1 huis gescheiden internet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSXnoob
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-07 15:33
Beste mensen, maybe een stomme vraag maar google kon hem niet echt antwoorden..

Ik woon bij me ouders, we delen de zelfde internet. Me pa op z'n laptop en ik op de game-pc, alleen hij download veel films en dat gaat ten kosten van mijn online gamen. Is het mogelijk om ons internet te scheiden in een huis ? of dat ik voor hem ander internet abonnement kan afsluiten en dat allemaal in een huis?

Hij doet alles draadloos en ik met internet via de draad normaal. Weet iemand hier wat meer van, zodat we beide mee kunnen leven ipv op elkaar te wachten steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:43

SeatRider

Hips don't lie

Tip, zoek eens op QoS, en vind een router die dat ondersteunt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-07 20:44

Bolletje

Moderator Harde Waren
En je hebt niets gevonden toen je zocht op dit soort cases?

Quality of Service (QoS) is de term die je nodig hebt in je zoektocht. Het geven van het typenummer van je router doet ook wonderen. Dan kan er gekeken worden (= kan jij kijken) of je router het ondersteunt.

Edit
Ugh, SeatRider :z

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 16-03-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Laat 'm z'n downloadprogramma zo instellen dat er genoeg bandbreedte overblijft voor jouw games?

Met name met torrents dus ook even letten op max. connecties en upload en dergelijke.

Is in elk geval een stuk goedkoper dan een tweede verbinding, of een nieuwe router die mogelijkheden biedt om bandbreedte beperkingen in te stellen en dergelijke.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:31
Tuzla schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:31:
Beste mensen, maybe een stomme vraag maar google kon hem niet echt antwoorden..

Ik woon bij me ouders, we delen de zelfde internet. Me pa op z'n laptop en ik op de game-pc, alleen hij download veel films en dat gaat ten kosten van mijn online gamen. Is het mogelijk om ons internet te scheiden in een huis ? of dat ik voor hem ander internet abonnement kan afsluiten en dat allemaal in een huis?

Hij doet alles draadloos en ik met internet via de draad normaal. Weet iemand hier wat meer van, zodat we beide mee kunnen leven ipv op elkaar te wachten steeds.
Ja dat kan, je geeft allen een beetje weinig informatie. Je zou er en tweede verbinding bij aan kunnen vragen (indien je een tweede aderpaar hebt). Of een internet abbo afsluiten bij een kabelaar.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
Twee abonnementen/verbindingen nemen?

Meestal kun je kabel internet & ADSL/VDSL internet wel in elke woning krijgen. Heb je mogelijkheid tot glasvezel heb je er ook twee mogelijkheden en vaak zelfs 3.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

En vaak heb je 2 aderparen van kpn, dus kan je ook 2 verschillende adsl abonnementen nemen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:12
idd meeste huizen hebben gewoon 2 ader paren. Moet je even bij je ISRA kijken meestal in je meterkast. Meestal zitten daar 2 ader paren op. Waarschijnlijk is adrepaar 1 nu gebruikt voor je huidige abbo. Dan een aanvraag doen voor op aderpaar 2. Zeer goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ga weg met QoS, heb je geen reet aan. Dat is leuk met stream-based toepassingen, maar dingen waarbij low-latency belangrijk is en een bandbreedte manager die realtime werkt niet eens snel genoeg is kan je toch echt beter naar tc kijken. Dat kan je op elke Linux-based router distro gebruiken om op basis van IP, Subnet, MAC-adres of interface harde waardes neer te zetten.

Het enige wat je nodig hebt is een router waar je normale software op kan draaien, zoals DD-WRT Std of OpenWRT.

De software kost niks, en als je de harwdare al hebt is het dus een gratis oplossing. Als je nog geen goede hardware hebt kost dat je ook hooguit 25 euro voor een bruikbaar apparaat.

Google is je vriend. De DD-WRT Wiki ook: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Tc_command

Er is zelfs genoeg te vinden voor het geval je niet wil leren hoe het werkt, maar gewoon dat het werkt:

http://lartc.org/howto/lartc.ratelimit.single.html

Je voert bijv dit uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
tc qdisc del dev br0 root

#Line speed
tc qdisc add dev br0 root handle 1: cbq avpkt 1000 bandwidth 6mbit

# Max speed
tc class add dev br0 parent 1: classid 1:1 cbq rate 2300kbit allot 1500 prio 5 bounded isolated

# ips up and down / to and from
tc filter add dev br0 parent 1: protocol ip prio 16 u32 match ip dst 192.168.1.123 flowid 1:1
tc filter add dev br0 parent 1: protocol ip prio 16 u32 match ip src 192.168.1.123 flowid 1:1

En dan krijgt 192.168.1.123 van een verbinding van 6mbit nog maar 2.3mbit en niet meer. In beide richtingen. Je kan dus ook je upload beperken (erg belangrijk), en er zo voor zorgen dat iemand ook niet de hele upload vol maakt.

[ Voor 54% gewijzigd door johnkeates op 16-03-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 15:37
Jan-man schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:49:
idd meeste huizen hebben gewoon 2 ader paren. Moet je even bij je ISRA kijken meestal in je meterkast. Meestal zitten daar 2 ader paren op. Waarschijnlijk is adrepaar 1 nu gebruikt voor je huidige abbo. Dan een aanvraag doen voor op aderpaar 2. Zeer goed mogelijk.
Twee sets draden in huis betekent niet altijd dat er volledig twee lijnen aangelegd zijn tot aan de andere kant. Meeste woningen zijn 1x4 draads aangelegd maar vaak is er maar 1 lijn aangesloten in de straat/wijk.

Met QoS kan je wel een en ander regelen, echter belangrijkste probleem is dat je upstream alles kan regelen (uitgaand, naar het internet) maar niet downstream. Dat kan alleen met kunstgrepen wat bijgestuurd worden in je router. De downstream (inkomend, van het internet) wordt aan de andere kant geregeld van je verbinding en daar heb je geen invloed op. Daar is alles gelijk met elkaar en geen onderscheid tussen jouw gebruik en dat van andere gebruikers op je aansluiting. Daar is internet = internet gewoon.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:12
bjck schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 22:09:
[...]

Twee sets draden in huis betekent niet altijd dat er volledig twee lijnen aangelegd zijn tot aan de andere kant. Meeste woningen zijn 1x4 draads aangelegd maar vaak is er maar 1 lijn aangesloten in de straat/wijk.
Meestal is het gewoon mogelijk deze in te lassen in de kabel en hoofd verdeler. Maar daar kom je maar op 1 manier achter en dat is bellen met je internet levrancier.

Kpn maakt op deze manier daar nu slim gebruik van om dmv pairbonding de twee lijnen te gebruiken en zo tot 80Mb te kunnen leveren.
Pagina: 1