wat is hier nog mogelijk mee?

Pagina: 1
Acties:

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
sinds vorig jaar heb ik de graka erin gezet, in de hoop er nog wat aan het systeem te hebben.
deels heeft het geholpen, nu merk ik toch dat ik in een game als World of Tanks, alles op het allerlaagste moet zetten om nog enig speelbare FPS te krijgen. dit speel is niet zo heel zwaar grafisch dus zou toch beter moeten.
nu kan het zijn dat het spel meer op de CPU leunt dan op de graka zelf...
en dan kom ik op het volgende
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom X4 9500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI K9A2GM V3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 112,95€ 112,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 112,95

dit is wat ik heb nu aan CPU en mobo, tis al wat oud ( bijna 4 jaar). RAM is 4GB ddr2. nu is de voet van de CPU AM2+, nieuwe moederborden komen steeds weer uit op DDR2 geheugenslots. ik loop dus tegen flinke beperkingen op.

de vragen:
- nu kan de CPU nog wel wat (flink) overgeklokt worden. ik zou alleen niet weten met welk moederbord dit kan. iemand suggesties? en of dat nog wel leverbaar is!
- kan de aanschaf van een SSD waarop de games komen te staan soelaas bieden?
- is het niet verstandiger om een halve upgrade te doen naar andere CPU en moederbord? (voeding zou toereikend nog moeten zijn, denk dat het beter is die toch te vervangen) HDD en graka neem ik mee.

persoonlijk denk ik dat een geheel nieuw systeem een betere optie is. toch ben ik benieuwd naar wat jullie ervan denken :)

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mag ik vragen wat je van het idee van een 2e hands systeem vindt? Dit is inderdaad een machine die het erg lang heeft volgehouden en waarbij upgraden bijna geen zin heeft.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Lednov
dat mag, en tsja liever nieuw. zodat ie het weer 4 jaar kan volhouden ;)

• Bluepenguin
  • Niet online
wel ben bang dat je met ca 100-120€ dat niet gaat redden, al kun je er met rustig werken waarschijnlijk wel zo'n vier jaar uit een goede 2ehands krijgen.

edit: V&A aangeboden: Athlon X2 250 + 2 GB + GA-M68MT-D3P + 300W PSU + 320GB HDD + Core1000 case is misschien interessant?
En: V&A aangeboden: E8500 Lichte game PC! (al heeft deze verkoper nog geen V&A beoordeling)

Of (en die oplossing zou ik zelf kiezen met een budget tot zeg ca. €150,-) reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013 de BBG nemen en de huidige hdd overplaatsen. Redelijke kans dat je die hdd wilt upgraden, maar dat kan ook over een tijdje als die nog betrouwbaar is.
En in de toekomst met 2ehands componenten nog best fors te upgraden.
Waarbij je eventueel enkele componenten die nog behoorlijk nieuw zijn zo in de V&A kunt vinden: V&A aangeboden: Asrock H61M/U3S3 bijvoorbeeld, scheelt toch weer een tientje.

Maar dat zijn slechts mijn gedachten, misschien dat een andere tweaker een nog veel mooiere set weet :)

[ Voor 103% gewijzigd door Bluepenguin op 15-03-2013 12:39 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik zou eerst/ook eens kijken waar de bottleneck nu precies zit.
Kijk tijdens het spelen even naar de load op de cpu, het geheugengebruik en de load op de gpu, als daar het probleem niet zit misschien toch de harde schijf (al kan ik me dat niet voorstellen).

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:41

skoozie

SCSI

In world of tanks is het ook mogelijk om met programma's rook ed uit te zetten, dit met redelijke verbeteringen in FPS. zou je ook nog eens kunnen proberen. SSD hielp heel erg om de laad tijden in te korten maar niet in FPS.
mocht het uitschakelen van rook ed niet helpen zou ik denken aan nieuw mobo+cpu+ram (mobo met ddr2 worden niet echt meer verkocht met een hedendaagse cpu)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Lednov
@ skoozie, alles staat op de laagste setting of uit.
@ mitsumark, de core 0 draait op de volle 100% de rest doet niet veel op core 3 na (50%). geheugen is krap op 2.5 GB na de CPU heb ik niet meer gekeken wat de GPU doet. (toch ff gekeken, die staat met 20% load uit zijn neus te eten)

@ BluePenguin dank je voor zoeken van die setjes, zitten leuke dingen bij vraag mij echter af of dit mijn probleem oplost. denk dat ik met een jaar opnieuw kan beginnen dan :(

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:41

skoozie

SCSI

Lednov schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:43:
@ skoozie, alles staat op de laagste setting of uit.
@ mitsumark, de core 0 draait op de volle 100% de rest doet niet veel op core 3 na (50%). geheugen is krap op 2.5 GB na de CPU heb ik niet meer gekeken wat de GPU doet. (toch ff gekeken, die staat met 20% load uit zijn neus te eten)

@ BluePenguin dank je voor zoeken van die setjes, zitten leuke dingen bij vraag mij echter af of dit mijn probleem oplost. denk dat ik met een jaar opnieuw kan beginnen dan :(
World of tanks ondersteuned volgens mij nog geen multithreaded.
om de rook etc uit te zetten heb je mods nodig: zie

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Lednov
oh zo! daar ga ik nog even naar kijken!

voor grap eens gekeken wat SWTOR (medium) doet, alle 4 de cores op 100%, terwijl de GPU niet boven de 40% uitkomt. lijkt mij dat de CPU hier het probleem is... dat wordt sparen voor een nieuw systeem.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Je kunt je Gpu nog wel meenemen naar een volgend systeem, zoals je nu al aangeeft staat die uit zijn neus te eten. WoT draait voornamelijk op singlecore speed, dus een nieuwe pentium met b75 moederbord is al een hele upgrade, en dan valt de prijs nog best mee, er vanuit gaande dat je voeding,kast, hdd etc wil meenemen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Lednov
HDD, kast, branders blijven, over voeding twijfel ik nog. een fatsoenlijke voeding is 5 tientjes. GPU gaat ook mee.

dus CPU moederbord en RAM (eventueel voeding en SSD, of een later upgrade hier in met kast.)

• Bluepenguin
  • Niet online
Lednov schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 21:31:
HDD, kast, branders blijven, over voeding twijfel ik nog. een fatsoenlijke voeding is 5 tientjes. GPU gaat ook mee.

dus CPU moederbord en RAM (eventueel voeding en SSD, of een later upgrade hier in met kast.)
Veel van de betere SSD's van dit moment hebben een sata-600 aansluiting. Op 300 werken ze uiteraard ook prima, maar sata-600 wordt goed benut. En over een tijdje zullen denk ik alleen de echte budget exemplaren nog uitgerust worden met sata-300.
Dus stel, je neemt dat, usb 3.0, socket 1155 en een leuk pci-e slot als basis-idee voor een moederbord, dan heb je als nog heel wat betaalbare opties.

Als je twijfelt over de voeding, dan zou ik die er bij kopen. Een instabiele of versleten voeding kan (al hoeft dat niet) allerlei onduidelijke storingen geven in / met de andere componenten.
Neem dan de Celeron uit de BBG, die is door de socket goed te upgraden met veel Sandy en Ivy Bridge proccessoren. Zal qua singlecore performance een niet onaardig stap vooruit zijn tov de X4 nu, al neemt de totale performance niet heel veel toe, ~15% dacht ik.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1MSI B75MA-E33€ 48,30€ 48,30
2Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9/2G€ 12,90€ 25,80
1be quiet! System Power 7 350W€ 36,70€ 36,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,75

Misschien iets minder betaalbaar dan gehoopt, maar het is wel een systeem met veel upgrade mogelijkheden.**

Wat me wel tricky lijkt aan bovenstaande is dat je heel goed zult moeten kijken of alles goed in de huidige behuizing past. Geen idee welke kast je nu hebt (behalve dat het een micro-ATX zal zijn), maar mocht je een kast hebben waar het moederbord verticaal in zit, dan is het oppassen met o.a. de hoogte van de cpu-fan enz.

** V&A aangeboden: Asrock H61M/U3S3 kan nog een klein stukje besparing opleveren, van de 1155 cpu's is geen zinnig aanbod op dit moment en idem voor de prijzen van in de V&A beschikbaar RAM. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bluepenguin op 20-03-2013 12:49 ]

• Lednov
BluePenguin als eerste, ik waardeer je input, hardstikke mooi! toch vraag ik mij af, waar jij een max prijs vandaan haalt :) lijkt of je een systeem wil neerzetten van max 100E

gelijk daaraan, valt er met zo een celeron nog wel een beetje gamen? aan FPS tellen doe ik niet, alles boven de 30 merk ik toch geen verschil in. dus 30 FPS en medium settings is méér dan zat.

• Bluepenguin
  • Niet online
Lednov schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 16:08:
BluePenguin als eerste, ik waardeer je input, hardstikke mooi! toch vraag ik mij af, waar jij een max prijs vandaan haalt :) lijkt of je een systeem wil neerzetten van max 100E

gelijk daaraan, valt er met zo een celeron nog wel een beetje gamen? aan FPS tellen doe ik niet, alles boven de 30 merk ik toch geen verschil in. dus 30 FPS en medium settings is méér dan zat.
Heb er lol in, dus geen dank :). Verder, waarom ik op niet al te veel meer dan €100,- mik, is dat tot nu toe alleen World of Tanks is langs gekomen. Nou is WoT niet zwaar, en ik ga er maar vanuit dat het t meeste zware werk is dat je er mee gaat doen.
Je geeft aan dat het systeem redelijk wat jaartjes mee moet kunnen en WoT goed moet kunnen draaien, maar geeft geen verdere eisen, dus ga ik er vanuit dat die game het zwaarste is dat de pc moet kunnen draaien.
Dan is mijn startpunt dat het als eerste niet mijn geld is :) (en geen budget bekend), en dan ga ik altijd maar uit van wat zinvol te onderbouwen is.

De €100,- kwam meer voort uit het lijstje in de topic-start, daarin gaf je aan een 7770 gpu te overwegen. Oftewel, het budget is in ieder geval zo'n 100-120€. Vandaar ;)
En verder denk ik, dat de huidige generaties processoren eigenlijk altijd wel voldoen voor niet al te zware games. Heb hier zelf een licht overgeklokte c2d e7300 draaien, en die komt bij spellen als Sleeping Dogs (op medium settings) alleen af en toe net ietsje te kort.
Sleeping Dogs is op medium een stapje zwaarder dan WoT, en een G1610 al gauw anderhalf keer zo sterk is als een e7300. Voeg daar aan toe dat het op dit moment één van de processoren is met een fantastische waar / geld verhouding, en wat mij betreft is het daarmee een uitstekende processor voor nog een redelijk aantal jaren.
Niet per se omdat deze qua budget acceptabel is dus, maar door de combinatie van waar/geld + voldoende voor jouw gebruik + mogelijkheid om eventueel een andere processor te kopen met de 1155 socket (breed prijs bereik, nu en straks 2e hands).
Eigenlijk idem voor het mobo (gebruik van WoT en Office vraagt niet meer dan een standaard B75 bord), en MSI, BeQuiet! en Kingston leveren in de regel prima materialen.

Als je een stap omhoog wilt, om wat ruimte te hebben om de komende jaren ruimte te houden voor games, zou ik zeggen dat je het best dan meteen een flinke stap te maken, naar een 3550 + 7850 cpu/gpu combinatie bijvoorbeeld. Dan wordt overigens de huidige voeding en behuizing wel een stap belangrijker.

@Lednov, kortom, het is maar wat je wilt uiteraard. En daar ben ik wel benieuwd naar een iets specifiekere lijst van wensen en eisen, want een stap hoger dan dit kan bijvoorbeeld zoiets worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 114,95€ 114,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing€ 155,50€ 155,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,35

al dan niet met een 650 Ti, als Nvidia de voorkeur heeft. Of iets geheel anders, afhankelijk van budget en wensen :)

• Lednov
Bluepenguin schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 19:40:
[...]
De €100,- kwam meer voort uit het lijstje in de topic-start, daarin gaf je aan een 7770 gpu te overwegen. Oftewel, het budget is in ieder geval zo'n 100-120€. Vandaar ;)
juist! ik had dit vermoeden al :)

die 7770 héb ik namelijk al, en die staat met WoT (een spel die toch erg leunt op de CPU) uit zijn neus met mes en vork te eten. in SWTOR legt ie mes en vork neer, verder komt het niet over de 40% load. in een nieuw systeem, gaat deze dus vrolijk mee.

een systeem waarop gegamed wordt kan je ook prima gebruiken voor wat surf werk en office taken. dus dat gebeurd erop, ga ik me niet druk overmaken.

Photoshoppen moet zo nu en dan ook gedaan worden, en dat gaat op het huidige systeem prima, dus met een nieuwe CPU en mobo gaat dit ook lukken.

kortom: games beetje vlot laten draaien (minstens op medium/30 FPS op 1080P) en de rest zal ook wel prima lukken.

budget: ja hoe goedkoper hoe beter. wel met de noot dat het minstens 4 jaar vooruit moet kunnen. dat ik na twee jaar een GPU moet vervangen, kan ik prima mee leven. CPU en dergelijke niet. (ff terzijde, ik heb het huidige systeem in mei/juni 2008 gekocht, dus straks is ie 5 jaar oud, knap volgehouden denk ik zo)

zelf had ik ook al gekeken naar wat mogelijkheden. oa Intel 3570(K), echter dat vind ik te duur. tussen de K en niet K zit overigens 15 E verschil. dus nauwelijks te moeite om dan niet de K versie te nemen. maar te duur. (met K versie voor OC moet je trouwens wel weer een duur mobo nemen, dus ook een reden waarom het af valt.)

dan kom je op de 3350, 150E stevig aan de prijs. als het meer futureproof is, is het een no brainer. maakt het niet veel uit, dan goedkopere versies AUB.

AMDs zijn goedkopere CPUs te vinden. en hier weer, hoezit het met futureproof? welke is betere keus.

daarom de lijstjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 79,99€ 79,99
1ASRock 970 Pro3€ 57,30€ 57,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 54,20€ 54,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 191,49

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 66,90€ 66,90
1ASRock FM2A75 PRO4€ 68,45€ 68,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,55

de AMDs ontlopen elkaar nauwelijks qua prijs, welke nou betere keus is? geen idee. een is AM3+ andere is FM2.
dand e Intel die flink duurder is dan de AMD, (en dan ook flink beter?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,-

NOOT: geheugen had ik gekozen wegens low profile mocht er ooit een CPU koeler komen, dan weet ik iig zeker dat daarmee geen problemen ontstaan, echter is de prijs de laatste dagen flink omhoog gegaan, dus wellicht dat ik hier wel op ga bezuinigen.

PINDA: wat er nog bij moet in deze lijstjes, voeding! wat ik nu heb ik is 5 jaar oud, dus wil gewoon een verse PSU erin. kast zoek ik een leuk model voor, das nogal smaak gebonden (hoe 'simpeler' hoe beter, geen meuk met neon en derglijke). voeding is ongveer 5 tientjes kast ook.

dit dus. een budget van 300 - 350 en een beetje. het scheelt dat de GPU over gezet wordt.

• Bluepenguin
  • Niet online
Heb net te weinig tijd om een goed antwoord te formuleren, maar de 965 en 750K zitten vrij dicht bij elkaar qua performance, alleen heeft de Phenom een duidelijk door de betere overklok mogelijkheden en de veel ruimere cpu cache.
De 750K lijkt me net iets te krap voor 4 à 5 jaar, de 965 kan prima. De 3350P is duur, maar komt qua prestaties close op een 2500 van de Sandy Bridge generatie >> en die 2500 is een beest.
Een mooie tussenstap tussen de €80,- AMD cpu en de €150,- van de Intel, zou misschien de pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition kunnen zijn. Komt dicht bij een 3350P qua kracht, maar met een aantal haken en ogen.

De verhoudingen onderling? Plus minus en soms behoorlijk verschillend per toepassing: de 750K en 965 zijn niet enorm verschillend, al heeft de Phenom het grote voordeel van significant meer cpu cache. De 965 / 750K zijn een keer of twee sneller dan een Phenom 9500, de 3350P is ongeveer een ruime anderhalve keer zo snel als de 965.

Het lijkt me kort samengevat vooral aan jou om te bepalen of de drie tientjes meer van de 3350P de moeite zijn om met meer zekerheid de kracht van de processor te benutten (weinig programma's zijn geoptimaliseerd voor een hexacore, zoals de fx-6300, quadcores daarentegen) en in het algemeen iets meer power te hebben.
Punt is wel, dat ik niet goed in kan schatten hoe in World of Tanks de singlecore prestaties gaan verschillen tussen deze vier cpu's. Alle vier zullen ze singlecore meer leveren dan de Phenom 9500, maar hoe veel meer? heb ik geen idee van.

kast, voeding, koeling etc. edit ik vanavond bij deze reactie. Een ssd is altijd leuk om programma's en het OS op te zetten, bijv. een Samsung 840 van 128 gb zal een prima keuze zijn voor het geld.

[ Voor 5% gewijzigd door Bluepenguin op 22-03-2013 06:33 ]

• Lednov
joh rustig aan :) ik verwacht niet dat je om half zeven 's ochtends een reactie geeft! wel bedankt voor de reactie.

dat die AMDs dicht bij elkaar lagen, dat idee had ik zelf ook al. die zijn nu sinds gisteren opeens wat duurder geworden!

die FX serie had ik ook naar gekeken, wat mij daar in tegen staat, is het ontzettend hoge energieverbruik (iig bij de FX-8350) en nauwelijks hogere performance. nu 3 tientjes goedkoper en over een jaar duurder uit zijn door de stroomkosten. in dit opzicht is een 3350 gewoon een betere keus.

of mij die 3 tientjes dan ook waard zijn in vergelijk met die i3? goeie vraag. het budget game systeem in de BBG is nu van AMD, wat als die op basis van Intel wordt? kom je dan uit op de i3?
zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,05

zelfde geheugen genomen, zal vast wat goedkoper kunnen.

over SSD, ja graag, alleen niet meteen, scheelt mij weer een 100 als ik die later koop :)

• Bluepenguin
  • Niet online
Lednov schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:45:
dat die AMDs dicht bij elkaar lagen, dat idee had ik zelf ook al. die zijn nu sinds gisteren opeens wat duurder geworden!
Heeft te maken met een wereldwijde kortingsactie van AMD, die onlangs is afgelopen en blijkbaar voeren retailers die prijswijziging nu door. De actie van AMD scheelt zo'n €10 à €15 dacht ik.
die FX serie had ik ook naar gekeken, wat mij daar in tegen staat, is het ontzettend hoge energieverbruik (iig bij de FX-8350) en nauwelijks hogere performance. nu 3 tientjes goedkoper en over een jaar duurder uit zijn door de stroomkosten. in dit opzicht is een 3350 gewoon een betere keus.
In dit geval inderdaad. Wat overigens handig is om te weten, is dat de berekening van AMD van het TDP behoorlijk verschilt van die van Intel. Intel geeft als TDP het gemiddelde energieverbruik bij gemiddeld gebruik. Oftewel, een mix van veel office en browsen, aangevuld met wat rar / zip acties en wat gaming / photoshop en dergelijke.
AMD gaat uit van de gemiddelde stroomconsumptie bij intensief gebruik: een mix van gaming, rar/zip en andere veeleisende programmatuur. Daarmee komt AMD altijd fors hoger met het TDP uit. In dit geval is het inderdaad zo dat de FX-serie enigszins slurpers zijn, in combinatie met dat de P in de 3350P processor er voor staat dat de grafische chip volledig is uitgeschakeld.
Daardoor komt in dit geval (als eigenlijk de uitzondering op de regel) het opgegeven tdp behoorlijk goed overeen met de verhouding van het werkelijk verbruik.
of mij die 3 tientjes dan ook waard zijn in vergelijk met die i3? goeie vraag. het budget game systeem in de BBG is nu van AMD, wat als die op basis van Intel wordt? kom je dan uit op de i3?
Min of meer denk ik. De hexacore fx-6300 zit qua prijs er mooi tussenin, maar laat zich op dit moment lastig inschatten. Het is één van de nieuwere Vishera's, waardoor er weinig reviews van te vinden zijn. De benchmarks zijn redelijk onbetrouwbaar, want als alle zes de cores vol benut worden, dan komt de 6300 er als een absoluut beest uit; in die mate, dat het soms lijkt alsof je voor 3 tientjes minder de 3350P prestaties in huis kunt halen.
Geldt ook voor sommige vrij specifieke acties, dacht dat óf Winrar óf 7-zip bijzonder goed overweg kan met deze chips, en dan verslaan de FX's toch best vaak veel duurdere Intels. De praktijk lijkt echter dat de Intel i3 en de instap i5 (3350P) de AMD's in games en andere intensieve taken behoorlijk klop geven.

Een i3 3225 is opzich een fraai beestje, maar de verhouding met de 3350P is eigenlijk zoek. Voor iets meer euro's, biedt de 3350P bijzonder goede prestaties voor het geld.

Op een rijtje (inschatting) de 750K is prima voor nu, maar niet echt sterk genoeg voor de toekomst, de 965 biedt dan simpelweg een stapje meer (en een pricewatch: AMD FX-4130 Boxed zit niet ver van laatstgenoemde). De FX-6300 komt daarna, een redelijk stap meer performance (tegen een nog net iets grotere stap meer geld), de i3-3225 is een mooie en krachtige alrounder. Deze i3 zou eigenlijk nog wel eens het beste in de buurt kunnen komen bij wat je zoekt. De i5-3350P biedt daarentegen alleen wel 'an offer you can't refuse' voor het geld.
zoiets:
... knip ...
pricewatch: Intel Core i3 3225 Boxed

.. knip ..
zelfde geheugen genomen, zal vast wat goedkoper kunnen.

over SSD, ja graag, alleen niet meteen, scheelt mij weer een 100 als ik die later koop :)
Ja, geheugen kan wel iets goedkoper in de zin van letterlijk maar een paar euro, maar 8 gb low profile blijft op dit moment aan de prijs. Ik zou de Corsair houden, het staat al jaren als uitstekend materiaal bekend.

• Lednov
op TDP let ik niet zo druk, das wat ze maximaal aankunnen voordat ze een meltdown krijgen, nee bedoel echt het verbruik, zag het op een poolse of russische website, was bijna twee keer zoveel als met een de i5 3570K.... ja das gewoon te gek! een slecht mobo zal hierin schuldig kunnen zijn, dan nog is het mijn inziens te hoog.

deze van AMD valt sowieso af: AMD Phenom II X4 965 Black Edition. dit ding is bijna 3,5 jaar oud! ga ik niet kopen dan, nieuw systeem met oude CPU, nee dus.

en dan is het eigenlijk schandalig van AMD dat ze in ruim 3 jaar nauwelijks zijn opgeschoten!

nee de keuze is duidelijk: Intel, veel meer waar voor mijn geld. nu en in de toekomst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White€ 48,99€ 48,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,84

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9W Low Profile White€ 48,99€ 48,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,79

hier moet ik dan een keuze maken, geheugen is 'aangepast' tis nog steeds hetzelfde, alleen dan in een andere kleur. en weer 5E goedkoper, mij zal het worst zijn welke kleur het is, zit in mijn kast zie ik toch niet :S

goed dan blijft over voeding en kast. en ik denk eraan omdat als eerste te halen, dan geheugen en mobo en als laatste proccesor
waarom? deze punten zijn universeel, welke CPU ik ook kies, dit blijft gelijk, dus kan ik rustig aan 'doorsparen' en hopelijk zijn de prijzen dan weer wat lager :)

goed terug naar voeding( en kast)
450 - 500 W moet genoeg zijn (ruim!)
en kast 2 3.0 usb aan de voorkant en stil. verder geen enkele meuk eraan, strakker en simpeler hoe beter. zo eens ff zoeken, voeding is belangrijker.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:58

Quad

Doof

Ik teken in elk geval voor de cominatie i5 3350p plus bijbehorende componenten.
Je geeft al aan een HD7770 te hebben, welke voeding heb je momenteel? (kan zijn dat ik er over heen gelezen heb :+ ).

In elk geval, een behuizing die voor jou voldoet + een voeding:

pricewatch: Antec One
pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze

430Watt is ruim voldoende voor een HD7770 en een i5 3350p, jouw maximale belasting zal rond de 250 maximaal in het ongunstigste geval pieken.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Lednov
die antec One ken ik alleen die bochel... ik weet het niet hoor...
EDIT: even wat reviews gelezen, in praktijk is die bochel een stuk minder... het staat op het lijstje :)

die voeding lijkt mij dan ook voldoende, mocht er een andere kaart in komen over ene jaar of twee?

EDIT2: zat nog ff te kijken naar wat goedkoper kan, niet veel :) toch een andere mobo gevonden. pricewatch: MSI B75MA-P45 deze heeft echter maar één sata 600 aansluiting,

hebben gewone HDDs baat bij een 600 aansluiting? of is 300 meer dan voldoende? er komt hoe dan ook maar één SSD in, dus al HDDs geen baat er bij hebben scheelt mij dit weer mooi 5 eurootjes ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Lednov op 23-03-2013 11:09 ]

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-02 12:46

sHELL

VR "connoisseur"

Lednov schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 18:44:
hebben gewone HDDs baat bij een 600 aansluiting? of is 300 meer dan voldoende? er komt hoe dan ook maar één SSD in, dus al HDDs geen baat er bij hebben scheelt mij dit weer mooi 5 eurootjes ;)
Niet echt, met SATA3 (sata-600 zoals ze het soms noemen) kun je maximal 600MB/s (ongecodeerd in ideale omstandigheden) halen. Maar de meeste normale HDDs pieken net voorbij de 150MB/s, dus daar hoef je het niet voor te doen.

Er zal op een SATA3 aansluiting mischien wat winst te halen zijn, maar ik denk dat het meestal te verwaarlozen is.

[ Voor 10% gewijzigd door sHELL op 23-03-2013 11:52 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Quad

Quad

Doof

Wat sHell zegt dus, sata 600 halen de HDD's niet, SSD's op papier wel maar daar draait het niet om, het gaat om de sequentiële schrijf en lees snelheden en de accestijden, die zijn belangrijk.

nggyu nglyd

• Bluepenguin
  • Niet online
De cx430 die Quad vermeldt hierboven, is een fijne voeding. Je kunt dan op energie efficiëntie en een klein stukje levensduur winnen, door een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt te kiezen, maar dat is nu waarschijnlijk overbodig.
Iets meer power heeft een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W , dat geeft meer ruimte voor eventuele toekomstige gpus; al blijft voor veel mensen een Seasonic overkill.

Voor wat betreft de sata aansluitingen: alleen een snelle ssd kan sata-600 echt gebruiken. Eenvoudiger ssd's kunnen vaak prima een sata-300 hebben. Bijv. de Samsung 840 ssd's zitten wel op de grens van sata-300, en in sommige situaties kunnen ze iets hogere prestaties halen met een 600 aansluiting. Bijv. de Pro versie uit de 840 serie van Samsung, daarbij is het sonde om die aan sata-300 te hangen.
Wat Quad en sHELL al zeiden :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De 965 BE is zo gek nog niet hoor. Dat ding is spotgoedkoop, klokt erg goed over en het energieverbruik is idle en bij normaal gebruik best okay, hij zuipt wel behoorlijk wat bij veel gamen. Het is net de M4 SSD van Crucial: Vrij oud, niet meer de snelste, maar veel bang for your buck.

En de FX-6300 is een behoorlijk beest. De manier waarop de meeste testsites werken is ook niet super eerlijk: Die gaan uit van alle 6 cores op 100% belasting, al dan niet met een overclock. Bij idle is het verschil een stuk kleiner, en ligt het vaak aan het mobo. Bij normaal verbruik gebruikt een FX-6300 wel meer dan een i5, maar niet schokkend veel meer.

Intel en AMD is met dit budget voornamelijk stuivertje wisselen en een beetje glazenbol kijken: gaan games en andere software over 2/3 jaar opeens wel meer dan 4 cores gebruiken, is de FX-6300 in het voordeel vergeleken met een i5. Blijft alles op 2 of 4 cores lopen, heeft de i5 een voorsprong. En wat er gaat gebeuren is niet duidelijk, wel dat de afgelopen paar jaar HT en meer dan 2/4 cores steeds beter ondersteunt worden. Mijn AMD x6 1100T wordt alleen maar sneller, puur omdat steeds meer programma's met de 6 cores kunnen omgaan.

Maar, als je toch intel wilt: Neem dan de i5 setup. Niet veel duurder, wel betere prestaties.

People as things, that’s where it starts.

• Lednov
Mooi, dan gaat de AsRock eruit en de MSI erin.
het geheugen is nu ook aangepast, tegen de tijd dat ik er andere koeler in zou willen, zet ik het wel in de andere geheugensloten.

het is nu dit geworden pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 scheelt bijna een tientje...
daarbij, ik wil alleen een nieuwe kast, vanwege die koeler, ik ga nu toch niet meer overklokken, dus de standaard koeler is perfect. een SSD krijg ik wel weggewerkt in de huidige coolermaster kast.

de antec gaat er dus uit, hou em wel in mijn achterhoofd, stel dat het niet lkkr past allemaal. voor het oude systeem zou ik wel een tientjes kast kopen ofzo, hoeft niets te doen anders dan de spullen erin houden.
kast die ik nu al heb: pricewatch: Cooler Master Elite 333

hierdoor kom ik, onder de 300 E uit met de 3350, is dat dan ff mooi!

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75MA-P45€ 51,95€ 51,95
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 42,94€ 42,94
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,29€ 39,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,08

@ blue die voedingen die jij noemt zijn ruim de helft duurder dan de corsair, zijn die dan ook zoveel beter? nou jij vindt de CX430 ook fijn, ik hou dan lkkr die erin :).

heren (en dames??) hartelijk bedankt! ik ben zeer goed geholpen zo. nu in stappen de aanschaf doen, tis niet anders...
zoals eerder: voeding geheugen mobo proc.

@ Vas, dat ie goed is geloof ik best. voor nu. ik wil toch dat ie nog 4 jaar meegaat, en dat zie ik niet gebeuren. ik heb de vrees, dat ik dan over één jaar, miss twee, dan weer wat anders mag gaan aanschaffen.
dan zou den FX-6300 een betere optie zijn. zit dan een zelfde systeem te zoeken, ik kom dan hier op uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 117,95€ 117,95
1MSI MSI 760GA-P43 (FX)€ 54,45€ 54,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,63

mobo heb ik gekozen vanwege 4X USB 3.0.

EDIT: staat allemaal beetje raar, was het aan te tikken en toen werd er gereageerd :)

• Quad

Quad

Doof

Je Intel setup is gewoon een goede en degelijke setup. Prima waar voor je geld.

nggyu nglyd

• Bluepenguin
  • Niet online
Lednov schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 13:04:
Mooi, dan gaat de AsRock eruit en de MSI erin.
het geheugen is nu ook aangepast, tegen de tijd dat ik er andere koeler in zou willen, zet ik het wel in de andere geheugensloten.

het is nu dit geworden pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 scheelt bijna een tientje...
daarbij, ik wil alleen een nieuwe kast, vanwege die koeler, ik ga nu toch niet meer overklokken, dus de standaard koeler is perfect. een SSD krijg ik wel weggewerkt in de huidige coolermaster kast.

de antec gaat er dus uit, hou em wel in mijn achterhoofd, stel dat het niet lkkr past allemaal. voor het oude systeem zou ik wel een tientjes kast kopen ofzo, hoeft niets te doen anders dan de spullen erin houden.
kast die ik nu al heb: pricewatch: Cooler Master Elite 333

hierdoor kom ik, onder de 300 E uit met de 3350, is dat dan ff mooi!

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75MA-P45€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,08
Je zou misschien voor de Intel setup nog het mobo van MSI kunnen omwisselen met een praktisch even dure pricewatch: ASRock B75 Pro3-M . Krijg je 2 sata-600 aansluitingen extra, iets meer mogelijkheden qua audio en het pci-e 2.x slot kan iets meer videokaarten aan (16x ipv 1x).
@ blue die voedingen die jij noemt zijn ruim de helft duurder dan de corsair, zijn die dan ook zoveel beter? nou jij vindt de CX430 ook fijn, ik hou dan lkkr die erin :).
Alleen bij zeer intensief gebruik en voor een langere termijn dan 5 jaar, dan merk je iets. Tot die vijf jaar is het vooral een duurdere voeding, al is ie een ietsje stiller en een ietsje zuiniger met stroom eten. Praktisch inderdaad niet de moeite :)
heren (en dames??) hartelijk bedankt! ik ben zeer goed geholpen zo. nu in stappen de aanschaf doen, tis niet anders...
zoals eerder: voeding geheugen mobo proc.

@ Vas, dat ie goed is geloof ik best. voor nu. ik wil toch dat ie nog 4 jaar meegaat, en dat zie ik niet gebeuren. ik heb de vrees, dat ik dan over één jaar, miss twee, dan weer wat anders mag gaan aanschaffen.
dan zou den FX-6300 een betere optie zijn. zit dan een zelfde systeem te zoeken, ik kom dan hier op uit:
Als ik zo vrij mag zijn te reageren op wat aan VasZaitsev gericht is: mijn idee zou zou dat je met een Intel 3225 of een fx-6300 het ook best zult redden de komende 4 à 5 jaar. Al zal het met de 3350P een stap ruimer zijn, en daarmee lijkt mij in principe voor drie tientjes prijsverschil eigenlijk de 3350P een ietsje meer waar voor het geld als inderdaad software meer op de quadcores gericht blijft, zoals VasZaitsev dat goed verwoordde hierboven.

• Lednov
ja van mij mag je er op reageren, graag zelfs,

dacht namelijk het in kannen en kruiken te hebben. toch brengt het mij aan het twijfelen, de prestaties in verschillende reviews, is om en om in voordeel van AMD of Intel. AMD heeft duidelijk de multicore op orde. tuurlijk twee ( of vier voor de 8350) meer cores helpt. toch, de singlecore performance kan Intel niet doorzetten naar multicores. op de i7 misschien, das een geheel andere orde.
ook energieverbruik ligt er maar net aan. dat AMD minder zou presteren en meer zou verbuiken is niet geheel waar. op sommige benchmarks laat AMD Intel diep in het stof bijten.

dus gaan games (eindelijk) multicore worden, dan is AMD een duidelijke favoriet, en aangezien ik mijn huidieg quadcore 5 jaar heb (bijna) mag het eens tijd gaan worden...

die MSI had ik juist genomen omdat er maximaal één SSD in komt, en een HDD geen nut heeft bij de sata 600's. audio kan ik toch niet digitaal aansluiten dus niuet nodig. en crossfire? tja ach heb er nu al een simpele kaart inzitten, dus denk niet dat ik ooit aan crossfire ga komen, liever zet ik er een nieuwe kaart in.

kortom ik ben er nog niet over uit. voor beide platformen zijn goede argumenten aan te brengen.

• Bluepenguin
  • Niet online
http://www.hardwarecanuck...00-fx-4300-review-18.html biedt een conclusie over de fx-6300 en 4300, inclusief een vergelijking met de i3 3220-3225.
De 'buren' ;) van tweakers hebben de Vishera's een tijdje geleden ook getest: http://nl.hardware.info/r...-fx-6300-getest-conclusie

http://cpuboss.com/cpus/I...vs-AMD-FX-6300#conclusion geeft de AMD de winst.

Punt is en blijft natuurlijk: de AMD zal meer energie vragen, zeker als je gaat overklokken. Dat laatste doe je niet, dus blijft over een processor die soms wel en soms niet 'on-par' is met een 3225; en in de regel net een tikje sneller, behalve bij gaming.
Kijk je naar World of Tanks, dan zit daar denk ik het echte 'pijnpunt': blijkbaar zeer sterk single-threaded, en daarmee is eigenlijk de AMD de mindere optie.

Wat me vanmorgen te binnen schoot, simpelweg dom daar niet eerder aan gedacht te hebben, de Intel 3220 en 3225 zijn exact hetzelfde op de videochip na (hd 2500 vs hd4000). Je hebt al een 7770 videokaart, dan kun je beter een 3220 nemen.

Dan wordt het
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 117,95€ 117,95
1MSI MSI 760GA-P43 (FX)€ 54,45€ 54,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,63

tegenover
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 103,50€ 103,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,63

of misschien:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,03

Al kan het dan wel handig-verstandig zijn om de voeding te upgraden naar bijvoorbeeld een pricewatch: Corsair Builder CX500 Bronze à €50-55.

Pagina: 1