• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 12:11
Goedemiddag allemaal,

Mijn pa heeft een mooie collectie lenzen opgebouwd voor zijn Nikon FM2 en nu wilde ik één van die lenzen een tijdje lenen om op een Nikon D90 te zetten. Een heeft hij 'dubbel' omdat zijn origineel niet tot oneindig focust dus het leek me een goed idee daar eens mee te spelen, want die kan hij missen.

Echter, na wat spelen vraag ik me af of dit niet gewoon te fixen is. Het achterste element staat namelijk bizar ver naar voren dat de lens min of meer 'open' is, absoluut niet afgedicht, zie de foto.

Tokina 80-200 f4.5

Kan dit het probleem zijn? Kan ik hier wat aan doen? Ik ben vrij handig met knutselen maar heb nog nooit een lens open gehad (en ik kan nergens tekeningen vinden), is dit een goed idee? Hij focust nu tot een meter of 8 als hij op oneindig staat.

Tweede, minder belangrijke vraag, als ik inderdaad de focus afstand kan aanpassen, zou ik hem dan op termijn ook zo om kunnen bouwen om hem (via een adapterring zonder correctielensje) op bijvoorbeeld een Canon of Sony Alpha te kunnen zetten? Het enige probleem daarmee is dacht ik alleen de focus tot oneindig, wat ook precies hier het probleem is?

In ieder geval, alvast hartelijk dank! :)

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02:12

the mod man

iets van beeldmaker

Wat voor lens is het? Lijkt me wel handig om te weten.

I can't wait to shoot!

• ktf
Oh, shit, ben ik helemaal vergeten xD

RMC Tokina 80-200mm f4.5. Het is een AI-s lens, dus zonder autofocus, zonder elektronica, enkel automatic indexing (waardoor het diafragma pas sluit bij het afdrukken)

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Op zich is dat niet helemaal abnormaal. Er zijn wel meerdere (meestal zoom)lenzen waarbij een dergelijke constructie voorkomt. Sommige highend telelenzen zijn te calibreren. Ik betwijfel of dat bij jouw lens het geval is. Doe eens een google naar 'calibrate lensnaam'.

Nikon F-lenzen passen prima met een adapter op een Canon of een Sony. (wel met stop downmetering) Kwestie van een goedkoop adaptertje scoren van ebay. Voor canon kan je best iets meer geld uitgeven en een adapter nemen met een chip, dan zie je in je viewfinder wanneer je goed hebt gefocust in een van de af-punten. Hoe dat bij sony zit, weet ik niet.

• ktf
Teun_2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 18:09:
Doe eens een google naar 'calibrate lensnaam'.
Voor deze lens is sowieso geen informatie te vinden (althans, mijn zoekresultaten lopen op niets uit) dus daarom zocht ik meer een algemeen antwoord. Met het voordeel dat er geen elektronica in deze lens zit (wat het geheel wat eenvoudiger zou moeten maken), is het verstandig dit te proberen of is het dan nog te moeilijk/onberekenbaar?
Nikon F-lenzen passen prima met een adapter op een Canon of een Sony.
Voor Sony heb ik alleen adapters met een dioptriecorrectielens gezien helaas. Daarom dacht ik, neem zo'n adapter, haal de lens eruit en pas deze lens iets aan zodat die correctie niet nodig is.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Het valt te proberen, maar ik schat je slaagkansen laag in. Zie wel dat je goede schroevendraaiers hebt. Een goedkoop horlogemakerssetje van een paar euro's werkt vaak niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 17-03-2013 11:57 ]

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Vaak is dit wel te repareren. Het is helemaal afhankelijk van de constructie van de lens, maar vaak kun je of het gedeelte dat de focusring bedient verstellen, of kun je een element in de lens verdraaien, zodat je de focus af kunt stellen. Hoe het exact bbij deze lens zit weet ik niet. Maar als je een lens openmaakt is het vaak al snel duidelijk. Een paar voorbeeldjes:

Hier zit de focusring m.b.v. tape vast aan het focusmechanisme. Door de tape los te halen kun je de 2 t.o.v. elkaar verstellen.
Hier kun je een elementen groep verdraaien en daarmee de focus afstellen:

Je zult zelf moeten uitzoeken hoe het intern met jou lens werkt, maar het is vrijwel zeker op te lossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Killer op 17-03-2013 12:45 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• ktf
Teun_2 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 11:56:
Zie wel dat je goede schroevendraaiers hebt
Inderdaad, ik heb nu al een (passende) schroevendraaier kapot gedraaid. De schroeven zitten allemaal zo vreselijk vastgevreten dat ik het toch maar niet aandurf, veel te riskant dat ik iets dol of kapot draai.

Toch bedankt :P
Pagina: 1