gforce 8400gs geen geluid via hdmi gforce8400gs

Pagina: 1
Acties:

• Renall
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-02 20:43
Goede avond mensen,

Ik zit met een probleempje, ik hoor namelijk geen geluid via de tv als ik de desktop aansluit via hdmi.

ik heb de laatste drivers geïnstalleerd via driver genius, verder heb ik een intern spdif kabeltje lopen vanaf het moederbord naar de graka.

ook heb ik zover ik heel het internet afgezocht zonder resultaat.

relevante gegevens:

Geforce 8400gs met hdmi aansluiting
Asus P5LD2 SE

hopelijk is hier een slimmerik te vinden die de oplossing heeft bedankt alvast _/-\o_

Renall.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Bij de geluids opties (in windows zelf, configuratiescherm > geluid), uitvoer apparaat de videokaart selecteren ipv de geluidskaart zelf.
Tenminste, zo gaat dat met de meeste videokaarten (de eerdere nVidia's zoals de 8000 en 9000 kan het mogelijk iets anders gaan, dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen).

Verwijderd

Ik heb de zelfde videokaart, en heb dit probleem ook wel is. Meestal doe ik dan gewoon een paar keer de HDMI stekker er in en er weer uit. En het luidsprektertje in Windows allemaal op 100%.
Misschien kan je dat een keer proberen.

Verwijderd

Ook ik heb deze videokaart in me htpc zitten. Geluid gaat gewoon via de HDMI aansluiting, maar moet je, zoals Nemesizz al zegt, de juiste geluidsuitgang selecteren. Het interne kabeltje heb je dus helemaal niet nodig, de kaart kan zelf het geluid verzorgen.

• Renall
bedankt voor de snelle reacties
als uitvoer apparaat kan ik deze videokaart niet selecteren helaas:(
wel de spdif uit waarvoor het kabeltje is aangesloten.

Verwijderd

Drivers goed geinstalleerd? Aangezien de videokaart zelf het geluid moet kunnen uitsturen. Misschien moet je het kabeltje van je mobo naar je videokaart loshalen. Heb je de drivercd al geprobeerd?

• Renall
de omschrijving van het kabeltje "The Club 3D 2 Pin SPDIF Audio Cable allows you to connect your sound card or onboard audio to a Club 3D compatible graphic card and allows to pass audio via the HDMI or DVI output to an HDTV via a single cable." (http://www.club-3d.com/in...ia-spdif-2-pin-audio.html). over de drivers ik heb die van drivercd al geprobeerd zonder succes.

Verwijderd

Ik weet niet welke 8400GS je hebt van Club3D, de mijne is CGNX-GS842ZBL en daar heb ik geen los kabeltje voor nodig. Misschien dat het met andere uitvoeringen van Club3D wel nodig is, maar dat lijkt me stug. Ik heb gewoon de drivercd gebruikt, die dan op de site van Club3D de correcte en meest recente drivers download en installeert.

• Ben1985
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Volgens mij is dat eerder een kabeltje voor als je een losse geluidskaart hebt, om betere geluidskwaliteit eventueel door te kunnen lossen. Dit is inderdaad niet nodig, voor zover ik weet hebben alle moderne nvidia en ati kaarten zelf een geluidschip voor beeld+geluid over de hdmi. Ik vermoed dat je nu een "onbekend audio apparaat / unknown audio device" in apparaatbeheer hebt, daar heb je dus nog een driver voor nodig.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Nemesizz
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Ben1985 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 22:46:
Dit is inderdaad niet nodig, voor zover ik weet hebben alle moderne nvidia en ati kaarten zelf een geluidschip voor beeld+geluid over de hdmi. Ik vermoed dat je nu een "onbekend audio apparaat / unknown audio device" in apparaatbeheer hebt, daar heb je dus nog een driver voor nodig.
Bij oudere nVidia's zat het nog niet in alle kaarten. Heb hier ook een 9600GT en die heeft het ook niet (moet via dat spdif kabeltje, anders geen geluid).
Kan alleen die PC nu niet gebruiken dus kan niet kijken wat er allemaal is qua instellingen...

EDIT
Toevoeging:
Heb even in de handleiding van m'n 9600GT gekeken.
Daar staat dat de 2 pins SPDIF kabel naar het moederbord moet (duh), maar goed opletten met welke op de + en welke op de - (GND) moet. Meestal is zwart namelijk GND/- ...maar bij mijn model is de zwarte de + 8)7 en de oranje kabel de - (GND) 8)7 |:( .
Dus even goed controleren wat je handleiding erover zegt, want als je de + en - verkeerd om heb werkt het ook niet.

Daarnaast heb ik zitten denken, misschien dat je geluids-uitvoer op SPDIF moet zetten in Windows.

[ Voor 29% gewijzigd door Nemesizz op 16-03-2013 14:03 . Reden: toevoeging ]

• Renall
Ben1985 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 22:46:
Volgens mij is dat eerder een kabeltje voor als je een losse geluidskaart hebt, om betere geluidskwaliteit eventueel door te kunnen lossen. Dit is inderdaad niet nodig, voor zover ik weet hebben alle moderne nvidia en ati kaarten zelf een geluidschip voor beeld+geluid over de hdmi. Ik vermoed dat je nu een "onbekend audio apparaat / unknown audio device" in apparaatbeheer hebt, daar heb je dus nog een driver voor nodig.
bij apparaatbeheer staan helaas geen onbekende devices..
Nemesizz schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 23:52:
[...]

Bij oudere nVidia's zat het nog niet in alle kaarten. Heb hier ook een 9600GT en die heeft het ook niet (moet via dat spdif kabeltje, anders geen geluid).
Kan alleen die PC nu niet gebruiken dus kan niet kijken wat er allemaal is qua instellingen...

EDIT
Toevoeging:
Heb even in de handleiding van m'n 9600GT gekeken.
Daar staat dat de 2 pins SPDIF kabel naar het moederbord moet (duh), maar goed opletten met welke op de + en welke op de - (GND) moet. Meestal is zwart namelijk GND/- ...maar bij mijn model is de zwarte de + 8)7 en de oranje kabel de - (GND) 8)7 |:( .
Dus even goed controleren wat je handleiding erover zegt, want als je de + en - verkeerd om heb werkt het ook niet.

Daarnaast heb ik zitten denken, misschien dat je geluids-uitvoer op SPDIF moet zetten in Windows.
SPDIF staat als standaart ingeschakeld ook bij de audio driver dus dat is het dan ook niet :(
over het kabeltje gesproken ik heb een witte en zwarte draad zonder dat er iets opstaat maar ik heb ze ook omgewisseld zonder resultaat. Alleen is het zo dat op het moederbord 3 pins zijn. waarvan een apart staat ik krijg hier geen duidelijkheid over in de handleiding van het moederbord. Nu is het wel zo dat bij andere moederborden die losse pin voor +5v staat.

[ Voor 54% gewijzigd door Renall op 16-03-2013 17:08 ]

• Renall
Het is me vandaag dan uiteindelijk gelukt :D..

Wat blijkt nu dat de drivers van nu het niet meer ondersteunen en de oude drivers wel :)

dus hier kan een slotje op:)

Update:
Nu wordt de zaak nog vreemder. Nu heb ik eindelijk geluid via hdmi.. wilt de desbetreffende tv nog geen geluid laten horen.

Het betreft een Samsung UE40D6530 :X

[ Voor 33% gewijzigd door Renall op 18-03-2013 15:44 ]

Verwijderd

Je hebt meestal 2 soorten HDMI op een tv zitten. 1 waar tussen haakjes achter staat (DVI) en de rest staat het niet bij. De HDMI ingang met DVI erachter kan geen geluid ontvangen, de andere weer wel. Meestal is het HDMI 1 waar DVI achter staat, probeer HDMI 2 eens. Dit heb ik namelijk ook met mijn Samsung tv's.

• Renall
al geprobeerd :X werkt niet :(..

Volgens mij ontvangt dvi wel geluid (hier iig) want daar steekt de digitale tv ontvanger in:).

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Forceware 195.39 Win 7 | Vista (64-bit )

Probeer deze driver eens, herken het probleem van ooit ook een te hebben gehad, en ik meen dat dit topic het me destijds ook liet fixen:

http://www.sevenforums.co...dia-realtek-hd-audio.html

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Renall
sain onez schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:50:
Forceware 195.39 Win 7 | Vista (64-bit )

Probeer deze driver eens, herken het probleem van ooit ook een te hebben gehad, en ik meen dat dit topic het me destijds ook liet fixen:

http://www.sevenforums.co...dia-realtek-hd-audio.html
driver geprobeerd zonder succes. Alleen toen bleek dat ik nog de geluidsdrivers moest verwijderen en windows zelf laten zoeken.

et voilà het werkt. Ik vind het eigenlijk nog altijd ongelooflijk dat het sowieso al werkte op een tv :? maar niet op de andere 8)7

Maar in ieder geval super bedankt :D

[ Voor 3% gewijzigd door Renall op 19-03-2013 19:53 ]

Pagina: 1