Custom router icm modem/router Telenet

Pagina: 1
Acties:

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedenavond iedereen,

Ik zit met het volgende probleempje.
Bij mijn vader heb ik een custom router draaien, die uiteraard rechtstreeks ingeplugd is op de modem. En vervolgens met een switch gecontracteerd is en daar staat alle netwerkapparatuur verder op aangesloten.

Maar goed, dat is de ene kant van het verhaal.. Maar aangezien ik volgend jaar bij mijn moeder ga wonen ivm met de studies wil ik uiteraard heel m'n 'netwerkinfrastructuurtje' mee verhuizen.. Maar daar knaagt nu juist het schoentje..
Bij mijn moeder hebben we Fibernet, maar dankzij de goede politiek van Telenet om de onwetende leken te helpen hebben ze uiteraard een router/modem combo komen installeren (geloof mij, als ik dit op voorhand wist had ik heus gezeverd voor een modem only hoor).
De modem is een motorola surfboard modem/router met voIP (weet nu niet juist welk type) en Telenet heeft heel wat geblokkeerd dus veel aanpassen lukt eigenlijk niet. Waaronder ook gewoon in je browser het ip adres van je router intypen om zo te kunnen aanpassen.. Moet allemaal via 'mijn telenet' verlopen.
Het ip van de modem/router is overigens 192.168.0.1

Maar goed, was dus vandaag een beetje aan het rondknoeien met m'n routertje en hem helemaal opnieuw instellen en m'n onboard lan zoals altijd op wan gezet, en m'n netwerk kaartje op lan.
Nu krijgt hij automatisch deze ip's toegewezen:
Wan: 192.168.0.163 (DHCP)
Lan: 192.168.1.1

Uiteraard, hier geraak ik gewoon niet op via de browser, kan er enkel opgeraken wanneer ik m'n kabel uit de router/modem insteek in de lan poort van de router.. Wat me ergens logisch is, want hij zal het enkel zien als een accespoint/switch.
Dus kan enkel ip'tjes instellen tussen 192.168.0.2-255
Maar goed, dat is uiteraard niet de bedoeling van zo'n custom router he 8)7 .

Dus, iemand enig idee hoe ik dit kan omzeilen? Of is er echt geen mogelijkheid voor.. Anders zal het gewoon een gewone modem aanschaffen denk ik hé? |:(

Alvast bedankt,

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je zou gewoon je "custom router" moeten kunnen bereiken als een PC een adres als 192.168.1.10 krijgt bijvoorbeeld.

"Dubbele NAT" is dus iets wat kan. Waarom het nu stuk gaat bij jou weet ik niet, maar het zou moeten kúnnen werken. Met de kabel in de LAN port op je "customer router" is inderdaad beter (scheelt je dubbele NAT settings toepassen indien nodig) en werkt dus zelfs beter.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Tommienator
Goed, ik zal nat disablen op m'n router..
En dan wil je zeggen voor een routing only firewall op te zetten zeker?

Edit: Juist geprobeerd om het ip te veranderen naar 192.168.1.10 maar tevergeefs, kan enkel een ip instellen met 192.168.0 en dan de rest.. Anders is ie niet benaderbaar.

[ Voor 201% gewijzigd door Tommienator op 17-03-2013 10:03 ]

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Wel het goeie subnet gebruikt? Ik geloof dat die ook verandert als je van 168.1 naar 168.0 gaat.

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
BlackWhizz schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:41:
Wel het goeie subnet gebruikt? Ik geloof dat die ook verandert als je van 168.1 naar 168.0 gaat.
In beide gevallen wordt de 3de octet (dus .0 of .1) gebruikt als aanduiding van je netwerk portie, dus subnet blijft gewoon /24.

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

• Tommienator
Ondertussen probleem al verholpen.. Telenet is zojuist een modem only komen installeren.. Dus, met niets meer problemen :).

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Goede service! Moesten ze bij KPN ook eens doen door die Experia Boxes weg te halen.

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-12 14:26
Tommienator schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:22:
Ondertussen probleem al verholpen.. Telenet is zojuist een modem only komen installeren.. Dus, met niets meer problemen :).
Ik heb daar enkele vragen over (ook Telenet FibernetXL klant):
  • Heb je daar extra voor moeten betalen of was dit gratis?
  • Verlies je snelheid (is het nog steeds een Docsis 3.0 modem voor Fibernet)?
  • Heb je nu nog een Telenet-Homespot op de modem of is dit dan enkel mogelijk met de Modem+Wifi optie?

• Tommienator
Toon-VA schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:48:
[...]

Ik heb daar enkele vragen over (ook Telenet FibernetXL klant):
  • Heb je daar extra voor moeten betalen of was dit gratis?
  • Verlies je snelheid (is het nog steeds een Docsis 3.0 modem voor Fibernet)?
  • Heb je nu nog een Telenet-Homespot op de modem of is dit dan enkel mogelijk met de Modem+Wifi optie?
Om even op je vragen te antwoorden.. Neen, ik heb hier niet voor moeten bijbetalen.. Maar dit was om 2 redenen, ten eerste ik heb binnen 7 dagen een swap aangevraagd, maar het moest zogezegd door een telenet technieker gebeuren.. Dus wilden ze 85 euro voor de technieker aanrekenen alsook 50 euro voor de modem. Doordat het al binnen de 14 dagen was, kon ik al discussiëren over de kosten van de technieker.. Dus die al gekregen, en verder een beetje gedreigd met de advocaat van de zaak alsook testaankoop ivm met de kosten van de router.. En moet zeggen, ze waren er vrij gevoelig aan.

Snelheid, neen! Het is hetzelfde als ik ervoor had, alleen zonder de router ingebouwd.. Dus maw, nog altijd een gigabite modem :).

En neen, ik heb geen telenet homespot meer (gelukkig :p, al schakelde ik deze gedurende die 7 dagen toch uit :).)

Maar gratis en telenet staat niet vaak in 1 zelfde zin.. Maar als je een beetje je stoute schoenen aantrekt en goed kan discussiëren dan kan je nog wel één en ander klaarspelen hoor :)!

[ Voor 6% gewijzigd door Tommienator op 18-03-2013 21:32 ]

Pagina: 1