230v motor variabel aansturen met joystick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
Hai allemaal,

Ik wil een tweetal 230v electro motoren aansturen dmv een usb joystick. Ik ben in het bezit van een raspberry pi en wil deze hier graag bij gebruik.

Zelf zat ik te denken om die joystick via usb aan te sluiten op de raspberry en deze dan middels de gpio "iets" aan laten sturen waardoor ik de motoren beiden met variabele snelheid (afhankelijk van de joystick) links en rechtsom kan laten draaien.

Al geruime tijd ben ik hiermee aan het puzzelen maar zit nu een beetje op een dood spoor. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoezo zit je nu een beetje op een dood spoor dan? Waar ligt je probleem waardoor je niet meer verder kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Guvner schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:44:
Hai allemaal,

Ik wil een tweetal 230v electro motoren aansturen dmv een usb joystick. Ik ben in het bezit van een raspberry pi en wil deze hier graag bij gebruik.

Zelf zat ik te denken om die joystick via usb aan te sluiten op de raspberry en deze dan middels de gpio "iets" aan laten sturen waardoor ik de motoren beiden met variabele snelheid (afhankelijk van de joystick) links en rechtsom kan laten draaien.

Al geruime tijd ben ik hiermee aan het puzzelen maar zit nu een beetje op een dood spoor. :?
Wat denk je dat er voor nodig is om de zwakstroom die uit de PI komt een 230v motor aan te sturen ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
Ik zou niet weten wat ik zou moeten gebruiken tussen de pi en de motoren. In eerste instantie was ik aan het zoeken geslagen naar een digitale potmeter. Maar of je hier dan de 230 van de motor mee kan aansturen...

Het geheel is een pan/tilt dat van een schip komt. Hiermee wordt voorop de boeg een lamp en camera gedraait, zodat vanuit de stuurhut eenvoudig de voorkant te bekijken is zonder daar heen te hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
En wat heb je al geprobeerd om verder te komen met de motor-aansturing dan?

Welke Google zoektermen heb je geprobeerd? En waarom loop je alsnog vast?

Wat voor motoren zíjn het überhaupt?

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 15-03-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
Osiris schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:53:
En wat heb je al geprobeerd om verder te komen met de motor-aansturing dan?

Welke Google zoektermen heb je geprobeerd? En waarom loop je alsnog vast?
Ga me nu alsjeblieft niet wijzen waar ik op moet zoeken. Ik kom hier voor een oplossing. Niet om de les gelezen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Guvner schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:54:
[...]

Ga me nu alsjeblieft niet wijzen waar ik op moet zoeken. Ik kom hier voor een oplossing. Niet om de les gelezen te worden.
Daar was ik, gezien je korte start-post al bang voor. Zo werkt 't hier niet helaas. We willen je best wel helpen met meedenken, tips en hints geven, maar je zult zelf verder moeten komen.

En zolang jij gebrekkige informatie geeft, dan weten wij überhaupt niet waar we je mee moeten helpen, dus tja. 't Werkt twee kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ten eerste:

- Geen RPi gebruiken, heel misschien met een RTOS, ga eerder voor een embedded systeem
- Motoren aansturen doe je dus met een motorsturing (goh..)

Ten tweede:

Als je niet weet waar je mee bezig bent, kan je het misschien maar beter niet doen. Het gaat dan namelijk veel geld kosten, misschien niet eens lukken, en het is ook nog eens gevaarlijk.

Voor je doel (PT[z?]): stappenmotoren zijn juist voor dat soort dingen gemaakt. 230v is ook een tikje overdreven voor je doel :)

Ga dus eerst kijken naar wat je wil bereiken, en daarna wat je nodig hebt, en uiteindelijk misschien naar een kant-en-klaar systeem kijken. Zomaar dat dingen 'aan elkaar maken' levert je niet een gewenst resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Guvner schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:54:
[...]

Als je niet wilt dat je de les gelezen wordt, is het een goed idee om te zorgen dat je topic aan de regels voldoet. Specifiek het volgende stuk: Het algemeen beleid #quickstart.
Een goede topicstart: De Quickstart

Om je topic zo veel mogelijk kans te geven bij de gebruikers die je zouden kunnen helpen is gebleken dat je je het best kan houden aan de volgende checklist. Er wordt aan deze checklist ook wel gerefereerd als de quickstart.

Houd je bij het openen van een topic altijd aan deze quickstart. Het is niet alleen makkelijk voor jezelf om hem erbij te houden, maar je kunt er ook simpelweg allerlei ergernissen mee voorkomen en een hoop van jouw tijd en die van je medegebruikers besparen.

Zorg dat je bekend bent met het Algemeen Beleid.
Verzin een goede topictitel die zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je probleem is.
Dus bijvoorbeeld niet "[Windows] Profielprobleem" maar "[Vista] Profielwijzigingen worden niet opgeslagen".

Afhankelijk van het subforum waar je je vraag wil stellen kan een zogeheten tag ("Vista" in het hierboven genoemde voorbeeld) wenselijk zijn. Controleer dit even in de huidige lijst met topics en in de plaatselijke beleidstopics.

Geef eerst globaal aan wat het probleem is.
Geef vervolgens aan waar je denkt dat het aan ligt.
Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn.

Geef aan waarom je denkt dat jouw oplossing niet werkt of geef aan waarom je denkt dat dat niet werkt.
Je eigen oplossing heeft niet gewerkt. Als je begrijpt waarom niet, vertel dit dan. Als je dat niet begrijpt, kun je dat als "subvraag" in je topicstart opnemen.

Geef altijd aan wat voor eventuele foutmeldingen of waarschuwingen je krijgt.
Wanneer je alles duidelijk hebt uitgelegd, vat je je probleem samen en stel je de uiteindelijke vraag.
Plaats je vraag in één topic in één forum.
Zogenaamd "crossposten" is niet gewenst. Als je er niet zeker van bent of je op de goede plaats je topic opent, neem dan contact op met een moderator.
On-topic: waarom 230V motoren en niet 12V of 24V? En wat wil je bereiken met dit project? Zijn het dingen die je toevallig hebt liggen en wil je je verdiepen in de werking en aansturing ervan? Of wil je er daadwerkelijk iets functioneels mee bouwen?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
Ok ok

Een hernieuwde poging....

Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een eneo pan en tilt Deze zit voorop een schip en bevat twee 230v motoren.

Daarnaast heb ik een raspberry pi en wil graag kijken of ik door middel van dit apparaatje deze pan/til kan aansturen.

Ik zou dit willen doen door middel van mijn usb joystick die ik via de pi hierop kan aansluiten.

De motoren welke in de pan/til zitten zijn 230v. Wat voor type motoren het zijn weet ik niet precies. Er zit een print bij iedere motor waarop de motoren zijn aangesloten. Iedere motor heeft 4 draden (2 gele, 1 rode, 1 blauwe) De twee gele draden zijn samengedraaid waardoor de motor op 3 pinnen van de print zit aangesloten.

De kast zelf heeft een multipin connector met 7 aansluitingen.
1 common
2 rechts
3 links
4 omhoog
5 omlaag
6 verwarming (niet in dit model)
7 aarde

Op de print heb ik iets gezien wat lijkt op een gelijkrichtbrug, maar heb dit nog niet kunnen plaatsen. Aangezien je de motor links en rechts moet kunnen draaien heeft een enkelvoudige gelijkrichtbrug weinig zin. Om hier achter te komen zal ik de hele unit uit elkaar moeten halen (wat ik eigenlijk wil voorkomen).

Beter? :|

[ Voor 95% gewijzigd door Guvner op 15-03-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
Ik kan ook wat foto's plaatsen als dat gewenst is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Weet niet wat deze motor precies doet en of deze constant draait of stappen doet, maar;

al een gezocht op de term: frequentieregelaar + 230V
http://www.google.nl/sear...equentieregelaar+%2B+230V

wellicht staat daar een kant en klare oplossing voor je bij ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-07 22:46
De stroom die de motor nodig heeft, is dat 230V op pin 1? Is dat een losse stekker?

Daarnaast denk ikzelf dat het een kwestie is van:
- met PC de signalen van de joystick uitlezen
- deze vertalen naar commando's voor de motoren (bijvoorbeeld hoog signaal op 2 -> gebeuren draait naar rechts)
Als de invoer maar 2 spanningen aankan (laag/hoog) zul je dus in de software ook nog rekening moeten houden daarmee (langzaam draaien is dan joystick een klein stukje duwen -> korte puls met lange pauze. snel draaien is groot stukje duwen -> lange puls met korte pauze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:01
Je zult eerst uit moeten zoeken of die ingangen echt 230 volt moeten hebben of dat je een apparte voedign hebt voor 230volt en 7 pin aansluting stuur signalen op b.v. 24volt. Als ik de handleiding lees denk ik dat er rechtstreeks 230 volt op moet. dit kun je doen met een relais bord die je op de GPIO pinnen van pi aansluit. Let wel op dat de GPIO pinnnen niet zwaar belast kunnen worden en dat de transistor van het relais bord nog wel eens te veel stroom kan trekken voor de PI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
wortelsoft schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:45:
Je zult eerst uit moeten zoeken of die ingangen echt 230 volt moeten hebben of dat je een apparte voedign hebt voor 230volt en 7 pin aansluting stuur signalen op b.v. 24volt. Als ik de handleiding lees denk ik dat er rechtstreeks 230 volt op moet. dit kun je doen met een relais bord die je op de GPIO pinnen van pi aansluit. Let wel op dat de GPIO pinnnen niet zwaar belast kunnen worden en dat de transistor van het relais bord nog wel eens te veel stroom kan trekken voor de PI.
Ok, dus een aparte extra voeding zou slim zijn begrijp ik. En dan met bijvoorbeeld zo'n 8 poorts relayboard kan ik dan 4 snelheden maken voor 2 motoren.

Deze had ik eerder ook al aan gedacht, maar kwam er niet helemaal uit hoe ik een lager voltage kan laten lopen uit de verschillende relays

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 17:08

Stoney3K

Flatsehats!

Als ik hoor dat de motoren met 3 draden zijn aangesloten, begin ik te vermoeden dat het (a)synchrone motoren zijn op draaistroom, of een rolluikmotor met 2 aansluitingen, eentje voor op (links) en eentje voor neer (rechts).

De print die ertussen zit kan nog wel eens voor frequentieregelaar of schakelprint spelen.

Wat je kan proberen is tussen twee motoraansluitingen meten welke spanning je vindt. Als het een 'rolluikmotor' is, dan zal er tussen de ene óf de andere gele draad, en de zwarte draad, 230V komen te staan.

Is het een asynchrone motor die 2 richtingen op kan, dan zal de spanning tussen alledrie de draden even groot zijn, vaak 230V of 400V.

Ik gok zelf dat het om een rolluikmotor gaat, dus met gescheiden wikkelingen voor op en neer. Dat zijn vaak gewoon universeelmotoren (net als in een ventilator of stofzuiger), als ze niet te veel stroom trekken kun je daarvan de snelheid regelen met een normale dimmerschakeling op fase-aansnijding.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
Ik zal straks als ik thuis ben eens wat foto's schieten. Wellicht dat er hier iemand is die direct ziet wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:01
Met relaid ga je geen snelheid kunnen regelen daar had ik even overheen gelezen. Dan zul je aan bijvoorbeeld solid state relais SSR moeten denken met zoals stoney3k zei fase aansnijding.

Voor dit soort besturing wordt door hobyisten vaak Arduino's gebruikt dus zoeken op "Arduino mains motor speed control" zal vast wat bruikbare info opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Volgens de datasheet wordt de motor aangestuurd door 230V (+20%/-10%) op de juiste pennen te zetten. Daarbij wordt per motor 30mA getrokken.

Het eerste dat in mij opkomt zijn 4 optocouplers aan de GPIO pinnen (je zult wel even moeten controleren of de GPIO pinnen voldoende stroom kunnen leveren of dat er nog een transistor tussen moet). De optocouplers gebruik je vervolgens om 4 triacs aan te sturen, waarmee je de motoren weer voedt.
Door het gebruik van optocouplers heb je ook meteen je RPi gescheiden van het 230V gedeelte.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Een RPI gebruiken voor een dergelijk systeem is overkill en geeft de nodige overhead (zoals boot snelheid).
Een arduino is een passendere oplossing, gekoppeld met een relay shield (http://arduino-info.wikispaces.com/ArduinoPower) en een joystick shield ( https://iprototype.nl/pro...o/shields/joystick-shield)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 17:08

Stoney3K

Flatsehats!

Zer0 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:57:
Een arduino is een passendere oplossing, gekoppeld met een relay shield (http://arduino-info.wikispaces.com/ArduinoPower) en een joystick shield ( https://iprototype.nl/pro...o/shields/joystick-shield)
En mag je me dan even vertellen hoe je dan de snelheid van de motoren wil regelen? De relais flipperen op de PWM-uitgang van de Arduino?

Waar je ook nog voor uit moet kijken is of er in die pan-tilt eenheid wel positiebewaking of eindschakelaars zitten. Als je de motor gewoon blindelings aanstuurt kun je de boel kapot draaien omdat je de motor voorbij zijn eindstop draait.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:08:
[...]

Waar je ook nog voor uit moet kijken is of er in die pan-tilt eenheid wel positiebewaking of eindschakelaars zitten. Als je de motor gewoon blindelings aanstuurt kun je de boel kapot draaien omdat je de motor voorbij zijn eindstop draait.
Pak de manual van het hele apparaat erbij en je ziet dat er eindschakelaars inzitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

[...]

En mag je me dan even vertellen hoe je dan de snelheid van de motoren wil regelen? De relais flipperen op de PWM-uitgang van de Arduino?

Hahahaha een relais PWM'en...geniaal!

Nee ik zou gewoon een triac gebruiken denk ik...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

[...]

Simpel, niet..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Met Zer0. Als ik het zo zie heeft die motorkast een vrij simpele aansturing: knoop de 'common' aan een van de richtingspinnen en de camera zwenkt met een vaste snelheid die kant op. Het lijkt me niet dat zwenken met een variabele snelheid zo belangrijk is dat je er de hele opbouw van de module in de motor-kast voor aan wilt passen. Als je dus gaat voor een vaste snelheid zou je genoeg kunnen hebben aan een bordje met 4 relais en iets waar je je USB-joystick op aan kan sluiten.

Ik ben het met de mensen eens dat een Raspberry Pi hier zwaar overkill is... maar ik denk eerlijk gezegd dat puur pragmatisch gezien, als je snel resultaat wilt hebben en als ik je skills met electro zo een beetje inschat, dit hier de juiste keuze is: haal een relay board van eBay, knoop die aan de GPIO van de RPi en knoop daar de motoren aan. Programma schrijven wat je USB-joystick uitleest en de relays adv dat aanzet en je bent er.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 09:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom niet de 7 polige aansturing gebruiken? Daar heb je alleen maar drukknoppen voornodig.

Als je potmeters wilt gebruiken om de boel te bedienen zou je ook aan een simpele terugkoppeling kunnen denken dmv. potmeters aan de assen te koppelen die zo weer een positiespanning terug koppelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1