Accu ultrabook goed houden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
Beste lezer,

Ik heb gister een HP sleekbook 6z-1000 ultrabook aangeschaft, maar ik vraag me iets af. Ik had eerst een ASUS laptop waar de accu handmatig uit kon worden gehaald. Deze laptop kan dat echter niet. Bij de ASUS verwijderde ik de accu op het moment dat de pc aan de netstroom hing, om zo de belasting op de accu zoveel mogelijk te voorkomen. Zodoende deed de accu het ook nog makkelijk 2 en een half uur na drie jaar intensief gebruik van de laptop. Maar bij deze HP kan ik de accu er niet uit halen.

Mijn vraag is: hoe kan ik nu zorgen dat de accu van deze laptop zo goed mogelijk wordt bespaard, is het zegmaar zo dat als de batterij van een ultrabook vol is dat hij automatisch 'met rust' wordt gelaten, of wat? Want als ik 's nachts ga slapen zet ik vaak mijn laptop nog even aan om pauw & witteman terug te kijken. Laat dat nou zo saai zijn dat ik daarvan altijd in slaap val, maar ik wil de volgende ochtend wel mijn laptop 100% hebben opgeladen. Is het dan schadelijk om hem de hele nacht in de stroom te laten zitten? Want ik kan de accu er dus voor de duidelijkheid NIET uithalen. Het zal wel kunnen, maar ik heb geen zin om een laptop elke avond open te schroeven voordat ik ga slapen 8)7

Help!

Groeten!
Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Hoe lang de accu mee blijft gaan, valt of staat met 'misbruik' door de laptop gebruiker. Ben je iemand die altijd aan het lichtnet werkt en nooit op de accu, dat is je accu gewoon heel snel naar de malle moeren. Dit is binnen een half jaar zo gebeurd. Dit is gewoon een vaststaand feit!
Gebruik je daadwerkelijk je accu, dan kan je er heel lang plezier van hebben!

Hoe doe je dat?
Door niet constant aan het lichtnet te werken.
Door niet altijd de accu 100% op te laden. Maar dagelijks tot 80%, een eens per maand tot 100%. (op mijn laptop de Vaio Z, is een handige 'Batterijzorgfunctie' hiervoor beschikbaar in de 'Vaio control Center')
Misschien heb je dit ook op je HP latptop.

Als je de laptop een lange tijd niet gaat gebruiken, maar daadwerkelijk van plan bent om lang (of altijd) aan het lichtnet te werken.
Ontlaad je accu dan tot 40%, op dit percentage blijft het accu het langst goed. Ontkoppel dan de accu en berg de accu op, in het donker, en niet in de zon.
Koppel de accu na een maand weer op de laptop en laat de accu op, en laat daarna het percentage weer terug zakken naar 40%, hierna kan je de accu weer een maand wegleggen. Dit is merk onafhankelijk en toe te passen op alle laptops.

Wil je een werkdag doorkomen een paar keer per week, dan laat je de accu tot 100%, maar doe dit niet te vaak, li-on accu's slijten dan gewoon sneller.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50

Quad

Doof

Hm, mijn Medion zit al bijna 2 jaar constant aan het lichtnet, maar ik haal nog gemakkelijk 2 uur op de accu als ik aan het browsen ben :).

Maar bovenstaande manier is inderdaad een goede manier.
Behalve het laatste, want gaat lastig zonder geweld als de accu er niet uit te halen is. :+

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-07 09:22

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Lip schreef op zondag 17 maart 2013 @ 02:22:
Hoe lang de accu mee blijft gaan, valt of staat met 'misbruik' door de laptop gebruiker. Ben je iemand die altijd aan het lichtnet werkt en nooit op de accu, dat is je accu gewoon heel snel naar de malle moeren. Dit is binnen een half jaar zo gebeurd. Dit is gewoon een vaststaand feit!

Hoe doe je dat?
Door niet altijd de accu 100% op te laden. Maar dagelijks tot 80%, een eens per maand tot 100%. (op mijn laptop de Vaio Z, is een handige 'Batterijzorgfunctie' hiervoor beschikbaar in de 'Vaio control Center')

Als je de laptop een lange tijd niet gaat gebruiken, maar daadwerkelijk van plan bent om lang (of altijd) aan het lichtnet te werken.
Ontlaad je accu dan tot 40%, op dit percentage blijft het accu het langst goed. Ontkoppel dan de accu en berg de accu op, in het donker, en niet in de zon.
Koppel de accu na een maand weer op de laptop en laat de accu op, en laat daarna het percentage weer terug zakken naar 40%, hierna kan je de accu weer een maand wegleggen. Dit is merk onafhankelijk en toe te passen op alle laptops.

Wil je een werkdag doorkomen een paar keer per week, dan laat je de accu tot 100%, maar doe dit niet te vaak, li-on accu's slijten dan gewoon sneller.
Lezen is ook een vak... volgens mij heeft TS heel goed door wat hij moet doen & laten om zijn accu goed te houden, maar loopt hij tegen een paar dingen aan:
  • De accu kan niet uit de laptop gehaald worden (zonder demontage)
  • 's nachts gaat hij aan de lader, en kan hij er niet vanaf gehaald worden (ivm. :z )
  • 's nachts op accu werken is geen optie, omdat hij 's ochtends weer 100% geladen moet zijn.
Wat mij als ideale oplossing te binnen schiet is een paardenmiddel, maar wellicht wel een goed werkende: een tijdschakelaar! Als je naar bed gaat han je hem aan de lader, die via een tijdschakelaar aan het lichtnet hangt. Stel hem zo in dat hij na P&W nog een uur of 2 kan laden, en dan de stroom eraf haalt. Problem? :P

Ik heb zelf ook een HP Sleekbook (het topmodel, de 6-1292ed) en heb wel wat tips voor je:
  1. Bouw een SSD in (heb er zelf een 256GB Samsung 840 in zitten), geen draaiende onderdelen = minder stroomverbruik
  2. Zet de intensiteit van het scherm op zijn laagst, je zit toch in een donkere kamer (neem ik aan)
  3. Schakel de keyboardverlichting uit

[ Voor 7% gewijzigd door DynaMikeY op 17-03-2013 02:45 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:49
Volgens mij stopt elke Li-Ion lader gewoon bij 100% met laden.
Een ongebruikte Li-Ion batterij slijt inderdaad sneller bij 100% dan bij 50%, maar deze slijtage is nog steeds minder dan de slijtage door gebruik van de batterij. De levensduur komt dan neer op een aantal ontlaad-oplaad cyclussen, (5x van 100% naar 80% geld ook als 1 cyclus)

Verder kan LiIon er niet zo goed tegen dat de batterij volledig ontladen word, probeer dat dus ook te voorkomen. (Al is dat normaal ook geen probleem vermits je laptop automatisch hoort uit te schakelen rond de 10%)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220263

Lip schreef op zondag 17 maart 2013 @ 02:22:

Hoe doe je dat?

Weet je dit wel heel erg zeker? :') Lijkt alleen maar op een hoop bijgeloof imho.

Ik laad altijd tot 100%, werk altijd op lichtnet (MAAR: als hij al op 100% zit wordt de accu toch niet gebruikt) en mijn accu gaat nog 6,5 uur mee terwijl het 8 uur was 2,5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik krijg ook al zo'n alu-hoedje gevoel... Volgens lip is het een vaststaand feit dat je je accu naar de malle moeren werkt als je altijd aan het lichtnet zit. oh ja? Niet echt, na een jaar op 100% capaciteit en 25° is er nog altijd 80% van de oorspronkelijke capaciteit over. Aldus deze (imo hoog aangeschreven) accutestsite.

Je hebt dan wel een laptop nodig die slim genoeg is om niet door te laden als de accu vol is, maar dat doen ze volgens mij allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 17-03-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42
Met Darkstone. Werkelijk, ik misbruik alle laptopaccu's en heb nog nooit een accu aan gort geholpen. Een 6 jaar oude laptop hier doet nog altijd 2 uur op de accu, net zoals in het begin... Compleet misbruikt apparaat. Zelfde voor mijn inmiddels bijna 3 jaar oude Asus U30Jc met 85Wh accu. Misbruik hem ook vaak, maar gaat nog altijd 6 uur mee op een volle acculading. De regelsystemen in een laptop zijn prima om het werk voor je te doen. Mijn advies: Lekker misbruiken die accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartHomer1993
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-04 12:57
DynaMikeY schreef op zondag 17 maart 2013 @ 02:40:
[...]

Lezen is ook een vak... volgens mij heeft TS heel goed door wat hij moet doen & laten om zijn accu goed te houden, maar loopt hij tegen een paar dingen aan:
  • De accu kan niet uit de laptop gehaald worden (zonder demontage)
  • 's nachts gaat hij aan de lader, en kan hij er niet vanaf gehaald worden (ivm. :z )
  • 's nachts op accu werken is geen optie, omdat hij 's ochtends weer 100% geladen moet zijn.
Wat mij als ideale oplossing te binnen schiet is een paardenmiddel, maar wellicht wel een goed werkende: een tijdschakelaar! Als je naar bed gaat han je hem aan de lader, die via een tijdschakelaar aan het lichtnet hangt. Stel hem zo in dat hij na P&W nog een uur of 2 kan laden, en dan de stroom eraf haalt. Problem? :P

Ik heb zelf ook een HP Sleekbook (het topmodel, de 6-1292ed) en heb wel wat tips voor je:
  1. Bouw een SSD in (heb er zelf een 256GB Samsung 840 in zitten), geen draaiende onderdelen = minder stroomverbruik
  2. Zet de intensiteit van het scherm op zijn laagst, je zit toch in een donkere kamer (neem ik aan)
  3. Schakel de keyboardverlichting uit
Ik heb er al een SSD schijf in zitten. Die tijdklok is een optie inderdaad. Ik zie het wel. En anders koop ik wel een nieuwe accu als deze het ooit niet meer doet. Nog altijd goedkoper dan een nieuwe ultrabook.
Pagina: 1