[SSD in netbook]Hoe migratie zonder optische drive?

Pagina: 1
Acties:

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Hey guys,

ondanks een UTFS van mijn kant al kan ik het niet vinden :-( ik heb het volgende probleem :P

Ik heb hier een netbook, de ASUS eee PC 1225b-GRY010. Daar wil ik graag een SSD in plaatsen.

specs netbook:
cpu...............AMD Fusion E-450 @ 1,65GHz
chipset.........AMD A50M Fusion
4GB geheugen
pre install WIN7 home premium

Hoe draai ik nou die migratiesoftware zónder optische drive??? Of hoe installeer ik WIN7 het makkelijkst opnieuw?

Kan ik mijn netbook-HDD via mijn desktop kopieeren, (met een SATA naar USB-kabel?) en die terugplaatsen op de SSD?

wie kan mij even helpen met een workaround :) liefst zonder klooien in de BIOS voor de WUBT oplossing te draaien, of is dat echt een eitje en is mijn koudwatervrees ongegrond? :+

Ik hoop dat iemand me even in de goede richting stuurt, thanks in advance. _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je maakt je USB sticky met windows 7 klaar en dan het volgende deel heb ik van gejat van de ASUS support site.

http://support.asus.com/S...?SLanguage=en&no=1718&t=1
---------------------------------------

Step 1 : Generally, you need to disable the Boot Booster function in the BIOS settings.

About the Boot Booster
The Boot Booster function in BIOS setup helps shorten your Eee PC boot-up time. However, you MUST disable this BIOS item before you change any Eee PC components or perform system recovery from the external drive.

1.) Start the Eee PC and press < F2 > repeatedly during boot-up to show the POST screen to enter the BIOS setup.
2.) Move cursor to choose "Boot" and disable the "Boot Booster".
Afbeeldingslocatie: http://support.asus.com/images/troubleshoot/sr_en_img02.png

3.) Press < F10 > to save your changes and exit.
Afbeeldingslocatie: http://support.asus.com/images/troubleshoot/sr_en_img03.png

Step 2 : Connect an external drive to your Eee PC.
( System needs to be powered ON )

Step 3 : Press ESC on boot-up and the "Please select boot device" screen appears. Select USB:XXXXXX to boot
Afbeeldingslocatie: http://support.asus.com/images/troubleshoot/sr_en_img04.png

---------------------------------------

Nadat je windows hebt geinstalleerd via je USB stick.
Ga je weer je BIOS in, dus stap 1, maar je schakeld dan Boot booster weer in. Klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 17-03-2013 11:31 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Swordlord schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:27:
Je maakt je USB sticky met windows 7 klaar en dan het volgende deel heb ik van gejat van de ASUS support site.
Thanks voor je reply SwordLord, much appreciated!

dat klinkt een stuk minder moeilijk dan ik aanvankelijk dacht, moet me alleen even verdiepen in hoe ik zo'n sticky maak.

nog 2 vraagjes, allicht kan iemand me daar ook nog antwoord opgeven

1. kan ik met mijn desktop mijn netbookHDD niet 1 op 1 overzetten? knip&plak, of werkt dat zo niet?

Dus met een een sata-usb-kabeltje de boel aansluiten op mijn desktop, alle bestanden op de netbookHDD kopieeren en dan in plaats van de HDD de SSD aansluiten en dan de bestanden daarop plaatsen en de SSD in de netbook terugzetten?

2. kan ik met het laten booten via USB dan ook een externe USB-dvd drive gebruiken?

Dus in plaats van de inhoud van de USBstick laat ik het netbook W7 instaleren door een W7 dvd in de externe drive?

ik heb een beetje koudwatervrees over dat BIOS en sticky-verhaal, ik gebruik het netbook nu voor een HBO studie maar wordt suf van dat trage ding als ik door ducomenten heen scroll enzo. Ik heb hem echter hard nodig dus het moet me wel lukken ;)

of kan er niks gebeuren omdat ik mijn originele HDD gewoon nog heb en als ik het niet voor elkaar krijg met de USBstick+SSD in het netbookje ik die HDD kan terugzetten en dan werkt alles weer??? 8)7

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

1.
Zomaar knippen plakken gaat niet, de drive moeten via een programma worden gecloned.
Omdat ook de bootrecords en andere cruciale, niet voor gebruiker toegangkelijke, data mee over moet, voor het fatsoenlijk functioneren.

2.
Externe DVD speler werkt ook ja :)

3.
Zolang je je orginele HDD niet formateerd, verbrand, verliest of wat dan ook. Blijft alle data gewoon op die schijf leven.
Dus je kan die drive zo weer in je netbook doen en het start op.

[ Voor 30% gewijzigd door Swordlord op 18-03-2013 17:43 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
_/-\o_ bedankt voor je hulp! :)

Ik kan met een willekeurige W7 dvd installeren zolang ik maar de bij het Netbook behorende licentie gebruik toch? Voor mijn desktop heb ik namelijk ook W7 Home Premium. Die staat ook op de Netbook namelijk.

ik heb al een goedkope externe DVD-brander/lezer gevonden :P

pricewatch: Samsung SE-S084F Wit

[ Voor 128% gewijzigd door Fraggert op 18-03-2013 19:25 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Ja het werkt, er zijn alleen wat haken en ogen aan verbonden.

Er zijn namelijk verschillende OEM (mee geleverde) Windows 7 versies waarvan sommige zijn gelockt naar de specieke leverancier van het apparaat. Middels een SLP key (System locked Pre-installation).
Als het dus een W7 Home Premium CD betrefd van Acer, HP, DELL, of iets anders. Dan is er kans dat deze niet de de licence key vreet die onderop je netbook staat. Want de OEM CD, controleert je systeem hardware (met name de BIOS) of het ook een apparaat van die bepaalde leverancier is.

Heb je een OEM CD, zoals je die mee krijgt in een computer winkel, dus een CD die door microsoft is uitgegeven, dan kun je wel de license key die op je netbook staat gebruiken over het algemeen.

[ Voor 9% gewijzigd door Swordlord op 19-03-2013 08:38 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Thanks!

trouwens.....als ik natuurlijk een extern DVD station gebruik kan ik ook meteen de migratiesoftware draaien natuurlijk 8)7

dan hoef ik niet moeilijk te doen en W7 opnieuw te instaleren of heeft 'n verse install de voorkeur boven het migreren? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 19-03-2013 14:38 ]

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 21:50
Ik doe dit via partedmagic bootable usb stick, dat is een linux bootable image waarop wat data tools staan, waaronder onder andere clonezilla, die gebruik ik om een backup van de gehele hdd te maken naar een usb stick een externe drive of naar een nas/netwerkmap op andere pc.

Vervolgens schijfje wisselen en weer de backup terug plaatsen.

Is niet extreem gebruikersvriendelijk maar een leergierige tweaker komt er wel uit. Verder kan je ook niet echt schade aanrichten tijdens het proberen.

Verder, als het een nieuwe netbook betreft, met troep van fabrikant etc, dan kan je inderdaad gewoon een versie installatie doen vanaf een usb stick, zo een stick maak je met USB Tool Win7

[ Voor 29% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 19-03-2013 14:43 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Je gaat van een mechanische hardeschijf, naar een SSD.

Dit betekend, als je zou clonen, dat je na het clonen een aantal optimalisaties moet uitvoeren en goed moet opletten op bepaalde factoren.
Zoals, bijvoorbeeld defragmenteren uitschakelen voor de SSD en de partitie alignment. Gezien de wat oudere versies van cloning tools nog geen rekening houden met alignment en dit een flinke impact heeft op performance en levensduur van de SSD.

Als je een verse installatie uitvoert, dan weet je zeker dat windows de juiste optimalisaties doorvoert voor een SSD, omdat hij dit herkend bij de installatie ervan en de partitie die dan wordt aangemaakt is 100% zeker aligned.

[ Voor 12% gewijzigd door Swordlord op 19-03-2013 15:14 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
ik ga ff checken of de notebook 64bits W7 draait, dan kan ik namelijk met mijn OEM W7 dvd een verse install doen.
Lukt dat niet dan hobbel ik ff de route met de USB-stick.

morgen eerst maar eens langs onze ICT-afdeling om te zien of ik daar een externe DVD station kan lenen voor het weekend :P

bedankt voor al jullie help _/-\o_

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
potver!!!!

ik probeer in de BIOS te wijzigen zodat via de USB de externe DVDwriter gepakt wordt met W7 erin :-(

lukt mij niet.

ik kan simpelweg in de BIOS niet kiezen voor USB 8)7 hij geeft al enige optie de Kingston SSD als bootdevice.

weet iemand raad?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
hhmmm..andere manier geprobeert. zojuist met Easeus mijn HDD naar de SSD gemigreert.

middels de bijgeleverde behuizing de SSD met een USB kabel aangegsloten en het programma gedraait. SSD in de netbook gezet maar niksnadanoppes.

Verwijderd

clone van een HDD naar SSD werkt niet!!! niet zonder enorm veel werk en onderzoek omdat dat gewoon niet 1,2,3 kan... ik zou als ik jouw was gewoon de HDD er uit halen SSD erin, nieuwe installatie van windows 7 erop knallen via een cd/dvd.. en je oude HDD aansluiting via USB om zo je bestanden handmatig terug te zetten.. easy way.. best way...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 07:51:
clone van een HDD naar SSD werkt niet!!! niet zonder enorm veel werk en onderzoek omdat dat gewoon niet 1,2,3 kan...
Sorry, maar dit is echt volledig uit de lucht gegrepen.
Heb al meerdere keren een installatie van HDD gecloned naar SSD, en altijd probleemloos.
Achteraf hooguit even diskfragmenter schedule en alignment checken.
That's all.
:)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 07:51:
ik zou als ik jouw was gewoon de HDD er uit halen SSD erin, nieuwe installatie van windows 7 erop knallen via een cd/dvd.. en je oude HDD aansluiting via USB om zo je bestanden handmatig terug te zetten.. easy way.. best way...
Dat is dus het probleem, ik heb hiervoor een extern USB DVDstation erbij gekocht voor mijn OEM win7 DVD. Ik krijg in de BIOS echter niet de optie om middels USB te booten.

mijn overige bestanden staan al op een externe opslag overigens, SD kaartje met wat documenten.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 08:20:
Sorry, maar dit is echt volledig uit de lucht gegrepen.
Heb al meerdere keren een installatie van HDD gecloned naar SSD, en altijd probleemloos.
Achteraf hooguit even diskfragmenter schedule en alignment checken.
That's all.
:)
Zou jij kunnen vertellen hoe jij die clone wel voor elkaar krijgt? Want ik heb dat dus met Easeus geprobeerd, maar als ik dan de SSD in het netbook plaats dan start windows niet. De BIOS herkent de SSD overigens wel, typenummer is zichbaar, om deze BOOT-prioriteit te geven.

Verwijderd

Ik gebruik Acronis True Image Home 2012.
En dan utility: CLONE DISK -> MANUAL -> PROPORTIONAL
Werkt probleemloos: zowel van hdd naar ssd, als andersom.
En zowel sata naar sata, alsook sata naar usb en vise versa.

Wellicht moet je in jouw geval bij je netbook EERST stap 1 uitvoeren vlgs. asus support.

Ik citeer uit de reply van Swordlord:

Step 1 : Generally, you need to disable the Boot Booster function in the BIOS settings.

About the Boot Booster
The Boot Booster function in BIOS setup helps shorten your Eee PC boot-up time. However, you MUST disable this BIOS item before you change any Eee PC components

Suc6.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2013 19:55 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Okay, thanks....die Arconis zit ook bij mijn Kingston V300 SSD.

Swordlord zijn post is niet van toepassing op mijn asus 1225B helaas :(. Oudere Eee-pc's hebben wel bijv. die BOOTbooster, maar die ontbreekt sinds een tijd in de BIOS bij de nieuwere modellen.

Ik kan simpelweg niks anders kiezen dan de HDD die in de BIOS herkent wordt of de SSD, nadat de HDD eruit is gehaald.

USB is gewoon niet te kiezen als BOOTstation op de een of andere manier, dus een sticky gaat dus ook niet werken op die manier :(

Verwijderd

Ik zou gewoon zowel je netbook hdd, alsook de ssd aansluiten via sata op je desktop pc.
Dan desktop pc normaal opstarten, en via Acronis de netbook hdd naar de ssd clonen.
"Pc afsluiten na voltooing operatie" aanvinken.
SSD in netbook zetten.
En dan zou het imho moeten werken.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 22:21:
Ik zou gewoon zowel je netbook hdd, alsook de ssd aansluiten via sata op je desktop pc.
Dan desktop pc normaal opstarten, en via Acronis de netbook hdd naar de ssd clonen.
"Pc afsluiten na voltooing operatie" aanvinken.
SSD in netbook zetten.
En dan zou het imho moeten werken.
_/-\o_ thank you, thank you, thank you! Dat ga ik eens even proberen :)

dan zat ik toch niet zo gek te denken in mijn OP :P
Fraggert schreef op zondag 17 maart 2013 @ 10:55:
Kan ik mijn netbook-HDD via mijn desktop kopieeren, (met een SATA naar USB-kabel?) en die terugplaatsen op de SSD?
kopieren (knipplak) is dan wel niet de juiste manier maar met software kan dit dus misschien wel
*O*

Ik ga eens met mijn desktop in de weer :)

Pagina: 1