Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:48
Hallo Tweakers,

Mijn vader wil graag op meerdere lokaties zijn muziek en films kunnen luisteren en bekijken. De internetverbinding op de lokaties is niet al te best dus 1 centrale plek op het net is geen optie. Momenteel staat alles al op een externe hardeschijf.

Mijn idee was om een mediacenter te plaatsen op alle lokaties en daar die hardschijf op aan te sluiten. De eisen aan het mediacenter zijn dan

- Moet USB 3.0 ondersteunen
- Moet over een stereo / versterker kunnen

Als laatste eis moet er XBMC op kunnen. Hij weet hoe dat werkt het is makkelijker om dat zo te houden dan een niet systeem uit te leggen.

Welk mediacenter is het meest geschikt? En is dit uberhaubt wel de best optie?

Het leven is te kort om te testen

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Dus alles gaat via een netwerk en die schijf wordt aan een NAS gehangen? Of wat?

Je beschrijving is nogal onduidelijk:
- Waarom is USB3.0 zo'n belangrijke eis, mij lijkt het dat je het via het netwerk gaat aanbieden?
- Wat bedoel je met "moet over een stereo/versterker kunnen"? Welke aansluitingen/signalen hebben we het over?
- Welke apparaten heb je zelf al gevonden, wat spreekt je wel/niet aan daaraan (t.o.v. het probleem wat je wil oplossen)?
- Hoeveel apparaten denk je aan te moeten gaan sluiten?

XBMC word je al snel erg in beperkt. Je kan met een zwik raspberry pi's aan de slag gaan, dat kost je 60 euro per stuk ofzo? Echter, als je met eis 2 bedoelt dat het via tulp/3.5mm gaat: dat is niet geweldig. Dan zul je wat meer geld er aan uit moeten geven, of misschien kleine PCs gebruiken (150~200 euro per stuk), maar daar moet het budget toereikend voor zijn.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:48
Een NAS gaat het niet worden, want dan moet ik 3 maal een NAS plaatsen. Alle content staat dus om een portable hardeschijf die ik mee neem naar de lokaties. De schijf is USB3.0 dus het is handig dat de mediaspeler ook USB3.0 is.

Van stereo's en versterkers heb ik zelf ook niet zo veel verstand. Ging er vanuit dat er standaard aansluiting is.

Ik heb zelf al bij de coolblue zitten kijken maar ik zag zoveel termen waar ik niet uit kwam. Daarbij zullen er vast wel apparaten zijn die XBMC kunnen draaien, maar die er niet mee geleverd worden.

Het leven is te kort om te testen

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Dus in feite gaat het gewoon om 1 locatie die voor ons interessant is? Je gaat immers geen apparatuur heen en weer verplaatsen en content wordt ook gewoon lokaal opgehaald, zonder dat er enige vorm van communicatie tussen de locaties moet zijn? Of ga je die HD wel verplaatsen?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:29
HvB83 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:47:
Dus in feite gaat het gewoon om 1 locatie die voor ons interessant is? Je gaat immers geen apparatuur heen en weer verplaatsen en content wordt ook gewoon lokaal opgehaald, zonder dat er enige vorm van communicatie tussen de locaties moet zijn? Of ga je die HD wel verplaatsen?
Dat staat er toch?
Beneveerg schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:08:
Een NAS gaat het niet worden, want dan moet ik 3 maal een NAS plaatsen. Alle content staat dus om een portable hardeschijf die ik mee neem naar de lokaties. De schijf is USB3.0 dus het is handig dat de mediaspeler ook USB3.0 is.

Van stereo's en versterkers heb ik zelf ook niet zo veel verstand. Ging er vanuit dat er standaard aansluiting is.

Ik heb zelf al bij de coolblue zitten kijken maar ik zag zoveel termen waar ik niet uit kwam. Daarbij zullen er vast wel apparaten zijn die XBMC kunnen draaien, maar die er niet mee geleverd worden.
Mijn advies, zet overal een RaspberryPi neer met XBMC als je dat zo graag wil gebruiken als mediaplayer.
Dat de HDD USB 3.0 is zegt niet zoveel, kun je prima aansluiten op USB 2.0. Voor muziek heb je geen hoge doorvoersnelheid nodig.

Wat noem jij een standaard aansluiting? USB? Tulp? Optisch? COAX?

Volgens mij kun je beter eens alles goed op een rijtje zetten wat je hebt, van daaruit kun je kijken wat je wil en wat mogelijk is. :)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ossi schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 13:05:
[...]

Mijn advies, zet overal een RaspberryPi neer met XBMC als je dat zo graag wil gebruiken als mediaplayer.
Dat de HDD USB 3.0 is zegt niet zoveel, kun je prima aansluiten op USB 2.0. Voor muziek heb je geen hoge doorvoersnelheid nodig.
Nadeel: Raspberry Pi heeft een beroerde DAC. En ter aanvulling: hij wil ook video kijken. Hoe dan ook is USB2.0 daar ook vlot zat voor.
Beneveerg schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:08:
Een NAS gaat het niet worden, want dan moet ik 3 maal een NAS plaatsen. Alle content staat dus om een portable hardeschijf die ik mee neem naar de lokaties.
Dit is dus absoluut niet duidelijk uit je startpost. Lees je eigen teksten nog eens door.
which is? Wat wil je nu precies? er staand daar stereo's, versterkers, wat? Welke aansluitingen? Een Raspberry Pi is zonder digitale aansluiting niet echt ideaal. En wil je dan echt persé XBMC?
Er zijn geen apparaten die met XBMC worden geleverd voor zover ik weet.
Volgens mij kun je beter eens alles goed op een rijtje zetten wat je hebt, van daaruit kun je kijken wat je wil en wat mogelijk is. :)
Precies. Daarnaast, wat mag het kosten?

edit: en is het anders geen oplossing om een andere externe schijf te halen die gewoon direct de content kan afspelen (zodat je de schijf zelf gewoon kan meenemen en op locatie direct aansluit op de stereo/versterker). Dan hoeft hij misschien enkel kabels te kopen zodat het makkelijk in- en uit kan worden geplugd. Scheelt kabels en kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidT_NL op 15-03-2013 13:18 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

Heb je HDMI op je locaties? Dan kan je de RPi + XMBC nemen, dat is vrij waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Anders een willekeurige mediaplayer die je bestanden kan lezen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aankoopadvies mag in het daarvoor bestemde subforum... ik verplaats je even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1