Verplaatsen SSD in USB behuizing naar PC met Sata (Ubuntu)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn huidige HTPC draait Windows met daarop een aantal (web)applicaties. Deze webapplicaties wil ik zoveel mogelijk online houden bij de overgang naar de nieuwe installatie onder Ubuntu server. Aangezien ik niet veel tijd heb voor de installatie, kan het dus wel een aantal weken kan duren voordat de nieuwe installatie volledig online kan zijn.

Nu heb ik een USB behuizing waarin ik de SSD kan zetten en ik dus vanaf kan booten. Zo zou ik iedere keer als ik niet bezig ben met de installatie, de HTPC naar de huidige Windows installatie kunnen booten en daarmee de webapplicaties online houden.
Uiteindelijk moet dan natuurlijk de SSD uit de USB behuizing overgeplaatst worden naar de HTPC behuizing.

Ik ben er niet zeker van dat dit zonder meer zal werken. Problemen waaraan ik denk zijn:
  • Het device waarvanaf geboot wordt, zal veranderen van /dev/... naar /dev/sda1 oid?
  • Mogelijk andere instellingen van de bootloader?
Kan ik inderdaad problemen verwachten? Welke zouden dat kunnen zijn en zijn er suggesties hoe deze op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ubuntu kan filesystems mounten door gebruik te maken van UUID's. In dit geval een must zou ik zeggen.

Daarnaast zal je waarschijnlijk je bootloader moeten aanpassen om de kernel van de juiste schijf te halen en om in de kernel parameters de juiste schijf/partitie te vermelden. Beide kun je desnoods met een livecd oplossen.

Verder maak je gewoon dat de drivers op orde staan. Ik verwacht zelf eigenlijk weinig andere problemen.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-07 11:00

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het booten van een USB-schijf lijkt me geen enkel probleem. Als je hardware het ondersteunt (en welke moderne machine doet dat nu niet) dan kan Linux er van booten.
Je web-applicaties aanpassen zodat ze zowel met Linux als Windows werken lijkt me veel moeilijker (maar ook dat is mogelijk).

Ik weet niet hoe krachtig je HTPC is, maar is een virtuele machine niet iets voor jou? Dan kun je tegelijkertijd Windows en Linux draaien en je applicaties stukje bij beetje migreren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties, maar blijkbaar is mijn post nog niet helemaal helder geweest.

Het probleem zit 'm niet zozeer in het booten van de USB SSD. Het booten van een USB stick of HDD werkt gewoon, ook met Ubuntu. Dat is niet het probleem.
Het probleem bestaat mogelijk uit het feit dat de SSD eerst via USB wordt benaderd en vervolgens via SATA. Het is dus één en dezelfde SSD die eerst in de USB behuizing wordt gebruikt en dan in de HTPC wordt gemonteerd. De huidige schijven worden dan verwijderd. Ik kan de SSD niet direct in de HTPC monteren, omdat daar geen ruimte voor is. Dan zou ik eenvoudigweg tussen de een of de ander kiezen tijdens het booten.

@CAPSLOCK2000: ik heb een virtuele PC overwogen, maar het probleem met het overstappen van Windows naar Linux blijft dan bestaan. Bovendien bevat mijn machine maar 2GB geheugen, wat bepaald geen luxe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen ruimte in je behuizing in welke zin? SATA aansluitingen? Ruimte in de behuizing omdat deze maar plek heeft voor een of twee HDDs? In elk geval kan je een SSD monteren op elke plek die je wilt, zelfs laten hangen aan z'n kabels of los op de bodem van je case. Zolang je maar een SATA aansluiting hebt.

Verder snap ik je niet helemaal. Welk OS staat er of komt er op de SSD? Waar staat Windows, waar staat Linux? Heb je een tweede computer ter beschikking? Of een laptop? Je kan namelijk, itt Windows, je Linux op een ander systeem installeren en daarna, als deze helemaal draait zoals je 'm hebben wilt, verhuizen naar de hardware waar 't op moet draaien. Zo kan je de webapplicaties laten draaien zonder al te veel downtime. Het enige waar je mee zou kunnen zitten is je videokaart. Als je HTPC bijvoorbeeld een nVidia kaart hebt en je wilt de gesloten driver gebruiken, terwijl het systeem waar je mee installeert een Intel of AMD videokaart heeft, kan je die nog even niet installeren (beeld zal geen probleem zijn in alle gevallen, de Open Source drivers nemen dit voor hun rekening). Netwerk is een kleinigheidje, de naam zal alleen veranderen tenzij je een bestand verwijdert voordat je de installatie verhuist (of erna, maar niet echt uit, als 't maar gebeurt als je de schijf uit de installatiecomputer haalt).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppie
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 17 maart 2013 @ 22:29:
Geen ruimte in je behuizing in welke zin? SATA aansluitingen? Ruimte in de behuizing omdat deze maar plek heeft voor een of twee HDDs?
Fysiek geen ruimte inderdaad. Het is een HIFI apparaat formaat kast.
Verder snap ik je niet helemaal. Welk OS staat er of komt er op de SSD? Waar staat Windows, waar staat Linux?
Op dit moment draait de HTPC Windows 7 op een RAID 1 configuratie van twee 1.5TB HDD's. Deze schijven worden hergebruikt in een nieuwe NAS. In plaats daarvan komt de nieuwe SSD met daarop Ubuntu server.
In plaats van Windows Media Center zal ik XBMC gaan gebruiken.
... Je kan namelijk, itt Windows, je Linux op een ander systeem installeren en daarna, als deze helemaal draait zoals je 'm hebben wilt, verhuizen naar de hardware waar 't op moet draaien....
Da's mooi, maar dus niet nodig. Het is geen probleem als de Windows installatie even offline is, als ie na de werkzaamheden maar weer geactiveerd kan worden, totdat ik echt over ga. Ik kan dus gewoon op het HTPC systeem installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, maar dan is het beter om de installatie initieel via SATA aangesloten op het moederbord te doen ivm mount instellingen e.d. opties in de kernel om optimaal gebruik te maken van de SSD functies.

Je zegt dat het niet nodig is om de installatie op een ander systeem uit te voeren totdat deze helemaal klaar is, maar vind je niet dat je nogal wat werk op je kop haalt door telkens te wisselen met boot schijf e.d.? Als je een PC hebt die je ten tijde van de installatie kan missen, ben je veel sneller klaar en heb je ook minder kans op fouten.

Heb je je USB boot ook 100% getest? Weet je zeker dat als je de HDD/SSD in een USB case bouwt, deze ook goed zal booten, ook nog als deze daarna intern via SATA wordt aangesloten? Ik heb een "externe" harde schijf en kan er prima mee opstarten als deze in z'n docking zit in m'n behuizing. Ik heb dan een directe interne schijf. Maar ik kan 'm er ook uit halen en via USB proberen te starten. Dit heb ik met m'n eerste laptop geprobeerd, SATA boot werkte prima, maar USB boot wilde toch echt niet, terwijl een USB stick dat wel deed. Grub wilde gewoonweg niet starten, mogelijk keek 't naar de verkeerde plek, een die niet bestond.

Er is in de loop der tijd veel verandert bij computers en opstartmogelijkheden, en mijn pogingen zijn ook weer 4-5 jaar geleden, maar ik houd dit altijd in m'n achterhoofd als ik iets met USB boot te maken krijg. Simpelweg dat er staat dat 't van USB kan booten, betekend nog niet dat je OS erop kan starten of de bootloader er mee overweg kan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:38
H!GHGuY schreef op zondag 17 maart 2013 @ 08:30:
Ubuntu kan filesystems mounten door gebruik te maken van UUID's. In dit geval een must zou ik zeggen.
Precies. Mount by uuid of label en je hoeft je nooit meer zorgen te maken om diskvolgorde.
Daarnaast zal je waarschijnlijk je bootloader moeten aanpassen om de kernel van de juiste schijf te halen en om in de kernel parameters de juiste schijf/partitie te vermelden. Beide kun je desnoods met een livecd oplossen.
Ook dat is sinds grub2 niet echt meer een probleem, het search command kan een root device zoeken adhv. uuid/label/filename. Mijn foolproof Windows boot entry ziet er bijvoorbeeld als volgt uit (op label kan ook, "System Reserved"):

code:
1
2
3
4
menuentry "Microsoft Windows 7" {
    search --file --set=root /bootmgr
    ntldr /bootmgr
}

Overigens heb ik op Arch een /etc/grub.d/10_linux - standaard grub2 helper script dat de grub menu entries uitspuugt op basis van uuid, zal op Ubuntu niet significant anders zijn - misschien werkt het al gewoon onafhankelijk hoe je de disk aansluit (mits je BIOS ervan boot, uiteraard) :)
Pagina: 1