Mappen voor specifieke gebruikersgroepen toegangelijk maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik ben recent op windows8 over gestapt. Nu wil ik een map op de C-schijf afschermen zodat alleen gebuiker A en B er bij kunnen maar de gebruikers C, D en de gasten niet.

Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan door een specifieke gebrukersgroep X aan te maken waar ik de gebruikers A en B had toegevoed. Deze gebruikersgroep heb ik vervolgens toegang tot de map gegeven en de andere gebruikers niet. Dit kan met het rechtenbeheer en NTFS machtigingen, ik kan alleen nergens meer vinden hoe ik dit zou moeten doen. Weet iemand dat?

Ik heb al gegoogled op de group policy editor maar krijg deze in windows8 niet opgestart.

Al vast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:20

Fiber

Beaches are for storming.

Welke versie van Windows 8 heb je?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:59
Windows 8, de standaard versie, heeft geen Group Policy Editor. Daar moet je een Pro of Enterprise versie voor hebben.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023
Heren bedankt, ik heb de Windows8 versie en niet de pro. Daar zal het wel aan liggen. Zal gaan kijken wat het kost om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-10 16:49
Crahsystor schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 16:53:
Windows 8, de standaard versie, heeft geen Group Policy Editor. Daar moet je een Pro of Enterprise versie voor hebben.
Sterker nog : group policy heb je alleen binnen een AD omgeving. Op een lokale machine heb je alleen de local machine en local user policies.
Dit heeft echter niets te maken met het afschermen van mappen op basis van groep.

Om op basis van groep deze dingen te doen zal je eerst een groep aan moeten maken (lusrmgr.msc openen) en vervolgens kan je dan machtigingen voor deze groep toekennen op bepaalde files en folders. Hoe je deze rechten in moet stellen verschilt met wat jij wilt bereiken (hier zijn echter duizenden documenten over te vinden op internet).
Local users and groups schijnt overigens alleen beschikbaar te zijn in de Pro en Enterprise edities van Win8 (ik kan dit echter niet zelf controleren omdat ik alleen maar Pro en Enterprise versies kan downloaden met het Volume License account van mijn werkgever)