kan overigens Hirens Boot CD (vrij makkelijk via google te vinden) gebruiken om vanaf op te starten en de HD te testen.

• ExilaaHH
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 17:22:
Heb je al eens geprobeerd te booten van een Linux-usbstick/cdtje terwijl de hardeschijf verwijdert was uit de laptop? En defecte harddisk kan ook tijdens het booten van een livecd/usb nog prima voor een vastloper zorgen, helaas
Ik heb dit geprobeerd, probleem blijft aanwezig, hij loopt gewoon vast op een random code. Meerdere keren geprobeerd en meerdere keren fout :)
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 17:24:
je kan overigens Hirens Boot CD (vrij makkelijk via google te vinden) gebruiken om vanaf op te starten en de HD te testen.
Hirens boot CD nog nooit gebruikt maar ik ga het proberen, ik neem aan dat je deze ook via USB kan laden ? want er zit geen cdspeler in.

• ExilaaHH
Alle opties geprobeerd welke zijn aangeboden, iemand nog enig idee ? de laptop functioneert nog steeds niet naar behoren.

• ExilaaHH
Ik bump hem toch maar eens, ik zit toch nog steeds met dit probleem. Niemand heeft een oplossing ?

Verwijderd

Wat heb je zoal gedaan met Hirens boot CD? Zit bomvol met verschillende hardware tests. Test de HD eens, het ram-geheugen, videogeheugen, enzovoorts. Er moet ergens iets hardwarematigs fout gaan.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:22
Je geheugen bank kan inderdaad gewoon stuk zijn. Testen kan wel, door 1 RAM dimm in een slot te doen en dan op te starten, loopt hij vast, die dimm dan in een andere.
Heb je nog een dimm, gewoon herhalen met die.
Pagina: 1