[Synology] Compatibiliteit 2 WD HD's voor NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 20:00
Hallo,

De volgende NAS ben ik van plan te kopen: pricewatch: Synology Disk Station DS212J.Het is mij aanbevolen om exact dezelfde HD er bij te kopen wanneer ik 2 drives in 1 NAS wil gebruiken. Echter, dit model is echt rete duur geworden. Ik vroeg me daarom af, kan ik ook voldoen met 1 van deze drives: WD Drives zoals de WD20EARX (€81,-)?

Daarbij heb ik de wens om:
  • FULL HD 3D films te streamen vanaf de NAS, kan dat met dit model? Hier lees ik echt nergens duidelijke informatie over.
  • In de toekomst 4K films te streamen met de NAS. Kan dat met dit model, of is dat iets wat sowieso niet in de scope ligt van een NAS die vandaag de dag verkrijgbaar is?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het beste is dat beide hardeschijven tenminste dezelfde specificaties hebben, maar twee identieke hardeschijven wordt inderdaad over het algemeen aangeraden.

Daarnaast kan ik mij nauwelijks voorstellen dat je niets kunt vinden over het streamen van films met de NAS. Dit merk NAS devices is verweg het meest besproken hier op GoT, inmiddels zijn meerdere (hoofd/centrale) topic's met verschillende onderwerpen in combinatie met Synology NAS devices, gegarandeerd dat in deze topic's ook over het streamen van content wordt gesproken. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Hoi Dune,

Dank, voor je antwoord :-). Heb al veel gezocht, ook hier. Van wat ik wél kan vinden lijkt het dat de DS212J HD video moet kunnen streamen. Ik weet alleen / niets gelezen over:

- Hoeveel gelijktijdige streams
- Full HD Blu Ray 3D films (wordt vaak niet specifiek op in gegaan).
- 4K content

Betreft de HD, wanneer ik deze aanvul met de WD20EARX op welke specificaties moet ik dan letten? Vooral op schijf grootte?

Update: schijven zijn compatible heb ik begrepen van een medewerker van coolblue die hier erg veel van wist. Zeker dat ik het daar ook koop. Hij rade echter toch 2 van deze aan: http://www.hardeschijfsto...wd-red-wd20efrx-2-tb.html omdat die green schijven wel eens binnen 2 jaar versleten konden zijn omdat deze vanwege fabrikant instellingen steeds maar weer moesten gaan 'spinnen' ook al was dit niet nodig. 4K content kon hij niets over vertellen. FullHD3D was geen probleem.

De bottleneck zat volgens hen in de snelheid van de schijven. Ik heb gevonden op http://www.legionhardware...n_ds212j_and_ds212,8.html dat de ds212j rond de 44MB/s moet kunnen uploaden als het om ISO files gaat. Volgens mij is dit meer dan zat om 2 Blu Rays te kunnen streamen naar 2 verschillende computers omdat de maximale bitrate van een Blu Ray file (dus ook 3D neem ik aan) 54 Mbit/s is (bron: Wikipedia: Blu-ray Disc) wat ongeveer 6,7 MB/s is.In theorie moeten er dus (44/6,7) 6 Full HD 3D Blu Ray films tegelijk gestreamd kunnen worden met de ds212j.

4K gaat hem denk ik niet worden. Bron: http://web.forret.com/too...2&title=Digital+Cinema+4K. Dat komt uncompressed neer op zo'n 477,76 MB/s 8)7 .

Ik zoek verder, maar mocht iemand hier een expert opinion over hebben graag :-).

Mocht iemand ervaring hebben nog over slijtage met WD 'Green' schijven dan hoor ik het graag.

Gr

[ Voor 64% gewijzigd door Joppiesaus2 op 16-03-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Identieke schijven is zinvol als je een Raid-configuratie hebt. Als je beide schijven als 'basic' volumes installeert maakt het niet uit dat ze verschillend zijn. Voor een 2-bay NAS zou ik dat sowieso aanraden om je schijfcapaciteit maximaal te kunnen benutten.

Wel voor een goede backup zorgen, maar dat geldt ook los hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Dank JPS. Ik was wel van plan om ze in raid 0 te zetten. Jij denkt dat dit problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Raid 0: 1 disk kapot = alle data (dus van beide disks) weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ja ik weet het, maar aangezien (dit heb ik me door Coolblue laten vertellen) de doorvoersnelheid van de schijven de bottleneck zijn, is dat het me wel waard. Echt cruciale data zoals boekhouding etc. backup ik ook altijd op flashdrive en op mn hoofd-pc...

Mocht iemand kunnen beamen dat de 'green' WD schijven idd snel slijten icm een nas dan hoor ik dat nog graag en schakel ik over naar een duurdere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyduck
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 17:34
heb zelf ook in een synology een wd green schijf inzitten en volgens de smart info is de schijf 31045 uur al actief geweest en nog altijd geen problemen mee.

Of de green goed of slecht is voor nas weet ik verder ook niet maar je zou op de synology forum kunnen kijken of er veel klachten zijn over de green want ik denk dat die schijven nogal veel gebruikt zijn in die nasjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In een software matige RAID maken de Green varianten van de verschillende fabrikanten niet veel uit, wanneer je met hardware RAID gaat werken is het verstandig om RAID editie hardeschijven te gebruiken (dit zijn veelal enterprise class hardeschijven, met bijbehorende prijskaartje). Een goed alternatief is dan de RED-edition van Western Digital. Dit zijn hardeschijven speciaal voor NAS devices, waarmee rekening is gehouden dat er RAID (hardware) wordt gebruikt, maar niet helemaal het enterprise prijskaartje aangehangen hebben gekregen. Een bijkomende voordeel is (zover ik mij kan herinneren) is dat de RED-editie 5 jaar garantie heeft.

Maar... volgens mij is hier echt wal het een en ander over te vinden hier op GoT, met name in de Synology topiç's. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Joppiesaus2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 22:50:
Ja ik weet het, maar aangezien (dit heb ik me door Coolblue laten vertellen) de doorvoersnelheid van de schijven de bottleneck zijn.
Doorvoersnelheid? De WD Green disken kunnen in hun eentje al de gbit poort van je Synology dicht trekken. Daar heeft Coolblue echt de plank mis geslagen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Inderdaad is het voor doorvoersnelheid niet relevant. Er zitten m.i. alleen maar extra beschikbaarheidsrisico's aan een Raid 0 setup. Nogmaals, ik zou gewoon voor 2 basic volumes kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Las op het synology forum dat de wd red wordt aangeraden omdat de green discs idd sneller slijten.

Betreft het kunnen streamen van full hd 3d en meerdere hd films gelijktijdig kan ik nog geen eenduidig antwoord vinden al zou de doorvoersnelheid dit makkelijk aan moeten kunnen. Wanneer ik hier meer over vind post ik het even hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Joppiesaus2 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 15:20:
4K gaat hem denk ik niet worden. Bron: http://web.forret.com/too...2&title=Digital+Cinema+4K. Dat komt uncompressed neer op zo'n 477,76 MB/s 8)7 .
Een 4K film zul je, net zoals nu met Bluray content, vast niet uncompressed opslaan, dus dat getal zegt helemaal niets. Aangezien er ws ook van de nieuwe H.265 compressie gebruikt gaat worden zal de benodigde doorvoersnelheid wel meevallen. Echter is de DS212j wel heel karig bemeten qua cpu en geheugen, dus ga je met meerdere gebruikers erop werken en bv downloaden via je NAS dan zou ik toch een stapje hoger kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
@ Nielson, is in jouw optiek een DS213 daar beter geschikt voor? In dat geval kom ik op de volgende combinatie die aan de eisen zou moeten voldoen:

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 94,83€ 189,66
1Netgear R6300€ 139,10€ 139,10
1Synology Disk Station DS213€ 257,75€ 257,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

In het geval van software raid (als je al voor een raid opstelling kiest in je syno) maakt het niet heel veel uit. Zelfs bij hetzelfde model nummer kunnen er flinke verschillen zijn als bijv. de firmware niet gelijk is.

Daarnaast is het verstandig de HCL te bekijken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1