Statische schok bij uitstappen auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Sinds het kopen van nieuwe schoenen (3 weken geleden) krijg ik regelmatig een statische schok als ik uit de auto stap. Mijn moeder heeft dat ook vroeger vaak met deze auto gehad, zij zegt dat het bij haar aan de schoenen lag.

Het is me deze week al 5/6x voorgekomen, terwijl ik 10x de auto in en uit ben gestapt. Vaak als ik uitstap, raak ik het gedeelte onder de deur en krijg ik een schok. Ik doe nu mijn best om uit te stappen zonder de auto op ijzeren plekken aan te raken. Het vervelendste is wel met het sleutel in het stopcontact doen. Tegenwoordig raak ik vaak het ijzer van de auto aan voordat ik de auto op slot doe en van het slot haal.

Mijn doelstelling is gewoon deze schoenen te blijven dragen en een manier te vinden waarom de auto geen statische schokken meer geeft. Het is een Suzuki Swift uit '96, hij rijdt perfect, is erg betrouwbaar en heb nog nooit problemen ermee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De auto geeft de schok niet, jij bent statisch geladen en je ontlaad jezelf via de auto. Je moet het dus bij jezelf zoeken. Andere schoenen bijvoorbeeld of gewoon even wachten tot de lucht buiten wat minder droog is en je jezelf niet meer statisch laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Laatst online: 10-07 14:37
Jezelf aarden! Iets van metaal ofzo de grond laten raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 17:10
Bij mij werkt het volgende:

Motor laten lopen, deur openen.
Buitenkant auto vastpakken. Voet op de grond (liefst zodat de zijkant ook de grond raakt)
Motor uit, 5 sec wachten en uitstappen. Als het goed is heb je dan geen last :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:26
Je moet ook nooit je sleutels in het stopcontact doen, natuurlijk geeft dat schokken :+

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Maar de gehele auto kan toch ook geladen zijn door rijwind o.a.?

Heb je ook schokken bij andere metalen delen? Bijv. slot van je huis ofzo?
Je zegt uitstappen, maar je zegt ook sleutel in het contact doen. Dit is dus instappen.

Volgens mij is het beste een metalen deel pakken van de auto, en dan uitstappen. Beetje zoals tha bulldog ook al aangeeft dus :)

[ Voor 59% gewijzigd door Jim423 op 17-03-2013 14:35 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Laatst online: 09-10-2022
WVL_KsZeN schreef op zondag 17 maart 2013 @ 14:11:
Je moet ook nooit je sleutels in het stopcontact doen, natuurlijk geeft dat schokken :+
Haha die vond ik erg grappig. :P Ik bedoelde de sleutel doen in het slot van de deur... voor het open en dicht doen van de auto. Soms is dat mijn eerste contact met de auto en dat krijg ik weleens een schok.

Ik heb ook weleens statische schokken gehad in het huis twee jaar geleden, al heb ik dat al lang niet meer. Het zal dus inderdaad kunnen zijn dat ikzelf statisch geladen ben, al krijg ik alleen schokken bij mijn auto en niet thuis of op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04
Gewoon zo'n ontladingssleutelhanger (3x wooordwaarde) aan je sleutelbos hangen en deze even tegen het portier houden:

Afbeeldingslocatie: http://cloud3.lbox.me/images/v/201011/draagbare-auto-statische-elektriciteit-eliminator-sleutelhanger---statisch-waardoor-bar_exhtyr1289185644401.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door rimave op 17-03-2013 14:45 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gewoon een stuk metaal van je auto vasthouden voordat je voeten de grond raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Trommelrem schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:34:
Gewoon een stuk metaal van je auto vasthouden voordat je voeten de grond raken.
Precies, dit werkt bij mij ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:07

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

tha_bulldog schreef op zondag 17 maart 2013 @ 14:10:
Bij mij werkt het volgende:

Motor laten lopen, deur openen.
Buitenkant auto vastpakken. Voet op de grond (liefst zodat de zijkant ook de grond raakt)
Motor uit, 5 sec wachten en uitstappen. Als het goed is heb je dan geen last :)
Je zegt het zelf al: een metalen deel (zoals de buitenkant) vastpakken voordat je zelf de grond raakt, dan slaat er geen vonk over.* Daar hoeft de motor niet voor te draaien.

*: De ontlading vindt nog steeds plaats, maar minder plotseling.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:01

Onbekend

...

Meestal gaat het vonkje via je vinger en vanwege de vele zenuwen op je vinger voel je dat goed.
Als je met je vlakke hand de deur vastpakt, verdeel je de ontlading over een groter oppervlak met minder zenuwen en voel je het een stuk minder.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ja, of schoenen kopen zonder rubberen zolen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Of je monteert zo'n strip onder de auto die als je stil staat op de grond ligt.
Afbeeldingslocatie: http://www.kennislink.nl/upload/104914_962_1069064300315-metalenstripje.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Na het uitstappen niet de deur gewoon dichtdoen maar de deur een klein tikje geven met je hand, daarna dichtdoen. Door de tik voel je het schokje niet. Succes gegarandeerd werkt altijd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Je kunt ook de deur met de vlakke hand dichtdoen ipv een vinger, dat werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 05:20

TommyGun

Stik er maar in!

rimave schreef op zondag 17 maart 2013 @ 18:18:
Ja, of schoenen kopen zonder rubberen zolen.
Dit dus, ik heb het de gehele dag door :(

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:01

Onbekend

...

Maasluip schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:38:
Of je monteert zo'n strip onder de auto die als je stil staat op de grond ligt.
[afbeelding]
Dat werkt niet. De schoenen isoleren, dus je hebt nog steeds een statische lading t.o. de grond en dus ook t.o. de auto.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hij krijgt een statische schok als hij uit de auto stapt. Als je in de auto zit heb je hetzelfde potentiaal als de auto, dus als de auto dan geen lading t.o.v. de grond heeft (en dat ding zorgt daar voor) dan heb je zelf ook geen lading t.o.v. de grond.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Simpel: deur aan het metaal vasthouden tijdens het schuiven op je stoel (daar bouw je de lading op) en uitstappen.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
Ik heb het sinds een weekje ofzo ook constant. Ligt volgens mij aan het weer ofzo. Ik draag altijd dezelfde schoenen, kleding etc. Er is ook niets veranderd aan de auto.

Bijna altijd een schokje als ik de deur dicht doe. Heb een keer met de mouw van m'n jas de deur dicht gedrukt, wil ik de auto op slot doen, zie ik een vonkje overspringen van de sleutel naar het slot 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 30-03-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

TommyGun schreef op maandag 18 maart 2013 @ 16:22:
[...]

Dit dus, ik heb het de gehele dag door :(
same here, maar het heeft idd ook heel erg met het weer te maken, het is nu al een lange tijd erg droog, althans, in veel delen van het land. daardoor word het ook erger.
Ik krijg zelfs opdonders van houten deuren e.d. als ik op schoenen met kunststof zolen in huis loop.
Als ik dan ook nog een fleece vest aan heb is het helemaal raak.
De auto het zelfde verhaal, iedere keer een opnaaier als ik het contact uitzet. :(

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FastFred schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 21:12:
Ik heb het sinds een weekje ofzo ook constant. Ligt volgens mij aan het weer ofzo. Ik draag altijd dezelfde schoenen, kleding etc.
Idem. Ligt aan het weer, specifiek de droge lucht. Ik krijg de laatste tijd overal schokken van.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:16
Inderdaad, keb 't ook als ik ga pitten en m'n t-shirt uittrek *knetter knetter knetter, vooraf even m'n vinger op de aarde in het stopcontact leggen en heb nergens last van
Pagina: 1