[Synology] Oude data naar nieuwe schijven.

Pagina: 1
Acties:

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 11:59
Beste Tweakers,

Ik heb een Synology 213+ NAS, voorheen had ik hierin een enkele 2TB schijf zitten met aardig wat data.

Uiteindelijk besloten om twee 3TB schijven aan te schaffen om deze hier in te plaatsen. Het lukt me enkel maar niet om de data van de oude schijf over te zetten naar de twee nieuwe schijven.

De huidige status is een NAS met daarin de twee nieuwe schijven in raid 1, parity check is voltooid en het systeem is helemaal klaar, enkel zonder de oude data.

Ik heb het volgende allemaal geprobeerd;

1. Eén van de nieuwe schijven naast de oude 2TB plaatsen en uitbreiden volgens de Synology interface. Op drie kwart gaf deze echter aan dat het volume beschadigd is. Toen maar de twee nieuwe schijven erin geplaatst en de boel opnieuw geïnstalleerd en configureert.
2. De 2TB schijf met data in een PC gezet en geprobeerd uit te lezen met verschillende Linux readers. De systeempartitie kan ik wel openen, maar de grote data partitie niet.
3. De 2TB in een docking station gezet en via USB aangesloten op de NAS, deze herkent het USB apparaat wel, maar laat geen USB mapje zien, zoals dat wel gebeurt bij USB sticks of dergelijke.

Hebben jullie nog ideeën? Ik kom der niet meer uit...

Alvast bedankt!

Groetjes Vosegus

• Vosegus
Ik heb nogmaals de oude schijf in de NAS geplaatst en nu zie ik twee beschadigde volumes, maar ik zie nu wel in de filebrowsers alle bestanden! Ben nu alles naar me PC aan het kopiëren! Opgelost!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Was het een optie geweest 1 3tb disk via usb aan te sluiten en daar de data op te parkeren. Daarna alle data naar de tweede disk 3TB disk in de nas over te zetten en vervolgens de usb disk in de nas te plaatsen. Maar via de pc is natuurlijk ook mogelijk.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De topic titel aangepast aan het sinds kort gebruikte format. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Vosegus
Nog even wat meer informatie; de data heb ik inmiddels vanaf me NAS naar me PC tijdelijk kunnen kopiëren. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan om de nieuwe raid op te bouwen met de twee nieuwe schijven. Dit ging al wat moeizaam want één van de schijven herkende steeds niet, wat vreemd is want het is hetzelfde type schijf. Na wat testen blijkt dat deze specifieke schijf heel af en toe herkend wordt na het opnieuw starten van de NAS. Als die dan herkend wordt, kan ik de hele raid opbouwen en compleet die de parity check, maar zodra ik de NAS weer eens afsluit of opnieuw opstart ziet die de betreffende schijf weer niet. Kortom de schijf lijkt moeite te hebben met initialiseren. Zeer waarschijnlijk dus ook de oorzaak dat bij het uitbreiden van de raid de allereerste keer het volume beschadigde na dat de NAS opnieuw was opgestart. Ik ga de betreffende schijf terug sturen en heb inmiddels de boel ingesteld op de schijf die wel werkt. Toch is het wel vreemd, want de 'kapotte' schijf geeft geen smart errors en ik heb hem getest met WD diag tool en seagate en nergens krijg ik errors. Wel moet ik de schijf vaak handmatig initialiseren, wanneer ik hem testte op mijn PC. Ik heb ook nog getest of het aan de NAS ligt, heb beide schijven in beide slots geprobeerd en beide schijven single in beide slots geprobeerd. De werkende schijf wordt altijd gedetecteerd in elke slot en de andere schijf wordt bijna nooit gedecteerd, heel af en toe komt die tevoorschijn na het opnieuw starten van de NAS. Vreemd verhaal in ieder geval.

Verstandig om de schijf terug te sturen? Of zie ik nou iets heel stoms over het hoofd?

• Vosegus
clemento schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 19:52:
Was het een optie geweest 1 3tb disk via usb aan te sluiten en daar de data op te parkeren. Daarna alle data naar de tweede disk 3TB disk in de nas over te zetten en vervolgens de usb disk in de nas te plaatsen. Maar via de pc is natuurlijk ook mogelijk.
Dat was inderdaad een goede optie geweest als ik dat zo lees. In ieder geval was dat verstandig geweest met betrekking tot de veiligheid van de data. Nu ben ik een beetje risicovol bezig geweest door, direct het volume uit te breiden met de nieuwe schijf, die toevallig disfunctioneert en daardoor het volume heeft beschadigd.
Pagina: 1