Game Record/Stream PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-06 16:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals de titel al een beetje zegt moet de PC van kracht zijn om een aantal games te spelen. De spellen die ik erop wil spelen zijn niet de nieuwste maar eerder een aantal indie of free-to-play games. Verder speel ik recent nog wel eens Skyrim, Minecraft en Simcity 2013. Misschien wel eens een spel die aardig wat vraagt van je videokaart maar tot nu toe nog niet van plan.

Deze spellen wil ik opnemen met Fraps of met DXTory. Ben nog niet zeker welke programma. Die filmpjes aim ik op 30fps en 720p kwaliteit. Ik ga niet met 1080p aan de gang of hogere fps wegens bestandsgrote. Waarschijnlijk zullen dit opnames zijn van 1 uur of misschien 2 uur. Na de opnames ga ik het gelijk comprimeren voor het online zetten voor meer schijfruimte. Daarnaast ben ik ook van plan een livestream te laten draaien maar dat zal niet zo'n groot probleem zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
700 euro. Ik ga dit voornamelijk betalen met verkoop van mijn oude laptop en de Xbox 360 en daarbij leg ik zelf dan nog wat eventueel bij. In de toekomst zal ik dit best willen uitbreiden als ik het geld heb maar nu niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis en toetsenbord. Verder ga ik monitor regelen via-via dus het gaat hier puur alleen om de kast en de binnenkant daarvan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het systeem zelf. Ik hoef geen apparatuur erbij zoals monitor of muis. Daarnaast heb ik ook geen optische drive nodig want alles wat ik plan om te spelen is een digitale download via Origin of Steam.
Verder heb ik een aardige hardeschijf nodig gezien de bestanden van Fraps aardig groot zijn.

Nu heb ik zelf via de maart BBG ook al een PC samengesteld alleen heb ik totaal geen verstand van hardware en vandaar alsnog dit topic. Ook heb ik nog mijn twijfels gezien ik niet zeker weet of dit wel een goede setup is voor het opnemen/streamen van gameplay.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 279,-€ 279,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,-€ 77,-
1Cooler Master K280€ 34,80€ 34,80
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 40,95
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,95

Het komt dus vooral neer op de volgende vraag..
Enige suggesties/aanpassingen dat dit systeem verbeterd voor onder de 700 euro? (Mag er iets overheen met 10 euro ofzo.. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Kast is een beetje budget voor degelijkheid misschien een pricewatch: Corsair Carbide 200R kopen of zoiets. Maar deze kast is op zich ook niet slecht. Verder een beste pc.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
Dat de kast budget is maakt me niet zo erg uit zolang het maar past. In de toekomst als ik meer geld heb klaarliggen kan ik dan altijd de kast zelf ook upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
De kast is voor zijn prijs wel erg goed lees ik in diverse reviews. Dit lijkt mij dus nogmaals een hele goede set-up. Natuurlijk wel een beetje jammer dat er geen SSD bij past i.v.m het budget maar dat kan misschien later nog. Sowieso is een SSD niet noodzakelijk voor jou doeleinden met deze pc.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Als record software raad ik je trouwens dxtory aan, aangezien je performance loss veel kleiner is dan bij Fraps.

Als HDD raad ik je geen 2TB versie aan van Seagate, aangezien de 2TB versies soms maar 2 platters hebben ipv. 3 (hier kan je niks aan doen, ligt aan je geluk welke je krijgt).

Als je bijvoorbeeld 1TB neemt kan je er ook nog wat extra geld bijleggen (of je videokaart downgraden naar een 7870 XT) om een SSD te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor CPU een i5 35xx gebruiken, je kunt dan gebruik maken van Quick Sync, wat met het renderen alleen maar voordelen biedt en CUDA e.d. is dan niet per se meer nodig. Als je ook wil overclocken de K-variant, anders gewoon lekker de K-variant nemen. Kost wat meer dan je huidige CPU, maar je gaat er zoveel profijt van hebben!

Quick Sync review
Nog een Quick Sync review

Het scheelt toch al gauw een 50% in tijd qua renderen dankzij Quick Sync...

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 17-03-2013 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
KetchupFTW schreef op zondag 17 maart 2013 @ 00:01:
Als record software raad ik je trouwens dxtory aan, aangezien je performance loss veel kleiner is dan bij Fraps.

Als HDD raad ik je geen 2TB versie aan van Seagate, aangezien de 2TB versies soms maar 2 platters hebben ipv. 3 (hier kan je niks aan doen, ligt aan je geluk welke je krijgt).

Als je bijvoorbeeld 1TB neemt kan je er ook nog wat extra geld bijleggen (of je videokaart downgraden naar een 7870 XT) om een SSD te nemen.
Is een hardeschijf van 1TB wel voldoende genoeg met de opnames? Want zover ik weet gebruikt dxtory evenveel ruimte als Fraps, en soms neem ik wel op voor 1 uur lang of misschien zelfs iets meer en dat moet dan wel passen op de hardeschijf. Zou eigenlijk helemaal mooi zijn om een programma te hebben die het opgenomen materiaal direct kleiner maakt.

Verder ben ik totaal niet van plan om op dit moment een SSD te kopen, ik zet dat extra geld dan liever in voor beter processor zoals KetchupFTW voorstelde.
CptChaos schreef op zondag 17 maart 2013 @ 00:07:
Voor CPU een i5 35xx gebruiken, je kunt dan gebruik maken van Quick Sync, wat met het renderen alleen maar voordelen biedt en CUDA e.d. is dan niet per se meer nodig. Als je ook wil overclocken de K-variant, anders gewoon lekker de K-variant nemen. Kost wat meer dan je huidige CPU, maar je gaat er zoveel profijt van hebben!

Quick Sync review
Nog een Quick Sync review

Het scheelt toch al gauw een 50% in tijd qua renderen dankzij Quick Sync...
Dat scheelt inderdaad veel en is zeker iets waaraan ik ga denken. Nadeel is wel dat ik van plan was om Adobe Premiere te gaan gebruiken wat geen Quick Sync compatibiliteit heeft maar kan altijd nog andere programma's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niekess schreef op zondag 17 maart 2013 @ 01:20:
Dat scheelt inderdaad veel en is zeker iets waaraan ik ga denken. Nadeel is wel dat ik van plan was om Adobe Premiere te gaan gebruiken wat geen Quick Sync compatibiliteit heeft maar kan altijd nog andere programma's gebruiken.
Plug-in (van Intel) waarmee het zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KetchupFTW
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-12-2022
Niekess schreef op zondag 17 maart 2013 @ 01:20:
[...]

Is een hardeschijf van 1TB wel voldoende genoeg met de opnames? Want zover ik weet gebruikt dxtory evenveel ruimte als Fraps, en soms neem ik wel op voor 1 uur lang of misschien zelfs iets meer en dat moet dan wel passen op de hardeschijf. Zou eigenlijk helemaal mooi zijn om een programma te hebben die het opgenomen materiaal direct kleiner maakt.

Verder ben ik totaal niet van plan om op dit moment een SSD te kopen, ik zet dat extra geld dan liever in voor beter processor zoals KetchupFTW voorstelde.

[...]

Ligt eraan hoelang je jouw filmpjes wil bewaren. De 1TB en 3TB versies zijn goed, met de 2TB loop je een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
KetchupFTW schreef op zondag 17 maart 2013 @ 01:53:
[...]

Ligt eraan hoelang je jouw filmpjes wil bewaren. De 1TB en 3TB versies zijn goed, met de 2TB loop je een risico.
Na het opnemen ga ik het zowieso direct converteren naar een kleinere bestand doormiddel van een programma, er zijn vele guides op internet hoe dat moet terwijl je de kwaliteit bewaart zoals hier. Dat is het enige wat ik bewaar dan en verwerk ik nog tot stukjes van 10 minuten ongeveer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kwaliteit bewaren met omzetten (van een bestaand filmpje) kan niet. Wel kan je het vergelijkbaar houden / optimaliseren voor beste of betere verhoudingen. ;) En anders is er nog een medium als bijvoorbeeld YouTube als je ruimte tekort komt.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 17-03-2013 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
CptChaos schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:12:
Kwaliteit bewaren met omzetten (van een bestaand filmpje) kan niet. Wel kan je het vergelijkbaar houden / optimaliseren voor beste of betere verhoudingen. ;) En anders is er nog een medium als bijvoorbeeld YouTube als je ruimte tekort komt.
Waarschijnlijk word het dus voornamelijk geoptimaliseerd volgens die guide. Hoewel de conversie van AVI naar MP3 ook scheelt denk ik. Net zoals met JPG naar PNG. :)

Maar zodra ik dus klaar ben met opnemen volg ik die guide of ik splits gelijk alle stukjes op in parts met intro en alles die ik upload naar Youtube. Zodra het op Youtube staat ga het ook van mijn hardeschijf af uiteraard.

Nu kom ik dus op de volgende setup..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 182,-€ 182,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 279,-€ 279,-
1Western Digital Blue WD10EALX, 1TB€ 61,70€ 61,70
1Cooler Master K280€ 34,80€ 34,80
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 40,95€ 40,95
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,75

Moet hierbij eigenlijk nog een koeler komen?

[ Voor 63% gewijzigd door Niekess op 17-03-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CPU's worden meestal met een koeler geleverd, de stock koeler werkt goed, zeker als je niet gaat overclocken. :) Daarnaast zou ik echt een i5 35xx in de PC steken en icm deze plugin kun je Quick Sync gewoon werkend krijgen onder Adobe Premiere (Pro). Het prijsverschil rechtvaardigd de boost die je met het renderen krijgt wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
Ok goed, ben ook echt niet van plan om te gaan overclocken. :) En heb het gehoord over de Quick Sync vandaar ook de 3350P veranderd naar 3570 gezien die render boost zeker wel 12 euro extra waard is.

Denk dan dat de PC zo nu wel goed is en binnenkort kan bestellen. :)
In de toekomst zal ik het waarschijnlijk nog wat uitbreiden met 2de hardeschijf of misschien wel een SSD maar dat duurt nog wel even.

Bedankt allen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk me net... Het kán zijn dat je moederbord géén Quick Sync heeft, ik ga even kijken welke moederbord (voor niet al te duur) wél Quick Sync heeft.

EDIT:
pricewatch: Asrock H67M-GE/HT is het goedkoopste (mATX) bordje mét Quick Sync (volgens specs ASRock), alleen wederom een tientje duurder, maar op het totaal bedrag zijn die twee tientjes (in totaal) denk ik verwaarloosbaar.
Hij gaat in ieder geval mijn "Wanna have" lijst in voor mogelijke upgrade. :)

[ Voor 118% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2013 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekess
CptChaos schreef op zondag 17 maart 2013 @ 22:40:
Bedenk me net... Het kán zijn dat je moederbord géén Quick Sync heeft, ik ga even kijken welke moederbord (voor niet al te duur) wél Quick Sync heeft.

EDIT:
pricewatch: Asrock H67M-GE/HT is het goedkoopste (mATX) bordje mét Quick Sync (volgens specs ASRock), alleen wederom een tientje duurder, maar op het totaal bedrag zijn die twee tientjes (in totaal) denk ik verwaarloosbaar.
Hij gaat in ieder geval mijn "Wanna have" lijst in voor mogelijke upgrade. :)
Ow daar had ik even niet opgelet. Heb nu gelijk even gekeken bij de moederbord die ik nu in het lijstje heb staan en die geeft trouwens wel een support voor Quick Sync waaronder zelfs 2.0. De H67M-GE/HT die jij noemde geeft puur alleen Quick Sync aan dus denk dat ze 1.0 daarmee bedoelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah, dan gewoon voor het moederbord gaan vanuit jouw lijstje, die bovendien goedkoper is. :)
Maar idd, die ik gaf is idd een Sandy Bridge, gezien de onboard Intel HD2000/3000 op het moederbord zelf.
Gek dat ik het zelf niet zag staan bij de specificaties van het door jou gekozen moederbord.

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 18-03-2013 11:08 ]

Pagina: 1