Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Combinatieprobleem videokaart / moederbord

Pagina: 1
Acties:

• patrickvdweide
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-10 12:33
Hoi allemaal,

Ik heb een nieuw systeem (hierna: het nieuwe systeem) samengesteld en geconfigureerd, en hiermee is een probleem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 287,90€ 287,90
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 117,90€ 117,90
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 202,40€ 202,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 109,90€ 109,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,10€ 92,10
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 38,90€ 38,90
1G.Skill Ares F3-1866C9Q-16GAB€ 103,50€ 103,50
2LG GH24NS90 Zwart€ 16,-€ 32,-
1be quiet! Straight Power E9 500W€ 79,30€ 79,30
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 118,45€ 118,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,35

Daarnaast heb ik nog een systeem staan (hierna: het oude systeem), met onder andere de volgende componenten. Ik heb dit systeem gebruikt om het probleem zo ver mogelijk uit te sluiten.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asrock X58 Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1OCZ Gold XTC DDR3 PC3-10666 Low-Voltage Triple Channel€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 51,90€ 51,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 51,90

Probleemomschrijving
Ik heb de videokaart van het nieuwe systeem erin gebouwd, maar ik krijg geen uitgaand signaal, zowel niet vanuit DVI als HDMI.
Ik krijg helemáál geen signaal, van het begin af aan niet: geen bios, geen blauw scherm, hélemáál niets. :'(

Bevindingen / uitsluitingen
In dit kopje tracht ik het probleem zo veel mogelijk uit te sluiten.
  • Ik heb de HD 7870 in het oude systeem gebouwd en hierin werkt deze wel.
  • Ik heb de HD 5770 in het nieuwe systeem gebouwd en hierin werkt deze wel.
    Kortom: als ik de videokaarten omwissel dan heb ik 2 werkende systemen.
  • Ik heb de nieuwe kaart in het nieuwe systeem gebouwd, maar de voeding van het oude systeem geprobeerd te gebruiken. Op die manier kon ik uitsluiten of het aan de voeding lag. Ook met de voeding van het oude systeem werkt de kaart niet. Aan de voeding van het nieuwe systeem kan het dus niet liggen.
  • Ik heb verschillende PCIE slots geprobeerd bij het nieuwe systeem, in geen van de slots krijg ik een werkend signaal.
  • Onboard video werkt wel. Hiermee heb ik Windows (x64, Ultimate) reeds stabiel draaien.
  • Wellicht ten overvloede, maar aan de bekabeling ligt het niet.
  • Oké, het is een rare actie: ik heb beide kaarten in het nieuwe systeem gezet en dan krijg ik enkel een knipperende underscore op een verder zwart beeld. Het is in ieder geval beeld! De kaarten zijn wellicht niet compatible in combinatie met elkaar. Maar het geeft op de 1 of andere manier wel aan dat het moederbord mijn nieuwe kaart dus wel ziet?
Foto
Hieronder de foto van de situatie zoals omschreven in de laatste punt van bovenstaande lijst.
Denk de bovenste videokaart (+voeding uit de andere pc) weg en je hebt het "probleemsysteem".
Denk de onderste videokaart weg en het systeem werkt.

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimage.org/ti1l6r0mv/2013_03_16_12_03_16.jpg

Probleemomschrijving #2
Ik heb het gevoel of beide componenten gewoon prima functioneren, maar niet in combinatie met elkaar. Daar ben ik dus naar op zoek gegaan in beide systemen. De HD 7870 is PCIe 3.0 en het moederbord ook. De processor ondersteunt ook PCIe 3.0.

In de handleiding zijn ook een aantal probleemoplossingsschema's te vinden. Bij "Check if there is display on your monitor" > "no" krijg ik als resultaat "The graphics card, expansion slot, or monitor might fail." Ja, daar was ik zelf ook wel op gekomen. Maar bovenstaande bevindingen / uitsluitingen maken het probleem juist gecompliceerd.

Mijn vraag
Een mogelijke oplossing is natuurlijk de videokaarten om te draaien. Maar nee, ik heb de nieuwe videokaart niet gekocht om in het oude systeem te zetten. Daarom: wat zou het probleem kunnen zijn?

Ik heb getracht mijn probleem en eigen moeite zo duidelijk mogelijk uiteen te zetten, wens je toch meer informatie dan geef ik dat natuurlijk graag!

Ten slotte wil ik iedereen bij voorbaat bijzonder danken voor hun inzet, tijd en moeite in de bijdrage aan de oplossing voor dit probleem.

Verwijderd

Vreemd probleem. Wat je nog kan proberen is om de mobo BIOS te upgraden of te kijken in de BIOS hoe de PCI-e config eruit ziet en alles een keer resetten?

• patrickvdweide
Zeker een vreemd probleem. Ik heb inmiddels de bios geupdate naar de nieuwste versie en daarmee is het probleem van de videokaart verholpen, echter een nieuw ontdekt probleem nog steeds bestaand: ik kom de bios niet in.

Het lijkt wel of het gewoon een mank bord is.

Verwijderd

Sluit je tobo is aan op een USB2 poort of test een paar andere poorten / tobo. Anders kan je misschien is gaan voor een clear Cmos optie (knopje)?

• patrickvdweide
Ja, heel veel gelezen op internet en ik ben niet de enige met dit probleem.
Inmiddels een oud PS2 tobo uit de kast getrokken en op USB2 poorten aangesloten. Echt niets werkt, ik kom gewoon de bios niet in. Ook cmos reset gedaan, werkt ook niet.
Een heel nieuw moederbord besteld van hetzelfde type, en ook daar kom ik de bios niet in.
Ik ga beiden terugsturen en een ander merk bord bestellen.

Verwijderd

Leg precies uit hoe je in de BIOS wil komen. Mogelijk gaat daarbij iets fout. Als je zeker weet dat je de USB2.0 poorten allemaal geprobeerd hebt kan het daar niet aan liggen maar niet elk mobo heeft dezelfde toetsen voor het openen van de BIOS en dient men de knop pas in te drukken als het logo in beeld komt anders kunnen er keyboard errors ontstaan.

• patrickvdweide
Ik heb 2 verschillende keyboards geprobeerd. PS/2 en USB (wired). Ik heb beide aanwezige USB2 poorten geprobeerd en een hoeveelheid USB3 poorten.
Vanaf het opstarten van de PC druk ik <del> herhaaldelijk in, ook op het moment dat het moederbord-startup scherm wordt getoond. E.e.a. zou ertoe moeten leiden dat de bios geladen wordt. Dit is niet het geval.
Daarnaast heb ik geprobeerd de bios te upgraden door het intoetsen van de <end> toets en een FAT en FAT32 geformatteerde USB stick achterin de pc. Na het intoetsen van de END-toets krijg ik opnieuw zwart beeld.

Het is niet dat het toetsenbord niet gepakt wordt. Als ik niets doe en geen schijven aansluit, reageert het moederbord wel op het toetsenbord bij de melding dat er geen bootable schijven aanwezig zijn.

Dit overigens geprobeerd bij allebei de moederborden. 1 van de moederborden heb ik wel kunnen upgraden via Windows. Maar ook na die bios upgrade kon ik de bios niet laden. En toen heb ik het tweede moederbord besteld, vanwaar ik opnieuw de bios niet kan laden.

edit: ik kan er niet echt meer om lachen. ASRock Z77 Extreme4 erin gezet en het draait allemaal werkelijk als een zonnetje. Ongelooflijk. Tjonge jonge!

De oplossing is simpel voor degene die ooit ditzelfde probleem heeft; heel snel je Gigabyte mobo omruilen voor wat fatsoenlijks. Einde topic wat mij betreft.

Last but not least thanks voor de input! _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door patrickvdweide op 20-03-2013 22:30 ]

Pagina: 1