Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[forum] Bezochte/geopende topics vallen onvoldoende op

Pagina: 1
Acties:

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-11 09:54

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Lieve Devvers,

Er is een duidelijk kleurverschil tussen topics die je nog niet geopend hebt, en topics die je al wel geopend hebt in je browser.

Ik probeer de lijst topics in een forumcategorie altijd te scannen (snel overkijken zonder bewust te lezen), om zo een interessant topic te vinden. Door de kleur vallen reeds geopende topics echter veel minder op en scan je hier dus snel overheen. Dit terwijl deze topics vaak wél interessant zijn – je hebt ze immers al eens bewust geopend. Helaas mis je deze topics dus vaak en moet je alsnog bewust elke regel gaan lezen.

Daarom zou ik voorstellen dat er gezocht wordt naar een betere kleur voor geopende topics, zodat deze net zoveel (of juist meer) opvallen als (dan) niet-geopende topics.

Dank!

Ik lees GoT voornamelijk op een Thunderbolt Display en soms op een MacBook Pro. Deze schermen staan bekend als goede schermen op het gebied van kleurweergave. Hieraan ligt het dus niet, zou ik zeggen.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Verwijderd

Ik heb hier geen last van moet ik zeggen. De ene is blauwachtig, waar de reeds geopende duidelijk aan de paarse kant zijn.

Edit: Ik kan inderdaad gedeeltelijk zien wat je bedoeld, alleen als ik mijn contrast op <20 of zelfs wat lager zet.
Ik denk dat het misschien aan de calibratie vanuit jouw kant ligt?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2013 22:11 ]

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Bedoel je dat je verschil tussen de twee kleuren ziet?

Dat zie ik ook zeker, en dat was ook niet het probleem. Het probleem is dat de paarse (geopende) topics minder opvallen, en je deze dus gemakkelijk overslaat als je de lijst topics snel scant.

Als ik je verkeerd begrijp: excuses, maar het was me niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelde ;)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vooraf: ik ben geen developer van Tweakers maar alleen een forumcrewlid. Die verwarring wordt hier vaker gemaakt dus doe ik de disclaimer vanaf nu maar op de eerste regel van mijn post. ;)

Laten we even voor waar aannemen dat de visited-linkkleur minder duidelijk is dan de "normale" linkkleur (want daar valt ook nog over te twisten): als je weet dat een minder zichtbare regel een topic bevat dat je al eens gelezen hebt dan vestig je daar toch juist wat meer aandacht op?

Persoonlijk herken ik dit probleem in elk geval niet. Ik weet dat er op elke regel een topic staat en ik scan daar in mijn hoofd niet overheen omdat de kleur toevallig wat lichter is. Maar als dat voor jou anders werkt kun je natuurlijk altijd wat custom CSS instellen om de kleuren om te wisselen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door NMe op 16-03-2013 23:08 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Je hebt gelijk dat je inderdaad bewust kunt letten op de bezochte linkkleur, maar het makkelijkste is natuurlijk als de kleuren zo gekozen zijn dat je er onbewust al meer op let. Omdat een brandweerauto rood is zie je 'm direct (en hoef je niet bewust te zoeken naar een niet-opvallende kleur als je een sirene hoort) ;)

Om het heel rationeel te maken kunnen we het contrast van de twee linkkleuren t.o.v. de achtergrondkleur berekenen. Hiervoor gebruik ik een tool die het contrast een score geeft op basis van W3C-aanbevelingen.

De achtergrond van de cellen is een gradient van rgb(241, 242, 242) naar rgb(237, 238, 238). Gemiddeld (in het midden) is dit rgb(239, 240, 240).

De kleur van een niet-geopende link is rgb(2, 67, 104). De contrastscore hiervan is 9,2 (AAA).
De kleur van een geopende link is rgb(105, 74, 115). De contrastscore hiervan is 6,5 (AA).

Het contrast van de geopende links is dus duidelijk lager dan dat van niet-geopende links. Dit kan een verklaring zijn voor het effect niet-geopende links opvallender zijn dan geopende link. (Dit hoeft natuurlijk niet de daadwerkelijke oorzaak te zijn of voor iedereen te gelden.)

Verder zal het ook een rol spelen dat de twee kleuren behoorlijk op elkaar lijken (onderlinge contrastscore van 1,4). Stel dat je een (lichte) kleur kiest die minder contrast heeft met de achtergrond, maar juist wel contrasteert met de kleur van de andere linkjes, dan valt dat waarschijnlijk ook al meer op.

Maar voor nu is een regel custom CSS inderdaad een goede oplossing (had ik nog niet eens aan gedacht).

Ik ben benieuwd of er nog anderen zijn dit dit ook ervaren, of dat ik zelf wellicht een vreemde afwijking heb :+