Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Dag iedereen,

Op de zaak krijgen wij vaak mailtjes of een back-up van een klant goed verlopen is. Nu hebben wij pas geleden gemerkt dat we van 1 klant al een maand geen back-up mails meer krijgen. Natuurlijk is dit een beetje telaat ontdekt. Nu heb ik op internet een beetje gezocht of er een tool, programmaatje of monitoringsysteem is om er voor te zorgen dat wij een melding krijgen als een back-up server geen mail heeft gestuurd dat de back-up gelukt of mislukt is. Voor cacti niks gevonden. Heeft er iemand een idee wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Mvg
Bob Puts

P.S Mijn excuses als ik deze topic verkeerd geplaatst heb.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een beetje afhankelijk van je backuptool :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Cyphax

Moderator LNX
Dus de backupdienst stuurt geen e-mail, en in plaats daarvan wil je een ander e-mailtje laten sturen met de melding dat de backup is mislukt? Is het niet eenvoudiger om die klant aan de bel te laten trekken als ze geen mail meer krijgen? Dat is toch precies het signaal dat je zoekt?

Als ze dat niet merken, hoe groot is dan de kans dat die klant eventuele mails van een andere dienst, waarin staat dat de mail niet is verzonden, wel op gaan merken?

Het komt een beetje over als een workaround voor iets dat je niet kan oplossen zonder degene die het in de gaten moet houden op te voeden, zogezegd.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 15-03-2013 17:37 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31
Ronker schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:00:
Nu heb ik op internet een beetje gezocht of er een tool, programmaatje of monitoringsysteem is om er voor te zorgen dat wij een melding krijgen als een back-up server geen mail heeft gestuurd dat de back-up gelukt of mislukt is.
Maar wie gecontroleerd of het programmaatje of monitoring systeempje goed werkt? Ga je daar ook weer monitoring op bouwen?
Als je niet een standaard monitoring systeem hebt draaien, dan moet je niet even iets gaan maken.

Op zich is er al een goede oplossing, met 3 opties:
Email ontvangen met Backup Succesvol.
Email ontvangen met Backup niet Succesvol.
Geen Email ontvangen, dan betekend dat er iets niet goed gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om dingen te monitoren gebruik je standaard Nagios (Cacti is om grafiekjes te maken).
Er zijn verschillende plugins die inloggen op een mailbox en je iets vertellen over mailtjes er in staan.
Maak een aparte mailbox aan om die backupmails naar toe te sturen. Check eens per 24 uur of precies 1 mail in die mailbox staat en gooi de mailbox daarna weer leegn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:23:
Om dingen te monitoren gebruik je standaard Nagios (Cacti is om grafiekjes te maken).
Hehe, standaard? :P
Ik doe het bij ons op de zaak met Zabbix. Je kunt daar een appliance voor downloaden en die heb ik bij ons op de hypervisor erbij gezet. Wel een complex beest om te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Natuurlijk zijn er andere oplossingen. Nagios wordt veruit het meest gebruikt en is dus de standaard. Mijn opmerking was in reactie op het noemen van Cacti. Cacti een Nagios worden vaak samen gebruikt, maar Cacti is de verkeerde tool voor dit probleem.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
Cyphax schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 17:36:
Dus de backupdienst stuurt geen e-mail, en in plaats daarvan wil je een ander e-mailtje laten sturen met de melding dat de backup is mislukt? Is het niet eenvoudiger om die klant aan de bel te laten trekken als ze geen mail meer krijgen? Dat is toch precies het signaal dat je zoekt?

Als ze dat niet merken, hoe groot is dan de kans dat die klant eventuele mails van een andere dienst, waarin staat dat de mail niet is verzonden, wel op gaan merken?

Het komt een beetje over als een workaround voor iets dat je niet kan oplossen zonder degene die het in de gaten moet houden op te voeden, zogezegd.
De backup stuurt mail naar onze NOC. Wij krijgen geen melding binnen als de back-up server geen mail heeft gestuurd. Dat willen we eigenlijk wel hebben.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ronker schreef op maandag 18 maart 2013 @ 09:19:
[...]

De backup stuurt mail naar onze NOC. Wij krijgen geen melding binnen als de back-up server geen mail heeft gestuurd. Dat willen we eigenlijk wel hebben.
Ik zou in dat geval kijken of ik die backupmail kan laten CC'en naar iemand bij jullie. Dan snij je die extra laag eruit.
Als dat niet kan, dan heb je eigenlijk een ander probleem denk ik. In plaats van weer een extra mechanisme in te stellen (dat kan falen, en Murphy komt vanzelf langs over het algemeen), zou ik daar dan liever voor kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
We gaan het met de hand controleren door een mappenstructuur in de mail te maken. Bedankt voor de support in iedergeval!

/▌

Pagina: 1