Enquête: Hackers gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update
Afbeeldingslocatie: http://techgeek.com.au/wp-content/uploads/2011/09/we-want-you.jpg

De tijd dat onze enquête kan worden ingevuld is bijna voorbij.
Hierna gaan we de resultaten analyseren.

Wil jij ons hierbij helpen?

Je bent hacker en je valt in de leeftijdscategorie 15 t/m 25 jaar. We willen in een informele setting met maximaal zes personen onze resultaten bespreken. We vinden jouw mening over de resultaten belangrijk. Wil jij hier iets in betekenen neem dan contact op met het volgende emailadres: criminalminds@live.nl

Je reiskosten worden vergoed en wij zorgen voor pizza en cola. We gaan er een leuke en interessante avond van maken!

Voor meer informatie, stel gerust vragen!

Enquête
Hackers gezocht!

Ben jij een hacker? Dan zijn wij op zoek naar jou!

De Politieacademie en de Universiteit Leiden zijn samen bezig met een wetenschappelijk onderzoek naar de achtergrondkenmerken en sociale bindingen van hackers.

Wat verstaan wij onder een hacker?
Computervredebreuk of hacken is het binnendringen ("inbreken") in een computersysteem of netwerk. Dit kan uiteraard op vele manieren, en de wet geeft daar geen algemene definitie voor. Als wij het in deze vragenlijst over hacken hebben, bedoelen wij het zonder toestemming binnendringen in een computersysteem. Andere vormen van cybercriminaliteit vallen hier dus niet onder.
Meer informatie hierover is te vinden op: Wikipedia: Hacker (computer security)

Voor ons onderzoek zijn wij op zoek naar hackers tussen de 15 en 25 jaar die op MBO, HBO of WO niveau een opleiding volgen of hebben gevolgd. In de vragenlijst worden vragen gesteld over onder andere: je achtergrondkenmerken, je gedrag op het Internet, de relatie met je ouders en vrienden, je normen en waarden en je opleiding. Sommige vragen kunnen als persoonlijk worden ervaren.

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. Als tegemoetkoming voor het invullen van de vragenlijst verloten wij een leuke gadget! Namelijk, een Raspberry Pi!

Je kan in de vragenlijst aangeven of je mee wilt loten, door je emailadres achter te laten. Deze contactinformatie wordt vertrouwelijk behandeld en zal niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan het verloten van de Raspberry Pi. De lijst met mailadressen zal na verloting onmiddellijk vernietigd worden.

Alvast bedankt voor je medewerking! :)

Het onderzoek staat hier.

[ Voor 16% gewijzigd door zeef op 27-03-2013 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:35
Geplaatst met toestemming van Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

In bepaalde technisch georiënteerde subculturen is een hacker een persoon die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve, onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen; bijvoorbeeld een goede programmeur, hoewel een hacker niet per se iets met computers hoeft te doen. In deze subculturen wordt het gebruik van de woorden hacker en hacken door en voor computerinbrekers als misbruik van de term gezien; zij worden crackers of krakers genoemd of script kiddies. Script kiddies worden vooral gezien als nephackers, omdat zij de code van internet af kopieren.
Wikipedia: Hacker

Uit de TS maak ik op dat jullie crackers zoeken ipv hackers. Klopt dat? Zo ja: Foute terminologie.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 15-03-2013 15:32 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat de terminologie betreft heb je gelijk. Echter in de volksmond is het woord hacker meer een containerbegrip waaruit direct blijkt wat hiermee bedoelt wordt. Waar wij naar op zoek zijn in ons onderzoek zijn mensen die zonder toestemming (wederrechtelijk) een computersysteem zijn binnengedrongen. Dus eigenlijk 'cracken'. Voel je je nog steeds aangesproken, vul dan vooral de enquete in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polundra
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-01-2023
Waarom deze leeftijds beperking?

the person most likely stopping you is you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk trouwens niet dat er veel 15-jarigen zijn die MBO, HBO of WO doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2 dingen eigenlijk:

1) Het klopt dat in de media cracking en hacking vaak als synoniemen behandeld worden, maar de doelgroep voor de enquete weet het verschil wel (of behoort het te weten in ieder geval!), dus waarom niet meteen de juiste terminologie gebruiken?
Het 'gewone volk' dat het verschil niet weet hoeft de enquete toch niet in te vullen.

2) Ik ben zelf gelukkig geen evil criminal mastermind, en zonder afbreuk te willen doen aan het onderzoek (ik vind het onderzoek.. intrigerend.. en ben benieuwd naar de resultaten), maar ik vrees dat ik niet helemaal inzie waarom iemand die strafbare feiten heeft gepleegt de vragenlijst in zou vullen.

Je hoeft weliswaar geen naam in te vullen, maar met leeftijd, opleiding, godsdienst, baan, wel of geen strafblad, opleiding en werk van ouders en huiselijke situatie kan je met redelijke zekerheid deze data aan een naam koppelen.

Daarbij komt dat er om details wordt gevraagt over 'je meest recente hack' en dat het onderzoek in samenwerking is met de politie, die maar al te graag alle 'hackers' van de straat zou willen hebben.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om het onderzoek af te kraken, ik ben alleen benieuwd naar je reactie.
Als ik een cracker zou zijn, zou ik redelijk argwanend zijn, dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowapanga
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 01:58
what the crack :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Een hele stomme opmerking/vraag misschien; Maar hoe valideer je de onderzoeksgegevens ?
Zonder validatie lijken me de onderzoeksresultaten vrij nutteloos.

Verder een paar punten;
  • Ik kan hem zo vaak opnieuw doen als ik wil, uitnodiging per e-mail adres had handiger geweest.
  • Ik kan hem volledig naar onwaarheid invullen, er is geen validatie.
  • Er is geen controle op de toelatingseisen, iedereen kan hem dus invullen om kans te maken op de Raspberry Pi.
  • Aantal vragen is lastig specifiek te beantwoorden terwijl dit toch verwacht wordt, voorbeelden;

Waaraan besteed je de meeste tijd online: Ik heb hier geen specifiek antwoord voor en zou grof moeten gokken wat ik het meest doe.

Wat is het niveau van je technische vaardigheden wat betreft hacken: Geen idee, iedereen schat zich anders in.
Offtopic: Ik mis de afbeelding die bij vraag 101 hoort, haha.

[ Voor 77% gewijzigd door Perkouw op 17-03-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Polundra: uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste hackers of crackers zich bevinden in de leeftijdscategorie 15-25 jaar. Uiteraard wil dit niet zeggen dat je na je 25e levensjaar stopt met hacken. Dit is een bewuste afkadering geweest. Ook als je niet binnen deze leeftijdscategorie past, zou ik je toch willen vragen om de vragenlijst in te vullen. Er is ook een vraag opgenomen waar jij je leeftijd kan invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:41:
Ook als je niet binnen deze leeftijdscategorie past, zou ik je toch willen vragen om de vragenlijst in te vullen. Er is ook een vraag opgenomen waar jij je leeftijd kan invullen.
Waarom dan een leeftijdscategorie instellen? :?

Leuk, die onderzoeken, maar als het voor het onderzoek toch niet uitmaakt...

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 17-03-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Easily: Ik kan je garanderen dat middels deze vragenlijst GEEN opsporingshandelingen uitgevoerd gaan en kunnen worden. Uiteraard hoef je niet aan te geven dat je bij bedrijf x hebt ingebroken. Ik ben wel geïnteresseerd in de stappen van het hackproces en de middelen die hiervoor zijn gebruikt.

Ik kan voor jullie niet de keuze maken om deze vragenlijst in te gaan vullen. Ik zou erg geholpen zijn wanneer lezers van Tweakers, die vinden dat zij tot de doelgroep behoren, deze vragenlijst eerlijk invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Perkouw: Wanneer hackers of crackers een beetje serieus genomen willen worden zullen zij niet zo kinderachtig zijn om onderzoeksgegevens bewust te manipuleren.
Ondanks dit risico ga ik er wel van uit dat de respondenten de vragen naar eer en geweten invullen.

In een later stadium van het onderzoek zal ik ook een groep hackers bij elkaar verzamelen om de uitkomsten van dit onderzoek te bespreken. Wanneer je van mening bent dat je hier iets in kunt betekenen, nodig ik je van harte uit om hieraan mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:03:
@Perkouw: Wanneer hackers of crackers een beetje serieus genomen willen worden zullen zij niet zo kinderachtig zijn om onderzoeksgegevens bewust te manipuleren.
Ondanks dit risico ga ik er wel van uit dat de respondenten de vragen naar eer en geweten invullen.

In een later stadium van het onderzoek zal ik ook een groep hackers bij elkaar verzamelen om de uitkomsten van dit onderzoek te bespreken. Wanneer je van mening bent dat je hier iets in kunt betekenen, nodig ik je van harte uit om hieraan mee te werken.
No offence, maar een hacker/cracker gaat geen vragenlijst invullen om serieus genomen te worden. Verder lijkt me het risico, en je aanname dat men het naar eer en geweten invullen desastreus voor je onderzoeksresultaten.

Nogmaals, er is geen vorm van validatie aanwezig wat me toch wel cruciaal lijkt in een (wetenschappelijk) onderzoek.

Offtopic: Je kan gewoon in 1 post al je reacties geven zonder afzonderlijke reacties te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Perkouw: Uiteraard hebben wij ook nagedacht over de beperkingen van ons onderzoek. Nu is gebleken dat er weinig hackers te bereiken zijn als we bijv. tweakers hier niet bij gebruiken. Wij hebben ook nog andere bronnen van respondenten, maar dat is nu niet van belang. Inderdaad lopen we een risico op deze manier, maar er zijn ook manieren om te controleren of mensen een vragenlijst consistent hebben ingevuld en of ze binnen de vereiste kenmerken vallen. Als je de Raspberry Pi wil winnen, moet je je emailadres invullen en we kunnen ook controleren of hier geen dubbele tussenzitten (sommige hebben natuurlijke meerdere emailadressen, maar dit houdt op een gegeven moment ook op).

Een vorm van validatie is inderdaad lastig, maar ook als we personen uitnodigen via email, kunnen wij nooit controleren of het naar waarheid is ingevuld. Dit geldt helaas voor elk onderzoek waarin vragenlijsten online worden afgenomen. Nogmaals, je opmerkingen zijn niet onterecht, maar er is over de beperkingen nagedacht en het is door meerdere personen (o.a. professoren) goedgekeurd. Hopelijk is het allemaal nu iets duidelijker geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 12:41:
Ook als je niet binnen deze leeftijdscategorie past, zou ik je toch willen vragen om de vragenlijst in te vullen. Er is ook een vraag opgenomen waar jij je leeftijd kan invullen.
OK, dat is grappig... Een leeftijdscategorie instellen die eigenlijk toch weer niet uitmaakt :P

Maar zoals ik al zei: Als je onder de 18 bent zul je waarschijnlijk geen HBO/WO doen en onder de 16 ook nog geen MBO. Dus dan zit daar alsnog een beperking.
(Ik ben 17, dus zou volgens de leeftijdsbeperking mee mogen doen, maar ik doe VWO, dus toch weer niet)
Niet dat ik anders mee kon doen, want ik ben geen cracker [/disclaimer]
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:53:
Als je de Raspberry Pi wil winnen, moet je je emailadres invullen en we kunnen ook controleren of hier geen dubbele tussenzitten (sommige hebben natuurlijke meerdere emailadressen, maar dit houdt op een gegeven moment ook op).
Niet om je onderzoek af te kraken, maar ik denk dat je hackers (je doelgroep) toch een beetje onderschat. :)
Ik heb een heel domein en een eigen mailserver met in principe een ongelimiteerd aantal emailadressen. Als ik zou willen.... :P

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 17-03-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:53:
@Perkouw: Uiteraard hebben wij ook nagedacht over de beperkingen van ons onderzoek. Nu is gebleken dat er weinig hackers te bereiken zijn als we bijv. tweakers hier niet bij gebruiken. Wij hebben ook nog andere bronnen van respondenten, maar dat is nu niet van belang. Inderdaad lopen we een risico op deze manier, maar er zijn ook manieren om te controleren of mensen een vragenlijst consistent hebben ingevuld en of ze binnen de vereiste kenmerken vallen. Als je de Raspberry Pi wil winnen, moet je je emailadres invullen en we kunnen ook controleren of hier geen dubbele tussenzitten (sommige hebben natuurlijke meerdere emailadressen, maar dit houdt op een gegeven moment ook op).

Een vorm van validatie is inderdaad lastig, maar ook als we personen uitnodigen via email, kunnen wij nooit controleren of het naar waarheid is ingevuld. Dit geldt helaas voor elk onderzoek waarin vragenlijsten online worden afgenomen. Nogmaals, je opmerkingen zijn niet onterecht, maar er is over de beperkingen nagedacht en het is door meerdere personen (o.a. professoren) goedgekeurd. Hopelijk is het allemaal nu iets duidelijker geworden.
Ik wil hier echt geen langlopende discussie van maken, maar zonder validatie heb je in mijn ogen geen getrouwe onderzoeksresultaten wat het onderzoek nutteloos maakt.

Je wilt onderzoek doen naar een zeer specifieke en aparte groep en deze hierbij een groot aantal persoonlijke vragen stellen. Zelf geef je al aan dat het lastig is deze mensen te benaderen, maar om dan een onderzoek publiekelijk te maken zal daar geen steen aan bijdragen. Een tiener van 13 jaar die een leuk tooltje runt kan zichzelf al hacker noemen en zo de lijst invullen. Vandaar ook mijn voorstel om mensen uit te nodigen via e-mail, je zal deze mensen dan wel alsnog eerst moeten zien te vergaren door bijvoorbeeld langs te gaan op scholen en te zoeken bij de IT richtingen (het is maar een hersenspinsel). Deze manier van onderzoek is handig voor bijvoorbeeld Disocvery Channel om wat zaken aan haar kijkers te vragen, en dan ook kamp je met het validatie (lees betrouwbaarheids-) probleem.

En laten we wel wezen een beetje hacker/cracker draait zijn hand niet om voor een zooitje mail adressen en/of ip-adressen.

Nogmaals ik bedoel het echt goed, maar een wetenschappelijk onderzoek op deze manier en zonder enige vorm van validatie is zinloos. Het klinkt mogelijk wat bot, maar dit is in mijn ogen niet echt een wetenschappelijk onderzoek te noemen. Het lijkt me dan ook onmogelijk om op deze manier een goed antwoord te kunnen vinden op de achtergrondkenmerken en sociale bindingen van hackers.

Als positieve afsluiter, een aantal dagen geleden heb ik hem ook al ingevuld. Succes met het onderzoek verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Compizfox schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 16:51:
Ik denk trouwens niet dat er veel 15-jarigen zijn die MBO, HBO of WO doen :P
Ik was 15 toen ik aan het MBO begon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Perkouw: Bedankt voor je uitgebreide reacties en het invullen van de enquete. De rest van de respondenten hebben we inderdaad benaderd via IT opleidingen door heel het land.

Verder (aan iedereen):
Wij vinden het leuk om alle reacties te lezen, ook al zijn ze kritisch. We hebben al veel respons gehad en daar zijn we erg blij mee! Bedankt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 11:41:
@Perkouw: Bedankt voor je uitgebreide reacties en het invullen van de enquete. De rest van de respondenten hebben we inderdaad benaderd via IT opleidingen door heel het land.
Ik lees dit toevallig hier op Tweakers, heb via school niets gehoord. (Informatica, Windesheim Zwolle). Heb hem vanmorgen al wel ingevuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JackPoint schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:50:
[...]

Ik lees dit toevallig hier op Tweakers, heb via school niets gehoord. (Informatica, Windesheim Zwolle). Heb hem vanmorgen al wel ingevuld ;)
Dat kan kloppen, want we hebben ook niet alle opleidingsinstituten benaderd. Dat zou heel mooi zijn, maar voor onze onderzoeksperiode onhaalbaar. Bedankt voor in het invullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Stel dat ik een hacker/cracker was geweest, dan had ik mezelf hier dus niet gemeld, laat dat duidelijk zijn. :7

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

JackPoint schreef op maandag 18 maart 2013 @ 10:09:
[...]

Ik was 15 toen ik aan het MBO begon ;)
Dan was je redelijk vroeg.

De meesten zijn na het vierde leerjaar van het voortgezet onderwijs 16 jaar volgens mij. Het VMBO duurt 4 jaar, dus 15/16 jaar oud is mogelijk als je op het MBO zit.
HAVO duurt 5 jaar en VWO duurt 6 jaar.

Ik doe VWO en ben dus 18 als ik eens een keer naar het WO kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tussen de 15 en 25 jaar
Wat is hier precies de gedachtegang achter? Goed, gros van de 'crackers' zullen wel in deze groep zitten maar is ook het gros dat nooit verder komt dan premade tooljes loslaten op de PCs/internet, simpel: scriptkiddies. Maar wat is de logica om de 25+ mensen uit te sluiten, terwijl het die mensen zijn die beetje aan de basis hebben gestaan van het hele 'cracken'.

Het 'zonder toestemming binnendringen in een computersysteem' is wel een bizar ruim begrip, als ik mijn ouderwetse ftp sniffer z'n werk laat doen (IPrange, default set van user/passes), ben ik dan volgens jullie terminologie een hacker? Niet te praten over de premade tools voor remote desktop of keylog software, waar je je puur richt op de technische ontwetendheid van de gebruiker.

[ Voor 10% gewijzigd door SinergyX op 18-03-2013 14:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@SinergyX: Wij hebben al eerder gesproken over wat in onze ogen een hacker of cracker is. Dat ga ik dus niet meer doen :)

Als je het leuk vindt kan je ook eens artikel 138ab van het wetboek van strafrecht bekijken. Hierin staat beschreven wat de wetgever verstaat onder computervredebreuk.

Heb jij de vragenlijst al ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Even iets heel anders. Tot wanneer loopt dit onderzoek ?
Ook wel leuk om te weten wanneer je mogelijk een mailtje kan verwachten voor de gewilde Raspberry Pi (welk type eigenlijk?).

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 18-03-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:43

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:34:
Heb jij de vragenlijst al ingevuld?
Nee, want ik val ver buiten de leeftijdsgroep :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Als ik het goed begrijp probeer je een soort gemene deler te vinden in de sociale achtergrond van de 'hackers', om zo te kijken wat ze met elkaar bindt.

Ik denk dat je er heel weinig mee opschiet. In z'n algemeenheden kan ik wel zeggen: meestal slim en/of hoger opgeleid, meestal opgegroeid onder 'normale' omstandigheden. Want als hacker heb je beide nodig: en een goed stel hersens, en een gezin waar er geld is voor een computer voor de kids.

Verder inhoudelijk op de vragen:

20) In aanraking geweest met Politie en Justitie wil natuurlijk niet zeggen dat je een strafblad hebt. (Ik ben zelfs een paar keer 'veroordeeld' door de Rechtbank tot het betalen van een boete (in hoger beroep), maar dat maak het nog niet dat ik een strafblad heb).

31) Als je hackt heb je technisch gezien nooit een nickname nodig. Rare vraag.

101) Als dat naast een e-mailadres je enige validatie is dan sla je wel even de plank mis. Alsof SQL injections de enige manier zijn om te kunnen 'hacken'? En alsof een hacker die niet weet hoe hij een SQL injection toepast (of herkent) niet op andere manieren wel succesvol kan zijn in het aanvallen van een systeem?

Als je het 10 jaar geleden had gevraagd had vrijwel nog niemand hier van gehoord. Toen was de databasedichtheid op het internet ook nog een stuk lager. Maar ook toen werd er computervredebreuk gepleegd. Zelfs met methodes die vandaag de dag nog altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:49:
Als ik het goed begrijp probeer je een soort gemene deler te vinden in de sociale achtergrond van de 'hackers', om zo te kijken wat ze met elkaar bindt.

Ik denk dat je er heel weinig mee opschiet. In z'n algemeenheden kan ik wel zeggen: meestal slim en/of hoger opgeleid, meestal opgegroeid onder 'normale' omstandigheden. Want als hacker heb je beide nodig: en een goed stel hersens, en een gezin waar er geld is voor een computer voor de kids.

Verder inhoudelijk op de vragen:

20) In aanraking geweest met Politie en Justitie wil natuurlijk niet zeggen dat je een strafblad hebt. (Ik ben zelfs een paar keer 'veroordeeld' door de Rechtbank tot het betalen van een boete (in hoger beroep), maar dat maak het nog niet dat ik een strafblad heb).

31) Als je hackt heb je technisch gezien nooit een nickname nodig. Rare vraag.

101) Als dat naast een e-mailadres je enige validatie is dan sla je wel even de plank mis. Alsof SQL injections de enige manier zijn om te kunnen 'hacken'? En alsof een hacker die niet weet hoe hij een SQL injection toepast (of herkent) niet op andere manieren wel succesvol kan zijn in het aanvallen van een systeem?

Als je het 10 jaar geleden had gevraagd had vrijwel nog niemand hier van gehoord. Toen was de databasedichtheid op het internet ook nog een stuk lager. Maar ook toen werd er computervredebreuk gepleegd. Zelfs met methodes die vandaag de dag nog altijd werken.
Ik zal proberen je vragen even kort te beantwoorden. Ten eerste willen we niet weten wat iemand nodig heeft om een hacker te zijn (hersens en geld voor een computer) maar welke omstandigheden in het leven van iemand er toe bijdragen dat iemand gaat hacken. De vragen uit deze vragenlijst kunnen daar een beeld van geven.

Als je hackt heb je inderdaad niet per se een nickname nodig, maar de vraag is of je er eentje gebruikt. Daarnaast is vraag 101 een controle vraag en gaan wij er wel van uit dat een hacker deze vraag kan beantwoorden. We hebben deze vraag dan ook samen met o.a. hackers opgesteld. Natuurlijk kan het zijn dat iemand het niet weet, maar dat risico loop je met elke vraag tenzij de vraag extreem makkelijk wordt gemaakt. Dat wil je ook niet hebben want dan weten niet-hackers de vraag ook te beantwoorden.

Wat vraag 20 betreft heb je een punt.Dit is voor ons een punt van verbetering, bedankt. We proberen zo uitputtend mogelijk te zijn en dat is af en toe lastig.

Hopelijk heb ik zo je vragen een beetje beantwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2013 @ 23:41:
[...]
Ik zal proberen je vragen even kort te beantwoorden. Ten eerste willen we niet weten wat iemand nodig heeft om een hacker te zijn (hersens en geld voor een computer) maar welke omstandigheden in het leven van iemand er toe bijdragen dat iemand gaat hacken. De vragen uit deze vragenlijst kunnen daar een beeld van geven.
Maar waar je om vraagt is iemands sociale achtergrond, niet wat de persoon in kwestie beweegt. Terwijl je aangeeft dat je juist dat laatste wilt weten. Dat begrijp ik niet helemaal?

Hackers zijn net mensen. Sommige drinken, sommigen hebben geen Nederlandse komaf, sommige beginnen er al op jonge leeftijd mee... en compleet andersom. Ben heel benieuwd naar je uitslag, want behalve eerdergenoemde 'generalisaties' denk ik dat je er weinig uit kunt concluderen...

Overigens geef je aan dat je er vanuit gaat dat iedereen 'naar eer en geweten' zal antwoorden. Maar waarom vertrouw je een groep op die manier, die juist aangeeft (regelmatig) de wet te overtreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:52:
[...]

Maar waar je om vraagt is iemands sociale achtergrond, niet wat de persoon in kwestie beweegt. Terwijl je aangeeft dat je juist dat laatste wilt weten. Dat begrijp ik niet helemaal?

Hackers zijn net mensen. Sommige drinken, sommigen hebben geen Nederlandse komaf, sommige beginnen er al op jonge leeftijd mee... en compleet andersom. Ben heel benieuwd naar je uitslag, want behalve eerdergenoemde 'generalisaties' denk ik dat je er weinig uit kunt concluderen...

Overigens geef je aan dat je er vanuit gaat dat iedereen 'naar eer en geweten' zal antwoorden. Maar waarom vertrouw je een groep op die manier, die juist aangeeft (regelmatig) de wet te overtreden?
In de vragenlijst wordt 1 vraag gesteld over waarom iemand is gaan hacken (de vraag over de motivatie). Wij zijn niet per se geïnteresseerd in de motivaties van hackers (want daar is al wat onderzoek naar gedaan) maar waarom de ene persoon wel gaat hacken en de andere niet. Uit criminologische onderzoek is gebleken dat iemands sociale binding een belangrijke voorspeller kan zijn voor het wel of niet plegen van criminaliteit. Daarom worden er vragen gesteld over opleiding, ouders, vrienden en normen en waarden. Uit de antwoorden op deze vragen kan een mate van binding worden vastgesteld. We willen onderzoeken of dit invloed heeft op het feit dat iemand gaat hacken. Want iemand kan bijvoorbeeld heel slim zijn, genoeg geld hebben voor elektronische apparatuur, een technische opleiding volgen etc., maar toch niet overgaan tot hacken. Wij willen weten waarom. Natuurlijk is elke hacker anders en dat geldt voor elke vorm van criminaliteit, maar uit onderzoek is gebleken dat bepaalde factoren wel degelijk voorspellers kunnen zijn voor crimineel gedrag.

Hopelijk is het nu wat duidelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Buiten je validatie probleem is het misschien goed om duidelijk neer te zetten wat jullie onder "hacken" verstaan.

Door de leeftijdsbeperking zul je voornamelijk scriptkiddies vinden (welke het reuze interessant vinden om deze lijst in te vullen). 9 van de 10 keer zal hun motivatie iets zijn als: "verveling" of "erkenning van andere hackers". Een deel zal echter echter meer kennis opdoen en een keuze maken tussen black- of whitehat. Echter door de leeftijdsbeperking vallen deze al grotendeels buiten het onderzoek.

Verder denk ik niet dat hackers/crackers serieus aan dit onderzoek meewerken:
1: Wantrouwen jegens politie/justitie/overige autoriteiten/wetten

Voorbeeld:
Laat je handle achter op dit formulier, breek een paar weken later ergens in en heeel toevallig staat de politie op de stoep... Ja de data wordt vernietigd maar als oom agent aangeeft dat de melding binnen kwam via meld misdaad anoniem dan ben je nog steeds de l*l.

Ik vraag mij dus serieus af of en hoe je straks conclusies wil gaan trekken uit de vergaarde data.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:46:
[...]
Uit criminologische onderzoek is gebleken dat iemands sociale binding een belangrijke voorspeller kan zijn voor het wel of niet plegen van criminaliteit.
Ik denk dat dit wel een heel zware kwalificatie is voor 'hacken' (beetje afhankelijk van welke vormen dat aanneemt natuurlijk). Denk dat 'digitale baldadigheid' beter in de buurt komt.

Of noem je iemand die wel eens muziek download ook meteen een 'dief', en dus een 'crimineel'?

Je hebt in je onderzoek geen enkel onderscheid gemaakt tussen de vormen van 'computercriminaliteit' die er zijn. Botnet herders, hacktivisten, scriptkids, reverse engineers, ethical/whitehat, etc. Dat is een verschil van dag en nacht en heeft denk ik ook flinke impact op je onderzoek zoals die er nu ligt... lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sh4d0wman schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 15:10:
Buiten je validatie probleem is het misschien goed om duidelijk neer te zetten wat jullie onder "hacken" verstaan.

Door de leeftijdsbeperking zul je voornamelijk scriptkiddies vinden (welke het reuze interessant vinden om deze lijst in te vullen). 9 van de 10 keer zal hun motivatie iets zijn als: "verveling" of "erkenning van andere hackers". Een deel zal echter echter meer kennis opdoen en een keuze maken tussen black- of whitehat. Echter door de leeftijdsbeperking vallen deze al grotendeels buiten het onderzoek.

Verder denk ik niet dat hackers/crackers serieus aan dit onderzoek meewerken:
1: Wantrouwen jegens politie/justitie/overige autoriteiten/wetten

Voorbeeld:
Laat je handle achter op dit formulier, breek een paar weken later ergens in en heeel toevallig staat de politie op de stoep... Ja de data wordt vernietigd maar als oom agent aangeeft dat de melding binnen kwam via meld misdaad anoniem dan ben je nog steeds de l*l.

Ik vraag mij dus serieus af of en hoe je straks conclusies wil gaan trekken uit de vergaarde data.
Wat wij onder hacken verstaan ga ik niet meer toelichten. Verder is het juist onze bedoeling om jonge hackers te onderzoeken. Wellicht is het interessant de vorige posts te lezen?

Als hackers niet mee willen werken omdat ze de politie wantrouwen is dat uiteraard prima. Nogmaals, wij zijn er niet op uit deze enquete te gebruiken om achter hackers te komen en ze aan te geven. Dit zou namelijk onze reputatie erg schaden, omdat we het vertrouwen van de respondenten dan schaden. Dit draagt ook niet bij aan een goed wetenschappelijk onderzoek en dat staat bij ons hoog in het vaandel. We kunnen dit wel honderd keer garanderen natuurlijk, maar als iemand zich er toch niet prettig bij voelt dan is niets verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ebia schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 17:13:
[...]

Ik denk dat dit wel een heel zware kwalificatie is voor 'hacken' (beetje afhankelijk van welke vormen dat aanneemt natuurlijk). Denk dat 'digitale baldadigheid' beter in de buurt komt.

Of noem je iemand die wel eens muziek download ook meteen een 'dief', en dus een 'crimineel'?

Je hebt in je onderzoek geen enkel onderscheid gemaakt tussen de vormen van 'computercriminaliteit' die er zijn. Botnet herders, hacktivisten, scriptkids, reverse engineers, ethical/whitehat, etc. Dat is een verschil van dag en nacht en heeft denk ik ook flinke impact op je onderzoek zoals die er nu ligt... lijkt me.
Iemand die muziek download noemen we geen dief nee, omdat downloaden niet verboden is. Als iemand voldoet aan artikel 138a van het Wetboek van Strafrecht (computervredebreuk), dan heeft diegene de wet overtreden en is diegene strafbaar. Dit hebben wij niet besloten, maar de regering en daar houden wij ons aan in ons onderzoek. Verder hebben wij inderdaad alleen een leeftijdsbeperking en niet het soort hacker dat iemand is als beperking. Dit is mede omdat we anders de onderzoeksgroep de klein maken en daar ligt ook weer een definitieprobleem. Waar we wel in geïnteresseerd zijn heb ik een paar posts geleden uitgelegd. Hopelijk is je vraag zo beantwoord! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Criminalminds, zou je mijn vragen nog willen beantwoorden ?

[ Voor 40% gewijzigd door Perkouw op 20-03-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:44:
@Criminalminds, zou je mijn vragen nog willen beantwoorden ?
Sorry, heb ik even overheen gelezen denk ik. Met het invullen van de vragenlijsten gaat het al beter dan verwacht. Een precieze einddatum hebben we nog niet in ons hoofd, maar midden/eind april gaan we denk ik de vragenlijst opheffen en dan kunnen we meteen de Raspberry Pi verloten. Welke versie het is zou ik nog even moeten navragen, maar dat laat ik je zsm weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft een Raspberry Pi model b 512mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://techgeek.com.au/wp-content/uploads/2011/09/we-want-you.jpg

De tijd dat onze enquête kan worden ingevuld is bijna voorbij.
Hierna gaan we de resultaten analyseren.

Wil jij ons hierbij helpen?

Je bent hacker en je valt in de leeftijdscategorie 15 t/m 25 jaar. We willen in een informele setting met maximaal zes personen onze resultaten bespreken. We vinden jouw mening over de resultaten belangrijk. Wil jij hier iets in betekenen neem dan contact op met het volgende emailadres: criminalminds@live.nl

Je reiskosten worden vergoed en wij zorgen voor pizza en cola. We gaan er een leuke en interessante avond van maken!

Voor meer informatie, stel gerust vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Misschien handig om te vermelden dat dit bij Enquête: Hackers gezocht hoort. ;)

Wat is eigenlijk je definitie van een hacker? Ik ben er geen, dat is wel duidelijk, maar wie wel?
En dat je reiskosten vergoedt is prima, maar waar vindt dit gesprek dan plaats? (van Groningen naar Maastricht is wat anders dan van Den Haag naar Amsterdam reizen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 09:42:
Misschien handig om te vermelden dat dit bij Enquête: Hackers gezocht hoort. ;)

Wat is eigenlijk je definitie van een hacker? Ik ben er geen, dat is wel duidelijk, maar wie wel?
En dat je reiskosten vergoedt is prima, maar waar vindt dit gesprek dan plaats? (van Groningen naar Maastricht is wat anders dan van Den Haag naar Amsterdam reizen)
Bedankt voor je opmerkingen! Dit gesprek vindt eind mei (waarschijnlijk donderdagavond de 30ste) plaats in Driebergen. De locatie ligt dichtbij het station van Driebergen-Zeist. Onze definitie van een hacker is iemand die zonder toestemming een computersysteem is binnengedrongen. Ik snap dat deze definitie breed is, maar we hebben al een leeftijdsbeperking en willen onze definitie niet te 'krap' opstellen.

Ik hoop dat hiermee je vragen zijn beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Ik heb het nieuwe topic gemergd met dit topic. Zo hebben we alles mooi in 1 topic en is het voor iedereen duidelijk waar het om gaat.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iisschots schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:26:
Ik heb het nieuwe topic gemergd met dit topic. Zo hebben we alles mooi in 1 topic en is het voor iedereen duidelijk waar het om gaat.
Bedankt! Ik wil nog even benadrukken dat we tijdens dit gesprek totaal niet geïnteresseerd zijn in je hack activiteiten. Wij hebben bepaalde resultaten en die willen we graag aan jullie voorleggen. De resultaten komen uit de vragen van de enquete. We denken dat het ons onderzoek ten goede komt als we een kritische blik krijgen van de mensen over wie het onderzoek gaat. Het is de bedoeling dat het een leuke, gezellige avond wordt en hier zitten verder geen consequenties aan vast. Dus als je het leuk vindt om mee te werken dan horen we graag van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ik ben me bewust van het feit dat dit topic nu wat ''oud'' geworden is, maar dat neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de resultaten en of de winnaar van de Raspberry Pi al bekend gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Perkouw schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:06:
Ik ben me bewust van het feit dat dit topic nu wat ''oud'' geworden is, maar dat neemt niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de resultaten en of de winnaar van de Raspberry Pi al bekend gemaakt is.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er iets over de uitslag wordt gezegd.
"Je kan in de vragenlijst aangeven of je mee wilt loten, door je emailadres achter te laten. Deze contactinformatie wordt vertrouwelijk behandeld en zal niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan het verloten van de Raspberry Pi. De lijst met mailadressen zal na verloting onmiddellijk vernietigd worden."

En de resultaten van het onderzoek zullen vast en zeker tot de uiteindelijke publicatie laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ik hoef dan ook geen naam of wat dan ook, maar het is toch wel leuk om te horen dat het onderzoek is gesloten en of ze hier een tevreden gevoel aan over hebben gehouden etc. en dat de Raspberry Pi verloten is. Zo bedoelde ik hem, concrete onderzoeksresultaten verwacht ik niet en hoef ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 10:35
Ik verwacht de concrete onderzoeksresultaten wel eigenlijk.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1