Ervaringen gezocht van onderhoud VPS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij een hoster heb ik een testaccount genomen om misschien van webhosting over te stappen naar VPS en zelf de boel te regelen. Het instellen van de webserver ging vlot en draaide binnen een half uur. Ik heb ervaring met CLI en Linux, dat is het probleem niet. Alleen Linux als desktop.

Bij een VPS moet je zelf de updates doen. Wat komt er allemaal bij kijken? *Iets* installeren is het probleem niet. Met Google vind ik de tutorials wel. Maar dan de dagelijks praktijk. Hoe vaak moet je een server bijwerken? Ik heb nu Ubuntu 12.04 draaien, want dat is een LTS.

En last-but-not-least, kun je ergens instellen / zien dat je kritische updates moet installeren?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 14:11
Je vraag concreet is dus hoe vaak je software moet updaten? Dat is afhankelijk van welke software er allemaal op draait. Bij mijn stack van nginx/MySQL/PHP-FPM gebruik ik dotdeb: http://www.dotdeb.org/ - alleen ik weet niet of dat ook voor Ubuntu is. Gebruik zelf debian.

Aangezien het allemaal van de repository's komt log ik vaak 1x per maand (of vaker) in en draai ff apt-get update && apt-get upgrade . Je kunt het ook automatisch doen maar als er dan iets mis gaat kun je niet gelijk ingrijpen.

Voor het bijhouden van updates kun je bv. RSS feeds of mailing lists gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:38
Heb je de handleiding al doorgenomen?

Is zo te zien nog wat flexibeler dan wat RHEL/CentOS biedt; yum-updatesd is deprecated en yum-cron stuurt mails of installed *any* update. Aangezien Ubuntu secfixes in een losse repository aanbiedt kun je die mooi automatisch installen..

[ Voor 52% gewijzigd door Thralas op 18-03-2013 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 20:03

Quad

Doof

DirectVPS waarschijnlijk?
Schroom niet om hun om hulp te vragen, ze hebben namelijk een vlotte support ;).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is niet zoveel werk. De meeste distributies hebben een package manager waar je maar 1 commando hoeft in te voeren om de packages bij te werken.

Af en toe de bak rebooten als je een nieuwe kernel hebt... En dat is het wel zo'n beetje.

Het oplossen van eventuele problemen (al dan niet gerelateerd aan nieuwe software) of het instellen van iets nieuws neemt veel, veel meer tijd in beslag.

Tja, en hoe vaak je moet updaten? Dat merk je vanzelf wel en is afhankelijk van de distributie en versie daarvan die je draait. Debian heeft niet zo heel veel updates bijvoorbeeld, maar uiteraard heeft Debian sid (unstable) vaker updates dan stable of testing.
Ubuntu heeft bv. weer meer updates dan Debian (maar Debian gebruikt daardoor bewezen, stabiele code)

[ Voor 31% gewijzigd door Compizfox op 18-03-2013 00:50 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalverian
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-04 17:38
Ik kan uit ervaring vertellen dat DirectVPS erg prettig werkt. Bij vragen altijd bereikbaar. Zijn vlot en hun prijs is goed.
Vraag ook om een korting bij afname van een jaar. (ik kreeg 10% dacht ik)

Ik heb weinig ervaring met Linux, maar, met het juiste control panel, de juiste google searches en een beetje gezond verstand kom je een heel end.
Mijn VPS draait inmiddels 3 jaar, met daarin maar 1 keer een heftige "crash" omdat ik stom was :P gelukkig doet DirectVPS regelmatig backups draaien.

Ik zou zeggen, is niet zo moeilijk, bij regelmatig updaten en gewoon goed lezen. (lees, gezond verstand gebruiken)
Pagina: 1